Jehova-getuigen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 11:47

SuperPepeijn schreef:
naar mijn mening moet een religie of levensfilosofie juist een verrijking zijn van je leven, spiritualiteit en belevenis, niet een beperking.


Daar ben ik het helemaal mee eens. Helaas zijn de meeste (extreme) vormen van geloof gericht op 'pas op, als je dat (niet) doet, dan...' in plaats van op de mooie dingen die je kunt bereiken als je bepaalde dingen doet of laat vanwege je geloof.

Ik ben zelf opgegroeid als 'heiden' tussen de gereformeerden en heb dus veel dingen gezien waarvan ik nog steeds niet begrijp hoe iemand zo kan leven. Het voorbeeld van Maarten over 'niet op zondag naar het zwembad' klinkt mij dan ook heel bekend in de oren. Mijn oma was ook vrij christelijk, maar die zou ons nooit iets verbieden op zondag. Zij putte hoop uit haar geloof, in tegenstelling tot hele volksstammen die alleen maar godvrezend zijn en haast niets anders doen dan overal de duivel in te zien.

Ik denk dat je door verbieden niet zoveel bereikt. Je kweekt zo alleen onbegrip en verzet. Als de ouders van dat Jehova-jongetje echt het beste willen voor hun kind, dan leggen ze hem ook de achterliggende gedachte uit van hun 'verbod'. En idd, als hij dan oud en wijs genoeg is om kritische vragen te stellen, dan hoop ik dat zijn ouders ook zo redelijk zijn om hem zijn eigen keuzes te laten maken. Ik zie maar al te vaak om me heen gebeuren dat kinderen zich eigenlijk willen losmaken van het geloof, maar dat niet durven omdat dat een schande is voor de familie.

Geloof zou iets moois moeten zijn, niet een dwang- of controlemiddel.

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 12:25

Ik ben christelijk opgevoed, maar wel gewoon vrijgelaten. Ik ging op zondag wel zwemmen, gereformeerd synodalen kijken ook TV op zondag, enz enz.

Bij ons in het dorp heb je dus veel gereformeerd vrijgemaakten (artikel 31) en die zijn veel strenger, ik weet nog goed dat het buurmeisje op zondag geen tv mocht kijken, maar dan maar naar ons kwam omdat bij ons de tv en video wel gebruikt mochten worden.
Dit meisje was ene vriendin van m'n zusje, ze is met ons meegeweest op vakantie, maar dat was eens maar nooit weer: mijn ouders hadden geen kerkdienst bezocht die georganiseerd werd op de camping.

Verder hebben sommigen het er ook moeilijk meegehad dat m'n ouders deze zomer op ZONDAG teruggekomen zijn van vakantie. De reden was omdat ze in TJechie zaten en vanwege de overstromingen geadviseerd waren te vertrekken. Toch zijn er mensen die vinden dat je dan maar moet blijven zitten waar je zit omdat het zondag is.

Ik heb het idee dat als je kinderen niet laat kiezen, maar ze iets oplegt dat ze later juist het tegenovergestelde doen van wat de ouders gewild hebben.
Een voorbeeld: kinderen van onze dominee mochten geen oorbellen omdat ze daar niet meegeboren waren.
Een paar jaar later: wel oorbellen.

In de bijbel staat trouwens nergens dat je geen oorbellen mag dragen. Net zo min staat er in de bijbel dat je je aan allerlei strenge regels moet houden. ER staat wel in dat de zondag een rustdag is en dat mensen niet mogen werken, maar dat je bijvoorbeeld geen rok voorgeschreven.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 12:31

germie schreef:
Een voorbeeld: kinderen van onze dominee mochten geen oorbellen omdat ze daar niet meegeboren waren.
Een paar jaar later: wel oorbellen.
de dames worden ook niet geboren met hoedjes en die worden ook gedragen. het is de starheid van die groep, het volgen van een bepaald kerkelijk leider zonder eigen initiatief van denken (evt. icm eigen heilige schrift), vragen stellen en tegenargumentatie. dat maakt het voor mij onbegrijpelijk en niet helemaal onterecht dat sommige mensen dit vergelijken met een sekte.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 12-09-02 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 12:32

germie schreef:
ER staat wel in dat de zondag een rustdag is en dat mensen niet mogen werken, maar dat je bijvoorbeeld geen rok voorgeschreven.


Er staat iets van 'gij zult u niet vertonen in uw mans kleed'. En aangezien mannen broeken dragen, mogen vrouwen dat niet. Althans, zo is het mij uitgelegd vanuit 'die hoek'. Zo zie je maar, je kunt de dingen net zo letterlijk nemen als je zelf wilt. Maar droeg Jezus ook niet een jurk ipv een broek? Knipoog

Maar zoals gezegd: dingen opleggen en verbieden werkt alleen averechts. Overigens is het dorp van mijn ouders (stad van 26.000 inwoners, maar in sociaal opzicht een dorp) deze zomer tot drie keer toe ondergelopen, waarvan de eerste keer op zondag. En van de scholen heeft alleen de openbare school er flink onder geleden, tot drie keer toe leeggepompt. Je kunt wel raden wat er gezegd is in 'die kringen'.

Juist, een straf van god.

Ik kan het die mensen eigenlijk niet kwalijk nemen dat ze zo denken. Maar ik vind het wel erg makkelijk om dit soort dingen af te schuiven op een god en een geloof. Er bestaat ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid voor je denken en doen, en dat is ook waar ik naar verwijs in mijn vorige reactie. Dat een kind dingen meekrijgt uit een geloof is alleen maar mooi, maar het moet wel binnen de grenzen blijven van wat redelijk is.

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-02 12:38

Precies SP, juist dat volgen zonder dat ze zichzelf afvragen waarom dingen zijn zoals ze zijn maakt het voor mij ook onbegrijpelijk.
Een paar mensen maken de regels en de rest heeft daar maar achteraan te lopen.
Mensen zijn vaak bang om buiten de groep te vallen, ze hangen hun identiteit aan de groep op en hebben dus geen identiteit meer (denken ze)als ze de groep zouden kwijtraken.

Mijn moeder is ook streng gereformeerd opgegroeid en de verhalen die zij vertelde waren gewoonweg vreselijk. Ze heeft na haar vertrek geen gereformeerde kerk meer van binnen gezien.

Mensen werden bang gemaakt met de toorn van God wanneer ze bepaalde dingen zouden doen of nalaten. Eigenlijk zou je verwachten dat in deze moderne tijden mensen daar beter tegen bestand zouden zijn maar het tegendeel is waar. Hoe onrustiger de wereld, hoe groter de behoefte om in de veilige schoot van iets te kunnen kruipen, figuurlijk gesproken uiteraard!
De kerkelijk leiders maken daar dankbaar misbruik van en verschaffen zichzelf zo macht.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 13:20

Niet inenten wordt hier als een zonde gebracht zowat. Ik ben ook nooit ingeeent, dat had 2 redenen: mijn ouders (niet met geloof als reden) waren er op tegen omdat een vrij hoog percentage de ziekte krijgt dóór de inenting. 2 is dat ik als klein kind ontzettend ziek ben geweest en het niet erg verstandig was daar nog eens een paar lelijke entingen overheen te gooien.
Het heeft in mijn geval NIETS te maken gehad met geloofsovertuiging om mij neit te enten, alleen maar dat zij het risico niet wilden nemen. Ik ben er niet slechter van geworden, dus zo'n verkeerde inschatting was het niet (denk ik).

Wat betreft geloof: ik moet zeggen dat ik geloof wat ik geloof (in mezelf), en niemand heeft het recht en zeker niet de plicht om mij daarop verwijtend aan te spreken. Tenminste, zo komt het op mij over als wie dan ook zijn eigen geloof gaat promoten. Mij zal het een worst wezen, dus waarom dan zo pushen? Ik kom uit een dorp met gigantisch veel inteelt, boerendorpje, allemaal kerkgangers etc. De inteelt werd minder, maar toen een meisje van 17 onbedoeld zwanger werd, werd ze door haar ouders gedwongen te trouwen met de vader van het kindje. Haar mening werd niet gevraagd (voor zover ik weet). Hoe het kwam en of ze er uiteindelijk gelukkig mee was doet er niet zoveel toe, maar doordat zij gedwongen werd haar carrieretje bij de pony's op te geven en een kind te krijgen had zij een stukje toekomst minder. Ik kan me dat helemaal niet voorstellen van de ouders. Ikzelf had in haar geval het kind wel gehouden, ik weet dat mijn ouders achter me staan en het is mijn eigen stomme schuld geweest. Maar mijn ouders zouden het me nooit opdringen of mij dwingen zoiets te doen, dat ik stom ben zullen ze me wel verwijten, maar verder? Dat dat op basis van geloof gebeurt vind ik gewoon verschrikkelijk, natuurlijk verschilt het per mens hoe je op zo'n gebeurtenis reageert, maar helemaal geen keuze hebben... dat vind ik zo ontzettend naar. Ze had natuurlijk van huis weg kunnen lopen, maar dan had ze ook niets meer gehad. Ik kan me niet inleven in de belevingswereld van die mensen, naar mijn mening heb je recht om je eigen keuzes te maken. Niemand kan een vrouw dwingen een kind te krijgen, maar kennelijk zijn er mensen die daar anders over denken dan ik. Ik kan me overigens ook goed voorstellen dat het achteraf voor dit meisje (kindje is nu een jaar of 6/7) een heel waardevol iets is, maar daar gaat het me nu niet om, het gaat mij om die keuze die haar ontnomen werd.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 13:25

Lauie, jouw ouders lieten je niet inenten omdat ze het risicovol vonden door omstandigheden. Kan ik inkomen. MAar om geloofsovertuiging vind ik wel een stuk erger hoor. Want dan handel je niet meer in de bestwil van het kind (zoals jouw ouders wel deden) maar je dient dan alleen maar je geloof.

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 13:33

Gij zult geen mans kleed dragen o.i.d. ken ik niet. In welk bijbelboek staat dat?
De 10 geboden in ieder geval niet, want die ken ik uit m'n hoofd zovaak als die gelezen zijn/worden in de kerk:
Ik ben de here uw god, die u uit het land Egypte, uit het diensthuis geleid hebt, gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben
Dit is het eerste en grote gebod, het tweede daaraan gelijk is

Gij zult geen gesneden beeld, noch enige gestalte van wat boven de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is. Gij zult voor die niet buigen nog hen dienen.

Gij zult de naam des heren niet ijdel gebruiken

Gedenkt de sabbatdag en heilig die. 6 dagen zult u arbeiden en al uw werk doen, de 7e dat is de sabbath van de heer, op die dag zult u geen werk doen, noch uw zoon, noch uw dienstknecht, noch uw exel, noch uw rund, noch uw overige vee.

Eert uw vader en uw moeder opdat uw dagen verlengt worde opdat uw verlengd worden in het land dat de here God u geven zal

Gij zult niet doden

Gij zult niet echtbreken

Gij zult niet stelen

Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste

gij zult niet begeren uw naasten huis, gij zult niet begeren uw naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn rund, noch zijn ezel, noch iets dat van uw naaste is. Heb uw naaste lief als uzelf.


Als ik heel eerlijk ben, kloppen deze geboden nog steeds. Liegen, stelen, scheiden en dergelijk zijn nog steeds niet toegestaan. Scheiden mag wel, maar het kost je veel moeite, zeker omdat je ja gezegd hebt op: tot de dood u scheidt.

Het is wel waar dat de bijbel in sommige dingen natuurlijk ouderwets is: wateren onder de aarde. Dit is het BAbilonisch wereldbeeld, van een platte aarde met water onder de aarde.
Verder komt de vrouw ook niet aan bod in de bijbel, het is allemaal voor mannen geschreven: gij zult niet begeren uw naasten vrouw. Dit gaat natuurlijk ook op voor de man.

En jahova's, die nemen de volgende bijbelpassage letterlijk: gaat nu heen, maakt al mijn volkeren tot mijn disipelen....wat ik de here u bevolen heb. Als JG daar gelukkig mee wrodne door het op hun manier te doen, dan vind ik het prima, maar ze moeten geen mensen gaan 'dwingen' om mee te doen. Ze moeten hun kinderen opvoeden naar hun kunnen. En als een JG volwassen is, wordt het pas gedoopt. Dus ze zijn theoretisch vrij om te kiezen.
IN het christelijk geloof wordt een baby al gedoopt, volgens sommigen is dat dus het bewijs dat het kind niet zelf hoeft te kiezen. De ouders zeggen ook ja op dit: belooft u dit kind, waarvan u de vader en de moeder zijt naar u kunnen op te voeden volgens de wetten van God, belooft u dit kind te onderwijzen en te doen onderwijzen volgens de regels die God u geleerd heeft?
En uit deze vragen halen sommige ouders inderddaad de dwang om hun kinderen streng op te voeden. En dat staat dus dan ook nog weer letterlijk in de bijbel.

Ik denk dat het gewoon een kwestie van interpreteren is.
Begeer niets van uw naaste gaat voor velen hier ook op, hoeveel jalouzie is er niet tussen paardenmensen?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 13:36

Idd, dat zeg ik ook: een kwestie van interpreteren. Alleen nemen sommige mensen alles wel héél letterlijk.

Bij mij in de buurt zit ook een Jehova-gebouw (Koninkrijkszaal heet dat toch?). Ik ben zelfs al twee keer aangesproken om 8 uur 's morgens op een doordeweekse dag, terwijl ik naar het station liep! Beetje overdreven wel...

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 13:38

Je kent de spreekwoorden toch:
de waarheid ligt in het midden

en
Niets is geheel waar, en misschien dat zelfs niet (multatuli)

Zo is het met alles denk ik wel.

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 13:50

mijn beste vriendin is een Jehova en ik heb nog nooit geen problemen gehad met die mensen. Haar ouders zijn bijzonder warm en geven je een gevoel dat je daar thuis komt. Zelf heb ik wel een geloof maar ga niet in de kerk te zitten te (schijn)heilen, ik heb geen trek erin om de hele week zeg maar een keer iets verkeerds te doen om vervolgens in de kerk te gaan zitten zondags. Ok er zijn ook mensen die dat niet doen! En dus zijn ook alle Jehova's niet hetzelfde!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 13:57

Daar heb je ook gelijk in, Annechien. Ik ben tussen de gereformeerden opgegroeid, kwam regelmatig bij 'dat soort mensen' over de vloer en werd ook altijd hartelijk ontvangen. Maar als dan een meerderheid van streng christelijke partijen in de gemeenteraad beslist dat ik en velen met mij op zondag geen gebruik mogen maken van bijv. de manege van de plaatselijke rijvereniging, omdat die op gemeentegrond ligt, of dat het zwembad op zondag de hele dag dicht is, ook hartje zomer, dan word ik 'hellig' zoals ze dat bij ons noemen, oftewel pisnijdig. Dat iemand (of een groep) zelf bepaalde dingen niet doet op zondag vanuit z'n geloof, daar kan ik inkomen. Maar dring het een ander niet op die die dingen wèl wil doen op zondag. En dan kun je zeggen: ga dan niet in zo'n plaats wonen, maar toen mijn ouders daar begin jaren '70 kwamen wonen, was het a) nog niet zo erg en b) je laat je toch niet uit je huis verjagen door dit soort dingen?

Dit soort kwesties -over geloof etc.- liggen bij mij erg gevoelig om bepaalde redenen, dus mijn excuses als ik nogal fel uit de hoek kom. Kan er slecht tegen als dingen worden verboden en opgedrongen uit naam van het geloof.

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 14:01

hahaha ik ben bang dat ik ook zo zou uitvallen ja als ze me dat zouden gaan verbieden hahaha Moeten ze ook niet bij mij doen en bij mij liggen dit soort dingen ook af en toe behoorlijk gevoelig, maar ik heb me (geloof ik) in kunnen houden.

Simone20

Berichten: 63
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Apeldoorn!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 14:19

Ach ja ik ben altijd mee geweest met mijn vader tot ik een jaar of 12/13 was ofzo naar de (juist! *LOL* ) koninkrijkzaal en er zitten ook mensen tussen waar ik me toen al dood aangeergerd heb maar daarom zijn ze niet allemaal zo.. even ter info JG worden wel ingeënt maar willen geen bloedtransfusies, tja das hun wil..

Het is maar net weer zo als met alle verschillende rassen: je kunt niet alles en iedereen over één kam scheren..

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 14:46

jammer is dat mensen op die manier min of meer een geloof opgelegd krijgen, zonder dat ze op enig manier zelf onderzoek hebben gedaan. wat mooi zou zijn is dat een kind zichzelf op een bepaalde moment 'spiritueel' volwassen maakt door zijn eigen weg te kiezen, na onderzoek (zichzelf vinden). zo kan hij bijvoorbeeld moslim, christen, boeddhist of wat mij betreft atheistist (of mengelmoes) worden als hij dat de weg vindt die hij moet bewandelen en waar hij zijn vrede mee kan hebben.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 14:50

SP, met die woorden hebben mijn ouders ons altijd uitgelegd waarom ze ons niet hebben laten dopen:

"Als kind kun je niet zelf beslissen bij welke godsdienst je je het meeste thuisvoelt. Nu ben je vrij om zelf te kiezen voor welk geloof dan ook."

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 14:53

Als de bijbel alles alleen voor mannen is geschreven (omdat alleen de man inderdaad wordt aangesproken zoals Germie zei) en we gaan dat OOK letterlijk interpreteren, dan betekent dat dus, dat wij vrouwen kunnen doen wat we willen. Ik hou niet van mensen die fel de bijbel of de koran of de thora aanhangen. En dan maakt het me echt niets uit of ze van een sekte of van een geloof zijn, ik scheer ze allemaal over een kam, grinnik.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 14:55

idd K. nou is het met dopen misschien iets anders omdat een katholieke ouder gelooft dat een ziel pas in de hemel komt, wanneer het lichaam gedoopt wordt. vandaar dat katholieke ouders hun kinderen heel vroeg laten dopen (dan is zijn hemelplek verzekerd). of voor de katholieke ouders die dit niet eens weten, vanuit traditie.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 12-09-02 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 14:55

Ik ben wel gedoopt, maar omdat dat als kind gebeurt is weet je nix meer van en hecht je er dus ook geen emotionele waarde aan. Een kind laten dopen door de ouders vind ik om precies die reden niet zo'n probleem. Ik heb wel aardige discussies met de rest van het gezin gehad toen ik vormsel moest doen. Uiteindelijk wel gedaan, maar zker niet om godsdienstige redenen. En switchen van geloof kan altijd. Een kind dopen is meer voor de ouders een geruststelling. In dat opzicht niet zo heel verkeerd imo.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 14:58

Klopt SP, en ik neem aan dat katholieke ouders ook het beste willen voor hun kinderen. Maar ik vind de gedachte van mijn ouders ook wel een hele goede. Zij hebben ons geen geloof opgelegd, hoewel mijn moeder hervormd gedoopt is, van mijn vader weet ik het niet, alleen dat zijn vader (mijn opa dus) gereformeerd was - voor zichzelf, niet belijdend. Dus het geloof zit wel in de familie (en we zijn wel met christelijke normen en waarden opgevoed), maar mijn ouders hebben hun kinderen totale keuzevrijheid gegeven waar het het geloof betreft.

BTW wat Rom zegt, zou denk ik voor mij ook opgaan: als ik wel was gedoopt, dan had ik daar waarschijnlijk ook geen emotionele waarde aan gehangen. Ik vind gewoon de redenatie van mijn ouders in dit verband wel sterk, keuzevrijheid van het kind ten aanzien van geloof staat toch centraal in dit topic. Dat bedoel ik te zeggen. Lachen
Laatst bijgewerkt door Karin op 12-09-02 15:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 15:03

Dopen wil niet zeggen dat je helemaal vast zit aan een geloof. Zelf ben ik katholiek gedoopt maar ik ben zeer zeker niet belijdend, mijn ouders ook niet. VAn mijn moeder weet ik wel dat ze gelooft, ik geloof niet. Het is ook zo dat mijn moeder wel degelijk kritisch kan kijken naar haar eigen geloof, ze neemt niet alles klakkeloos aan. De paus vindt ze maar niks, die gaat niet mee met de tijd, denkt niet in het welzijn van de mensheid (hij vindt het beter om geen voorbehoedmiddelen te gebruiken, hij prefereert kindersterfte door aids en honger om een voorbeeld te noemen). De Paus is er dus zo'n strenge katholiek die mijns inziens een waas voor de ogen heeft.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 15:05

dat vind ik echt heel keurig van ze, k. zeg maar tegen ze dat SP het met ze eens is Tong uitsteken

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 15:06

Desiree, zie mijn BTW. Knipoog

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 15:58

Yep Karin, maar het komt in jouw of mijn geval niet zo nauw; jij bent niet gedoopt, ik wel, maar we denken niet verschillend in dit opzicht.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 16:38

trouwens, nederland is het enige land in europa waar je mensen vind die om geloofsredenen dingen als vaccinatie of bepaalde medische handelingen afkeuren. dit is een erfenis van de orthodoxe calvinisten (zwarte kousenkerk)