Jehova-getuigen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-02 16:41

Mijn ouders hebben mij oecumenisch laten dopen. Dan kon ik nog meerdere kanten op zeiden ze Haha!
Dat dopen vind ik eigenlijk ook niet zo'n probleem, daar kan je later mee doen wat je wilt, net als met de communie. Maar ik heb ervoor gekozen om mijn oudste dochter geen communie te laten doen. Het is hier een supercommercieel gebeuren waarbij hele zalen worden afgehuurd en dure cadeaus worden gegeven. In de communietijd staan de kranten en blaadjes vol met advertenties met halve bruidsjurken, dure fietsen, leuke etentjes met aansluitend feest. Dat heeft voor mij niet veel meer met geloof te maken.

Mijn oudtante is non geweest. Jarenlang een zo sterk geloof in God gehad dat ze haar leven er aan gewijd heeft. Nu gelooft ze niet meer. Ze is op een gegeven moment eens gaan nadenken en besloot dat er van het katholieke geloof niet veel klopte.
Ik vind het heerlijk om met haar discussies over het geloof te hebben, juist omdat zij de twee uitersten uit eigen ervaring kan vertellen.
Ze geniet nu van haar aow met pensioen en haar eigen flat.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 16:45

het probleem met katholieken is dat alles letterlijk genomen wordt. en mbv wetenschap, archeologie en gezond verstand weten we tegenwoordig dat als de bijbel letterlijk wordt genomen er simpelweg geen hout van klopt (met alle consequenties van dien).

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 16:53

Dat is niet alleen het probleem bij katholieken, maar ook bij gereformeerden en moslims. Maar dan heb ik het wel over de heel fanatieke.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 20:32

waarom mogen jehova's getuigen eigenlijk niet feesten vieren?

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-02 20:52

Helemaal van de hoed en de rand weet ik niet maar volgens mij heeft het te maken met zelfverheerlijking. Zo mogen zichzelf niet in het middelpunt van de belangstelling zetten. Verder eren ze alleen Jehova en dus niet Sinterklaas of Jezus met kerstmis.

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 20:54

Ik ben het helemaal eens met Karin en SP , als je je leven domweg laat beperken enz. door een geloof , dat moet je zelf weten.
Als dat je een beter mens maakt is het prima. Eigen keus.

Maar dring het niet aan anderen op !
Ook niet aan je kinderen....

Tuurlijk zie je graag dat je hele gezin volgens jouw levensvizie draait , maar ik ben van mening dat een kind toegang moet hebben tot alle informatie , allerlei gedachtengangen , en niet 1 hoekje op gedrongen moet worden.

Ik vind het buitengewoon a-sociaal tegenover je kind om hem / haar zo buiten de groep te plaatsen , dat kan toch niet Boos! !

Kijk , dat je thuis nu volgens een bepaalde manier leeft da's okee , maar als je kind op een openbare school zit , pas je dan aan en laat het meedoen en laat het alle indrukken opdoen die elk ander kind ook opdoet.
Dit is echt zielig........naar buiten moeten omdat de anderen feesten....

Bij mij in de klas zat vroeger ook een Jehova-jongen.
Beste gozer , tracteerde alleen nooit.
Stond wel altijd vooraan als een ander tracteerde , dat geeft toch ook bepaalde gevoelens in een klas , wederom dat anderen je als aparte zien...
Hij was er ook bij kerstdiner enzo , alleen zelf tracteren deed hij niet.
Dat vind ik dan wel weer heel flauw , krijg je scheve blikken van.

Je leert je kind aan dat hij minder is dan een ander op die erbuiten-houden manier.

Zelf weloverwogen een keuze laten maken , niks opdringen , eigen verantwoordelijkheid.
Dat is wijsheid en liefde voor je kind , stimuleren , niet kleinhouden en een bekrompen visie opdringen.

Maar zo ben ik dan weer.....

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 23:13

Dat iemand aan de Land Rover Club vraagt dingen op ook zaterdag te organiseren omdat hij religeuze problemen heeft met zondag, best.
Maar als ik op zondag door een dorp rijdt met de auto en ik wordt zo ongeveer de auto uitgekeken, gelukkig kunnen blikken niet doden, dan krijg ik ernstige neigingen om die acht jongens in het voor-onder eens extra aan het werk te zetten.
Als iemand aan mijn deur z'n geloof komt vertellen, best. Maar als ik aangeef dat ik daar geen belangstelling voor heb, dan verwacht ik daar respect voor.
Als iemand z'n kinderen niet wil laten enten dan is dat hun keuze. Maar als hen dan iets overkomt moeten ze er ook zelf voor opdraaien, dat is dan ook hun keuze.

Wat ik mis is respect voor elkaars anders zijn. Het doordrukken van opvattingen over de rug van een ander (vaak kind) is van elk geloof en is evenzo van elk geloof afkeurenswaardig. Het enige waar het om gaat is de macht van enkelen over velen, bij voorkeur door trappen naar onder en likken naar boven, het is van elk geloof.
Fanatisme en extremisme is van elk geloof en het is altijd gevaarlijk!

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 01:09

In mijn opvoeding is het geloof wel duidelijk meegenomen maar ik ben er nooit toe gedwongen.
Gelukkig hebben mijn ouders mij de vrijheid gelaten om daar op latere leeftijd zelf een oordeel over te vormen. Maar de gedragsregels thuis voldeden wel aan bepaalde waarde en normen. O.a. het respect hebben voor andermans geloof c.q. overtuiging.

Ik heb geen kinderen, heb ze nooit gehad en zal ze naar alle waarschijnlijkheid ook nooit krijgen, maar indien ik ze wel gehad zou hebben zou ik hun ook de beginselen van het respect bijbrengen en hun verder de vrijheid laten net zoals mijn ouders dat bij mij hebben gedaan.

Persoonlijk (let wel!! dit is persoonlijk) vind ik dat het de 'geestelijke' ontwikkeling van een kind ten goede komt (in ieder geval op latere leeftijd) als die ontwikkeling ook de vrijheid krijgt zich te ontwikkelen en zich niet beperkt tot de ontwikkeling binnen een vastomschreven kader.
Immers, vele geloven en overtuigingen refereren aan goed en slecht binnen die gedachte, en dus ook aan beloning en straf. Vaak wordt dit te ver doorgevoerd imo. Een geloof of overuiging gebaseerd op angst kan nooit de goede zijn.

Ik heb inmiddels in vele keukens mogen en willen kijken en mijn ervaring is dat de overtuiging uitgedragen door het Boedhisme één van de meest respectvolle voor andermans leven en goed is.

Uiteindelijk ben ik zelf tot een bepaald inzicht en overtuiging gekomen waarnaar mijn onderschrift ook verwijst.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 07:39

Citaat:
Als de bijbel alles alleen voor mannen is geschreven (omdat alleen de man inderdaad wordt aangesproken zoals Germie zei) en we gaan dat OOK letterlijk interpreteren, dan betekent dat dus, dat wij vrouwen kunnen doen wat we willen


Sommigen nemen dit inderdaad letterlijk. Je kon als vrouw nooit lid worden van de GPV bijvoorbeeld. Ook ambtsdrager zijn is bij artikel 31 voorbestemd aan de man. De vrouw heeft hier niets te zoeken.

Verder heeft de artikel 31 (dus gereformeerd Vrijgemaakt) een trouwtekst voor de vrouw:
'zult u onderdanig zijn aan uw man?'
Dus soms wordt de bijbel letterlijk geinterpreteerd.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 09:20

de meeste geloven en sektes zijn zwaar discriminerend voor vrouwen, maar heel lang geleden waren er geloven die vrouwen respecteerden en hen een prominente plaats gaven in de maatschappij. De romeinen en later het christendom hebben dit om zeep geholpen. WAarom? voelden ze zich bedreigd door vrouwen?
overigens, dat niet vieren van verjaardagen vind ik een heel goed ding van de jehova's. WAt een flauwe kul zeg. Ik vraag me altijd af wat ik gepresteerd heb als iemand me feliciteert voor mijn verjaardag. Het is zo iets totaal niets zeggends. Ik vier mijn eigen verjaardag ook niet.

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 10:45

Voor een kind is het niet leuk als hij als enige van de klas zijn verjaardag niet viert. Mijn oom en tante zijn zwaar gereformeerd, hun zoontjes hebben dus nooit in Sinterklaas gevierd, mogen op zondag niets anders dag in keurig nette kleren een rondje fietsen, hadden geen TV, een donker huis met alleen eikenhouten donkere meubelen. Ze zaten op een speciale school (met wel als voordeel dat ze er op school wel bij hoorden) waar ze met een busje heen moesten enz. Mijn neefje heeft op een gegeven moment zelf een tv-tje gekocht van zijn zakgeld, waar hij dus op betrapt is. Erg sneu allemaal.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 22:30

Mijn broertje en ik waren de enigste Nederlandse Hervormde kinderen op onze basisschool (en dat was een Katholieke school, die ook best veel aan dat geloof deed), maar we deden (bijna dan) overal aan mee.
Als er aan het begin van het schooljaar een dienst daar ter ere van werd gehouden, waren we er gewoon altijd bij.

Als de rest van de klas communie oid deed, deden we gewoon in de klas mee, maakten het plakboek ook en zaten ook tijdens de dienst in de kerk.
We deden ook mee als ze kerkliedjes aan het oefenen waren (in de kerk of op school) en ga zo maar door.
Maar alleen het echte in de kerk deden we niet aan mee (logisch ook).

Zo was er ook iets in groep 8, schoolverlaters dus.
Toen hadden ze ook iets, ik zat in de kerk met mijn moeder en de rest van de klas moest dus iets doen.
Op het eind werd ik ook naar voren geroepen en heb net als de andere kinderen een kinderbijbel gekregen en een uitnodiging voor de basisschool-verlaters-avondje of wat het ook was (ging iig van de kerk uit), terwijl ik dus geen Katholieke was.
Tijdens het bidden, sloeg ik geen kruis en het Katholieke en Protetstante (=Nederlands Hervormde) gebed verschilden iets van elkaar en ik mompelde dan mijn eigen woorden.
In groep 8 moest ieders om beurt het gebed en een eigen gedicht voorlezen/opzeggen.
Ik heb toen mijn eigen gebed opgezegd.
Die kleine verschilletjes zijn er dan, verder heb ik er weinig van meegekregen.

Later hoorde ik van mijn moeder dat de leerkrachten hadden overlegd met haar of ik wel en wat mee moest doen, toendertijd wist ik daar niks van af en dacht dat het gewoon was dat je wel mee deed ook al kwam je geloof niet overeen.
Mijn broertje is jonger, die deed dus enkele jaren later ook gewoon mee.

Klein detailtje, Ned Herv mensen kennen dus geen hostie, ik dus ook niet, maar wou het wel eens een keer ontdekken.
Toen ben ik dus ook eens een keer mee naar voren gegaan om er eentje op te halen en heb het ook opgegeten.
Nou, daar was dus niks aan, heb het een keer gedaan, maar voelde niet de neiging om dat over te doen.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 23:01

Oja, ik ben pas enkele jaren geleden gedoopt en vorig jaar heb ik mijn Belijdenis (doe je ongeveer rond je 18e) gedaan.

Mijn moeder heeft dit niet op vroege leeftijd laten doen, ze heeft altijd gezegd dat als ik ouder was (een jaar of 18) zelf de keus kon maken.
Zodat het mijn keus zou zijn (en die van mijn broertje) en niet die van een ander.
Dit is dus enkele jaartjes geleden gebeurd, mijn broertje is toen ook meteen gedoopt (hij wou het wel, maar als ik het niet gedaan had, zou hij het waarschijnlijk ook niet gedaan hebben, wel gewild, iig geen bezwaar).

Dit wil niet zeggen dat ik alles geloof, bij lange na niet, maar wel wat geloof, oa in mezelf.
Ook ga ik niet regelmatig naar de kerk, alleen op bijzondere dagen zoals Kerstmis.
Hypocriet?
Nee, want we gaan niet naar de kerk voor een ander als we gaan en we zitten dan ook niet vooraan., we gaan voor ons zelf.
We geloven thuis ook wel, dat hoeft en kan niet alleen in de kerk, dat kan en mag ook op andere plekken.
We zijn trouwens wel gelovig opgevoed, nouja, mijn oma ging veel naar de kerk, we gingen bidden voor het eten ed.
Maar dwang? Nee, we konden zelf kiezen.