Legbatterij beter dan scharrelen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 08:45

Wij hebben gelukkig eieren van onze eigen kippies..
Kunnen heerlijk in heel ons terin lopen, opeen stukje wat zand, en we hebben een grasveldje + wei van de paarden.
Kippenvoer, plus legkorels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 17:30

runningkawa"]
Als je het zo zielig vind moet je het niet kopen.
Zolang het gekocht word, word er gefokt.
Dus de schuld ligt bij de burgers en niet bij de boeren.
Als er geen markt meer zou zijn voor de bio, stopt het van zelf wel.
Maar de consument geeft nog steeds geen geld uit aan een dier vriendelijker product, dus we zeuren wel, maar we houden het wel zelf in stand.
[/quote]

Hier ben ik het nou helemaal mee eens.

[quote="Silvia schreef:
Ik was ook altijd in de veronderstelling dat scharrel-kippen een goed leven hadden. Totdat ik vorig jaar bij een open dag ging kijken op een kippen boerderij. Jeemienee, die kippen hadden echt geen ruimte! Nou, dat was echt niet wat ik me had voorgesteld van scharrekippen! Hoezo de consumente bedonderen?!


Dacht jij dan echt dat als jij een scharrelei kocht. Dat dat uit een kip kwam die op een boerenerf aan het rond scharrelen was? Je weet wel, zoals het er voor de oorlog aan toe ging? Kom op zeg, denk eens logisch na, Consument zegt: "Ik wil scharreleieren." Boer denkt: "Mmm, er is vraag ernaar, hoe kan ik zoveel mogelijk verdienen zodat ik niet verzuip." Dus gaat hij de eisen bekijken, en daaraan voldoen, dus aan de eisen die door de regering zijn opgesteld. Wettelijk zijn het dan scharreleieren. Want een kip heeft 1 m² (als ik me dat goed herinner) tot zijn beschikking, terwijl een legbatterij, misschien 0.25 m² tot zijn beschikking heeft. Dus die eerste kip kan rondscharrelen op zijn vierkante meter. Dacht jij dat het dan rendabel is, als je de kippen op en erf laat rondscharrelen, en dan 10.000 eieren met de hand gaan rapen? Dat lukt toch niet? Want voor 100 eieren per dag is het de moeite niet waard.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 18:16

Alleen maar eitjes van onze eigen kippen die de hele dag scharrelen en kunnen doen wat ze willen. Ze krijgen graan, alles wat er in de grond zit en restjes uit de keuken. Ik vind gekochte eieren vies. Zit totaal geen smaak aan.
Die van ons pikken ook niet naar elkaar, zijn erg vreedzaam denk ik?
Nu we het toch over bio industrie vlees hebben, dat eet ik ook amper. Wij kopen vooral biologisch vlees en hebben dit jaar zelf een deel van een koe.