Vergelijking met iets wat nog erger is..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Vergelijking met iets wat nog erger is..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 13:53

Praat dat het ene geval dan goed?

Een hond die de hele dag alleen thuis zit is zielig, máár het is altijd nog minder erg dan een hond in een asiel.
Dat wil toch niet zeggen dat de eerste optie dan maar goed is?

Een paard wat dag en nacht op stal staat en 1 uurtje per dag wordt gereden, máár het is altijd nog beter dan een paard wat dag en nacht op stal staat en er nooit uit komt.
Dat wil toch nog steeds niet zeggen dat optie een dan maar goed is?

Ik zie het zo ontzettend vaak dat mensen gaan vergelijken met een optie die nog erger is om dan de eerste optie dan maar goed te praten, ik snap niet waarom want het maakt de situatie er toch niet beter op?
Ik kom het bijna in elk topic tegen waar een discussie wordt gevoerd en niet alleen op bokt, waarom wordt er zo'n vergelijking gemaakt?

Redrumfox

Re: Vergelijking met iets wat nog erger is..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 13:55

Dat roep ik ook elke keer, maar dat wordt meestal niet begrepen. Vind het zo'n flauwekul, alsof iets anders daarmee minder erg wordt. Je hoort ook vaak 'ja maar de rest doet het ook'. Net alsof het niet meer erg/strafbaar is omdat anderen het ook doen. Slapen

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 13:58

Dat merk ik ook ja, en mensen proberen vaak voor zichzelf goed te praten dat het erger kon, vergeten dat het béter kan.

Laatst ook, (ik over eigen shet tegen mensen die langskwamen en mais gaven) 'Ze moet nogsteeds wat afvallen, dus liever geen mais geven aub'
'Oh, ik heb laatst anders een dik paard gezien!'

Alsof dat verandert dat ze af moet vallen? (daargelaten dat ze zich er niets van aantrekken dat ik al het mogelijke doe haar af te laten vallen, en anderen tegen mijn advies in haar weer vetmesten)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 13:59

Inderdaad Nagelbijten / Gniffelen
Dacht al bijna dat ik de enige was die er zo over dacht, vandaar dat ik het topic opende; om te kijken hoe degenen die deze vergelijkingen maken er over denken.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 14:05

Nee hoor, je bent absoluut niet de enige! Ik kan me ook ergeren aan van die kromme stellingen. In plaats van te zorgen dat het beter wordt, verzin je maar iets dat slechter is. Zo werkt het toch niet?

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 14:07

Over de vergelijking van een hond een dag alleen thuis of een hond in t asiel:
De hond in t asiel is overduidelijk een gevolg van een verkeerde beslissing, wellicht een groot deel van mensen die dachten dat een hond wel 8 uur per dag alleen kon zijn.

Maar over je vraagstelling: Het is kiezen tussen twee kwaden. Wil dus inderdaad niet zeggen dat het goed is

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 14:12

Nou, is het wel een kwestie van kiezen tussen twee kwaden?
Het probleem is dat het zielig is dat de hond de hele dag thuis zit, dus je zou toch van daaruit moeten werken?
Dat het slechter is als een hond een hele dag in het asiel zit, heeft niets te maken met het feit dat de hond de hele dag thuis zit. Dat is gewoon goedpraterij eerste rang denk ik.

Het verschil ligt hem hier denk ik:
Heel zielig, hij zit de hele dag thuis. Maar ach ja he, goed, het zou nog erger kunnen, hij had ook in het asiel kunnen zitten.

Heel zielig, hond zit de hele dag thuis. Ik kan er niets aan doen, moet ik hem dan wegdoen? Nee, het is slechter in het asiel, dan is hij thuis beter af.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 15:00

Het gaat niet om het voorbeeld denk ik, al klopt het wel wat je zegt Tong uitsteken Het gaat idd om het kiezen tussen twee kwaden en daarom maar voor 'de beste' kiezen, terwijl dat helemaal niet beter is.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 15:03

khirshanta schreef:
Nou, is het wel een kwestie van kiezen tussen twee kwaden?
Het probleem is dat het zielig is dat de hond de hele dag thuis zit, dus je zou toch van daaruit moeten werken?
Dat het slechter is als een hond een hele dag in het asiel zit, heeft niets te maken met het feit dat de hond de hele dag thuis zit. Dat is gewoon goedpraterij eerste rang denk ik.

Het verschil ligt hem hier denk ik:
Heel zielig, hij zit de hele dag thuis. Maar ach ja he, goed, het zou nog erger kunnen, hij had ook in het asiel kunnen zitten.

Heel zielig, hond zit de hele dag thuis. Ik kan er niets aan doen, moet ik hem dan wegdoen? Nee, het is slechter in het asiel, dan is hij thuis beter af.

Dit is het punt niet; het gaat erom dat mensen hun eigen fouten proberen weg te drukken door andermans fouten te noemen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 15:19

Oh, dan hadden we toch dezelfde gedachten gang Haha!
Ik dacht dat jij bedoelde dat het zelf een bewuste keuze was tussen twee kwaden, maar ik snap hem nu Knipoog Duurt wat langer bij mij, ik niet so slim is Tong uitsteken

Ik haalde het laatste aan om aan te geven wat ik bedoel met een keuze tussen twee kwaden: de eerste stelling is zoals ik het zie dat mensen hun eigen situatie vergelijken, en goed proberen te praten met een slechtere, de tweede bedoel ik mee 'je moet kiezen, wat doe je' (dus dan moet je echt een bewuste keuze maken, en doe je wat het beste is uit twee kwaden, terwijl de eerste gewoon goedpraten is van iets dat slecht is)

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 15:34

Ach t lijkt op elkaar. Haha! Clown

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 17:11

Toch ben ik nog steeds benieuwd naar de mening van anderen Clown
Dus degenen die de vergelijking zelf regelmatig maken..

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 17:14

ik ben het helemaal met jullie eens hoor, vind het ook echt stom van die mensen die zulke opmerkingen maken.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 17:21

Ik maak die vergelijking ook weleens eerlijk gezegd.. Dan niet vanuit mezelf, maar meer als ik medelijden heb met bepaalde dieren.

Bij ons op stal was bijvoorbeeld een 1-jarige hengst. Deze kon dus niet bij de kudde en ik vond hem best sneu. Maar ja, zijn situatie is helemaal nog niet zo erg als ik hem vergelijk met paarden in Pakistan bijvoorbeeld. Het is niet zo dat zijn situatie er beter van wordt, het is meer om jezelf een beter gevoel te geven. Hij kan het dus nog veel erger treffen.

Een hond die overdag alleen is is zielig, maar een hond in het asiel treft het nog veel minder. Ik snap de vergelijking eerlijk gezegd nog wel. Een hond de hele dag alleen thuis is niet goed, maar het lijdt minder dan een hond in het asiel. Daarom is de ene situatie beter, hoewel die nog ver van ideaal is.

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 17:26

Volgens mij doe ik het wel eens, puur uit egoïsme, om iets goed te praten. "Want het kan nog veel erger!"

Het is natuurlijk niet goed en als ik dat zeg dan besef ik ook wel dat ik het alleen maar voor mezelf aan het goedpraten ben. Maar toch Clown

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 17:28

Ja ik kan me daar ook vaak een beetje aan ergeren. Ik vind dat echt zo'n loos argument he, van dat iets anders nog slechter is. Dat moet helemaal niet uitmaken!
Ik begrijp je dus helemaal en snap niet dat mensen zo dingen 'goed' kunnen praten.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 19:37

Maar in het asiel krijgen ze wel meer aandacht dan de hond die de hele dag alleen zit Ja

Maargoed, daar gaat het helemaal niet om.
Ik hoor het ook vaak en vind het ook maar raar.....

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:53

Mijn hondje zit ongeveer 1x per week een dag in het asiel. Hij is nogal een druktemaker, dus als wij hem nou de hele dag thuis laten zodat hij de katten een hartaanval kan bezorgen is niet echt een optie Nagelbijten / Gniffelen . Ik heb ook vakantiewerk gedaan in dat pension, dus ik weet dat hij wel z`n energie kwijt kan Lachen
Ja ik krijg ook vaak te horen: Ja dat is toch zielig, zit hij daar zo de hele dag in een hokje.. Maar dat hokje, is toevallig redelijk groot, en zit er met speelmaatjes, dus wat is nou zieliger? Nagelbijten / Gniffelen .

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 21:01

Ik had de titel van je topic anders opgevat....

Ik erger mij namelijk altijd dood aan mensen die in een topic hun eigen situatie erger vinden dan die van de originele TS...

Dingen als:

- Ik heb ook die ziekte gehad, alleen was het bij mij 100000x erger
- Mijn paard bokt ook altijd, alleen veeeeel hoger, langer en gemener
- Ik ben ook wel eens gevallen, alleen had ik toen ....

Daarmee wordt (vind ik) bewust of onbewust vaak de aandacht van de TS afgeleid en dat irriteert mij mateloos. Vooral met ziektes. Iedereen heeft wel een opa, oma, oom, tante of wie dan ook gehad die bijv. kanker heeft (gehad). Als iemand dan vol verdriet hier vertelt dat zijn vader niet lang meer te leven heeft omdat hij kanker heeft, dan zijn er altijd -tig mensen die zeggen: gecondoleerd. Mijn .... heeft ook kanker en die heeft zus en zo...

Alsof een TS daar op zit te wachten!!!! Mijn interesseert het dan op dat moment echt niet of Pietje of Jantje dat ook heeft, het gaat hier om de TS en zijn/haar gevoelens. Open dan zelf een topic, denk ik dan.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 21:50

Het hangt bij mij geheel van de situatie af.
Ik blijf vaak bij mijn mening en probeer ook respectvol met de mening van anderen om te gaan. Ik zie ook vaak mensen die het in MIJN ogen niet ideaal doen, maar wel zoveel mogelijk aanpassing maken om het toch zo goed MOGELIJK te doen. Dat maakt in mijn ogen WEL uit...

... maar het blijft niet ideaal, en dat zeg ik dan ook eerlijk.

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 21:52

Volgens mij willen mensen hiermee hun slechte dingen goedpraten.. Niemand vind het leuk om negatief commentaar te krijgen.. en zo hopen ze dat het commentaar minder wordt.. Knipoog

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 22:13

Idd Barmat, dat zie je ook vaak Ja
Net of je jezelf boven iemand anders stelt of die ander ondermijnt oid.

Pfff ik geloof dat ik andere voorbeelden had moeten kiezen, iedereen begint nu opeens over zn hondjes Nagelbijten / Gniffelen

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 22:47

BrittKitt schreef:
Ik zie het zo ontzettend vaak dat mensen gaan vergelijken met een optie die nog erger is om dan de eerste optie dan maar goed te praten, ik snap niet waarom want het maakt de situatie er toch niet beter op?
Ik kom het bijna in elk topic tegen waar een discussie wordt gevoerd en niet alleen op bokt, waarom wordt er zo'n vergelijking gemaakt?

Ik denk dat dit vaak ook in reactie is op de manier waarop mensen op hun eigen keuzes worden aangevallen. Vooral hier op Bokt lopen een aantal mensen rond die er wel héél goed in zijn andermans leven volledig de grond in te boren op basis van één of twee posts. Die al met hun oordeel klaar staan als ze twee regels hebben gelezen en ook niet meer van dat oordeel afkomen omdat ze totaal niet open staan voor de andere kant van het verhaal. Ik vind het wel logisch dat dat soort onterechte aanvallen ook een 'onterechte' reactie uitlokken. Als iemand die mij totaal niet kent op basis van 3 regels tekst gaat roepen dat ik mijn paard teveel op stal heb* en daarom een dierenbeul ben, maar ondertussen zelf wel lekker biefstukjes uit de bio-industrie eet, dan zal ik inderdaad zeggen dat diegene niet moet zeuren over het 'dierenleed' dat ik veroorzaak omdat hij zelf veel erger bezig is. De vrij extreme reacties die hier op Bokt vaak gegeven worden lokken vaak ook weer erg verdedigende tegenreacties uit.

Daarnaast zie ik de logica er ook wel een beetje van in. Natuurlijk is het feit dat er ergere dingen gebeuren geen reden om bepaalde dingen maar goed te keuren. Maar aan de andere kant... is het echt niet een beetje scheef om te gaan 'preken' over bepaalde relatief kleine misstanden terwijl er zoveel ergere dingen gebeuren? Kun je je energie niet beter in de grote problemen stoppen, in plaats van je medemens erop te wijzen wat die in het klein allemaal fout doet? Dat er ergere dingen gebeuren betekent niet dat alles dat minder erg is maar moet kunnen, maar ik heb ook wel zoiets van: kies je prioriteiten. Als je je dan toch druk gaat maken, doe dat dan liever over iets dat echt vréselijk is, in plaats van over iets dat weliswaar niet goed is maar ook niet echt afschuwelijk ontzettend gruwelijk erg.

* Voordat iemand gaat zeuren: mijn paart staat 's zomers 24 uur per dag op wei en 's winters alleen 's nachts op stal. En ja, ik vind ook dat heel veel paarden veel teveel op stal staan en dat vind ik ook best zielig. Ik zeg het maar even. Knipoog

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 23:29

Ben ik helemaal met je eens Ja

Een tijd geleden zei (ik geloof Danielle? Scheve mond) in America's Next Top Model dat ze het maar stom vond, dat Oprah Winfrey haar privèjet neemt om een paar donuts te gaan halen. Tyra Banks helemaal pissig, die zei dat ze ook zoveel goeds had gedaan voor de slachtoffers van Katrina, en dat ze voor heel veel mensen een rolmodel was. Nagelbijten / Gniffelen
Dat wil toch niet zeggen dat het dan normaal is om met je privèjet een paar boodschappen te gaan doen? Scheve mond

Gaat niet over paarden, maar even een voorbeeldje om duidelijk over te brengen dat ik het met je eens ben Bloos

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 03:02

Ik kan me helemaal vinden in de post van Barmat! Ik kan me daar meer aan irriteren dan wanneer mensen hun fouten proberen goed te praten. Vreselijk vervelend als je iets vertelt wat je zwaar op je maag ligt en iemand zegt: 'maar ik... maar mijn hond... maar mijn paard...' etc. Dan denk ik: 'ik vertel wat mij op dit moment dwars zit en ik vraag niet of jij of dieren of familieleden datgene in die of andere variant ook heeft/gehad heeft'.

Maar goed, wat betreft goed praten, tja ach... Schouders ophalen en het via je rug af laten glijden. Niemand is perfect en ook veel mensen zullen medelijden hebben met bv. mijn honden.