hout behangen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lotje02

Berichten: 4006
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Tilburg

hout behangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 20:30

Ik krijg binnenkort de sleutel van mijn appartementje Go jij! Go jij!
Nou heb ik een hele lelijke stenen muur, die ik niet mag schilderen. Mijn vader kwam met het idee om er dan maar een houten plaat tegenaan te maken die ik dan wel kan verven. Maar nu zag ik toevallig ergens supergaaf behang. Maar kun je een houten plaat behangen? Moet ik dan een bepaald soort hout hebben of op een of andere manier voorbewerken?

inge81

Berichten: 3170
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: in d'n bergh

Re: hout behangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 20:46

als ik jou was, zou ik dan een voorzetwandje maken van rachels (vurenhout 20 dik en 50 mm breed ongeveer) met hierop gipsplaten. Als je dan gipsplaten neemt met de code RK (rechte kant) kan je met een plamuur de schroefgaatjes en plaatnaden gemakkelijk dichten.

Op hout houdt de behanglijm namelijk niet erg stevig, en heb je kans dat het behang na verloop van tijd los komt. Gipsplaten worden veelvuldig is tussenwanden in woningen gebruikt omdat dit wel gemakkelijk overschilderbaar en behangbaar is. Bovedien is een voorzetwand van gips vele malen goedkoper als van hout. Wel is het minder stevig (dus je zou er eerder doorheen kunnen)

mocht je er iets aan op willen hangen, moet je ook speciale pluggen e.d. nemen. Bovendien kan ik je aanraden niet al te zware dingen eraan te bevestigen, en het dan in het midden van een plaat te doen.

Faelivrin

Berichten: 15454
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Rijnsburg

Re: hout behangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 20:50

Ik ga met inge mee. Gips is èn veel beter voor behang. Komt dan niet snel los. En het is voordeliger als alles met hout betimmeren. Lachen Resultaat is ook véél mooier.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Re: hout behangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 23:23

Weer iets bijgeleerd... Haha!

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Re: hout behangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 17:15

Yup en je kan er daarnaast ook nog normaal overheen laten stucken verfen of wat dan ook.. Ideaal en de afwerking is zeker een stuk mooier!!

Lotje02

Berichten: 4006
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Tilburg

Re: hout behangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 18:28

oh bedankt! Dan ga ik dat proberen.