Profileren, waarom??

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Profileren, waarom??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-02 14:18

Ik zit met een vraag. Een vraag die me altijd bezig heeft gehouden maar die de laatste tijd steeds vaker de kop opdrukt door gedragingen en opmerkingen van mensen. Ik vind het altijd erg interessant om te observeren en ik kijk dan ook vaak naar deze gedragingen en luister naar de opmerkingen en vraag me dan altijd af waarom mensen zich zo gedragen en waarom ze die opmerkingen maken. Ik zie ook de reacties van de andere mensen op deze gedragingen en deze opmerkingen. Soms zijn deze positief, soms zijn ze negatief. Ik zie het gedrag van deze mensen als het zichzelf profileren. Mijn vraag is: waarom profileert een mens zich binnen een groep? Is het omdat zij/hij zich wil bewijzen, is het onzekerheid, is het omdat die persoon indruk wil maken of gewoon vrienden wil maken of is het gewoon ‘de aard van het beestje’?

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift


BartVB
Eigenaar

Berichten: 41634
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 14:20

'Gedragingen en opmerkingen' dat is wel heeeeel erg breed..
IMO zul je wat specifieker moeten zijn. Je vraag komt nu bijna neer op 'waarom komen mensen hun bed uberhaupt uit' Haha!
Wat voor een gedragingen en opmerkingen dus?

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-02 14:23

Hehe Haha!

Gedragingen: erg nadrukkelijk laten merken dat je aanwezig bent in een groep, altijd het hoogste woord hebben of willen hebben, druk doen.

Opmerkingen: "vind me zelf best wel goed", "ik kan dat toch veel beter dan jij"

Zo beter? Haha!

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 14:24

Ik denk dat het onzekerheid is. Zich geen houding weten te geven. En het gevoel ergens bij willen horen. Vooral niet opvallen door een extreme eigen mening.

Daar komt dan ook nog bij dat je "vrienden" (en dat zet ik met opzet tussen aanhalingstekens, want dat zijn het geen echte vrienden als je niet eerlijk je eigen mening kun en wilt geven) niet voor het hoofd wilt stoten door niet met ze mee te gaan in wat ze doen, voelen en zeggen. Maar ook hier is de eerste indruk weer: onzekerheid.

Je suis Charlie.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 14:31

Als je het over bepaalde topics in het kippenhok hebt denk ik dat je dat niet serieus moet opvatten maar meer als ontzettend slap gezeik.

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-02 14:38

Euhm... steef... dacht het niet. Lachen Kippenhok heeft hier niets mee te maken. Ik heb het over serieuze zaken die me bezig houden Lachen Heb genoeg meegemaakt in groepen de laatste tig jaar (oef, wat klinkt dit oud *LOL* ) om gedragingen te zien die ik hierboven noemde.

Ik persoonlijk denk ook dat het een soort onzekerheid is omdat iedereen wel graag een goede indruk achter wil laten. Soms werkt dat echter averechts...

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 14:41

De vraag is dan: goede indruk bij wie? Je "vrienden"? Lekker stoer doen? De lolbroek uithangen? Degene zijn die wel durft?

Het komt soms zo kinderachtig over!

Je suis Charlie.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 14:43

Onzekerheid is vaak wel oorzaak van dat mensen nadrukkelijk aanwezig ben. Ik zelf ben ook vaak nadrukkelijk aanwezig, maar dat ligt niet aan het feit dat ik gebrek heb aan zelfvertrouwen (hoewel ik dat op veel vlakken wel heb). Ik ben gewoon mezelf als ik me thuis voel en dan ben ik ook nadrukkelijk aanwezig. JUIST als ik me onzeker voel, stel ik me op de achtergrond. Ik uit dat dus anders.

Daarnaast kun je eigenlijk mensen moeilijk veroordelen om bepaalde gedragen of opmerkingen omdat er toch vaak een heel verhaal achter zit waarmee je meestal niet bekend bent. Vaak vallen mensen heel erg mee als persoon als je meer over ze weet. maar het is inderdaad wel heel interessant om dat te observeren. Ik doe dat zelf ook graag. Ben ook heel nieuwsgierig naar in wat er in anderen om gaat. Je kunt je ook zo verschrikkelijk in mensen vergissen he, zowel positief als negatief.

De hond is de betere mens

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-02 14:44

Yep... dat is ook mijn mening... wees dan gewoon 'jezelf', dan laat je volgens mij een goede indruk achter. Maarja... wat moet je als je van jezelf iemand bent die zich graag profileert? Moeilijk, moeilijk.... Scheve mond Lijkt me erg vervelend voor de mensen die niets anders kunnen dan zich zo gedragen.

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41634
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 14:48

"Why do we self-present?"
- Aquire desirable resources
- Help construct our self-images
- Enable our social encounters to run more smoothly"
Dit volgens mij Social Psychology boek Haha!
Denk dat dat het ook wel redelijk samenvat. Tegen anderen zeggen dat je goed bent helpt bij het krijgen van zelfvertrouwen. Als je het zelf maar vaak genoeg roept ga je het zelf geloven en als je er zelf in geloofd is de kans ook groter dat je verder komt op dat gebied (self-fulfulling prophecy enzo). Verder zijn mensen over het algemeen nogal naief. Als iemand iets zegt wordt dat bijna zondermeer geloofd behalve als erg duidelijk blijkt dat het tegendeel waar is. Maar als jij dus zegt dat je goed bent in het kweken van goudvissen dan geloven mensen dat. Dus krijg je meer status/power en dus heb je betere perspectieven op allerlei vlakken (dus ook die 'access to desirable resources').

Overigens staat er in dat boek ook dat dit 'claiming competence' vaak averechts werkt. In westerse culturen wordt dit niet bepaald op prijs gesteld. De meeste mensen gaan er van uit dat je het niet van de daken hoeft te schreeuwen als je ook daadwerkelijk goed bent. Niet echt een geweldige strategie dus.

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 15:20

Waarom is dat moeilijk Maarten? Als ze zichzelf zijn is dat toch niet zo?
Pas als ze iemand anders willen zijn en zich storen aan de manier waarop ze zichzelf profileren dan is het moeilijk. Jezelf veranderen is een hele opgave.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41634
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 15:23

Overigens, Maarten, jij bent ook druk bezig met profileren alleen profileer jij je niet als bralaap maar als iemand die observeert, helpt en luistert Haha!
Iedereen profileert zich, aard van het beestje, alleen het hoe van het profileren verschilt nogal van persoon tot persoon. Hangt nogal sterk af van iemands zelfbeeld (als je denkt dat je niets kan ga je niet verkondigen dat je geweldig bent), hoe extravert/intravert je bent, sociale groep, al bereikte status, etc, etc.

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 15:24

Het nadeel van jezelf voordoen alsof je goed bent Bart, is dat je het wel waar moet maken. Mensen hebben ogen in hun kop zitten; als jij je woorden niet waarmaakt, ga je af als een gieter. Ik vind het dus behoorlijk eng om mezelf beter voor te doen als ik ben, dus dat zal ik wel uit mijn hoofd laten. DAarbij ben ik zo naief om mensen te geloven omdat ik er maar niet vanuit ga dat ze zouden liegen over iets, want dat is een fout uitgangspunt bij mensen. Dat er in de westerse samenleving (ik denk niet alleen in de westerse samenleving) bescheidenheid op een hoger vaandel staat, ben ik het wel mee eens. Over jezelf roemen wordt beschouwd als arrogantie.

De hond is de betere mens

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41634
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 15:27

Klopt. Als ik ga roepen dat ik geweldig goed ben in het kweken van goudvissen (of wat doe je met die dingen?) dan ga ik op een gegeven moment behoorlijk op m'n bek. Er zijn echter genoeg dingen die ik kan roepen zonder dat ooit iemand er achter hoeft te komen dat ik uit m'n nek banketstaaf. Maar in de basis heb je zeker gelijk, als opschept over dingen waar je eigenlijk geen verstand van hebt ga je over het algemeen op je bek.

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

vvtjuh

Berichten: 2347
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Boven de bomengrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 15:29

Ik ben dus een heel onzeker persoon, ik twijfel heel vaak over wat mensen van me vinden. Maar aanpassen naar een groep of een standaard heb ik nooit gedaan. Waarom niet? Omdat ik me prettig voel bij wie ik ben.
Ik vindt het alleen moeilijk dat anderen daar een mening over hebben, dat ze me proberen te veranderen, dat maakt je onzeker. Dus wat doe je dan onbewust bij vreemde mensen, dan wordt je stil en kijkt een hele hoop katten uit de boom. Tis makkelijker om af te wachten hoe de ander is, dan jezelf bloot geven en dan later weer een kloten gevoel te hebben.

Ik heb duiven en mn vriendin ziet ze vliegen. Scheve mond

Who reaches for the stars, will never end with a handful of dust.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 15:32

Anderzijds denk ik dat je op je werk wel moet uitkomen voor je eigen kwaliteiten en niet moet denken dat ze dat toch wel zien. Als je ergens goed in bent, moet je dat toch uitstralen, en als je dat profileren wil noemen, soit. Ik denk nl dat je anders het risico loopt dat anderen met jouw veren gaan pronken en dat lijkt me ook niet de bedoeling. Gepaste overtuiging van je eigen kwaliteiten is niet verkeerd en IMO mag je dat ook rustig tonen. Misplaatste bescheidenheid vind ik een onnodige vorm van 'politieke correctheid'.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 15:33

Maarten....... Ik lig hier bijna dubbel van het lachen.....

Ik heb dezelfde vraag....over één persoon.

Ik weet niet of jij mijn topics over mijn 'nieuwe' collega heb gevolgd.
Daar slaat dit topic precies op.
Kom jij maar eens observeren hoor, ik sta mijn plekje graaaag af. Haha!

*edit* toevoegen:

Hij profileert zich heel erg, en gaat soms ook gigantisch op zijn bek. Helaas maar waar, hij ziet het zelf niet eens, of wil het iig niet zien.
Hij denkt ook dat hij heel goed binnen de groep past (heeft hij zelf tegen mij gezegd). Maar laten alle andere collega's dat nou niet vinden....

Zo zijn er meer dingen.

Pas examen, heel makkelijk, maar wel verplicht in ons beroep.
Met 5 collega's.
Hij was van ons als eerste klaar. Ik als tweede, zegt hij tegen mij: 'Ik denk dat ik K. ga overtreffen' (K. had in een eerder examen een 9 en er worden alleen afgeronde cijfers gegeven, maw hij zegt dat hij een 10 heeft).
Ik heb er niet op gereageerd.
Hij ging dus op zijn bek, hij had het laagste van de 5 die examen deden.

Tja..... hoe ga je hiermee om..... en hoe komt het. Goeie vraag.
Laatst bijgewerkt door Sjimmy op 30-09-02 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

:evaw:

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 15:39

vvtjuh schreef:
Ik vindt het alleen moeilijk dat anderen daar een mening over hebben, dat ze me proberen te veranderen, dat maakt je onzeker. Dus wat doe je dan onbewust bij vreemde mensen, dan wordt je stil en kijkt een hele hoop katten uit de boom. Tis makkelijker om af te wachten hoe de ander is, dan jezelf bloot geven en dan later weer een stinkmoddern gevoel te hebben.

Ik pas me tot bepaalde hoogte aan, maar blijf wel trouw aan mezelf, anders voel ik me ook niet prettig meer. Als anderen jou willen veranderen, is dat niet een tekortkoming van jou, maar een tekortkoming van hen. Zij zijn degenen namelijk die iets niet kunnen; namelijk iemand accepteren zoals hij is, naast zijn mindere kanten ook zijn goede kanten zien. Overigens kijk ik ook wel een beetje de kat uit de boom, maar tegelijkertijd lok ik ook uit hoor.
Lielle heeft ook gelijk: je mag uitkomen voor het feit dat je ergens goed in bent. MAar doe dat niet zozeer in woorden, maar vooral in daden. Dan kijkt niemand je er ook op aan.
Leuke topic trouwens maarten!

De hond is de betere mens

vvtjuh

Berichten: 2347
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Boven de bomengrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 15:43

Ja maar wat jij beschrijft desiree is zoals het zou moeten zijn. Helaas is de realiteit niet zo, en daar wapen ik me tegen, onbewust. Alleen doe ik dat vaak door mezelf juist naar beneden te halen.Zodat het later meevalt.

Ik heb duiven en mn vriendin ziet ze vliegen. Scheve mond

Who reaches for the stars, will never end with a handful of dust.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 15:43

IMO is het is soms niet erg om iemand te helpen 'veranderen'. Bijvoorbeeld als iemand altijd erg stil is in gezelschap of moeilijk durft aan te geven dat hij/zij ergens mee zit. Het gaat dan wel om de manier waarop: in gezelschap roepen van 'zeg jij nou ook eens wat' werkt doorgaans heel verkeerd. Maar je kunt diegene best wat meer zelfvertrouwen geven door op een prettige manier aan te geven dat zijn of haar mening er ook toe doet, dat hij of zij zich best mag laten zien. Heeft voor mij op een aantal vlakken best geholpen. Het is zo makkelijk om te zeggen 'zo ben ik nou eenmaal en zo moeten mensen me maar nemen'. Anders is niet altijd beter of slechter.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 15:50

Maarten, misschien is het voor het antwoord op je vraag interessant om eens een boek te lezen over Sociale Psychologie. Dat gaat over het gedrag van individuen in groepen namelijk. Misschien heb je er wel eens iets over gelezen, dat weet ik niet. Ik raad je dan wel aan om er een te kiezen die bijvoorbeeld op Psychologie faculteiten als materiaal gebruikt worden. Misschien kun je een suggestie vinden op de sites van de faculteiten in de vorm van een boekenlijst?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 15:51

vvtjuh schreef:
Ja maar wat jij beschrijft desiree is zoals het zou moeten zijn. Helaas is de realiteit niet zo, en daar wapen ik me tegen, onbewust. Alleen doe ik dat vaak door mezelf juist naar beneden te halen.Zodat het later meevalt.

werkt niet. jezelf naar beneden halen. Als jij niet hoog op hebt van jezelf, hoe kunnen anderen dat dan wel hebben?

De hond is de betere mens

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41634
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 16:06

Yup, als je dit soort spul interessant vindt (en dat is het) dan moet je zeker eens een sociale psychologie boek doorlezen. Erg leuk allemaal. Bij een hoop dingen heb je zoiets van ''oh ja, inderdaad', maar het is erg leuk om te zien welke principes daar achter zitten en het is handig om er een beetje een grotere lijn in te leren zien.

Overigens heet dat 'jezelf naar beneden halen' self-handicapping. Doen vooral mensen met weinig zelfvertrouwen of mensen die vinden dat de prestaties die ze geleverd hebben eigenlijk niet 'verdiend' waren, bijvoorbeeld top sporters. Vaak zie je dan dat mensen zichzelf vanalles in de weg gaan leggen wat nieuwe prestaties kan verhinderen (gebruik van drugs, alcohol) of ze doen b.v. minder moeite. Als de prestatie dan niet lukt kunnen ze het op die andere conditie afschuiven, als het wel lukt is dat mooi meegenomen en dan hebben ze het voor elkaar gekregen met handicap wat weer een extra prestatie is. Probleem is echter dat je imago er niet echt beter op wordt en doordat je jezelf beperkingen op legt je ook niet naar volledig potentieel kan presteren.

Erg grappig trouwens, heb dit onderwerp vorige week nog gehad bij Social Psychology. Het hoofdstuk 'Presenting the Self'.
Volgende week 'Social Influence: Conformity, Compliance, and Obedience', dan weet je weer wat voor een topics je dan kan starten, Maarten Haha! Oh, daarna krijgen we 'Prejudice, Steriotyping, and Discrimination', volgensmij hebben we daar al redelijk wat topics over gehad Knipoog

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 16:10

Het is allemaal op een bijzonder 'slimme' manier van energie uitwisselen berust. Door je op verschillende manieren te gedragen bepaal je je plaats binnen de groep op basis van een aantal zaken zoals macht rangorde liefde waardering enz enz. Hoe hoger je zit, hoe meer 'energie' je ontvangt en geniet van je positie. Alleen iedereen heeft een andere manier om zijn plekkie binnen een groep te bemachtigen. Die manier bedoel je denk ik met profileren. Daarnaast komen er factoren bij kijken van je zelfbeeld die bepalen hoe jij dat wil 'spel' wil spelen. Dit laatste is profileren.

Een van de moeilijkste vakgebieden is sociale psychologie. Daar zijn vele boeken over geschreven zonder 1 duidig antwoord op vele sociale aspecten van gedrag is groepsverband. Je zal ook zeker hier dus geen duidelijk antwoord kunnen krijgen. Wel moet je altijd onthouden dat veel mensen veel onzekerder zijn dan ze lijken. Grotendeels zal je zelfbeeld en je karakter bepalen hoe jij met mensen omgaat en hoe jij 'ligt' in de groep. Mensen die andere afzeiken die hebben meestal een bepaalde frustatratie of (minderwaardigheis) complex. Ach, je kan er nog zoveel meer over schrijven....

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 16:23

Wat ik altijd zo ingewikkeld vind: als je over bepaalde dingen onzeker bent, krijg je altijd te horen dat dat nergens voor nodig is en dat je eens wat zelfverzekerder moet worden. Ben je op een ander gebied wél zelfverzekerd(er) dat vind je jezelf meteen goed, of ben je arrogant etc. Wanneer is het dan wél goed? Verward

Overigens interesseer ik me ook ontzettend in psychologie, lees er ook weleens wat over.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl