Autoloze zondag - zin of onzin?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 14:11

Met de auto ben je gewoon meer baas over je eigen tijd Joost. Zeker in nederland waar de NS nogal eens op zijn kont ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 14:21

Joost het zou aardig zijn als iedereen eens met een stukje zeep speelde.
Trouwens, ik verplaats lucht. Weliswaar niet zoveel, maar toch beter nog dan iemand mee te nemen, dat kost weer brandstof en dat is weer slecht voor het milieu. Overigens rij ik geen auto om kosten te drukken,maar vooral om tijd uit te sparen, dat uur dat ik namelijk anders wachtend doorbreng, werk ik liever door omdat ik denk dat dat meer zoden aan de dijk zet. Tel dat uurtje geld-verdienen er ook even bij wil je? Je hoort mij trouwens niet klagen over de drukte, ik parkeer altijd dicht bij de voordeur.

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 14:32

Ik ben vandaag ook weer eens met het OV geweest, niet voor herhaling vatbaar! De bus komt 10 minuten te vroeg bij de halte, en rijdt vrolijk door. Ik haaalde hem nog net, omdat ik dus toevallig ook heel erg vroeg al was vertrokken thuis. Hij rijdt vervolgens een route die twee keer zo lang is als de 'normale' weg. Ik doe uiteindelijk 40 minuten over een stukje van 5 km, wat me met de auto 15 minuten kost. En ik hoefde dus niet over te stappen, te wachten of wat dan ook. Ik kon trouwens wel zitten!

De slechtste herinnering aan het OV dateert uit mijn studententijd lang geleden. Ik had destijds van 10 tot 11 's avonds springles in Vught, terwijl ik in Tilburg Noord woonde. Dat leverde me het volgende avondprogramma op:

19:30 op de fiets naar station
19:55 station
20:09 trein naar Den Bosch
20:25 aankomst station Den Bosch
21:20 (!!!!!) bus naar Vught
21:45 in Vught lopen naar stal
21:50 opzadelen
22:00 - 22:55 les
22:55 - 23:10 uitstappen, afzadelen paard op stal
23:10 lopen naar bushalte
23:20 laatste (!!!) bus naar Den Bosch
23:50 station Den Bosch
00:15 trein naar Tilburg
00:45 station Tilburg
1:10 thuis!

Met de auto (had ik toen niet) doe je er 20 minuten over!

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 14:35

Het openbaar vervoer is zeker niet altijd goedkoper dan de auto!
Kijk ik heb de auto echt nodig voor mijn werk.
Anders kom ik gewoon niet thuis, toen ik laatst een keer mijn pols verstuikt had en niet kon autorijden moest ik mijn hele rooster omgooien (thank god voor mijn geweldige teamcoach) zodat ik elke dag gebracht en gehaald kon worden.
Ik werkte toen nog tot twee uur 's nachts en dan is er echt geen openbaar vervoer meer te bekennen.

Dus de auto heb ik nodig punt!
Dat ik daarvoor belasting betaal en verzekering hoort er gewoon bij.
Alle ritjes die ik met de auto maak buiten mijn werk om tel ik dus alleen de benzinekosten want de andere kosten betaal ik ook als ik de auto laat staan.

Als ik het laatste ritje met het openbaar vervoer naar leiden is zou uittellen dan kom ik op meer uit dan ik met de auto kwijt zou zijn geweest.
Eerst al de buskaart om naar het station in arnhem te komen. Dan nog het enkeltje naar leiden kostte toch ook al een euro of 15.
(we zouden eigenlijk met zijn vieren gaan dus tel uit je winst met de auto)
En dan in leiden moest ik ook weer de bus nemen maar gelukkig kon ik worden opgehaald: maar daardoor heb ik weer aardig wat euro's moeten verbellen.

En ik was laatst een keer heel netjes met het openbaar vervoer naar de ikea gegaan.
Verrek dat was precies het bed wat ik zocht: alleen met de bus gaat dat zo moeilijk mee: dus naar huis en alsnog de auto met aanhanger meegenomen.

Nou de tijd die het heeft gekost om dat even te regelen is het me toch niet waard hoor!
Volgende keer wordt het gelijk de auto.
Ik ben niet te beroerd om met het openbaar vervoer te gaan maar het is me veel te duur en te onbetrouwbaar.

Kijk komen ze nu met een plan om het openbaar vervoer goedkoper te maken en betrouwbaarder dan zou ik het nogeens overwegen maar het wordt alleen maar slechter en dan ook alweer een stuk duurder!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 14:49

Ik ga trouwens regelmatig met het openbaar vervoer: een vliegtuig.. Dat is een soort bus met velugels. Je mag dan 10 uur aan een stuk tussen de viezerikken te zitten. Business class gaat nog redelijk, want daar is een beetje ruimte. Goed, ook in de business class zitten figuren die hele vieze scheten kunnen laten, maar dat is nog niet zo'n ramp als in de veevervoer klasse, waar vaak dronken vakantiegangers zitten te gillen hoe geweldig het ook weer is om te gaan reizen .

toch heeft dat openbaar vervoer wel voordelen. Je kan eens wat inhalen op het werk en zo. Je hebt tijd om te lezen, wat met je PC te zooien enz enz.

Dat is dus ook zo met de trein.. Als ik naar Tampere moet (200 km), dan heb ik twee keuzes:

1) De auto. Dat gaat lekker snel. Ik ben dan binnen 1h45m op plaats van bestemming. Kosten voor de zaak: 120 Euro

2) De trein. Wel wat langzamer. Een keer overstappen, dus 2h30min onderweg. Kosten retourtje: 60 Euro. Daar komt dan nog 2 x een taxi van 20 Euro bij, dus het geheel kost 100 Euro, oftewel 20 Euro goedkoper dan in de auto.

Na 105 minuten jakkeren in de auto kom ik dus doodmoe uit op plaats van bestemming. Heb waarschijnlijk 45 minuten nodig om weer in mijn ritme te komen (dat is in Nederland nog veel erger met dat verkeer).

In de trein heb ik heerlijk 120 minuten besteed aan het voorbereiden van mijn vergadering. Als ik uit de taxi stap, ben ik zo fris als een hoentje en kan gelijk weer aan de slag. Op de weg terug naar huis, schrijf ik de notulen van de vergadering en kan dan gezellig weer tijd aan mijn gezin besteden.

Na 105 minuten terug jakkeren in de auto zit ik toch wel redelijk stuk. Ik zie het allemaal niet zitten, en ga maar op de bank zitten/liggen en klagen..

Hmm... Extreem, maar..

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 14:57

dat ben ik wel met je eens joost. als je niet hoeft te staan, je kan concentreren (dus geen gillende kinderen om je heen) en andere omstandigheden (als de temperatuur) zich ervoor lenen kan je best uitgerust uit de trein komen. en heb je ook de mogelijkheid een boekje te lezen. maar 1 op de 3 keer kan dat niet omdat het bovenstaande niet gehaald wordt. wat dat betreft moet er een stuk verbetering komen.

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 15:03

Joost, dan heb je dus wel een fatsoenlijke zitplaats in de trein. In dat geval zou voor mij het ook het overwegen waard zijn, maar dus niet als ik alleen maar moet staan. Dan is mijn auto veel comfortabeler.

En wat cattle class en business class betreft: couldn't agree more! Ik heb een enorme hekel gekregen aan vliegen, al na 3 minuten heb ik er weer volslagen genoeg van. Helaas is het de enige manier om ver weg te gaan, ik wacht nog steeds op het "beam me up, scottie!"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 15:09

Joost, ik reis maar 20 minuten met de auto tegenover 80 of 90 minuten met de bus/tram/metro/benenwagen, dan ga ik toch voor die 20 minuten. Met het OV is echt pure tijdverspilling, vergeet niet dat het nog geen 10 km is. Op de heenweg bereid ik me 20 minuten voor op de dag die komen gaat en dan vooral voor een eventueel stoplicht, want ik moet ook op de weg letten Lachen. Op de terugweg verwerk ik de dag en maak ik het plan voor de avond.

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 17:11

obsession schreef:
Ik denk niet dat zon autoloze zondag veel zin heeft. Willen ze de mensen het ov in krijgen? Verlaag dan drastisch de prijzen. Het moet goedkoper worden dan autorijden anders pakt toch nietmand de bus of de trein. Die zijn altijd te laat, het is altijd druk, die treinen en bussen zijn altijd goor of ondergekalkt met teksten als: ik was hier. IK erger me altijd dood in de bus of de trein en ga er dus noooit mee rmee. Waarom zou ik dat doen? Ik zit veel beter in mn eigen auto !

En margreet , ik vind jouw reacties ronduit arrogant! Je loopt een beetje uit de hoogte te reageren op pipo en lov. Kom eens met feiten dan, laat eens zien hoe goed je het voor elkaar hebt dan. Kom eens met cijfers!?
En avantilover heeft 9 van de 10 keer niet door waar het overgaat en wat er bedoeld wordt. Je kan er dan beter niets over zeggen meen ik!


Nou dat meen je dan verkeerd ,ik ga elke dag met de bus dus ik weet het toch echt wel! Boos!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 22:04

Ik heb nergens zo'n hekel aan als het OV. Het heeft of vertraging, of je moet staan, of je staat ergens een half uur te wachten, en dan het ergste is nog dat je er nog heeel veel voor betaalt! Grmbl...

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 22:12


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 09:45

Nou Joost, wat heb je hier op te zeggen: ze gaan acties voeren op de grootste nederlandse stations; De NS willen namelijk de tarieven in 2 etappes voor 10% verhogen volgend jaar. En dat voor die slechte service die ze bieden. Ik weet het zo net nog niet of openbaar vervoer goedkoper zou zijn als de auto.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 11:14

Tariefverhoging is op zichzelf geen slechte zaak. Eerste klas is nog steeds goedkoper dan de auto.....

Maar goed: waar gaat dit om:

1) OV kan nooit hetzelfde doen als individueel autovervoer, voor wat betreft deur naar deur service. Als kwaliteit kwa hygiene en bezetting omhoog moet, dan moet ook de prijs omhoog.

2) Het verkeer in Nederland is ontzettend verstopt door overmatig autogebruik. Met name de steden lijden daaronder.

Kortom: in Nederland is er een logistiek probleem ontstaan doordat mensen te ver van hun werkplek (en winkelplek) afwonen en doordat er een te grote behoefte bestaat aan transport. Niet alleen de wegen zijn overvol, ook het OV is vol. Iets is er dus fout. Met de toekomstige trend zijn er nog maar twee opties: maak van Nederland een grote asfalt straat of laat iedereen thuiswerken.

Thuiswerken is overigens een hele beste optie. een groot deel van het kantoorwerk kan gewoon thuis gedaan worden met behulp van ADSL & telefoons. We zijn al heel dichtbij het doen van videoconferenties. Wat dan nog rest is werkethiek.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 11:47

Ik heb een ontzettende hekel aan reizen, zelfs met de auto. Kies dus altijd voor een werkplek dicht bij huis als het effe kan. Thuiswerken zou ik best willen, maar niet elke dag. Ik wil ook contact hebben met mijn collega's.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 11:55

Tariefverhoging is op zich inderdaad geen slechte zaak als er daardoor verbeteringen komen!
Maar die komen er niet!

En ik woon helemaal niet te ver van mijn werk: integendeel.
Ik ben er met de auto in vijf à tien minuten.
Met het openbaar vervoer doe ik er minstens drie kwartier over.

Ik heb ook nooit last van files of zo omdat ik op tijden werk dat er geen spits te bekennen is.
En als ik dan een keer in de file terecht kom dan ben ik er nog steeds sneller dan met het openbaar vervoer.

En al zou het openbaar vervoer net zo snel zijn dan geef ik nog steeds de voorkeur aan de auto.
Niet alleen rijden er tig bussen door voor er eindelijk eentje stopt, waar je nog net op het laatste traptreetje kan staan, daarnaast is het gewoon zeer oncomfortabel (staan op een plek waar je geen houvast hebt met een chauffeur die rijdt als een gek) en onhandig als je iets moet meenemen.

En sinds wanneer is eerste klas reizen goedkoper dan de auto??
De laatste keer dat ik keek niet hoor!
Ik wilde toevallig eerste klas reizen laatst maar dat heb ik toch maar niet gedaan omdat het zo duur was.

Ook naar het werk zou ik echt niet goedkoper uitzijn.
Ik heb in dezelfde straat op school gezeten als waar ik nu werk.
Dat kost me dus twee buskaarten per week. terwijl ik met de auto maar eens in de twee weken voor zo'n 30 euro tank.
En dan rijd ik met de auto ook nog elke dag naar de pony en naar alle andere bestemmingen waar ik heen wil.
Als ik alleen met de auto naar het werk zou gaan (die paar kilometer op een dag) dan zou ik zeker niet vaker dan eens in de drie à vier weken hoeven tanken.
Terwijl ik voor een maandabonnement van de bus toch zeker wel 40 à 50 euro kwijt zal zijn.
En met dat abonnement kan je dan alleen van en naar het werk want de andere kant op of een zone verder gaat weer niet met die kaart.
Nu moet ik eerlijkheidshalve wel toegeven dat ik een busabonnement van het werk heb. Het kost mij dus niets. Maar het is onmogelijk gebleken om met mijn werktijden met het openbaar vervoer te gaan.

Ik heb echt helemaal niets tegen het openbaar vervoer. Zelfs de hoge prijzen zouden me niets uitmaken als het gewoon beter geregeld was.
Ik ben zelf echt een controlfreak!
Ik ga altijd ruim vantevoren de deur uit waardoor ik zeker weet dat ik in alle gevallen alsnog op tijd ben.
Met de bus neem ik dus ook minimaal een bus waarmee ik nog een half uur speling heb. In de praktijk betekend dat dat ik zeker een uur eerder van huis moet als met de auto.
En dan gaat het nog zo vaak mis dat ik nog wel net op tijd ben maar dan moet je niet zien hoe!
Al die frustraties is het mij niet waard!

Als ik nergens op tijd hoef te zijn dan maakt het mij niets uit om een keer met het openbaar vervoer te gaan, mits je dan wel kunt zitten.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 12:04

ik vind het dus onzin.
bij ons stonden we gewoon in de file!
dus onzin


enja ik moest naar men paardjes ze mesten hun zelf niet Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 12:11

IK heb alle berichten van mijn voorgangers niet doorgelezen, maar ik zie wel dat de discussie verschoven is van "autoloze zondag" naar "wel of niet OV"

Laat ik het zo zeggen: Autoloze zondag: Ja waarom niet? Maar doe dat dan ook Nationaal. Zoals in de zeventiger jaren. Heel Nederland gewoon één zondag zonder auto. Met de fiets over de snelweg, dat lijkt me nu een leuke ervaring. Er zijn genoeg dingen die je één Zondag in de zoveel tijd in de buurt kunt doen. Je hoeft niet perse op die Zondag naar de meubelboulevard, en Koopzondag bestond toen nog niet. Laat iedereen lekker in en om huis blijven. Maar wat denk je dat dat doet met de economie?


Geen Koopzondag: de middenstand zal protesteren.
Geen Auto's op de weg: Oliemaatschappijen in verzet.
Geen dagjesmensen, dat kun je niet maken!
Dierentuinen zonder publiek: een regelrechte ramp!

En wat dacht je van iedere Nederlander die de regels aan zijn laars lapt en dan toch met de auto gaat? Als dat gedaan wordt, moet er ook heel streng gecontroleerd worden.

Bovendien hadden de autoloze zondagen in de zeventiger jaren ook een heel ander doel dan het weren van de auto's van de wegen. Dat was vanwege de oliecrisis. Oliecrisis op dit moment? Nee hoor. Het is allemaal duur genoeg, maar er is nog voldoende (als men de oliemaatschappijen mag geloven)
We zouden het ook kunnen doen zoals in Griekenland. Auto's met een even nummer op het nummerbord mogen op Maandag, Woensdag en Vrijdag rijden. Oneven nummers op Dinsdag, Donderdag en Zaterdag. Zondag gewoon Autoloos voor iedereen. Lijkt jullie dat een leuk plan?
Tja, zou kunnen lukken. Met het verschil dat de wat beter bedeelde Griek in Athene twee auto's heeft. Je raadt het al: één met een even nummer, de tweede met een oneven nummer. En zo begin je weer bij af.

Autoloze zondag in Amsterdam of Rotterdam of andere grote steden schieten hun doel voorbij. Dat is hetzelfde als het weren van het verkeer uit de binnenstad. Een heleboel middenstanders in Amsterdam vertrekken uit de stad omdat ze steeds minder publiek krijgen. En waarom krijgen ze steeds minder publiek: juist, het verkeer wordt uit de stad geweerd. Autoloze zondag doet er nog eens een schepje bovenop.

Wat betreft de mensen die op Autoloze Zondag naar hun werk moeten en er niet kunnen komen: neem een dag vrij. Meld je ziek. Het OV is in mijn ogen een absoluut drama. Ook en helemaal op zo'n dag.

En wat betreft de problematiek over het krijgen van de mensen uit de auto en in het OV. Het gaat ze niet lukken mensen. Thuiswerk is en blijft de enige optie. Maar zolang als werkgevers zich daartegen verzetten, en het ze niet aantrekkelijk wordt gemaakt om eraan te beginnen, gaan we allemaal als makke schapen ieder ochtend de file in.
Mezelf incluis.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 12:36

Cassidy schreef:
IK heb alle berichten van mijn voorgangers niet doorgelezen, maar ik zie wel dat de discussie verschoven is van "autoloze zondag" naar "wel of niet OV"


Wat betreft de mensen die op Autoloze Zondag naar hun werk moeten en er niet kunnen komen: neem een dag vrij. Meld je ziek. Het OV is in mijn ogen een absoluut drama. Ook en helemaal op zo'n dag.
[color=#][/color]

De discussie is inderdaad verschoven.....
En over je ziekmelden op zondag omdat het autoloze zondag is: dit ivnd ik gewoon belachelijk!
Als jij nou arts bent en je moet dringend naar het ziekenhuis dan moet je je maar ziek melden?
Ik werk zelf in een callcenter en daar moeten ook altijd mensen aan de telefoon zitten. De afdeling waar ik werk zou eventueel wel gesloten kunnen worden op zondag maar liever niet!
Ik werk de zondagen ook met een reden: op zondagen krijg je tweehonderd procent uitbetaald. Als ik dus op een zondag niet kan werken kost het mij niet 1 maar twee dagen loon.
Terwijl het mensen die gewoon doordeweek werken helemaal niets kost.
Ook niet helemaal eerlijk lijkt mij!
Als jij daar zelf geen problemen mee hebt waarom houden we die dag dan niet gewoon op dinsdag???
Dan heb ik vrij en ja hoor ik wil best wel de auto een dagje laten staan als het me toch niets kost.

Structurele veranderingen om autorijden milieuvriendelijker te maken ben ik helemaal voor!
Maar om nou een dag vrij te nemen zodat mensen het idee hebben dat dat effect heeft nou nee.

Ik zie het nut van zo'n autoloze zondag niet in!
Laat er maar gezorgd worden voor een schonere brandstof e.d.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 13:12

Ik heb ook in een callcenter gewerkt. Sterker nog, ik zit er nog steeds. Ik weet helemaal dat er iemand hoort te zitten, ook op die dagen. Maar kan dat dan niet iemand zijn die dichter in de buurt woont? Die er makkelijk kan komen?

Ik zat daarbij ook nog voor de internationale markt. Koniginnedag? Hebben ze in het buitenland helemaal geen boodschap aan. Kon ik op Koniginnedag het centrum in met de auto of zelfs het OV? Nee. Niet in Amsterdam. Dus ik heb de nodige keren verstek moeten laten gaan. Sheelde mij een hoop ergernis en bewaarde me voor een hartinfarct.

Dubbel loon op zulke dagen of niet...je leeft een stuk langer als je je niet druk hoeft te maken.

En ik heb nooit beweerd dat het OV een goed alternatief is voor de auto. Het maakt niet uit op welke dag.

Oh, en wat betreft die arts: die kan vrijwaring krijgen hoor. Ook op een algehele autoloze zondag.
Bovendien is er voor de arts ook een andere oplossing te bedenken. Wat zou je zeggen van: "overnachten in het ziekenhuis?"

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 13:34

Ik woon dicht in de buurt van mijn werk maar ik ga er toch echt met de auto heen!
Ook op zondag en ook op bijv. koninginnedag.
Ik werk alleen late diensten en ik kan dus niet met het ov naar huis.
Fietsen zou kunnen maar ik ga echt niet midden in de nacht daar alleen fietsen.
Dus die oplossing dat er dan maar mensen moeten werken die dicht bij wonen geld niet helemaal.

Plus ik wil gewoon zelf werken op die dagen!

Citaat:
Dubbel loon op zulke dagen of niet...je leeft een stuk langer als je je niet druk hoeft te maken.

Waarom zou ik me druk moeten maken als ik op zondag wil werken??
Ik vind het juist heerlijk rustig om op zondag te werken!
En de dag dat ik dus door de weeks vrij heb kan ik ook heerlijk rustig winkelen dus daar zou zo'n autoloze zondag niets aan veranderen hoor!

Als ik niet op zondagen zou werken dan scheelt me dat aanzienlijk in loon, dus ja ik heb er voor gekozen om elke zondag te werken. Daardoor heb ik wel de mogelijkheid gehad om te kiezen voor een 32-urige werkweek dus de zondag werken scheelt me eerder een hoop stress dan andersom.

En natuurlijk zou een arts in een ziekenhuis kunnen overnachten. Maar waarom zou hij???
Waarom moeten zulke mensen zich helemaal aanpassen omdat er een autoloze zondag moet komen terwijl de rest van nederland er niets voor hoeft te doen/laten?

Als het echt gaat om het milieu dan laat ze maar een autovrije maandag instellen want dat scheelt denk ik een hele hoop meer uitlaatgassen dan een zondag.
Ik blijf er nog steeds bij dat het nuttiger is om autorijden milieuvriendelijker te maken door bijv. schonere brandstof dan door een autoloze zondag in te stellen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 13:58

kaj schreef:
Waarom moeten zulke mensen zich helemaal aanpassen omdat er een autoloze zondag moet komen terwijl de rest van nederland er niets voor hoeft te doen/laten?


Ik zeg toch ook dat een autoloze zondag in de grote steden alleen niet werkt? Heel Nederland moet op een Zondag de auto laten staan. Dan pas is het rechtvaardig en moet iedereen iets ervoor doen en laten.

En nogmaals. Artsen overnachten gedurende de nachtdiensten altijd in het ziekenhuis. Het is een kwestie van plannen om dat de avond voor een autovrije zondag -mits je zondags dienst hebt - ook zo te doen.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 14:09

Ik bedoel het niet zo dat het alleen in de grote steden gebeurd, maar dat zelfs bij een algehele autoloze zondag er weinig mensen zijn die er iets voor hoeven laten terwijl andere mensen zoals bijv. mensen die op zondag werken dat wel moeten doen.

Ik werkte ook nachtdiensten maar daar kreeg ik dan ook voor betaald. Ik pieker er niet over om in mijn vrije tijd op mijn werk te overnachten!
Die mensen hebben toch ook een priveleven.

Ik vind het offer dat die mensen moeten doen (misschien wel een vader of moeder die toch al weinig thuis zijn) niet in vergelijk staan met de opbrengst. En waar het mij dan vooral omgaat: waarom zouden deze mensen zo'n groot offer moeten doen terwijl het voor de meeste mensen in nederland een kwestie is van een andere keer naar een meubelboulevard te gaan.
Dat bedoel ik!
Dus niet dat het niet overal tegelijk is maar dat mensen die moeten werken vanalles moeten gaan regelen terwijl de rest van nederland er vrijwel geen last van heeft.

Maar goed, alles valt te regelen als het echt belangrijk is maar het voordeel van 1 zondag geen autorijden is zo minimaal dat ik het onzinnig vind.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 14:22

Zucht.

In het verleden heeft het wel gewerkt. Er zijn miljoenen liters benzine en olie uitgespaard. Ook en juist omdat er op dat moment een tekort was. Dus het voordeel van zo'n autoloze zondag is wel degelijk gegeven. Maar nogmaals, en omdat je er zo blijft op doorhameren ga ik daar ook nog even op door: ALLEEN OP NATIONAAL NIVEAU!

En jouw agressiviteit omdat jij als werkend persoon op die zondag dingen moet gaan regelen terwijl een ander vrij heeft snap ik niet.
Ik moet Pasen, Pinksteren en Kerst de tweede feestedagen werken. Krijg er geen 200% voor, maar gewoon een andere dag vrij. Maar dit zijn ook dagen dat heel Nederland lekker andere dingen aan het doen is, en ik maar voor Jan met de korte achternaam bij die telefoon zit te wachten op een telefoontje dat niet komt. Waarom zou ik zo'n offer moeten maken als het voor de mensen betekent dat ze de dag daarop gewoon bij me terecht kunnen? IK had op zulke dagen ook familie kunnen gaan bezoeken of lekker bij mijn paarden kunnen zijn. Dan zie je ook nog eens andere eigenaars op stal, en reken maar dat dan gezellig is hoor!

IK zou willen voorstellen dat je eens wat minder in je eigen straatje dacht. In jouw geval is het de autoloze zondag, in mijn geval tweede Paas-, Pinkster- en Kerstdag.
En zo heeft een ieder een andere reden om er wel of niet mee eens te zijn.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 14:32

Ik betaal me scheel voor die trein als ik ergens heen moet, als je die prijzen leest word je echt niet vrolijk van, daarbij moet ikvaak nog 1 of 2 keer overstappen plus alle vertragingen en dat je soms moet staan, als je dus alles bij elkaar optelt vind ik een treinkaartje een HELE HOOP geld.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 14:37

Je snapt mijn punt niet.
Ik vind het totaal niet erg om op zondag te werken. En ook ik werk met kerst/ oud en nieuw/ pinksteren enz.

Daar kies ik zelf voor en ik heb er totaal geen problemen mee.

Maar mijn punt is: als zou worden voorgesteld om deze dag midden in de week te houden dan gaat iedereen steigeren want dat is te lastig.
Waarom dan wel op zondag?

Ik kan als het echt zou moeten misschien best iets regelen als ik echt achter deze actie zou staan.

En als je goed gelezen had denk ik niet alleen in mijn eigen straatje want ik heb het juist over mensen met beroepen die niet zomaar vrij kunnen nemen.

Ik wil alleen benadrukken dat ik voor structurele veranderingen ben waardoor autorijden gewoon minder milieubelastend wordt en niet voor een dagje de auto laten staan want op de lange termijn levert dit niet genoeg op.
1 dag per jaar maakt niet het verschil.

En agressief??
Sorry als ik zo overkom maar ik dacht het toch niet.