Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
)
_Scarlet_ schreef:Het hangt er inderdaad wel vanaf hoe het woord gebruikt wordt. Ouders van een vriendin van me gebruiken dus niet het woord zwarte, maar zwartje. Dán is het wel behoorlijk denigrerend bedoeld. Maar verder zie ik het punt er ook niet in om iemand die een donkere huidskleur heeft zwarte te noemen.
, niet heel licht maar gewoon zoals, ja iets lichter dan melkchocolade
, als iemand tegen mij zwarte zegt op een normale manier, dan doet me dat niet veel (het doet me sowieso niet veel) maar als iemand het op een kwetsende manier brengt, zeg ik meestal '' ben je kleurenblind? Ik ben bruin en niet zwart''. (En ja ik weet dat zwart geen kleur is
) 'Vroeger' voelde ik me al heel snel aangevallen, en reageerde ik heel fel. Nu ben ik uiteraard wat ouder en doet het me niet veel meer. Mijn vriendin zegt altijd tegen mij ; lief bruintje' en dat vind ik niet erg, maar als iemand naar me roept 'hee zwarte' of 'hee bruine' dan heb ik bij mezelf zo iets van, 'gohh wat een normen en waarden''

nickyu schreef:je dan zeggen "die man van marokaanse oorsprong
???
! nickyu schreef:maar als je dan roept he zwarte is dat dus fout ?
. Maar nee dat zeg ik niet, ik zeg niet dat dat fout is, ik vraag me dan bij mezelf af, waar de normen en waarden liggen bij die persoon. En ik had het over mensen die ik niet persoonlijk ken. En als ik me dat dus af vraag bij mezelf is dat een persoonlijke gedachten. 
), ik bedoel, dat is toch geen scheldwoord oid.?

x_Marr schreef:Ach ik vind het sowieso allemaal belachelijk, vooral dat gedoe met die negerzoenen(hoe heten ze nu trouwens?), ik bedoel, dat is toch geen scheldwoord oid.?
Moet de naam ''blanke vla'' dan ook verboden worden omdat het een scheldwoord zou kunnen zijn voor de blanken onder ons?

x_Marr schreef:Ach ik vind het sowieso allemaal belachelijk, vooral dat gedoe met die negerzoenen(hoe heten ze nu trouwens?), ik bedoel, dat is toch geen scheldwoord oid.?
Moet de naam ''blanke vla'' dan ook verboden worden omdat het een scheldwoord zou kunnen zijn voor de blanken onder ons?
een marrokaanse met prachtig zwart krulhaar en een hollandse bleekscheet met rood haar
ook qua intresses e.d. een wereld van verschil, iedereen zegt altijd dat ze bij ons pas echt snappen wat 'elkaar aanvullen' is hahaha) maar haar zal ik sneller aanduiden met 'dat meisje met die en die kleren' of 'dat meisje met dat en dat haar' dan met 'dat marrokaanse meisje daar.'

Kaiya schreef:Als ik al iemand aanduid n.a.v huiskleur zeg ik meestal bijv. "die getinte man" of "die donkere meneer". Mijn beste vriendin bijvoorbeeld is Marrokaanse (en dat is heel leuk, wij 2 sameneen marrokaanse met prachtig zwart krulhaar en een hollandse bleekscheet met rood haar
ook qua intresses e.d. een wereld van verschil, iedereen zegt altijd dat ze bij ons pas echt snappen wat 'elkaar aanvullen' is hahaha) maar haar zal ik sneller aanduiden met 'dat meisje met die en die kleren' of 'dat meisje met dat en dat haar' dan met 'dat marrokaanse meisje daar.'
Ik zeg over mn andere vrienden toch ook niet 'die nederlandse met die blonde haren.'

Kaiya schreef:Ja maar weet je ook hoeveel getinte mensen er in Nederland zijn?
too mutch..
)