Moeite met 'ziekte' van vader...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Colorado

Moeite met 'ziekte' van vader...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 20:19

Mijn vader is depressief, niet manisch depressief gelukkig, maar wel in een erge mate. Ik zit er best wel mee en ik heb het advies gekregen het van me af te schrijven. Ik vind dit best wel moeilijk en eng, het is toch iets waar ik me voor schaam. Ik zou eigenlijk niet weten wat ik precies moet vertellen enzo, maar misschien gaat het wel makkelijk. Ik zal het zien...

Van het eerste deel weet ik zelf ook vrij weinig. Het kan dus zijn dat het verwarrend is.

Het begon na de dood van zijn vader. Hij was toen dacht ik 16 jaar, zijn vader was glazenwasser en viel van een trap onder zijn werk. Ik weet niet meer of hij opslag dood was. Mijn vader kon het niet verwerken en bleef er dus mee zitten. Toen hij iets ouder werd stierfen ook andere familieleden. Het werd steeds drukker in zijn hoofd, aangezien hij dit soort dingen niet kon en nu nog niet kan verwerken. Het was toen nog niet duidelijk dat hij depressief was. Dit werd pas duidelijk toen ik geboren was en mijn ouders getrouwd, 10 jaar geleden(ondertussen misschien 11). Tussen dit en het volgende weet ik niets... Hij ging naar een psychiater en slikte medicijnen, achteraf bleek dit een veel te kleine dosis die totaal geen nut had. Die psychiater heeft ook niet veel nut gehad, aangezien hij er maar een sin de zoveel tijd heenging. Hoevaak precies weet ik niet, maar iniedergeval weinig. Zo'n 2 jaar geleden kreeg hij zijn eerste ''aanval'' waar ik bij was, ik weet niet of er ''aanvallen'' zijn geweest zonder mij erbij. Mijn pa en ik hadden ruzie, hij werd boos en ik ging huilen. Waardoor hij boos werd op zichzelf, hij werd boos omdat hij mij verdrietig had gemaakt. Hij ging dus schreeuwen, ik weet het nog heel goed. Hij schreeuwde dingen als, "Houdt op met huilen, nu meteen!!" of "Als je nu niet ophoudt met huilen dan ....!!". Hij deed het uit schuldgevoel, maar hierdoor ging ik uiteraart erger huilen. Waardoor hij nog bozer werd en mijn deur intrapte, of nou ja een gat in een plaat die op de deur zat(snap je het nog?). Uit schaamte heeft hij er later een van mijn paardenposters opgeplakt, zodat niemand het zou zien. Vanaf toen werd het langzaamaan erger, hij begon meer te drinken en werd alcoholist. Hij dronk als hij zich down voelde zomaar 13 biertjes en 2 glazen wijn op één avond. Het verschil tussen wanneer hij down en hyper was werd duidelijker(hij is óf heel down óf heel hyper) Als hij down was dronk hij en als hij hyper was zette hij de muziek op 100 en begon mee te gillen. Als je dan iets niet deed of juist wel werd hij enorm boos. Er was steeds vaker ruzie en de ruzie's werden steeds heftiger. Na een tijdje kwam de 2e ''aanval'', tot nu toe ook de ergste. Hij was weer eens hyper en had ook nog eens enorm veel gedronken(13 biertjes en 2 glazen wijn Knipoog ) hij was dus tegelijkertijd down. Hij kreeg ruzie met mijn moeder omdat ze een opmerking had over het volume van de muziek. De ruzie werd erger en de muziek ging harder. Uiteindelijk was het zo erg dat mijn moeder het niet meer had, ze kwam naar mijn kamer met de mededeling dat we meteen weggingen. Ik nog ja nog even dit doen, nee nu gaan we weg zei mijn moeder. Aan haar stem en gezicht wist ik dat het menens was en raakte ik in paniek. Ik ging mee en we zeiden tegen mijn vader dat we even weggingen(dat ging het ene oor in het andere uit). We liepen de deur uit en gingen in de auto zitten, mijn moeder vroeg of ik naar de film wou of naar opa en oma of weet ik veel wat. Toen ging mijn moeders telefoon, het was mijn vader. Hij belde omdat hij ons ineens kwijt was, mijn moeder nog, dat hadden we gezegt! Mijn vader begon te schreeuwen en werd woedend, het ergste was nog dat ik het overduidelijk kon horen... Hij schreeuwde dingen als, "Loop niet weg met mijn kind!" en "Het is mijn kind!" Ook was hij enorm aan het schelden en ik hoorde dingen vallen etc. Mijn moeder deed de telefoon uit en moest huilen, dat zag ik. Ze wou het alleen niet doen voor mij. Na een tijdje werd ze weer gebeld, weer door mijn vader. Nu was het zelfs nog erger, ik kan het me niet meer precies herinneren. Ik was helemaal in paniek en bang e.d. Uiteindelijk gingen we naar mijn opa en oma, van mijn vaders kant. Mijn moeder vertelde het en ik probeerde me groot te houden, ze mochten niet weten dat ik er zo mee zat. Ik ben er slecht in voor mijn gevoelens uit te komen. Er kwam uit dat mijn moeder en mijn oma naar mijn vader zouden gaan, daar gingen ze kijken of de politie misschien gebeld zou moeten worden. Ik bleeg bij mijn opa en we hadden gepraat enzo, over alles en niets, ook over mijn vader. Mijn moeder en mijn oma kwamen thuis aan, mijn vader gaf zelf aan dat hij opgenomen moest worden en dat het zo niet verder ging. Uiteindelijk hebben mijn moeder en oma de politie gebeld, deze wou eerst niet komen, uiteindelijk wel trouwens. toen de politie er was hebben ze nog meer gepraat en een of ander opvangtehuis ofzoiets gebeld. Hier wilde ze hem eerst niet opnemen, toen raakte mijn vader in paniek omdat hij wist dat het niet verder kon zo. Hij sloeg de glas in lood deur kapot, het hele huis vol bloedspetters aangezien zijn bloed dunner was geworden door de alcohol. Het was uiteindelijk maar een kleine snee. Er kwamen nog wat mensen en uiteindelijk werd hij meegenomen, hij werd voor 2 weken opgenomen, wat uiteindelijk 3 dagen werd. Ik ben nog bij de jeugdzorg gewees, daar heb ik samen met mijn ouders gepraat enz. Ze vonden me daar erg stil en ze vonden dat ik me niet veel bij het gesprek betrok. Ze zeiden dat ik mocht bellen als ik wat te vertellen had of als ik iemand wou om mee te praten, ook vroegen ze of ze iemand op mijn school in mochten lichten. Dit wilde ik niet en mijn ouders ook liever niet. Uiteindelijk heb ik ze nooit gebeld. Na allerlei problemen met medicijnen en artsen gaat het nu allemaal wat beter, hij slikt nu geen medicijnen meer, aangezien hij alleen de bijwerkingen(alle!) krijgt bij een dosis die genoeg is voor hem. En anders heeft het geen nut. Hierdoor werd hij ook niet echt vrolijk. Hij gaat nu naar therapie en doet een of andere cursus, iets met je ogen. Dan kan je je hoofd helemaal leeg maken, eerst met hulp daarna kan je het ook zonder hulp leren. Dan kan je je hoofd leegmaken als dat nodig is. Dit werkt allemaal erg goed en nu heeft hij minder vaak down en hypermomenten, hij heeft ze nog wel maar in mindere mate. Je zou denken dat, omdat het nu beter gaat, ik er minder mee zou zitten. Maar het is eigenlijk alleen maar erger, vandaag dat ik het even van me af moest schrijven...
Ik hoop dat jullie het niet erg vinden Lachen Het heeft mij iniedergeval een beetje opgelucht.

Als ik nog iets vergeten ben, of nog een keer iets kwijt wil hierover zet ik het waarschijnlijk in dit topic.

Nevony

Re: Moeite met 'ziekte' van vader...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 20:38

Ach gut Je had natuurlijk al een beetje verteld, maar nu ik weet hoe het echt zit is het veel erger dan ik dacht.
Ik vind het knap van je, want ik vind toch dat je er best goed mee omgaat, maar als er iets is kun je het altijd zeggen.
Of mailen of bellen of wat je prettig vind he, dat weet je toch?
Kusje Dikke knuf van mij

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 20:51

Ik begrijp wel een beetje hoe je je voelt mijn moeder was ook depresief (wel minder dan jou vader als ik dat zo lees). Als je meer wilt praten mag je me een pb sturen!
Ik vind het knap van je dat je het zo op hebt geschreven! Dat is al een flinke stap en zal je hopelijk helpen! Sterkte!

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 22:06

ik begrijp heel goed hoe je je voelt. mijn vader is manisch depressief. knap van je dat je het zo kan opschrijven, dat kan ik niet. als je nog is wilt praten ofzo mag je altijd pb-en.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 06:15

Bedankt voor de reacties, daar was ik in eerste instantie heel bang voor. Als ik ergens mee zit zal ik aan jullie denken, uiteraart mogen júllie mij ook pb-en als jullie ergens mee zitten. Heel erg bedankt voor de reacties Haha!

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 06:21

Mijn vader is toen ik nog een stuk kleiner was ook depressief en overspannen geweest. Ik was nog wel klein maar kreeg veel dingen mee. Ik hoop dat je vader snel weer wat rustiger word en dat hij sommige dingen een plekje kan geven. Veel sterkte!

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 06:32

Nevony schreef:
Ach gut Je had natuurlijk al een beetje verteld, maar nu ik weet hoe het echt zit is het veel erger dan ik dacht.
Ik vind het knap van je, want ik vind toch dat je er best goed mee omgaat, maar als er iets is kun je het altijd zeggen.
Of mailen of bellen of wat je prettig vind he, dat weet je toch?
Kusje Dikke knuf van mij

Sorry, misschien had ik niet moeten vertellen over het topic Ach gut

@Lovely1: bedankt Lachen

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 07:08

Ik heb ook heel lang in zo'n situatie geleefd. Wat er allemaal is gebeurd vertel ik nu niet want dit is jou topic, daar gaat het hier om. Mijn ouders zijn op een gegeven moment gescheiden en mijn vader draait nu helemaal bij gelukkig.

Het is misschien vervelend en helemaal niet leuk, maar ik zou eens op school een contactspersoon aanvragen. Hier ga je elke week,maand wanneer je maar wilt heen en als je een keer niet wilt is dat ook helemaal niet erg. Deze man of vrouw verwacht niet dat je gelijk met een heel verhaal aankomt, ze gaat je gewoon vragen hoe het gaat thuis en op school. Hoe jij over bepaalde situaties denkt en ze geeft je dan advies. Soms is het fijn om je hart te kunnen luchten, ookal is het maar 1 keer in de maand. Dit hoeft trouwens niet voor of na school, je mag van school een les missen. Er wordt dan ook niets doorverteld aan school en jij hoeft je niet te verantwoorden. Dat is misschien ook wel fijner voor je. Ik weet totaal niet of je het wat vind lijken hoor, dit heb ik gedaan en ookal kwamen de tranen soms wel..het luchtte erg op. Je kunt dit gewoon bij je mentor aanvragen, die helpt je dan verder.

Verder mag je best eens laten weten hoe erg je er mee zit aan je ouders. Is het niet je vader dan wel je moeder. Het is niet goed om het op te kroppen en als enige alles binnen te houden. In zulke tijden kun je je gevoelens het beste delen met je ouders, dat kan beiden zijn of eentje. Probeer er dus over te praten en als je nog een keer zin hebt om te schrijven zet je het gewoon hier neer..wij lezen wel en geven je steun en advies.

Succes verder.

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 09:24

Rottige situatie meis, ik voel met je mee. Ik zit in een zelfde soort situatie, pm staat open....

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 13:19

@LadyElmira : Ik zal erover nadenken, maar op dit moment gaat het best wel goed en is het nog niet nodig, ik zou ook niet weten of ik het zou durven...

Bedankt voor de reacties, ik moet zeggen dat ik best wel schrik als ik zo lees dat zoveel mensen dit meemaken..

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 14:35

Heb heel erg de behoefte om je een hele grote knuffel te geven, ik heb een paar jaar geleden moeten leven met iemand die ook erg deprissief was(m'n moeder). Ik vond het ook verschrikkelijk. Als je je verhaal kwijt wil kun je me echt altijd pmmen. Of voeg me anders toe op msn.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 16:28

Bedankt Lachen
Ik heb iniedergeval genoeg mensen waar ik mijn verhaal bij kwijt zou kunnen Vork Ghi *LOL*

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 18:31

Ik heb nog een tip Knipoog Zoek veel afleiding! Dat kun je wel gebruiken! Lekker paardrijden bijvoorbeeld! Dat hielp mij erg! Het is allemaal al zo rot je mag zelf best eens iets leuks gaan doen en daar hoef je je helemaal niet schuldig over te voelen!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 18:37

mm klinkt eerder als manisch depressief als gewoon depressief ,
maar dat maakt het natuurlijk niet minder erg.

ik ben zelf ook erg depressief geweest tijdens een burn-out, dus ik weet helaas wat het is om depressief te zijn, manisch depressief is herkenbaar door de hypermomenten zoals jij ze noemt.
in beide gevallen is het raadzaam om ook voor jezelf echt hulp te zoeken, er zijn zelfs informatieavonden en lotgenoten bijeenkomsten voor mensne met een depressieve vader, moeder, parter etc, deze groepen kunnen je erg steunen.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 19:34

moodindigo schreef:
Ik heb nog een tip Knipoog Zoek veel afleiding! Dat kun je wel gebruiken! Lekker paardrijden bijvoorbeeld! Dat hielp mij erg! Het is allemaal al zo rot je mag zelf best eens iets leuks gaan doen en daar hoef je je helemaal niet schuldig over te voelen!

Ik doe 3 sporten waarvan 1 3x per week is(paardrijden) 1 2x per week(badminton) en 1 verschillend van 0 tot 3x per week(skieën) Knipoog

@crossmonster: Manisch depressief kan ook, maar de ''arts'' zei dat dat het niet was. Dat manisch depressief zo erg was dat je opgenomen moest worden... Als dit niet zo is moet je bij die ''arts'' zijn Knipoog weet ik verder ook niet zoveel over Schijnheilig
Over zo'n groep had ik nog niet gehoord, als ik eens zoiets zoek zal ik daaraan denken Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 19:37

toen ik depressief was, kwam de ggz zelf met informatiefolders over die groepen die mijn ouders en vriend destijds eventueel zouden kunnen bezoeken, kan echt geen kwaad, je leer er wss hoe je er beter mee om kunt gaan

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 19:55

Ok, nou ik weet het ook allemaal niet Knipoog
Het maakt niet zoveel uit ook. Het gaat erom dat ik het van me af heb kunnen schrijven en me nu een stuk rustiger en lichter voel. Verder ga ik wat proberen te doen met de tips voor als het weer slechter gaat Lachen

Bedankt voor de reacties Lachen

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:14

Allereerst vind ik het knap hoe je dit allemaal kunt verwoorden, daar heb ik bewondering voor. Ik heb een depressieve stiefvader gehad, weet hoe hard het kan zijn en hoe weinig ruimte er in het gezin soms nog voor jou en jouw gevoelens overblijft naast alle aandacht die zon ziekte opeist. Terwijl je ook nog weet dat hij er niets aan kan doen, waardoor je je nog schuldig kunt gaan voelen ook als jij je er rot onder voelt.

LadyElmira schreef:
Citaat:
Het is misschien vervelend en helemaal niet leuk, maar ik zou eens op school een contactspersoon aanvragen. Hier ga je elke week,maand wanneer je maar wilt heen en als je een keer niet wilt is dat ook helemaal niet erg. Deze man of vrouw verwacht niet dat je gelijk met een heel verhaal aankomt, ze gaat je gewoon vragen hoe het gaat thuis en op school. Hoe jij over bepaalde situaties denkt en ze geeft je dan advies. Soms is het fijn om je hart te kunnen luchten, ookal is het maar 1 keer in de maand. Dit hoeft trouwens niet voor of na school, je mag van school een les missen. Er wordt dan ook niets doorverteld aan school en jij hoeft je niet te verantwoorden. Dat is misschien ook wel fijner voor je. Ik weet totaal niet of je het wat vind lijken hoor, dit heb ik gedaan en ookal kwamen de tranen soms wel..het luchtte erg op. Je kunt dit gewoon bij je mentor aanvragen, die helpt je dan verder.

Mijn school heeft mij indertijd dit zelf aangeboden, een hele lieve lerares heeft eens met me gepraat en me aangeboden dat ik altijd bij haar terecht kon. Ik wilde daar best gebruik van maken, alleen ik wist nooit hoe ik moest beginnen en als ik er dan over nadacht, had ik weer het idee dat het allemaal niet belangrijk was, gezeur en zo.
Ik wil je dit op het hart drukken: doe dat niet. Ik lees hier allemaal lieve aanbiedingen om per PB te praten, dat scheelt waarschijnlijk al de wereld. Blijf erover praten, met mensen die jou begrijpen of je raad kunnen geven op wat voor manier dan ook. Je kunt misschien ook een gesprek vragen met de hulpverleners van je vader of je huisarts, zodat ze je uit kunnen leggen wat je vader precies mankeert en hoe jij daar het beste mee om kunt gaan, als je daar behoefte aan hebt.
Ik deed dat allemaal niet, was net als jij heel stil, en ik ben me er ontzettend eenzaam door gaan voelen.
Terwijl zoveel mensen in dit schuitje zitten.
Sterkte in ieder geval. Ach gut

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 21:14

@randalinpony : Als ik er aan denk, denk ik er precies zo over als jij. Stom gezeur en wat zou het helpen, alsof ik even voor een wildvreemde ga zitten en die over mijn problemen vertellen. Daarnaast vind ik het vreselijk eng. Via de computer is het anders... Ik heb een persoon aan wie ik alles durf te vertellen, naast dit topic dan. Maar hier staat ook niet alles precies in. Ik ben nog een aantal dingen vergeten enz. Maar ik zal aan jullie tips denken Lachen

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 21:31

Jeetje meid ...Maar het klinkt zo bekend ,Ik heb zelf dit soort dingen meegemaakt met mijn man ,Hij kwam uiteindelijk bij een psygoloog terecht en zodoende allemaal dingen van vroeger naar boven gehaald waar hij blijkbaar mee zat "onbewust" ,Ook door zijn drank en drugs (blowen)gebruik is hij dankzij die man vanaf gekomen en zeker ook met behulp en heel veel geduld van mij ,Praten is zo goed al zet je het maar op papier ,jullie halen het wel !

kom op hè meid ! Ach gut

je mag mij ook altijd pbèn hoor als je iets kwijt wil

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 21:51

Ik was net aan het lezen over de verschillen van manisch depressief en 'gewoon' depressief. Het grootste verschil waren de buien; Zoals jij ze eigenlijk beschrijft. Of m.a.w. Op en af. Iig lijkt dit me dus meer manisch depressief.

Maar daar gaat het dus niet om. Ik vind het knap dat je dit van je af schrijft, velen zouden een schaduw acount hebben aangemaakt. Maar tenslotte krop je het dan alsnog op, verteld niet wie je uiteindelijk bent. Dus je eerste stappen heb je al gezet!

Ik heb wel de indruk dat je best sterk bent, en goed met de situatie probeert om te gaan. Je gevoelens opkroppen moet je niet doen. (al geef ik toe, dat ik dat ook wel eens durf te doen. Naast praten/afreageren op vriendinnen,kennissen,ouders dan.) Maar uiteindelijk barst de bom dan toch eens. En als dat er zo allemaal uitkomt is dat zeker geen voordeel. (ik spreek uit ervaring.)

Wat ik een beetje afleid uit je verhaal, is dat je toch best bang bent dat de huidige situatie alsnog uit de hand loopt. En dat jij best beschaamd bent. (en dat niet alleen naar ons toe, in tegen deel. Eerder t.o.v. je ouders, famillie en school) Of heb ik het daar mis?

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 06:22

Bedankt iedereen Lachen
@Soet:
Ik schaam me inderdaad naar mijn vriendinnen toe, niet naar mijn familie. Ik wil gewoon lijken zoals de rest uit mijn klas, maar dat is niet zo. Iedereen is nog zo altijd vrolijk en maakt zich altijd druk om cijfers enz. Ik doe dat niet, ik voel me geen 13. Ik zou niet weten hoe het komt, ik ben altijd al met oudere kinderen omgegaan dat viel altijd op. Maar nu door dat met mijn vader, ben ik nog meer veranderd. Tenminste dat idee heb ik, alsof ik anders ben dan de rest, die allemaal nog hun 'onbezorgde' leventje leiden. Ook als ik weer een chagerijnig ben en mijn vriendinnen reageren met een, je bent de laatste tijd wel vaak chagg he?, dan kan ik me zoo aan hun ergeren. Maar ik denk dat dat ook een beetje door jaloezie komt. Ik wou dat ik net als zij was, dat ik dit allemaal niet mee heb gemaakt. Ik ben ook een jaar gepest waardoor ik erg onzeker ben geworden en me vaak 'extra' voel zeg maar, alsof het niet zoveel uit zou maken als ik niet op school was. Ik ben altijd 'anders' geweest, wat ook niet echt hielp is dat mijn leraar van de basisschool zei dat ze allemaal zo deden omdat ze me niet begrepen. Goed bedoeld ik weet het, maar zo kwam het niet op me over. Tegenover mijn ouders en familie ben ik trouwens niet beschaamd, misschien tegen mijn twee nichtjes maar verder, het is meer dat ik het er niet over wil hebben, omdat ik ze er dan aan herinner en ik bang ben dat zei zich ook zo gaan voelen als ik nu doe. Dat wil ik niet. Ook heb je gelijk met dat ik bang ben, ik ben bang dat als ik tegen mijn vader inga of als er ruzie is dat hij weer een 'uitbarsting' krijgt...

En over dat opkroppen, dat is gewoon zoo veel makkelijker dan het vertellen. Dus gebeurd dat gewoon snel...

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:20

Ten eerste wil ik even zeggen, dat ik niet vind dat je anders bent, als ik met je om ga ofzo, je bent mijn beste vriendin Lachen
en ik vind het altijd super gezellig als je er bent, dus bij mij hoef je je iig niet extra te voelen.

Verder is de moeder van een vriendin van mij manisch depressief en als zij dan was opgenomen, dan praatte ze na de Nederlandse les altijd met Ht, wellicht voor jou ook een optie?
Het heeft haar wel geholpen iig!
Ze vroeg dan gewoon na de les als iedereen weg was hoe het nu met haar moeder ging enzo en of het allemaal lukte met haar schoolwerk er nog bij en dan kon ze er gewoon over kletsen en dat luchte haar heel erg op volgens mij.

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:31

Heel veel sterkte..Ook mijn vader is manisch depressief..en ik begrijp de angst die je voelt..als je wilt praten pb je maar..

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:39

Zoals je zelf al zei opkroppen is zoveel makkelijker maar het is zeker niet het beste! Met iemand praten die er helemaal vanaf staat zoals een leraar of een begeleider op school die je vertrouwd. Vertrouwenspersonen op school zijn daar speciaal voor! Het zal je echt helpen om erover te praten ook al lijkt dat voor jou nu niet zo. Veel sterkte! Ik hoop dat het snel allemaal beter gaat! De eerste stap heb je al gezet door het hier te vertellen!