inrijden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-01 13:56

hoi allemaal.
Binnenkort krijg ik dus mn eigen tinkertje. Ik wil een hem zelf graag inrijden en nu vraag ik me af vanaf welke leeftijd jullie dat doen. Dacht dat dat iets van 3 jaar was. alleen nu kreeg ik laatst van iemand te horen dat je dan niet al te fanatiek kan gaan rijden. was ik ook niet van plan, maar wil wel graag weten wat je allemaal wel en niet kan met een 3 jarige.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-01 14:11

Gister gehoord dat een paard pas volledig af is alssie 8 is. Tot die tijd groeien de kraakgbeenschijven nog. Kun je dus geen 1.60 mee gaan springen m.i. Maar wie ben ik, heb mijn eigen knollie al van 3,5 naar 8 met hoefkatrol zien gaan. Nog nooit gesprongen (is een springpaard, maar bij 5cm viel ik eral af, hij springt nl altijd 3m).
Ik denk dat een jong paard zelf wel aangeeft wattie wel en niet kan. Vol (= nu 5, jaar baan, jaar mijn africhting) kan nu buigen, nageeflijk (met een kilo zout, is echt geen hoge school) reageert op been etc. Dat deed hij allemaal niet. Ik denk niet dat je een jong paard echt zwaar kunt belasten, maar Voltrack gaat in het bos echt loeihard, issie heel erg voorwaarts, willie graag etc. Jopie kan ik me niet zo goed herinneren. Die is van aug, dus die hebben ze bewust pas toen hij bijna 4 was wat meer laten doen. En toen kwam ik, dus is hij flink verwend (beetje heen en weer hobbelen verder niks). Je moet gewoon goed naar je paard kijken. Het ene paard is niet klaar voor dressuur, maar loopt zich uit de naad in het bos, het ander (Lot van Kim) loopt al L zonder problemen. En die is echt jonger dan Voltrack (maandje). En bovendien heeft hij ook niet echt een leuke onbezorgde veulentijd gehad. Vol hebben ze gewoon op Duindigt gezet. Misschien heeft hij een jaartje minder gehad, maar hij leert heel snel (als hij wil, verkeersmak in 1 week, de rest laat nog op zich wachten) dus er is hoop. En Vol heeft nogal de neiging om zijn eigen gangetje te gaan. VAndaag liep hij zowaar bijna over me heen, naja, dat doen we dus niet. Maar als ik dan boos wordt interesseert hem dat echt niets....

Laudine

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-01 14:11

hoi,

ik ga barley gewoon met de drie inrijden. Maar ik let wel op. Paarden kunnen heel goed aangeven of het te snel gaat of niet.

En ik doe het stapje voor stapje. Als dadelijk blijkt dat ze het nog niet goed aankan dan stop ik en begin later weer.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-01 17:19

verschillend
Lot heb ik met 2.5 voor het eerst opgezeten let wel opgezeten en er weer af vervolgens weer een half jaar buiten laten spelen.
daarna begonnen met longeren toen ie met 3 echt onder het zadel was reed ik 1 keer in de week een half uurtje les en 1 keertje een half uurtje voor mezelf verder longeerde ik 'm nog een half uurtje verder niets!
met 4 heb ik 'm 6 weken in het land gelaten.
Moon was een ander verhaal die wou ik met 3.5 inrijden maar dat ging totaal niet alleen hangen wou ik verder gaan dat pikte ze niet hihi ik kon er gewoon niet opkomen. ik heb haar een tijd met rust gelaten en het met 4.5 weer geprobeerd binnen 2 weken kon ik met d'r naar buiten.
Ook haar heb ik vrij weinig gereden in het begin zij kon het gewoon niet aan lichamelijk wel maar mentaal niet.
Moon gaf het duidelijk aan. Lot is echter een paard dat alles voor je doet en zichzelf wegcijferd.
Soms dan heeft ie een week vakantie en dan heb ik ineens een ander paard er voor terug dan denk ik oliebol ik heb helemaal niet aan 'm gemerkt dat 't 'm wat teveel werd.
Ik zorg dus dat ik zeker 1 keer in de week nu naar buiten ga en 'm wat vaker vakantie geef.
ene je woont toch bij mij in de buurt? ik wil je wel helpen hoor!