Wat is politiek correct? Zwart of Getint

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jacimatho

Wat is politiek correct? Zwart of Getint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 00:03

Naar aanleiding van een discussie in een topic elders ben ik eigenlijk wel benieuwd naar wat men vandaag de dag nog kan zeggen.

Mag je "Zwarte " zeggen als je een anekdote vertelt over een getint iemand?
Voor de getinten onder jullie, zijn jullie oprecht beledigt en in je waardigheid getast als iemand je zwart noemt?

Diezelfde spastische angst is er ook voor Marrokanen, Turken, Irakezen, Arabieren etcetera..
Zulke woorden worden duizendmaal op een weegschaaltje gewogen en zo bloemrijk en soft verpakt dat men uiteindelijk niet eens meer weet wat er nu eigenlijk gezegd zou worden.

Met andere bevolkingsgroepen en kleuren wordt veel minder soft omgegaan.
Australiers, Ieren, Duitsers, Belgen, Chinezen, Russen, Indianen....
En dan laat ik het hele concept geloof nog maar even buiten beschouwing..

Nu ben ik niet bepaald onnozel en weet ik ook wel dat er een hele geschiedenis aan vast zit.
Maar zoals het nu is lijkt het bijna wel idioterie.
Als ik vrienden kan geloven is er zelfs binnen de zwarte....sorry....getinte..gemeenschap een stevige vorm van racisme en ben je hoger op de ladder als je huid lichter is dan je buurvrouw.
Als zelfs binnen de "eigen "gelederen al zoveel verschil bestaat.....

Misschien een leuk iets voor "Het beste idee van Nederland "
Een kleurenkaart die je ook wel bij tandpasta krijgt om te zien hoeveel tinten lichter je tanden kunnen worden als je het gebruikt.
Maar dan met zwart en bruintinten....wel zorgen dat je bij een goede lamp staat of bij voorkeur buiten, want daar komt de kleur het beste tot zijn recht en kun je de juiste eruit pikken.
Doen we er ook een voor de rooien, de gelen, de witjes en alles wat er tussen in zit.

Ik ben zelf erg voor gelijkheid en rechtvaardigheid, heb een zwart zusje, zwarte vrienden en het kan me geen moer schelen wat voor kleur iemand heeft.
Het gaat namelijk om de persoon.
Tja...ik maak dus wel foute grappen over zwart en witte tanden, of andere cliche woorden, net zoals zij grappen over mijn bleekscheten kleur en mijn rode haar.

Ben jij politiek correct?

Mallow

Re: Wat is politiek correct? Zwart of Getint

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 00:07

Ik vind het eigenlijk het aller belangrijkste hoe het woord 'zwarte' gebruikt wordt. Sommige mensen die mee doen aan die onzin als rassenhaat vind ik dat die het niet mogen gebruiken. Mensen die andere mensen met een donkere huidskleur met respect behandelen en het woord 'zwarte' alleen gebruiken om iets aan te geven vind ik zelf wel kunnen. Al ben ik zelf niet donker van huidskleur dus ik heb geen idee hoe het zou voelen. Ik blijf dit even volgen.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 00:18

Kijk, Als Sjonnie op een zeer neerbuigende toon sneert " Die zwarte verderop..."
Dat is niet aardig, maar is dat racistisch bedoelt?
Wat als diegene als opvallendste kenmerk dik zijn had gehad, dan krijg je " Die dikzak verderop "
Of die spleetoog/rooie/lelijke meid...verderop?

Is het dan racisme, of wordt er gewoon het opvallendste kenmerk uitgepakt om een nare opmerking te maken over iemand?
( keur ik niet goed hoor als iemand zo spreekt, maar dan is iemand ronduit onbeschoft en geen racist )

Ik denk dat veel uitspraken en situaties ten onrechte als racistisch bestempelt worden.
Racisme stoelt op het idee dat iemand met een andere kleur, fysiologie, geloof of ras minder waard is dan datgene waar jij een hoge pet van op hebt.

Als de buuf stelt dat alle zwarten stelen en ze daarom geen getint meisje als thuishulp wilt hebben, dat is racisme en absoluut fout om zo te stellen.

Maar dat heeft toch niks te maken met het gebruiken van de term " Zwarte " bij het vertellen van een anekdote?

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 00:27

Ja maar ik vind dikke of rooie eigenlijk ook al gewoon racisme

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 02:07

jeetje dan had ik wel menig rechtzaak kunnen beginnen als ras echt blontje Vork
enig idee hoeveel moppen er daar over zijn ,,,
en wat en blont jonge meisje als leidingevende over 7 volwassen (sommige al 20 jr in het vak)
over zich heen krijgt>>> ???

men kom op zeg ,, je kan op iedere slak wel zout leggen , doe gezond
je voelt je net zo aangesproken als dat je onzeker bent Knipoog

heb ooit eens 48 uur vast gezeten in engeland
mijn paspoort was een paar dagen verlopen
toen moest ik kleur van huid in vullen
ik had de keuze tussen black yellow en wite
heb pink ingevuld (was jong en rebeleerde beetje Bloos )

maar man kom op zeg

als ik zeg die nederlander of die spanjaard is het goed
maar als ik zeg die belg of die turk of marokaan is het fout

zijn die mensen dan niet trots over waar ze vandaan komen ?????

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 10:31

Het hangt er inderdaad wel vanaf hoe het woord gebruikt wordt. Ouders van een vriendin van me gebruiken dus niet het woord zwarte, maar zwartje. Dán is het wel behoorlijk denigrerend bedoeld. Maar verder zie ik het punt er ook niet in om iemand die een donkere huidskleur heeft zwarte te noemen.

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 10:50

_Scarlet_ schreef:
Het hangt er inderdaad wel vanaf hoe het woord gebruikt wordt. Ouders van een vriendin van me gebruiken dus niet het woord zwarte, maar zwartje. Dán is het wel behoorlijk denigrerend bedoeld. Maar verder zie ik het punt er ook niet in om iemand die een donkere huidskleur heeft zwarte te noemen.

maar met een lichte huid word je blanke genoemt..
meteen donkere huid zwarte..

Als een nederlands iemand tegen een neger zegt; "zwarte" word hij boos want dan ben je een rasist..
Maar als de neger tegen een nederlander "blanke" zegt is het normaal?

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 10:57

De meeste negeroïde mensen noemen zichzelf zwart. Ik ben zelf getint, bruin zeg maar Knipoog, niet heel licht maar gewoon zoals, ja iets lichter dan melkchocolade Bloos, als iemand tegen mij zwarte zegt op een normale manier, dan doet me dat niet veel (het doet me sowieso niet veel) maar als iemand het op een kwetsende manier brengt, zeg ik meestal '' ben je kleurenblind? Ik ben bruin en niet zwart''. (En ja ik weet dat zwart geen kleur is Knipoog) 'Vroeger' voelde ik me al heel snel aangevallen, en reageerde ik heel fel. Nu ben ik uiteraard wat ouder en doet het me niet veel meer. Mijn vriendin zegt altijd tegen mij ; lief bruintje' en dat vind ik niet erg, maar als iemand naar me roept 'hee zwarte' of 'hee bruine' dan heb ik bij mezelf zo iets van, 'gohh wat een normen en waarden'' Knipoog

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 12:09

joh ben ook zo vaak "he witte"genoemd
ook op een verjaardag van een donker gekleurde
klasgenoot van mij , door haar familie ,
maar ook door de (blanke) boeren bij ons in het dorp

tja ben nu eenmaal blank tegen wit aan en blond haar

en dat vind ik niet erg , maar als je dan roept he zwarte
is dat dus fout ? zeg tegen mijn vriendin ook wel eens "he rooie"
alle kleuren schijnen te mogen als het maar niet zwart is

je mag wel zeggen "die fransman , die chinees
maar niet die turk of die marokaan

word je toch helemaal leip van

wat moet je dan zeggen "die man van marokaanse oorsprong

???

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 12:28

nickyu schreef:
je dan zeggen "die man van marokaanse oorsprong

???

dat rolt lekker uit de mond Huilen van het lachen!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 12:42

ja heerlijk he

of anders die man geboren in marokko
of die man wiens voorouders uit marokko komen (moet je dat wel weer eert vragen of deze in nederland of in marokko is geboren ,

leuk als je een koerd ontmoet dus dan krijg je

bent u geboren in turkeije? nee oh bent u geboren in nederland j mooie en uw ouders in koeweit ? of in of in ...

okee de man met ouders van koerdische afkomst geboren in ...

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 12:58

nickyu schreef:
maar als je dan roept he zwarte is dat dus fout ?

Ik neem aan dat je op mij reageerd aangezien ik iets soort gelijk als voorbeeld nam, wat dus een voorbeeld was hè Knipoog. Maar nee dat zeg ik niet, ik zeg niet dat dat fout is, ik vraag me dan bij mezelf af, waar de normen en waarden liggen bij die persoon. En ik had het over mensen die ik niet persoonlijk ken. En als ik me dat dus af vraag bij mezelf is dat een persoonlijke gedachten. Lachen

Mij maakt het verder niets uit wat ze zeggen, zoals ik al zei, vraag me alleen bepaalde dingen af, als het op een bepaalde manier gezegd wordt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 13:03

Ach ik vind het sowieso allemaal belachelijk, vooral dat gedoe met die negerzoenen(hoe heten ze nu trouwens? Clown), ik bedoel, dat is toch geen scheldwoord oid.?
Moet de naam ''blanke vla'' dan ook verboden worden omdat het een scheldwoord zou kunnen zijn voor de blanken onder ons? Nagelbijten / Gniffelen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 13:07

Ik leg geen woorden op een weegschaal geloof ik Nagelbijten / Gniffelen
Een turk is een turk en een marokaan een marokaan. En als ik het over de buurjongens heb en ze snappen niet welke ik bedoel zeg ik het idd op kleur. J. is zwart en M. chocoladebruin.

en ik vind dat zolang je er geen woord voorzet het geen schelden/rascisme is.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 13:11

Daar heb je idd een goed voorbeeld te pakken van doorgeschoten politieke correctheid , x_Marr..

Negerzoenen, Jodenkoeken, de hetze rondom Zwarte Piet die nu Regenboogpieten geworden zijn...

Zijn het de getinte mensen, de joodse mensen of de Spanjaarden die protestmarsen hebben gehouden omdat ze zich gediscrimineerd voelden wegens deze term?
Zijn Sinterklaas en de Kerstman stiekeme pedofielen?
Want iedere andere oudere niet familiaire man die zich zo op kindertjes stort met aardig zijn en kadootjes houd je ver uit de buurt van je kinderen.
Onder het mom van: "Het etiketje past erop dus zal het wel zo zijn? "

Ik heb een beetje het idee dat die spasmen om vooral niet de verkeerde termen te gebruiken veel meer in de politiek en de pers/media leeft dan onder het klootjesvolk.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 13:12

x_Marr schreef:
Ach ik vind het sowieso allemaal belachelijk, vooral dat gedoe met die negerzoenen(hoe heten ze nu trouwens? Clown), ik bedoel, dat is toch geen scheldwoord oid.?
Moet de naam ''blanke vla'' dan ook verboden worden omdat het een scheldwoord zou kunnen zijn voor de blanken onder ons? Nagelbijten / Gniffelen

Buys Zoenen, echt super stom is dat.

Ik zat laatst ook al over dit onderwerp na te denken en ik wist ook niet of het woord 'zwart' als beledigend wordt ervaren. Het vooral om de context waarin je het gebruikt denk ik. Moeilijk onderwerp hoor trouwens

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 13:13

Zolang blondine en brunette ook geen scheldwoorden zijn, is er toch niets mis met gekleurde of donkere?

Sommige uiterlijke kenmerken heeft iemand gewoon. Dan kan je lang en moeilijk gaan lopen doen over 'wat beter is of niet', maar aan het einde van de dag zijn het gewoon uiterlijke kenmerken en verder niets meer en niets minder.

"Die rooie" of "die zwangere" of "die lange" of "zij met die bril"....

Als de spreker niet kwaad bedoeld, moeten toehoorders eens ophouden er wat achter te zoeken.

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 13:13

x_Marr schreef:

uhu,,
en BOEREN kool..
arme boeren Ach gut

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 13:18

Als ik al iemand aanduid n.a.v huiskleur zeg ik meestal bijv. "die getinte man" of "die donkere meneer". Mijn beste vriendin bijvoorbeeld is Marrokaanse (en dat is heel leuk, wij 2 samen Haha! een marrokaanse met prachtig zwart krulhaar en een hollandse bleekscheet met rood haar Huilen van het lachen ook qua intresses e.d. een wereld van verschil, iedereen zegt altijd dat ze bij ons pas echt snappen wat 'elkaar aanvullen' is hahaha) maar haar zal ik sneller aanduiden met 'dat meisje met die en die kleren' of 'dat meisje met dat en dat haar' dan met 'dat marrokaanse meisje daar.'
Ik zeg over mn andere vrienden toch ook niet 'die nederlandse met die blonde haren.' Nagelbijten / Gniffelen

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 13:44

Kaiya schreef:
Als ik al iemand aanduid n.a.v huiskleur zeg ik meestal bijv. "die getinte man" of "die donkere meneer". Mijn beste vriendin bijvoorbeeld is Marrokaanse (en dat is heel leuk, wij 2 samen Haha! een marrokaanse met prachtig zwart krulhaar en een hollandse bleekscheet met rood haar Huilen van het lachen ook qua intresses e.d. een wereld van verschil, iedereen zegt altijd dat ze bij ons pas echt snappen wat 'elkaar aanvullen' is hahaha) maar haar zal ik sneller aanduiden met 'dat meisje met die en die kleren' of 'dat meisje met dat en dat haar' dan met 'dat marrokaanse meisje daar.'
Ik zeg over mn andere vrienden toch ook niet 'die nederlandse met die blonde haren.' Nagelbijten / Gniffelen

we leven in nederland...
dus dan is het vanzelf sprekend dat je nederlands bent...tenzij anders aangegeven...
en ik zeg wel 'die met die blonden haren'

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 13:50

Ja maar weet je ook hoeveel getinte mensen er in Nederland zijn? Lachen

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 13:56

Kaiya schreef:
Ja maar weet je ook hoeveel getinte mensen er in Nederland zijn? Lachen

uhu, Nagelbijten / Gniffelen too mutch..
maar het niet voor niets 'nederland' en niet 'getinte mensen land' (euhm tja Vork )

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 13:59

Ik vind soms dat er gewoon in overdrijft word. Je hoort constant, kijk die homo, kijk dat mollig meisje, kijk die blonde, kijk die bleke, kijk die gebruinde, kijk die brunette, maar zoiets is dan direct zware racisme.
Tolerantie is soms nul geworden, net zoals men in gemeentehuis geen godsdienstuitingen wil aanhouden, is er ook direct sprake van racisme. En dan altijd discriminerend tegenover ene kant.
Zoals nu verbod op kerstboom en paaseieren in de verstrengde kledingsvoorschriften. Gelukkig komen er niet veel men een kerstboom of paasei aan naar het werk Haha!

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 14:01

ten eerste wil ik even zeggen dat ik dit een goed topic vind OK dan!

Maar ik vind de stelling wel moeilijk, vooral omdat ik zelf helemaal niet naar huidskleur kijk (ik merk het ook eigenlijk nooit als ik met iemand om ga en zie het al helemaal niet als iets 'anders'), ik let er nooit op of iemand donkerder, of lichter is. Ik gebruik eigenlijk nooit de woorden als 'zwart' of 'getint'.
Soms (als ik diegene de naam of bevolkingsgroep niet weet) zou ik 'donker' zeggen, maar voor iemand die blank is zou ik dan weer 'lichter' gebruiken. Ik denk dat ik wat dat betreft wel politiek correct ben. Het maakt mij namelijk niet uit wie waar vandaan komt en welke kleur huid je hebt, het gaat om de persoon zelf.
Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 14:04

Eigelijk zou iedereen inderdaad de persoon noemen, en niet de uiterlijk kenmerken, want zoals de dikke enzo vind ik ook storend. Of die lelijke dat is voor mij even erg. Maar goed sommige mensen Lachen