Mijn vriend en ik willen per 1 september samen gaan wonen, maar nu kregen we zojuist plotseling even een discussie over de maandelijkse lasten. En ik zou graag even horen hoe jullie dit hebben aangepakt.
* Voorlopig doen we alles ZONDER samenlevingscontract of fiscaalpartnerschap (hier hebben we zo onze redenen voor), mogelijk verandert dit in de toekomst nog wel.
* Mijn vriend en ik gaan samenwonen in ZIJN koopwoning, en de hypotheek staat dan ook volledig op ZIJN naam, en blijft logischerwijs ZIJN eigendom.
* Mijn inkomen is gebaseerd op mijn studiefinanciering, zorgtoeslag en wat bijverdienen met bijbaantjes. Zijn inkomen is gebaseerd op een full-time baan.
* We hebben het volgende qua betalingen afgesproken:
G/W/L (50/50)
Internet + televisie (50/50)
Huishoudgeld (50/50)
We betalen ieder onze eigen zorgverzekering (100 voor ons allebei)
We betalen ieder onze eigen telefoonrekening (100 voor ons allebei)
Gezamelijk spaarpotje (50/50)
Levensverzekering voor ZIJN hypotheek (100 voor hem)
Vereniging van eigenaren (100 voor hem)
Overige vaste lasten met betrekking tot het huis (100 voor hem)
* Mijn vriend is van mening dat ik de hypotheek (van ZIJN huis dus) ook voor de helft moet betalen (50/50).
Mijn voorstel aan hem: De hypotheek blijft volledig voor jouw rekening, maar mochten we uit elkaar gaan, dan is het geld dat ik bijv. elke maand in onze gezamelijke spaarpot heb gestopt... volledig voor jou (alsin; Daar hoef ik niets meer van terug te zien). En dan heb ik alsnog een soort van bijdrage geleverd, en als hij die in zijn hypotheek wil investeren... mij best. En ik vind het eventueel ook prima om een aanmerkelijk kleiner bedrag maandelijks aan hem af te dragen voor de hypotheek, maar geen (50/50) voor een huis dat NIET van mij is en dat ook nooit zal worden.
Mijn vraag aan aan jullie: Hoe zouden jullie deze hypotheek-kwestie oplossen? Is mijn voorstel nu werkelijk zo raar? Is het werkelijk zo raar dat ik het vertik om maandelijks de helft van een hypotheek te betalen die HELEMAAL NIET van mij is?
Graag antwoord, want ik voel me op dit moment echt even een kneus.
Groetjes,
Pinda_Dipje

Hij betaalt wel zelf zijn kleding, school, verzekering, telefoon, sport, e.d. Wij hebben ook geen contract samen, omdat we dus eigenlijk niets samen hebben. Als we over een paar jaar gaan verhuizen is het wel de bedoeling om alles 50-50 te doen. Maar dan is het ook wel de bedoeling dat hij werkt.