De BOUWFRAUDE

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

De BOUWFRAUDE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-02 09:51

De enquetecomissie heeft besloten om er nog weer een dag verhoren aan vast te plakken.Er zitten nog mensen in het buitenland verstopt die ook nog op het matje moeten worden geroepen, al met al word het zo´n welles/nietjes spelletje dat ik mij afvraag of de laatste steen ooit boven komt Haha! Graag jullie gedachtengang hierover. Steek maar eens van wal Knipoog

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.


astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 10:04

Ha Ha, ik werk in de bouw *LOL*, ik ken 1 van de mensen die op het matje werd geroepen en ik heb me hogelijk verbaasd over het hoge gehalte aan acteervermogen bij zijn optreden.

Als ik het zo een beetje volg en hoor is het bij de GWW-ers (grond weg en waterbouw) heel anders dan in de 'gewone' bouw waar ik ervaring in heb, hoewel daar bij de hele grote bedrijven ook wel wat zal gebeuren.

Maar het valt me wel op dat de zgn. klokkenluiders ook wel een beetje uit hun nek kletsen. De ene keer in zembla zeggen ze bijv. dat aannemers voor een prikkie landbouwgrond hebben kunnen kopen nadatl ze van ambtenaren hadden gehoord dat daar gebouwd ging worden. Een dag later als ze onder ede staan is het verhaal in enen zo dat al lang bekend was dat in dat gebied ontwikkelingen gingen plaatsvinden maar dat ze de aannemers hebben verteld waar bijvoorbeeld winkels en waar de luxere woningen zouden komen Verward Lijkt mij nog al een verschil.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 11:28

De bouwfraude-enquete is echt leuk om naar te kijken. Als je er tenminste geen belang in hebt. Dat er zo nu en dan 'gerommeld' wordt is natuurlijk allang bekend, dat is geen nieuws. Dat gebeurt in alle sectoren op een of andere manier toch wel, vriendjes politiek hou je altijd.
Wat er in deze enquete naar boven komt is wel van een iets andere orde, maar het verbaast me helemaal niets. Alle betrokkenen zijn ook maar mensen en dat bewijzen ze toch maar weer eens, hun geheugen gaat ineens achteruit of ze geven ineens een ietsjes andere invulling aan hun woorden enzovoort. Mensen willen zich graag verrijken en soms maakt het niet uit hoe en via welke weg, als ze er zelf maar beter van worden.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 13:36

IMO gaat heel die enquete helemaal nergens over. Het is al jaren bekend dat dit gebeurd en dat dit speelt en dan wordt er nu ineens flink wat ophef over gemaakt door een parlementaire enquete. Beetje suf. Men wist al lang dat er e.e.a. niet klopte (understatement), hebben het zelfs verboden een paar jaar geleden. Ze hadden het gewoon meteen aan moeten pakken of het simpelweg moeten accepteren. Dit soort kat en muis spelletjes lijkt me nogal onzinnig.

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 13:59

Mij boeit het helemaal niet zo. De bouw is vast niet de enige sector waarin dit gebeurt. Ik kom alleen kijken als mijn vriend (die het wel volgt) zegt dat er weer een volwassen vent zit te janken. Dat vind ik wel grappig!!!

Bon Jovi rules!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 19:41

Blegh we kijken hier thuis naar niks anders aangezien mijn vader bij een soort van bouwbedrijf werkt Lachen

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Re: De BOUWFRAUDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 00:23

greetje schreef:
dat ik mij afvraag of de laatste steen ooit boven komt Haha! Graag jullie gedachtengang hierover. Steek maar eens van wal Knipoog


Wat zou overigens de laatste steen voor jou zijn greetje Verward Volgens mij is deze enquete bedoeld om deze 'misstanden' helder te maken en dat is het volgens mij nu wel. Verder is het de bedoeling dat er afspraken gemaakt worden over hoe er in het vervolg door de overheid gehandeld moet worden bij het aanbesteden van werk en daar is ook al een en ander over gezegd.

Het is toch inmiddels wel duidelijk dat het niet echt gaat om de gigantische bedragen die 'te veel' betaald zouden zijn. Uiteindelijk zijn de winstcijfers in de hele bouwbranche niet echt om over naar huis te schrijven (ca 3% van de omzet).

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 00:28

Maar 3 %??? Ik kan het me nauwelijks voorstellen, maar ja, jij zult het wel weten, neem ik aan.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 08:10

Yep, voor het risico dan aannemersbedrijven lopen is dit een betrekkelijk laag rendement. Wel is het zo dat veel grote bedrijven daarnaast een 'ontwikkelingspoot' hebben waarin ongetwijfeld veel meer winsten worden gemaakt maar als we het hebben over de echte bouwactiviteiten dan liggen de cijfers op dat nivo (is jaren nog minder geweest, was afgelopen 2 jaar iets hoger richting 4 a 5% maar gaat nu waarschijnlijk weer snel naar beneden)

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 08:18

BartVB schreef:
Men wist al lang dat er e.e.a. niet klopte (understatement), hebben het zelfs verboden een paar jaar geleden. Ze hadden het gewoon meteen aan moeten pakken of het simpelweg moeten accepteren. Dit soort kat en muis spelletjes lijkt me nogal onzinnig.


Het klopte wel Bart, voordat het verboden werd. Toen ging het legaal, onder toezicht van een beedigd persoon en werden er rekenvergoedingen bovenop de aanneemsom gezet (daar waren allerlei regels voor en die vergoeding is als ik me goed herinner ca 3% van de aanneemsom). Uiteindelijk is dat verboden omdat het op europees nivo niet meer mocht. Opdrachtgevers gingen toen leuren, vroegen heel veel aannemers en al die aannemers hadden veel werk aan het uitzoeken en berekenen, die aannemers hebben weer onderaannemers die ook moeten rekenen. Daar stond echter geen vergoeding meer tegenover.

Bijkomend voordeel van de voorbestedingen zoals dat gebeurde toen het nog legaal was: een aannemer die een veel te lage prijs had doordat hij een vergissing had gemaakt kon op dat moment nog terugtrekken. Als je je prijs indient bij de opdrachtgever dan kan dat niet meer. Je inschrijving is bindend dus het kan betekenen dat je een werk met een megaverlies moet gaan maken.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-02 08:35

De Commissie hoort op de voorlaatste dag de vroegere ministers Korthals van Justitie en Jorritsma van Economische zaken en van Verkeer en Waterstaat.Verder nog NMa directeur Kist en OM topman De Wijkerslooth.Effin ik ben heel benieuwd.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Anouck, Amazonbot, Arlette1991 en 125 bezoekers