Wajong uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Wajong uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 23:45

Nu ik toch moet gaan toegeven dat ik niet volledig kan functioneren heb ik (met mijn ouders) besloten dat ik me toch ga laten keuren bij het UWV, alleen is er mij nog het e.e.a. onduidelijk.
Mij is destijds toen ik mijn diagnoses kreeg (1,5 jaar geleden) verteld dat ik ten alle tijde mij kon laten keuren, ik bleef ontkennen dat ik het niet ging volhouden en dacht dat ik het allemaal wel aankon, niet dus.

Nu lees ik dat je binnen 13 weken nadat je arbeidsongeschikt bent geworden de aanvraag moet indienen. Alleen vraag ik mij af is dit het moment dat je de diagnose krijgt, of het moment dat je zelf (en mijn studiebegeleider) doorkrijgen dat het geen doen is/ ik mijn ziekte min of meer accepteer?

RelarDevi

Re: Wajong uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 23:49

Je kan hem elke moment gewoon aanvragen, vanaf je 18e (9 maanden voor je 18e maar ik denk dat je al ouder bent dan 18)
Je kan zelfs terugwerkend kracht hebben zodat je geld wat je vanaf je 18e zou moeten krijgen terug krijgt. Maar dan moet je wel eerst 'afgekeurd' zijn. (klinkt heel lüllig maar ja het is gewoon zo)

Je kan misschien ook kijken op http://www.uwv.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 23:56

Wat mankeer je als ik vragen mag?
(Mag ook per PB)

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 00:33

Geen zorgen; je kunt nu gewoon naar UWV stappen. Dit gebeurd vaak bij Wajongers.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 07:49

Chiqa schreef:
Wat mankeer je als ik vragen mag?
(Mag ook per PB)

Wat doet dat ertoe?

Je kunt hem inderdaad ten alle tijden aanvragen, maar houd er wel rekening mee dat het een tijd kan duren voordat je hem ontvangt!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 08:20

je unt hem gewoon aanvragen ...
ik heb verschillende diagnoses in 2005 gehad...en heb het dit jaar aangevraagd (i
n 2005 was ik 25, nu 27)
zolang je het maar voor je 31 ste aanvraagt is het goed...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 12:14

Misschien eens contact opnemen met een consulent van MEE in jouw regio? Die kan je namelijk begeleiden met je aanvraag. Ik zou in ieder geval zelf nooit zonder goede voorbereiding bij het UWV binnenstappen.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 17:48

Vanaf je 18e????

Ik werd afgewezen omdat ik te oud was (19 jaar)....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 17:51

Je kan hem gewoon ten alle tijde aanvragen als je merkt dat het echt niet gaat.
ALS je afgekeurd word, krijg je met terugwerkende kracht (iig ik) tot je 18e de uitkering.

Ik moet je wel waarschuwen: het keuren is een stuk strenger geworden!
Gedraag je zo apart als je maar kan, anders lukt het BIJNA niet!

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 17:51

Je kan de uitkering vanaf je 18e aanvragen, maar volgens mij moet blijken dat je ziekte/aandoening er al was voor je 18e. Dus dat moet je kunnen bewijzen.

Succes met je aanvraag!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 18:03

Robijntjah schreef:
Ik moet je wel waarschuwen: het keuren is een stuk strenger geworden!

Het is vaak wel een voordeel als je via een instelling wajong kan aanvragen (dus bijv school/decaan o.i.d) In jou geval kun je bijv je studiebegeleider of je ouders vragen of ze wajong voor je willen aanvragen, dat is al een punt dat je iets niet kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 18:57

Ik heb het via het casemanagement gedaan (GGZE), en dan was het nog streng Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 19:08

Robijntjah schreef:

Dan is het misschien ook niet nodig als het niet lukt? Ik krijg een beetje een nare smaak in mijn mond van deze opmerking

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 19:16

Zo is het iig niet bedoeld.
Ik heb asperger, en ik kom op veel mensen 'normaal' over.
Zelfverzekerd en gewoon capabel.

Mensen roepen nog al snel: 'Jij hebt het nogal makkelijk, met je uitkering, je kan makkelijk werken!'

Dit is dus echter niet waar. Ik kan wel werken, maar dan moet het wel werk zijn met aanpassingen, en bovenal DUIDELIJKHEID.

Meestal lukt dit echter niet, en heb ik mijn uitkering nodig om op terug te vallen.
Als ik die niet had, weet ik echt niet waarvan ik zou moeten leven...

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 19:17

me zus had ook terugwerkende kracht.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 19:35

faye schreef:
Dan is het misschien ook niet nodig als het niet lukt? Ik krijg een beetje een nare smaak in mijn mond van deze opmerking

Ooh die reactie komt mij zo bekend voor, hoor het ook van iedereen hier in de omgeving die geen handicap heeft.. Ik ken iemand, die heeft wajong echt nodig, hij komt echt niet aan t werk, 3 keer aangevraagd en elke keer weer afgewezen. Uiteindelijk heeft hij gedaan alsof hij echt helemaal niks kon, toen pas kreeg ie wajong + terugwerkend kracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 19:36

MoonChloe schreef:
faye schreef:

Ooh die reactie komt mij zo bekend voor, hoor het ook van iedereen hier in de omgeving die geen handicap heeft.. Ik ken iemand, die heeft wajong echt nodig, hij komt echt niet aan t werk, 3 keer aangevraagd en elke keer weer afgewezen. Uiteindelijk heeft hij gedaan alsof hij echt helemaal niks kon, toen pas kreeg ie wajong + terugwerkend kracht.

Dat is precies wat ik bedoel Ja

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 19:39

Het punt is dat er niet langer gekeken wordt naar wat je NIET kan, maar wat je WEL kan...

en dat is dan heel veel... geloof me Lachen Daarom raak je bijna niet meer (volledig) afgekeurd.
Aan de ene kant goed (mensen moeten imo wel gestimuleerd worden tot werken) maar aan de andere kant maak je het mensen heel erg moeilijk.

De vraag die iemand stelt wat TS heeft vind ik dus niet zo vreemd, immers niet alle aandoeningen worden meer gezien als zijnde "geen mogelijkheden meer tot werken"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 19:40

Tja, en de arbeidsethos is ook enorm gedaald de laatste jaren vooral onder de jeugd.

Ik heb een jongen in dienst die eigenlijk afgekeurd is, maar erg zijn best bij ons doet en dat gaat heel goed. Het is vaak ook maar net wat je zelf wil natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 19:43

Hier kan ik echt boos om worden weet je...

Het is echt niet dat ik (en anderen met mij) niet WILLEN werken... Ik wil niets liever dan een normale baan hebben! Maar op dit moment is dit voor mij gewoon NIET haalbaar. Is voor mij ook moeilijk geweest om te accepteren, maar het is nou eenmaal niet anders. Denk je dat wij er vrolijk van worden om hele dagen thuis te zitten terwijl iedereen een goede studie heeft, of een fijne baan???

fijn joh, kortzichtige mensen!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 19:45

faye schreef:
Tja, en de arbeidsethos is ook enorm gedaald de laatste jaren vooral onder de jeugd.

Ik heb een jongen in dienst die eigenlijk afgekeurd is, maar erg zijn best bij ons doet en dat gaat heel goed. Het is vaak ook maar net wat je zelf wil natuurlijk.

Dat ben ik zeker met je eens Ja

Heel veel jongeren doen net alsof ze ziek zijn, terwijl ze in werkelijkheid nergens anders last van hebben dan van een lui karakter Knipoog

Zeg trouwens niet dat dit bij TS zo is hoor, begrijp me niet verkeerd!!!

Maar in mijn carriere bij UWV heb ik heel wat voorbij zien komen dat ik denk.... tjonge jonge, een schop onder je reet kun je krijgen, lamme tak! Echt van die zielige verhalen, zonder eigenlijk de vinger op de zere plek te kunnen leggen... ja, moe, ja misselijk, ja oh zo psychisch in de knoop met zichzelf....

Kun je internetten?
Kun je msn-en?
Kun je stappen?
Kun je met vrienden iets gaan doen?

Dan kun je ook werken, denk ik dan. Misschien niet fulltime en misschien niet hele dagen, maar een ieder is in staat enige vorm van arbeid te verrichten, tenzij je geen armen en geen benen hebt, en geen spraakvermogen en ook nog doof bent.

Veel jongeren claimen imo niet in staat te zijn te werken, maar in werkelijkheid is het een excuus om hele dagen in bed te liggen stinken en te msn-en met dinnetjes Knipoog

oe, wat klinkt dit hard allemaal Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 19:48

Barmat schreef:
faye schreef:

Dat ben ik zeker met je eens Ja

Heel veel jongeren doen net alsof ze ziek zijn, terwijl ze in werkelijkheid nergens anders last van hebben dan van een lui karakter Knipoog

Zeg trouwens niet dat dit bij TS zo is hoor, begrijp me niet verkeerd!!!

Maar in mijn carriere bij UWV heb ik heel wat voorbij zien komen dat ik denk.... tjonge jonge, een schop onder je reet kun je krijgen, lamme tak! Echt van die zielige verhalen, zonder eigenlijk de vinger op de zere plek te kunnen leggen... ja, moe, ja misselijk, ja oh zo psychisch in de knoop met zichzelf....

Kun je internetten?
Kun je msn-en?
Kun je stappen?
Kun je met vrienden iets gaan doen?

Dan kun je ook werken, denk ik dan. Misschien niet fulltime en misschien niet hele dagen, maar een ieder is in staat enige vorm van arbeid te verrichten, tenzij je geen armen en geen benen hebt, en geen spraakvermogen en ook nog doof bent.

Veel jongeren claimen imo niet in staat te zijn te werken, maar in werkelijkheid is het een excuus om hele dagen in bed te liggen stinken en te msn-en met dinnetjes Knipoog

oe, wat klinkt dit hard allemaal Lachen

Je hebt geen idee hoe...

Je weet duidelijk echt niet waar je over praat... Hoe kan jij oordelen over wat andere mensen voelen?

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 19:49

faye schreef:

Net wat je zelf wilt en kúnt. Denk dat kunt zeker niet vergeten mag worden.

Ik werk met normaal begaafde heren met een stoornis in het autistisch spectrum. Een aantal met bijkomende psychische stoornissen. Een aantal hebben er werk. Anderen willen héél graag, maar kunnen niet werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 19:51

Je kan ook behoorlijk internetten, dus waarom niet werken? Als je echt wil is er wel wat te vinden wat wel bij je past. Dat zie ik wel aan mijn medewerker die toch een behoorlijke beperking heeft. Ik heb voor die jongen echt respect!

@iefke, mijn medewerker heeft oa autisme. Op onze andere locatie werkt ook naar ieders tevredenheid een autistische jongen. Maar die willen dan ook heel graag. Deze jongens gaan er dan ook wel komen ondanks hun forse beperkingen Ja

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 19:53

Ik vind internetten en msnen geen vergelijking met werken Knipoog
Ik weet genoeg mensen die via internet/ msn amper kunnen communiceren maar ze msnen/internetten wel.. MSN met webcam of alleen smiley's (snap nog steeds niet wat daar leuk aan is maar goed) internetten = spelletjes spelen.

Ohja; ik ben op msn/internet zeer goed verstaanbaar maar IRL niet Haha!
Laatst bijgewerkt door RelarDevi op 28-07-07 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt