Walvishaai in een aquarium, jullie mening?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Walvishaai in een aquarium, jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-02 15:28

In japan hebben ze een openbaar aquarium, soort dierentuin voor vissen dus.
Hier zit een 4,5m lange walvishaai in gevangenschap.

Afbeelding

Weet nou niet echt wat ik hier van moet vinden. Heb moeite met dierentuinen waar beesten de ruimte niet hebben, en het lijkt me dat zo'n joekel van een vis zich in zo'n aquarium toch niet echt op zijn plek voelt.

Wat is de volgende stap? Blauwe vinvissen?

Beest is inmiddels overleden lees ik net...


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 15:41

Hoe groot is dat aquarium?

Ik ken wel meer zeeaquaria (o.a. dat van Sydney) waar haaien in gevangenschap zitten. En wat dacht je van het Dolfinarium?

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-02 15:51

daar ben ik naar aan het zoeken, maar kan het niet vinden.
Maar op de foto komt het niet groot over.
Ik heb gewoon moeite met klein gehuisveste wilde dieren.
Zo ook met de leeuwen en tijgers in blijdorp. In Arnhem zitten ze beter. Om over artis maar niet te praten

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 16:11

idd Artis is echt verschrikkelijk zielig!!! Ben je welleens in het apenhuis geweest? echt niet normaal, in Amersfoort heb je wel een leuke(goede) dierentui.

Van Japan ken je wel verwachten dat grotere aquaria(?) hebben dan in NL.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 16:22

ik heb in dierentuinen vaak zat knoepers van aquaria gezien. MAar ik ben ook geweest in Sea world in Florida en die Shamu (orka en zijn vriendjes) hebben het niet zo heel riant, maar ze komen niet ontevreden over. Ze zijn levendig en trekken veel op met elkaar. maar veel kilometers zullen ze niet afleggen op een dag. de kleinere dolfijnen hebben wat meer ruimte.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 16:29

Kijk eens ons om heen.
parkietjes in een kooi.
Konijnen 24/7 in een hok.
Honden die de hele dag binnen zitten omdat het baasje de hele dag werkt.
En we zullen het maar niet over onze trouwe 4 voeter hebben, die ook niet allemaal de mazzel hebben om elke dag in de wei te kunnen staan.

Dus persoonlijk zie ik eigenlijk weinig verschil.
Een mens is eigenlijk een hele grote egoist, alles voor ons plezier. Verdrietig

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 17:05

Ik ben het helemaal met Runningkawa eens..

Daarom ga ik ook nooit naar de dierentuin, ik vind
het zo'n zielig gezicht. En vooral die tijgers in Artis
die 200x per dag dat kleine kooitje op en neer lopen
walgelijk gewoon Misselijk

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 17:12

Ik ga ook met RK mee daarom ga ik graag naar dierenpark Rhenen (berenbos)etc.
Mijn paarden staan nu 24/7 buiten maar straks in de winter ga ik er elke avond heen om ze naastd e 8 uur die Lodewijk buitenloopt 'm 's avonds nog weer los te gooien of te rijden.
Mijn konijn zit 's nachts in zijn hok maar mag overdag los in de tuin rondlopen.
De ratjes die ik heb mogen 's avonds over de hele bovenverdieping rondscharrelen.

Vooral konijntjes vind ik altijd zo zielig..
echt 24/7 in een minihokje ik zou me doodvervelen..

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 17:14

Sommige haaien zijn in Aquaria heel moeilijk te houden. En de walvishaai al helemaal niet.

Voor de rest kan iedereen wel van mening zijn dat dierentuinen zielig zijn, en dat die dieren geen leven hebben. Laten we het zo stellen: onbekend maakt onbemind. Waar de mens van houdt gaat hij beschermen. Je kunt iets alleen kennen als je het van heel dichtbij hebt gezien. En waar zie je iets van heel dichtbij? Juist, in de dierentuin (laat TV en andere media even achterwege, want die zijn er nog niet zo lang.)

De dierentuin is zelfs voor een heleboel dieren de laatste plek waar ze nog kunnen leven. In dierentuinen kan er gericht worden gefokt naar het behoud van bepaalde dieren, die het in het wild niet zo lang zouden hebben uitgehouden omdat de mens steeds meer en meer ruimte in beslag neemt.

En wat betreft die tijger die loopt te ijsberen (wat een zin he) In de natuur zijn roofdieren van nature lui. Als ze niet zouden moeten bewegen om te jagen, zouden ze het grootste gedeelte van de dag liggen te maffen. Leeuwen dito. Kijk maar naar de gemiddelde huiskat.

Wat dat betreft is het houden van een tijger in een relatief kleine kooi minder "onvriendelijk"(om dat woord maar te gebruiken) dan dat wij een paard, dat toch een loopdier is, 23 uur per dag in een hokje van 3mx3m parkeren.

Je suis Charlie.

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 17:16

ik vind dat ik kan zeggen dat ik het zielig vind mijn paarden staan bijna
de hele dag buiten en hebben het heel erg goed.
Het zou voor die tijger fijner zijn als hij in een groter hok kon
ijsberen.
Maar ja, ieder zijn mening en dit is die van mij

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 17:23

Als er geen dierentuinen zouden bestaan, en geen TV en geen andere media zoals video en film, hoe zou je dan weten hoe een tijger eruit zou zien? Zou je niet de behoeft voelen om er een te gaan zien? Hoe had je dat dan willen doen? Verre reizen is ook niet voor iedereen weggelegd, en om nou een dier dood te schieten en op te zetten omdat je een levend dier niet in gevangeschap kunt houden is ook weer zoiets.

Ik zeg niet dat ik het goedkeur. Ik zeg alleen dat er een heleboel dieren hun leven zo moeten slijten terwille en omwille van de mens.
Wanneer ben je eigenlijk de laatste keer in een Dolfinarium geweest? Of een Circus met dieren? Valt voor mij in dezelfde categorie dan een dierentuin hoor. Met het verschil dat Dolfijnen in een Dolfinarium het door hun intelligentie en hun manier van communiceren het wat moeilijker hebben dan onze paarden of jouw genoemde tijger.

Je suis Charlie.

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 17:28

Voor mij is het Circus minstens 16 jaar geleden, dat vind ik
inderdaad ook zoiets
Ik had het ook niet erg gevonden om de tijger alleen van
de televisie te kennen. Ik vind er niks aan om naar dat hokje
te staan kijken waar die tijger in staat.

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 17:42

OK, even rewind.

Hoe lang dacht je dat de Televisie bestond? Of Film of Foto of een van onze moderne communicatietechnieken?

Hoe lang dacht je dat Circussen en Dierentuinen bestonden? Menagerien zoals men dat noemde? Het presenteren van dieren aan het publiek? Dat dateerd al uit de Romeinse tijd. Toen bestond er nog geen TV, geen Foto, geen Film, geen internet. De enige manier waarop je zo'n dier in het echt kon bewonderen was om te gaan kijken hoe gevangenen met zo'n dier vochten, of je had de pech om zelf oog in oog met zo'n dier te staan.

Geloof me, zoals het nu gaat is het misschien niet optimaal, maar wel een stuk veiliger voor mens en dier...

En zonder Dierentuin hadden we nu waarschijnlijk nog maar een handjevol tijgers gehad...

En REMEMBER: EXTINCT IS FOREVER

Je suis Charlie.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 17:52

Jammer dat het in Japan is,........... Ik zou het eerlijk gezegd best wel eens willen zien!

Ik hou wel van de dierentuin, puur en alleen om daar het moois van onze natuur te bekijken. Je kunt alles wel zielig vinden, die beesten daar worden goed verzorgd hoor. Krijgen goed te eten enzo. Ja, ik ben het wel met jullie eens dat de hokken vaak klein zijn.

Maar eerlijk is eerlijk, hoeveel mensen hier hebben hun paard overdag in de wei staan? Ik heb er een paar gezien wiens paard dat wel kan, maar bij hoevelen is dat niet zo? En hoeveel paarden staan er 23 van de 24 uur per dag op stal? Je paard heeft een kleiner hokkie dan een tijger of een leeuw (ik noem maar wat) in de dierentuin!

En daar komt bij dat in een dierentuin ook vaak aan behoud van de natuur wordt gedaan (ecologisch evenwicht). Denk aan de panda's die ze uit het wild hebben gehaald om ze te beschermen tegen uitsterving!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 17:55

Eh...als je het eerste berichtje van Stef goed zou lezen zou je zien dat hij niet meer leeft...

En om nou voor een Aquarium naar Japan te gaan...ze hebben ze elders ook hoor! En groter dan in Japan. Daar is namelijk niet zoveel ruimte. Niet voor de mensen en ook niet voor de dieren.

Bezoek Sea World in San Diego eens, is heel educatief...en je mag de dolfijnen en de roggen zelfs aanraken.

Je suis Charlie.

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 17:59

Is ie overleden Verward Erg sneu Verdrietig

Maar dat aquarium is echt huge! Er staat ergens een verslag online van iemand die er is geweest.

Nix vergeleken met mijn bakkie van 300 liter Haha!

Als er goed naar de behoefte wordt gekeken en hij heeft genoeg ruimte en is niet uit het wild geplukt of kon in het wil niet overleven heb ik zoiets van ok, zolang er maar naar het welzijn van het dier wordt gekeken.
Meestal wordt dat bij vissen echte nogal eens vergeten, tis toch maar een vis.
Check de vele goudvissen en guppen die door onkunde omkomen, een goudvis kan rustig 20 jaar worden!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 18:11

Iemand toevallig in dat nieuwe aquarium in Burger's Zoo geweest? Dat is groot!!! Erg indrukwekkend moet ik zeggen, net als die hele dierentuin trouwens, die dieren daar hebben het echt niet slecht.
Seaquarium op Curacao is trouwens ook een aanrader, daar hebben ze 'gewoon' een stuk zee afgezet voor de haaien.

Nulla tenaci invia est via

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 18:23

[img]http://www.mariononline.com/history/Parker%20scan%20-%20Barnum's%20circus%201.jpg[/img]

Oude foto van Circus Barnum.
Zo werd er vroeger reclame voor het circus gemaakt....optocht door de stad!

Je suis Charlie.

Vivian
Berichten: 2827
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Ijsselmonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 18:42

Ik vind dat er geen één dier in een dierentuin of circus thuis hoort.Ik zie ze het lieft lekker vrij in de natuur waar ze alle ruimte hebben!

Profiel update!!
Nu met horoscoop,loesje,songteksen en nog véél meer! Party!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 18:44

Vivian schreef:
Ik vind dat er geen één dier in een dierentuin of circus thuis hoort.Ik zie ze het lieft lekker vrij in de natuur waar ze alle ruimte hebben!


En als dat nou geen optie meer is? Als er geen plek meer is voor dieren in hun natuurlijke omgeving, waar kies je voor: Dood of dierentuin?

Je suis Charlie.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-02 19:25

dierentuinen zijn heel goed, voor bijv het behoud van met uitsterven bedreigde diersoorten.
Margreet, ik ben onlangs naar burgers bush geweest, en heb dus ook de ocean gezien. Heel erg mooi!!
Over de bush, Ocean en desert hoor je me niet, maar als je dan even naar buiten loopt, naar het tijger verblijf... Tja...
Terwijl je Yaks weer wel redelijk de ruimte hebben.

Artis ga ik niet heen. Het is een mooie authentieke dierentuin, maar de verblijven zijn IMO te klein. Blijdorp had de mazzel dat ze onder het spoor door konden om uit te breiden. Artis kan geen kant op, jammer is dat.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 09:23

Ik ben het er ook mee eens dat dierentuinen enorm helpen met de instandhouding van een soort. Daarbij doen ze heel vaak hun best de natuurlijke omgeving na te bootsen. HEt aquarium in Burgers Zoo is inderdaad heel mooi. Het gedeelte waar je onder door kunt lopen heeft ook mijn vriend aan meegewerkt, want die werkt bij dat ingenieursbureau en is er een paar x voor naartoe gemoeten.
Ik kan niet verantwoordelijk zijn hoe andere mensen hun dieren behandelen maar probeer de mijne in ieder geval zoveel mogelijk te geven:
Mijn hondje zit zelden of nooit alleen en mag bijna overal mee naartoe;
mijn konijnen zitten met z'n 2en in een groot hok met 2 verdiepingen en indien het weer het toelaat, zitten ze los in de tuin
mijn paarden staan veel opgesloten op stal, dus zorg ik er eigenhandig voor dat ze als het effe kan elke dag in de wei komen.
Overigens, de Beekse Bergen biedt behoorlijk wat ruimte aan zijn dieren hoor. Degenen die daar in een kooi zitten, dat zijn de mensen; in hun auto.

De hond is de betere mens


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: chocky84, ComscoreBot, DDD3, dezzie, Duran123, Knudd, Lugea, Melissa0304, Paloma_Janet, rosalie_a, xSimonee, YandexBot en 133 bezoekers