Huursubsidie via particulier huren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

Huursubsidie via particulier huren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 12:35

Ik heb onlangs een superleuk huisje gezien.
Deze kan ik huren via een particulier.
Nu is mijn vraag: kan ik ook huursubsidie (tegenwoordig huurtoeslag) ontvangen hiervoor?
Heb al veel rondgekeken op internet, maar nog niet echt een duidelijk antwoord gevonden.
Dit huisje beschikt wel over een officieel woonadres!
De post wordt hier dus gewoon bezorgd en ook heeft men er een vaste telefoonaansluiting van KPN met een eigen nr.
Ik heb al wel gezien dat je aan de rekenhuur moet voldoen, dat de kale huur dus binnen bepaalde grenzen moet vallen en dat je huisje niet te duur en te groot mag zijn voor jou.
Ik val gewoon netjes binnen deze grenzen en is ook niet te groot of te duur voor mij.

Prrrr

Re: Huursubsidie via particulier huren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 12:43

Het maakt voor de huurtoeslag niet uit wie de verhuurder is, of dat nou een woningbouwvereniging is of een particulier. Er zijn andere eisen waar je aan moet voldoen, maar daar heb je al naar gekeken.

Normaal gesproken biedt de site van het ministerie van sociale zaken en werkgelegenheid wel informatie (http://www.szw.nl), maar die zijn net dit weekend in onderhoud:
Citaat:
Momenteel kunt u de SZW-site niet raadplegen in verband met onderhoudswerkzaamheden.

Maandagochtend kunnen wij u via de SZW-site weer van dienst zijn.

Onze excuses voor het ongemak !

Dus kijk daar na het weekend nog eens naar Haha!

edit: typo
Laatst bijgewerkt door Prrrr op 21-04-07 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 12:45

Dank je!
Dan scheelt dat alweer een beetje zorgen! Vooral van je eerste zin!
Ik voldoe verder aan de voorwaarden die op http://www.huursubsidie.nl staan... Haha!

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 12:48

Tot en met 23 jaar (leeftijd huurder) mag de huur geloof ik niet meer zijn dan 314 euro p/m. Verder is een eis dat je een eigen voordeur hebt. Meer eisen zo ik zo niet weten.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 13:11

Hier voldoe ik dus wel allemaal aan...

Voorwaarden voor huurtoeslag
Voor huurtoeslag gelden een aantal voorwaarden. Hieronder leest u of het zin heeft voor u om huurtoeslag over 2007 aan te vragen.

Uw persoonlijke situatie
U moet voldoen aan de volgende voorwaarden:

U bent 18 jaar of ouder, of u bent minderjarig en getrouwd.
U en uw eventuele medebewoners hebben de Nederlandse nationaliteit of hebben een geldige verblijfsvergunning.
Iedereen die bij u woont, is op uw adres ingeschreven bij de gemeente.
Uw woning
Uw woning moet aan de volgende eisen voldoen:

U huurt een zelfstandige woning. Dit is een woonruimte met een eigen toegangsdeur, een eigen toilet en keuken.
Ook als u een woonwagen huurt, kunt u recht hebben op huurtoeslag.
Als u op kamers woont, is er geen sprake van een zelfstandige woonruimte. Er geldt een uitzondering als u in een aangewezen onzelfstandige woonruimte woont.
Tot 1 juli 2007 geldt dat de rekenhuur niet lager mag zijn dan € 195,89 en niet hoger dan € 615,01. Als u en uw eventuele partner jonger zijn dan 23 jaar en u heeft geen inwonende kinderen, dan mag de rekenhuur niet hoger zijn dan € 339,08.
Uw woning is passend voor uw situatie. De woning mag bijvoorbeeld niet te ruim of niet te duur zijn. Als de gemeente de woning niet passend voor u vindt, krijgt u geen huurtoeslag.
Uw financiële situatie
Uw inkomen mag niet te hoog zijn. Welke grenzen voor u gelden, is afhankelijk van uw situatie.

Tabel Maximaal inkomen als u jonger bent dan 65 jaar
Uw situatie Maximaal inkomen
U woont alleen € 20.300

U heeft medebewoners € 27.575

Tabel Maximaal inkomen als u 65 jaar of ouder bent
Uw situatie Maximaal inkomen
U woont alleen € 18.250

U heeft medebewoners € 24.275

Om als ouderenhuishouden te worden aangemerkt, moet u op 1 januari 65 jaar of ouder zijn. Woont u niet alleen, dan moet de meest verdienende persoon op 1 januari 65 jaar of ouder zijn.

Let op!

Misschien heeft u bijzonder inkomen. Dit hoeft u niet mee te tellen voor de huurtoeslag.

Als er in uw huishouding voor de inkomstenbelasting sprake is van voordeel uit sparen en beleggen, komt u niet in aanmerking voor huurtoeslag. Dit voordeel uit sparen en beleggen kan van uzelf als aanvrager van huurtoeslag zijn, van uw toeslagpartner en van uw medebewoner(s). U heeft geen voordeel uit sparen en beleggen als uw vermogen beneden het heffingvrije vermogen blijft. Dit heffingvrije vermogen verschilt per situatie (zie de tabel hieronder).

Tabel Maximaal heffingvrij vermogen
Uw situatie Heffingvrij vermogen 2007
(per persoon)
U bent jonger dan 65. € 20.014*

U bent 65 jaar of ouder en uw inkomen is € 0 tot en met € 13.326. € 46.508

U bent 65 jaar of ouder en uw inkomen is € 13.327 tot en met € 18.539. € 33.261

U bent 65 jaar of ouder en uw inkomen is hoger dan € 18.539. € 20.014

* Uw heffingvrije vermogen kan worden verhoogd met € 2.674 per minderjarig kind.

Let op!

Als u voldoet aan alle onderstaande voorwaarden, heeft u in 2007 recht op een heffingvrij vermogen van € 40.028:

U bent een alleenstaande ouder.

U bent jonger dan 65 jaar.

Er is over de periode 1 juli 2005 - 31 december 2005 huursubsidie aan u toegekend bij een rekenvermogen van meer dan € 20.300.

U had in 2006 recht op huurtoeslag.

U heeft in 2007 recht op een alleenstaande-ouderkorting.

Let op!

Misschien heeft u bijzonder vermogen waardoor uw vermogen uitkomt onder de grens van het heffingvrij vermogen. Dit bijzondere vermogen hoeft u namelijk niet mee te tellen voor de huurtoeslag.

Let op!

Vanaf 2007 gelden de vrijstellingen in box 3 voor maatschappelijke beleggingen en beleggingen in durfkapitaal niet meer voor de huurtoeslag. Maatschappelijke beleggingen en beleggingen in durfkapitaal verhogen dus vanaf 2007 uw vermogen.

Bron: http://www.toeslagen.nl

Nog meer dingen om rekening mee te houden?