Applaudisseren voor een overledene

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 09:43

Ja Abby, dat weten we allemaal wel, maar ik vind 'een sombere uitstraling' niet helemaal aansluiten bij de ernstige depressies waar hij aan leed. NL zou wat meer respect mogen tonen voor deze man denk ik.


abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 09:53

Lovely schreef:
Citaat:
NL zou wat meer respect mogen tonen voor deze man denk ik.


Jouw zinsnede: "... heeft zijn leven vergooid etc." kwam op mij niet over als respectvol, vandaar mijn uitvoerig betoog.

Verder had hij een zwaarmoedige uitstraling die zeker ook door die depressies versterkt is, dat klopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 10:06

Abby, misschien heb ik het niet zo handig opgeschreven, maar ik bedoelde juist dat ik vond dat hij zoveel gegeven heeft, eigenlijk zijn hele leven en dat ik dus vind hij daar meer respect voor verdient, dat bedoel ik dus Lachen.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 10:34

Ik vind applausisseren ook niet gepast en zou het zelf nooit doen, bij niemand.

Tevens vind ik het ongepast dat de pers overal met zijn foto- en filmcamera's boven op zit, zeker nu iedereen tegenwoordig zijn mond vol heeft over normen en waarden. Zullen we daar dan eerst eens mee beginnen??

Gewoon gepaste afstand is naar mijn mening beter en respectvoller en dat geldt ook voor dat geklap en zo.

Ik denk dat het klappen bij de uitvaart van Pim Fortuyn het meer een uiting van protest is geweest en daar kan ik me dan ook nog wel iets bij voorstellen.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 10:37

Prima schreef:
Klappen is een vorm van dank betuiging en respect. Als je je niet 'mondelijk' kan uitdrukken omdat dat ongepast is op dat moment (zeg fluiten joelen enz), dan kan je dat wel doen met klappen. Het is dus een uitting die wellicht wel kan op zulke momenten.


Ik ben het helemaal eens met Prima. Klappen moet kunnen, het is een teken van respect, maar je moet er niet bij gaan juichen etc inderdaad. Dat is een beetje ongepast..

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 10:45

Lovely:
Citaat:
Abby, misschien heb ik het niet zo handig opgeschreven, maar ik bedoelde juist dat ik vond dat hij zoveel gegeven heeft, eigenlijk zijn hele leven en dat ik dus vind hij daar meer respect voor verdient, dat bedoel ik dus .


Precies!! En klappen hoort daar niet echt bij, vind ik.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 11:30

Ik vind het ook niet gepast, respect kun je ook op een andere manier kenbaar maken. Applaudisseren doe je imo bij leuke gebeurtenissen en niet als het iemand dood is. Dan is het net alsof je blij bent dat diegene overleden is.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 11:56

Ik begrijp wel dat mensen een soort uiting van respect willen laten zien, maar klappen voor een overledene vind ik persoonlijk ongepast. Ik kreeg er ook een akelig gevoel bij toen ik het op de televisie zag.
Ik zou er niet aan meedoen.

* To Belg, or not to Belg *

shariyerke

Berichten: 1395
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Venhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 12:16

ff oftopic:
ik hoorde op het nieuws dat er duizenden mensen ook gingen defileren
nou ik vind het belachelijk dat mensen zomaar naar een dooie gaan zitten kijken die ze waarscheinlijk niet eens levend hebben gezien. Verward
leedvermaak Misselijk

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 12:21

De kist blijft dicht heb ik net gelezen, en mischin ga ik ook wel afscheid nemen.Ik heb Prins Claus wel eens in het echt gezien, en ook van wat er op de televisie altijd over was vond ik het een hele bijzonderen man.

Goedgekeurd onderschrift :)

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 14:22

shariyerke schreef:
ff oftopic:
nou ik vind het belachelijk dat mensen zomaar naar een dooie gaan zitten kijken die ze waarscheinlijk niet eens levend hebben gezien. Verward
leedvermaak Misselijk


Normaal gesproken ben ik het helemaal eens met deze invalshoek. Nu echter niet omdat het een lid van het koninklijk huis betreft. Of het nu wel of niet goed is een koninghuis te hebben is een hele andere discussie, maar als er iemand overlijdt van het koninklijk huis dan is dat per definite een zaak van het heel nederland. Het is een symbool van nationalisme om het koningshuis te steunen en te bekijken. Claus is overleden en dus zijn er duizenden mensen die dat voelen alsof er iemand bij hen in de familie is overleden. Niet meer dan logisch dat ze dan op voor hen gepaste wijze afscheid willen nemen.

"Idealisten houden het oog op de toekomst gericht: als zij één blik in het verleden sloegen waren zij geen idealisten meer."
- Eric van der Steen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anouk94, Anoukjuuuhh, Astridhorse, Bommeltje_, EmptyWords, GoogleAdsense, gwennndolyn, Hannerups, Jonnekee, kimwilliam, laran, Majestic-12, Zoe_97 en 181 bezoekers