Venlo weer in het nieuws.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 13:54

Cowgirl schreef:
.

Als je iemand ZOMAAR OM NIKS van het leven berooft heb je in mijn ogen ook geen recht meer.
Maar wat Xono al eerder zei, wat als je al jaren mishandeld wordt en dan je man vermoord.
Ik denk dat hier gerust een grens te trekken is.


Dus jij vind dat niet iedere persoon rechten mag hebben? Dat een van de belangrijkste punten van de democratie weg moet vallen? Tuurlijk moet zo iemand gestraft worden, maar rechten heeft iedereen hier in Nederland. Gelukkig leven we hier niet in een land als Irak of een van de andere landen hier op aarde waar veel mensen totaal geen rechten hebben. Misschien moet je daar eens naar kijken en dan zal je ongetwijfeld je mening herzien.

Ten tweede kan je doodslag en moord niet vergelijken, het zijn 2 hele andere delicten. En natuurlijk kijkt jusititie naar de omstandigheden waaronder het delict is begaan.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 14:07


Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 15:43

Misschien iets te verkeerd opgeschreven.

iemand die iemand vermoord/doodslaat heeft zijn kansen om te functioneren in de maatschappij verspeeld, dus opsluiten of doodstraf.
Bij moord met voorbedachte raden of doodslag zoals afgelopen week, ben je er zelf bij en je weet wat de consequenties daar van zijn.
Iedereen heeft recht maar als je dit flikt heb je je recht verspeelt.
En niet komen met ja maar .. hij draaide door, dan nog heb je je eigen gedrag in de hand.

Ik heb het niet over iran of Irak, want daar wordt je al vermoord als je bijwijze van iemand uitlacht.
Daar sporen ze gewoon niet hoe ze met mensen rechten omgaan.

Met die moordenaar bedoelde ik alleen een voorbeeld.
mensen vallen snel terug in hun oude gewoonte.
Ik zie die gast liever niet meer op straat. |Jij wel?

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 17:32

Cowgirl schreef:
Misschien iets te verkeerd opgeschreven.

iemand die iemand vermoord/doodslaat heeft zijn kansen om te functioneren in de maatschappij verspeeld, dus opsluiten of doodstraf.
Bij moord met voorbedachte raden of doodslag zoals afgelopen week, ben je er zelf bij en je weet wat de consequenties daar van zijn.
Iedereen heeft recht maar als je dit flikt heb je je recht verspeelt.
En niet komen met ja maar .. hij draaide door, dan nog heb je je eigen gedrag in de hand.

Ik heb het niet over iran of Irak, want daar wordt je al vermoord als je bijwijze van iemand uitlacht.
Daar sporen ze gewoon niet hoe ze met mensen rechten omgaan.

Met die moordenaar bedoelde ik alleen een voorbeeld.
mensen vallen snel terug in hun oude gewoonte.
Ik zie die gast liever niet meer op straat. |Jij wel?


Ik vind dat je niet kan zeggen dat iedereen die 1 keer een misstap heeft begaan (ook al is het een hele grote) de doodstraf kan geven of de rest van zijn leven opsluiten. Mensen kunnen hun leven beteren. Maar dit moet per persoon bekeken en onderzocht worden. Dit heeft nadelen en iemand kan natuurlijk altijd verkeerd ingeschat worden (zoals die man die 2 Groningse prostituees heeft vermoord). Ik ben met je eens dat de straffen in Nederland strenger kunnen, maar ik vind dat je niet iedereen zonder pardon de rest van z'n leven op kan sluiten/ de doodstraf geven.

pmarena

Berichten: 48140
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 17:39

En dan nog.. in bv. Amerika waar mensen in een dodencel zitten wachten tot ze hun spuitje krijgen... dat duurt zo ongenadig lang , jaren en jaaaaaren....dat is ook heel fout vind ik.
In al die jaren zijn mensen vaak helemaal veranderd , en als er dan uiteindelijk iemand ge-executeerd wordt , dan is die persoon al totaal iemand anders dan diegene die die misdaan begaan heeft......Tuurlijk kunnen mensen veranderen en inzien wat ze eigenlijk iemand en diens familie hebben aangedaan , en hier zo van onder de indruk zijn dat ze dit nooit meer zullen doen.
Maar daar is wel begeleiding voor nodig .

Doodstraf is disputabel , altijd vasthouden kost klauwen vol geld .... dus proberen er een beter mens van te maken lijkt me de beste optie.
Maarja wat als dat niet lukt ?
Dan mogen ze natuurlijk nooit meer terugkomen in de samenleving.

Kijk naar een gemiddeld gemeen / gevaarlijk / niet luisterend paard.
In de handen van een andere eigenaar/verzorger kunnen die zo mak als lammetjes worden , kwestie van opvoeding Lachen .

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 18:06

Helemaal mee eens.
Daar komt bij dat er in Amerika regelmatig na de executie achterkomen dat de geexecuteerde helemaal niet schuldig was!
Maar goed, we dwalen af....

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-02 21:16

Het begint behoorlijk uit de hand te lopen hier in Venlo. En ik denk niet alleen in Venlo maar in heel Nederland. Ze zeiden dus op tv dat ze veroordeeld zijn voor doodslag en voor doodslag krijg je MAXIMAAL 15 JAAR. Hallo wat zijn 15 jar nou voor als je iemand vermoord hebt??? Ja sorry hoor maar ik vind het belachelijk weinig.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 11:36

Die ouders waren trots op hun zoon: altijd was hij heel kalm en rustig, maar als je hem UITLOKTE (!!!!!!!) kon hij wel zo kwaad worden dat hij wel 2 mannen tegelijk aankon! Wat een geweldige vent zeg! tjonge jonge. Later hebben ze zich van hun woorden gedisantieerd, waarschijnlijk onder druk van hun advocaat.

Overigens, veel nederlandse ouders zijn niet veel beter hoor. Hun verwende strontjong mogen net zo goed alles. Als ze vervelend zijn op school en de leraar pakt ze goed aan, komen de ouders op hoge poten naar school. Vroeger moest ik mijn mond houden thuis hoor. Anders kreeg ik daar OOK nog eens op mijn donder. Dat was wel eens even anders. Die marokaanse ouders zijn wat hun zonen betreft vaak geen haar beter. ALs ik dan lees wat die broers hun zussen aan mogen doen, zo liefdeloos als ze met hun dochters omspringen, gewoon vreselijik. Ik zou thuis altijd weglopen (en dat doen sommigen dus ook wel).

Verder zitten die jongens zo vol met agressie. Waar komt die toch vandaan? Een stille tocht heeft geen zin meer; een stille tocht is een aanklacht tegen het geweld, waartegen geen behoorlijke sancties ondernomen worden. Maar luisteren is niet het sterkst punt van de overheid. Gaan ze dit nu WEER negeren?

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-02 13:52

Die jongen (marokaanse) was bijna nooit thuis en als hij thuis was warenb meesteal zijn ouders niet thuis. Maar ja dat zeggen toch alle ouders als er zoiets gebeurd is. Onze zoon is lief enz enz

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 13:56

Dennis v m schreef:
Die jongen (marokaanse) was bijna nooit thuis en als hij thuis was warenb meesteal zijn ouders niet thuis. Maar ja dat zeggen toch alle ouders als er zoiets gebeurd is. Onze zoon is lief enz enz


Met het gevolg dat kindlief zich ongepermitteerd diep in de nesten werkt. Nou, is dat wat ze willen dan? Waarom hebben die ouders die jongen niet tegen zichzelf in bescherming genomen?

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-02 14:42

Ja dat vraag ik me ook af, je ziet heel vaak in marokaanse of turkse gezinnen dat de kinderen mogen doen wat ze willen. Ze mogen tot 11 uur de straat op, naar bed wannneer ze zelf willen, duidelijk voorbeeld van slechte opvoeding.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 20:18

Desiree"]
[quote="Dennis v m schreef:
Die jongen (marokaanse) was bijna nooit thuis en als hij thuis was warenb meesteal zijn ouders niet thuis. Maar ja dat zeggen toch alle ouders als er zoiets gebeurd is. Onze zoon is lief enz enz


Met het gevolg dat kindlief zich ongepermitteerd diep in de nesten werkt. Nou, is dat wat ze willen dan? Waarom hebben die ouders die jongen niet tegen zichzelf in bescherming genomen?
[/quote]

Omdat hij geweldig is en niks fout kan doen, zelfs iemand doodslaan is niet erg want dat was de wil van Allah en is hun zoon dus niet verantwoordelijk voor. Ongelooflijk.....

pmarena

Berichten: 48140
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 20:35

Tja waarom zou je zowieso iets proberen te sturen , Allah heeft het hele plan tot het einde der tijden al uitgewerkt op z'n werktafel liggen , daar verander je toch niks aan... Scheve mond

Lekkere mentaliteit.

Maar idd , op een andere manier , dus niet vanuit geloof/cultuur, zijn er vele ouders die hun kinderen net zo fout in de samenleving zetten , zoals Desiree al omschreef....

Hier lopen trouwens ook gewoon Nederlandse meisjes van een jaartje of 14 dik opgemaakt , ernstig kort rokje enz. gerust op een doordeweekse schoolavond nog na middernacht door de binnenstad...
dan vraag je je ook af wat voor ouders daar bij horen....

Of overdrijf ik nu weer Verward

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 20:42

pmarena schreef:
Tja waarom zou je zowieso iets proberen te sturen , Allah heeft het hele plan tot het einde der tijden al uitgewerkt op z'n werktafel liggen , daar verander je toch niks aan... Scheve mond

Lekkere mentaliteit.


Ook lekker makkelijk....

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 09:38

kayla schreef:
Omdat hij geweldig is en niks fout kan doen, zelfs iemand doodslaan is niet erg want dat was de wil van Allah en is hun zoon dus niet verantwoordelijk voor. Ongelooflijk.....


Hmm.. in dat geval moeten ze toch de Koran weer eens gaan bekijken. Goed, Mohammed was een krijgsheer, maar ik weet wel zeker dat men ook in de Koran de mens een eigen wil heeft gegeven en men ze daarom verantwoordelijk kan stellen voor hun daden. Anders hoef je dieven ook geen handen af te hakken.. Denk maar eens hoe dit overkomt: " Het was Allahs wil dat die eigendommen beter bij mij passen dan bij hun rechtmatige eigenaar."

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 10:13

Ik kan me voorstellen dat dergelijke uitspraken die de ouders gedaan hebben de oprechte islamieten de tenen krom hebben doen trekken. Misschien houden die ouders veel van hun zoon, maar daar heeft die jongen dan mooi niets aan gehad. Hadden ze maar meer moeite genomen om hem goed te doen integreren, om een fatsoenlijke opleiding te doen, als hij dan werkelijk zo geweldig is, waarom dan niet wat moeite en energie in hem investeren? Ik vind dat niet erg liefdevol van die ouders.
En wat iemand anders zei, de manier waarop sommige ouders hun jonge dochters over straat laten gaan.......... sja. Ook een vorm van onverschilligheid in mijn ogen. Zo van "ach, laat ze maar gaarkoken in haar eigen sopje".

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 21:39

joostvangestel"]
[quote="kayla schreef:
Omdat hij geweldig is en niks fout kan doen, zelfs iemand doodslaan is niet erg want dat was de wil van Allah en is hun zoon dus niet verantwoordelijk voor. Ongelooflijk.....


Hmm.. in dat geval moeten ze toch de Koran weer eens gaan bekijken. Goed, Mohammed was een krijgsheer, maar ik weet wel zeker dat men ook in de Koran de mens een eigen wil heeft gegeven en men ze daarom verantwoordelijk kan stellen voor hun daden. Anders hoef je dieven ook geen handen af te hakken.. Denk maar eens hoe dit overkomt: " Het was Allahs wil dat die eigendommen beter bij mij passen dan bij hun rechtmatige eigenaar."
[/quote]

Ja idd het valt me op dat alles alleen de wil van Allah is als het HUN goed uitkomt...

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 21:51

kayla schreef:
Ja idd het valt me op dat alles alleen de wil van Allah is als het HUN goed uitkomt...
ach, dat is niet alleen het geval bij de islam.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 06:54

joostvangestel"]
[quote="Pril schreef:
Hoe duur is het eigenlijk om die moordenaar te vermoorden? 100.000,- toch of zoiets? (meen ik ergens gelezen te hebben in dit topic). Als dat de prijs is om iemand te mogen neerhalen ben ik hard aan een inzamelactie aan het denken.


Pril, waar in Rusland woon je ergens? Daar is dat vrij normaal.. Als Nederland zo ver zou gaan, dan kan je er net zo goed een hek omheen zetten en er een kernbom op gooien, dan is de hele boel ook zo naar de Lips are sealed
[/quote]

Heb ik ook aan zitten denken, maar dat vind ik weer zo banketstaaf voor die onschuldige Nederlanders.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 07:09

kayla"]
[quote="Pril schreef:
Hoe duur is het eigenlijk om die moordenaar te vermoorden? 100.000,- toch of zoiets? (meen ik ergens gelezen te hebben in dit topic). Als dat de prijs is om iemand te mogen neerhalen ben ik hard aan een inzamelactie aan het denken.


Nee dat is een goede oplossing, een moordenaar vermoorden. Dan doe je toch precies hetzelfde?
Jouw manier doet me trouwens erg aan bloedwraak denken, wat veel in de marrokaanse cultuur voorkomt....
[/quote]

Ik doe helemaal niet precies hetzelfde. Van mij heb je geen last en met normale mensen kan ik prima opschieten. Ik ben tolerant, heb nog nooit iemand kwaad gedaan, maar ik heb ook zo mijn grenzen. Deze idioot neerknallen is alleen maar de maatschappij helpen. Om te beginnen ben je een gevaarlijke idioot armer en bovendien is dit een mooi voorbeeld voor zijn soortgenootjes wat er met ze gebeurt als ze zich niet gedragen. Overigens zal ik in de realiteit natuurlijk nooit overgaan tot het opruimen van deze banketstaaf, want dan ga ik de bak in (ook weer zo lekker krom) maar ik kan je wel vertellen dat als zo'n beest met z'n tengels aan mijn kind (die ik niet heb, maar ff voorbeeldje) zou komen ik er een levensmissie van zou maken om het leven van deze randebiel compleet te verzieken.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 09:29

constructief hoor pril. als iedereen zou beseffen dat alles wat hij een ander aandoet, het zichzelf uiteindelijk aandoet, dan zijn we misschien op de goede weg.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 09:45

Strafmaat blijft een eeuwig dilemma. Wat willen we eigenlijk?

1) De straten veiliger maken in de toekomst?

2) De dader straffen?

Kijk, onze meest primitieve gedachten gaan natuurlijk naar het straffen van de dader. Wraak en bloedwraak zijn eeuwenoud. Ik word ook altijd heel erg ziek als ik weer eens na een Amerikaanse rechtzaak hoor dat de familie van het slachtoffer zo blij is als een dader ter dood veroordeeld is. Dat heeft heel weinig met beschaving te maken.

We willen dus allemaal weer veilig op straat rond kunnen lopen, denk ik zo. Als het straffen van de dader die zaak dient, dan is dat op zichzelf een goede zaak. Eén moordenaar doden helpt echter niet veel, alle moordenaars doden is ook onmogelijk, aangezien het niet alle moordenaars veroordeeld kunnen worden met gebrek aan bewijs (nog een dilemma: doden we zoveel verdachten, dat we zeker weten dat alle moordenaars doodgaan of doden we alleen die, waarvan we 100% zeker zijn dat we schuldig zijn).

Is de straf voor alle overtreders gelijk? Is dus doodslag gelijk aan moord met voorbedachte rade? Ook een goeie vraag. Dus als je iemand per ongeluk doodt (een ongeluk zit in een klein hoekje), dan moet je dus zelf ook maar het hoekje om, aangezien je klaarblijkelijk een gevaar bent voor de maatschappij met je ongelukjes.

Moeten we een beetje Singapore gaan spelen? In Singapore geeft men stokslagen aan overtreders. Heel goedkoop en schijnbaar ook niet zo'n leuke ervaring. Er is echter geen mensenrechtenorganizatie op de wereld die zoiets goedkeurt.

Het grote probleem met Nederland is, is dat er zoveel potentiële moordenaars rondlopen. Berechten na moord is altijd de put dempen nadat het kalf verdronken is. Preventie is het woord, niet achteraf de zaakjes oplossen.

Nog een laatste stukje statistiek: het afgelopen jaar is voor de eerste keer sinds 1991 de criminaliteit weer gestegen. Hmm.. en dat nog met een fanatieke doodstraf-fan als Bush aan de macht...

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-02 09:48

Ja ik denk inderdaad dat het doel de straten veiliger maken is. Maar dit lukt niet. In Amerika zijn hoge straffen enzovoorts maar in amerika gebeuren wel elke dag moorden enzo. Ik denk dat het gewoon te laat is, er had vanaf het begin gewoon strenger ingegrepen moeten worden. Dat geweld krijg je niet meer van de straat en ik weet zeker dat het alleen nog maar erger wordt al is dat wat het grootste deel van de smaenleving helemaal niet wil.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 11:35

joostvangestel schreef:
Strafmaat blijft een eeuwig dilemma. Wat willen we eigenlijk?

1) De straten veiliger maken in de toekomst?

...


JA, dat willen we! En daardoor moeten de daders uit de maatschappij verwijderd worden. Het verwijderd worden uit de maatschappij, d.m.v. doodstraf of gevangenis is een straf. Dus ja, het straffen van de dader is in zo'n geval evident.