Kinderen en ouders

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 21:16

Cody schreef:
Waarom is jouw stelling dan dat ouders van de ouders de kinderen moeten opvoeden als zij het -zoals je hierboven zelf zegt- ook al verkeerd gedaan hebben?

Sorry, beetje tegenstrijdig verhaal dus erg onduidelijk.



Dat viel mij ook al op. Generaties lang is het fout gegaan, en nu moeten diezelfde eerdere generaties de huidige generatie leren hoe het wèl moet?

Jij zegt dat het allemaal klopt, maar leg dan eens precies uit wat hier bedoeld wordt? Want ik vind het allemaal wel erg interessant klinken.

Uit welk boek komt dit trouwens? Ik zou het zelf ook wel eens willen lezen.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 21:16

maar wel waar wat Mickey zegt Lachen
Laatst bijgewerkt door Cody op 23-10-02 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-02 21:17

Ik kan het nog uitgebreider en dus duidelijker neerzetten, maar daar denk ik niet dat jullie behoefte aan hebben om je er doorheen te worstelen. Je moet je wel een beetje willen verplaatsen in die theorie, anders heeft discussieren erover geen zin.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 21:18

Ik kan me niet echt goed verplaatsen in de fragmenten die jij citeert, sorry. Ik denk dat ik iemand ben die het in een groter geheel moet plaatsen om het te kunnen vatten. Daarom zou ik graag weten van wie deze theorieën afkomstig zijn, dan kan ik me er zelf in verdiepen.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 21:19

Discussieren over iets waarvan niet duidelijk is wat er bedoeld wordt heeft nog minder zin.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 21:19

Prima schreef:
Ik kan het nog uitgebreider en dus duidelijker neerzetten, maar daar denk ik niet dat jullie behoefte aan hebben om je er doorheen te worstelen. Je moet je wel een beetje willen verplaatsen in die theorie, anders heeft discussieren erover geen zin.

Maar volgens mij kunnen we dan dus alleen discussieren als we de uitgebreidde versie hebben.

Maar wie heeft het nu geschreven, ik heb hier ook nog wat psychologie in de boekenkast staan, misschien dat ik het dan ook kan lezen.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-02 21:29

Karin"]
[quote="Cody schreef:
Waarom is jouw stelling dan dat ouders van de ouders de kinderen moeten opvoeden als zij het -zoals je hierboven zelf zegt- ook al verkeerd gedaan hebben?

Sorry, beetje tegenstrijdig verhaal dus erg onduidelijk.



Dat viel mij ook al op. Generaties lang is het fout gegaan, en nu moeten diezelfde eerdere generaties de huidige generatie leren hoe het wèl moet?

Jij zegt dat het allemaal klopt, maar leg dan eens precies uit wat hier bedoeld wordt? Want ik vind het allemaal wel erg interessant klinken.

Uit welk boek komt dit trouwens? Ik zou het zelf ook wel eens willen lezen.
[/quote]

Okay dat zal ik trachten.
Ten eerste is dat ook de reden waarom ik zeg dat als je het meteen zou kunnen implementeren, niet echt zou werken.
Wat jullie zeggen/ vragen is eigelijk dat die cirkel niet doorbroken kan worden, en schrijfen mij die aan als een tegenstrijdigheid.

Klopt ten dele. Om het te doorbreken heb je eerst bewustwording nodig hierover en dus mensen die wel snappen hoe emoties werken en wat de gevolgen zijn van de onderdrukking. Bewustwording is dus onderkennen dat wat ik schrijf waarheid is. (laat ouders van ouders veel meer de opvoeding doen dan wat er nu gebeurt). Door het als waarheid aan te nemen en eens te gaan nadenken over dit soort zaken zal je langzaam die circel doorbreken.

Stel voor dat je dat met dit stelsel van opvoeden wel al zou weten op je 21ste, dan nog heb je niet alle wijsheden vergaart in je leven, om je kind nog beter op te voeden. Je bent notabene zelf nog zoekende!

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-02 21:30

Karin schreef:
Ik kan me niet echt goed verplaatsen in de fragmenten die jij citeert, sorry. Ik denk dat ik iemand ben die het in een groter geheel moet plaatsen om het te kunnen vatten. Daarom zou ik graag weten van wie deze theorieën afkomstig zijn, dan kan ik me er zelf in verdiepen.


Ik heb echt geen idee meer. Het is zeven jaar terug. Maar ik weet zeker dat het nog wel klopt, want dit soort dingen interesseren mij gewoon.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 21:31

En dan nog hebben we geen antwoord op de vraag die ons alle drie bezighoudt: waar komt deze theorie vandaan, uit welk boek, van welke psycholoog?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 21:33

Ik snap niet goed waarom die cirkel juist doorbroken moet worden bij de generatie van de grootouders. Kan dat niet bij de generatie van de ouders? Want juist een heleboel oudere mensen hebben nooit echt goed geleerd om over hun emoties te praten, dat deed je nou eenmaal vroeger niet. Huidige generaties hebben emoties een steeds betere plaats in hun leven kunnen geven. Ik wil daarmee niet zeggen dat ze er ook altijd goed mee kunnen omgaan, maar hoe kun je van een vrij 'gesloten' generatie verwachten dat ze taboedoorbrekend werken bij een jongere generatie? Verward

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-02 21:35

Klopt helemaal!! Daarom zie je nu al veranderingen en brengen jonge mensen het al een stuk beter af om hun kind op te voeden. Je kan dus beter beginnen bij de jongere generatie. Ons dus!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 21:36

Ben het met Karin eens. Je zou ze de kost moet geven die niet over hun gevoelens kunnen praten en niet weten hoe ze te uiten.

Nee dat zou ik mijn kind niet aan willen doen.

Maar waarom zou je dan niet zeggen dat mensen niet al jong aan kinderen moeten beginnen, maar wachten tot ze zelf denken het nodige geleerd te hebben zodat ze een kind kunnen opvoeden.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 21:37

Prima schreef:
Klopt helemaal!! Daarom zie je nu al veranderingen en brengen jonge mensen het al een stuk beter af om hun kind op te voeden. Je kan dus beter beginnen bij de jongere generatie. Ons dus!

Ja maar volgens mij had je het er net over dat we het juist aan onze ouders moesten overlaten Verward

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 21:37

En nu laat je die grootouders buiten beschouwing, waar je eerst zo lovend over was. Ik snap nog steeds niet waarom die dan zo goed taboedoorbrekend kunnen werken. Echt niet.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 21:44

Inderdaad, je begint je stelling over dat grootouders zoveel beter zouden kunnen opvoeden. En nu zeg je dat de ouders de generatie zijn die makkelijker 'om kunnen scholen'.

Verward

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-02 21:44

Ik had het over het doorbreken van de circel. Het is makkelijker om anders de leren denken als je 40 bent, dan als je 70 bent. dat bedoele ik.
Wij zullen toch ook ooit eens grootouders zijn die wel op de 'nieuwe manier' een kind hebben opgebracht? Dan is de bewustwording er al en dus dan is die circel doorbroken. Wat je zegt, grootouders zijn ook zo opgevoed en zijn minder flexibel, dus moeilijker aan te leren. Ok niet voor allemaal, helemaal als ze nog geen 80 zijn. Tuurlijk kan je ook nu al de grootouders hierin betrekken, maar die veranderen dus moeilijker en hun hele manier van doen is al gedefineerd. Zij weten als wie ze zijn en wat ze willen. Zij hebben hun waarheden al en kunnen dat dus moeilijker doorbreken.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-02 21:46

Dus als wij grootouders zouden zijn op de nieuwe manier, die loof ik.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 21:46

Maar hoe kan de huidige generatie ouders (die dus nog wel een nieuwe manier kunnen aanleren) nou de cirkel doorbreken en ook grootouder worden? Daarvoor zouden ze zelf toch ook kinderen moeten krijgen, nietwaar? En wie moet die kinderen in de tussentijd opvoeden dan?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 21:52

Och, dan sla je toch gewoon een generatie over? Dan maar geen opvoeding hoor. Haha!

Maar zonder gekheid, ik ben echt de hele rode draad van dit verhaal kwijt. Dan weer wel de grootouders van de huidige generatie betrekken bij de opvoeding, dan weer wachten tot de huidige generatie zelf grootouder is... Verward

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 21:54

Ik snap het ook niet meer, als ik het al ergens in het hele verhaal gesnapt heb. Je hele stelling heb je zelf om zeep geholpen, Prima.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-02 21:55

Daar heb je gelijk in. Het meest idealen is dus ook gewoon dat die bewustwording in alle lagen van alle generaties zou doordringen. Maar het moet wel als waarheid worden beschouwd door veel mensen anders zou het niet werken natuurlijk.
Daarom kan je het toch geleidelijk doen. Niet meteen je kinderen dumpen bij je ouders. Maar gewoon meer betrokken laten zijn bij de opvoeding. het wil zelfs nog niet eens zeggen dat als ze die theorie nooit hebben bestudeerd, ze hem niet onbewust een klein beetje kunnen toepassen. Ze zijn sowieso emotioneel stabieler (uitzondering daargelaten) en hebben zichzelf sowieso meer gedefinieerd. (dus wie ze zijn en wat ze zijn) Ze hebben ook al heel vaak (veel vaker als hun ouders) al ervaren dat je bepaalde emoties niet moet onderdrukken, zoals je dat misschien wel hebben gedaan bij jou toen zijn jong waren. Ze hebben dus wat meer geleerd en ervaren dat het helemaal niet erg is om aan bepaalde driften toe te geven en emoties.

vvtjuh

Berichten: 2347
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Boven de bomengrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 21:55

Kinderen zouden veel meer op hun grootouders moeten passen.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 21:55

Tja en ik wil niet vervelend zijn, maar hoe kom je nu aan deze theorie.
Dat is nog steeds een vraag die we aan je gesteld hebben, en waar ik nog steeds antwoord op zou willen. Lachen

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-02 21:55

Nou sluiten dan maar dit topic.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-02 21:57

lis schreef:
Ik snap het ook niet meer, als ik het al ergens in het hele verhaal gesnapt heb. Je hele stelling heb je zelf om zeep geholpen, Prima.


Kom op lis, lees het dan eens aandachtig. Ik heb helemaal niets om zeep geholpen. Je moet het wel willen snappen, anders heeft het niet veel zin voor mijn rsi!