geloof en discussie

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

geloof en discussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 19:36


lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: geloof en discussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 19:45

Ok ga ik dan gelijk een aantal vragen in de groep gooien:

Waarom is de bijbel het boek, als er toen een ander boek gekozen was zoals die van judas was het christendom en de gebeurtenissen heel anders.

Waarom heb ik nog een wonder gezien, behalve de zogezegde bloedwenende maria

Waarom heb ik ooit een priester tegen een radeloze moeder horen zeggen met de vraag waarom is mijn kind terminaal ziek;
omdat het de wil is van god?

lique
Berichten: 2390
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: steenwijk /kop van overijssel

Re: geloof en discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:45

ik geloof dat er meer is tussen hemel en aarde,ook geloof ik dat er iemand heeft bestaan zoals jezus...waar ik niet in geloof is dat je moet leven volgens de bijbel om in de "hemel "" te komen,

ravellie

Berichten: 3101
Geregistreerd: 01-08-06

Re: geloof en discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:46

Sja, wat zal ik er eens over zeggen

Allereerst : ik ben gelovig opgevoed, naar christelijke school en kerk
En nu zitten mijn vriend en ik bij een evangelische kerk.

Ik hecht geen waarde aan nieuwsberichten zoals dit, het valt te betwijfelen of men na zoveel jaren zoiets kan achterhalen.
En al was het zo...
wat dan? wat denkt men daar te vinden dan?

lique
Berichten: 2390
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: steenwijk /kop van overijssel

Re: geloof en discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:47

katiavl schreef:
Ok ga ik dan gelijk een aantal vragen in de groep gooien:

Waarom is de bijbel het boek, als er toen een ander boek gekozen was zoals die van judas was het christendom en de gebeurtenissen heel anders.

Waarom heb ik nog een wonder gezien, behalve de zogezegde bloedwenende maria

Waarom heb ik ooit een priester tegen een radeloze moeder horen zeggen met de vraag waarom is mijn kind terminaal ziek;
omdat het de wil is van god?


nou daarom geloof ik niet dat alles gebeurt omdat god dat wilt...mijn dochter is gehandicapt geboren...waarom? kan me niet voorstellen dat god dat iemand toewenst

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Re: geloof en discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:47

katiavl schreef:
Waarom heb ik ooit een priester tegen een radeloze moeder horen zeggen met de vraag waarom is mijn kind terminaal ziek;
omdat het de wil is van god?

Dat is een van de reden waarom ik gewoon niet geloof.
Als er echt een god zou zijn, waarom gaan er dan onschuldige kindertjes dood aan kanker, en niet een oude man van 99 jaar die lang genoeg geleeft heeft, en voor wie het niet meer hoeft.

En het schijnt dat wonderen over al zijn, net zoals dat god 'overal' zou zijn, je moet hem alleen willen zien...

Ogrop
Berichten: 6089
Geregistreerd: 29-09-06

Re: geloof en discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:48

Katiavl; ik ging het gelijk al voorstellen dus een prima actie.

Ik geloof niet zo in god, en jezus. Als je (voor mij) logisch gaat denken kun je niet geloven dat een blinde weer kan zien. Dat kan gewoon niet. Of een lamme weer kan lopen.

Volgens mij willen al die verhalen wel iets zeggen bv; Wie volhoud geraakt er, wie vertrouwd kan dit, etc.

Ik geloof dat er een man bestond (jezus) die de kruistoch etc heeft meegemaakt. Maar ik geloof niet dat hij wonderen kon verichten.

Wel dat mensen in hem geloofden en eventueel daardoor genezen werden.

lique
Berichten: 2390
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: steenwijk /kop van overijssel

Re: geloof en discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:48

ik vind dat zo simpel...zodra er iets aan de hand is....is het omdat god het wil...dat noemen ze afschuiven op iemand anders..

ravellie

Berichten: 3101
Geregistreerd: 01-08-06

Re: geloof en discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:50

De Bijbel is een verzameling van brieven over de tijd voor Jezus ( Oude Testament) en tijdens het leven van Jezus ( nieuwe testament)
het is door vele verschillende mensen geschreven
Van boer tot priester ( en ja ook judas is een boek, het een na laatste van het NT om precies te zijn)

Helaas heb ik op de bekende 'waarom' vraag ook geen antwoord.
En zo zullen er altijd heel veel vragen blijven waarop wij als stervelingen nooit een antwoord zullen vinden.

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: geloof en discussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 19:51

Er staat in de bijbel hou van je naaste, geef kleding aan de armen. Waarom doet de kerk daar niet meer aan mee, inplaats van homo jacht te houden?


Trouwens het hoeft niet altijd een christelijke waarom vraag te zijn, mag ook van islam, boeddhisme, hindoeisme

Ogrop
Berichten: 6089
Geregistreerd: 29-09-06

Re: geloof en discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:52

katiavl schreef:
Ok ga ik dan gelijk een aantal vragen in de groep gooien:

Waarom is de bijbel het boek, als er toen een ander boek gekozen was zoals die van judas was het christendom en de gebeurtenissen heel anders. Volgens mij gewoon puur omdat er verschillende mensen verschillende varianten gemaakt hebben over 1 verhaal, mensen die verhalen door vertelden. Daarom denk ik dat er in bepaalde streken een ander geloof is. maar in 1 streek wel het zelfde geloof.

Waarom heb ik nog een wonder gezien, behalve de zogezegde bloedwenende maria Welk wonder heb je dan gezien?

Waarom heb ik ooit een priester tegen een radeloze moeder horen zeggen met de vraag waarom is mijn kind terminaal ziek;
omdat het de wil is van god?
Dat is iets waar ik me zo aan erger, als je dit soort vragen stelt naar gelovigen is hun enige antwoord 'god wil het zo'


katiavl schreef:
Er staat in de bijbel hou van je naaste, geef kleding aan de armen. Waarom doet de kerk daar niet meer aan mee, inplaats van homo jacht te houden?

Wat bedoel je met 'homo jacht'?
In onze kerk verzamelen ze op bepaalde dagen (kerstmis oid) wel kleding, cadeau's voro armen. En naar mijn mening zegt elke kerk 'hou van je naaste'

ravellie

Berichten: 3101
Geregistreerd: 01-08-06

Re: geloof en discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:56

Homojacht?waar slaat dat op
Jammer dat altijd iedereen over een kam gescheerd word.

Ik denk ook dat het niet zo bedoeld is om homo te zijn
MAAR ik kan begrijpen en geloven dat er toch mensen op deze wereld rondlopen die die gevoelens hebben.
Sterker nog, ik heb ze in de familie, en die worstelen hier behoorlijk mee.

Verder doet onze kerk veel voor de medemens en ik voel me soms schuldig ., ik kan voor mijn gevoel ook veel meer voor een ander betekenen dan dat ik doe Bloos
We hebben veel zendelingen over de hele wereld zitten, er worden collectes gehouden voor goede doelen, Alpha studies gehouden, kledingmarkten voor de minder bedeelden, huiswerk projecten in de probleemwijken etc

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Re: geloof en discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:57

katiavl schreef:
Er staat in de bijbel hou van je naaste, geef kleding aan de armen. Waarom doet de kerk daar niet meer aan mee, inplaats van homo jacht te houden?


Trouwens het hoeft niet altijd een christelijke waarom vraag te zijn, mag ook van islam, boeddhisme, hindoeisme


Jaaaaa alle kerken jagen op homo's Gestoord Tuuuurlijk....

De kerk doet veel in de wereld en ongetwijfeld ook foute dingen. Maar ook heel veel goede dingen. Een aantal ben ik tegen gekomen in het Midden-Oosten waar de scholen voor gehandicapte kinderen open zijn ook voor moslims, waar de gezondheidszorg (van de overheid is dat meestal bar slecht met wachtrijen tot buiten de ziekenhuizen) voor iedereen is en niet alleen de christenen.

Daarnaast heb ik een kennis die voor Dorcas met vrachtwagens vol kleren uit alle dorpen uit mijn omgeving naar Oekraine rijdt. De transportkosten worden als giften opgehaald, de kleren worden gehaald en gebracht, de kleren worden geschift en uitgedeeld. Een oom van mij zorgt voor elektrisch apparatuur voor Hongarije (ovens, gasfornuizen, kachels enz) en gaat ook met vrachtwagens die kant op om de mensen te helpen daar. Ik vind jou opmerking heeeeel kort door de bocht en geheel zonder onderbouwing.

En de waarom? Ik hoor het wel eens dat als er geen zonde in de wereld was en alles dus volmaakt is je niet voor een god kan kiezen en zo de religied overbodig worden.

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: geloof en discussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 19:58

Ik heb het verkeerd neergezet. Ik heb dus geen miracel gezien, het enigste waarover ik gehoord heb is de bloederige tranen van het maria beeld.

Zijn jullie de kerk soms? Het is een heel drama geweest twee weken geleden. Verschillende docomentaires geweest.
Denk niet dat ik iemand over de kam scheer daarmee. Of wel


Waarom zijn er geen vrouwelijke priesters?

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: geloof en discussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 20:00

Trouwens die vrachtwagen zijn mensen, en die noem ik niet de kerk Lachen

ravellie

Berichten: 3101
Geregistreerd: 01-08-06

Re: geloof en discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:01

@Katiavl: Ik merk dat je heel veel vragen hebt.
Ik raad je aan om gewoon eens een Bijbel te lezen.
Hier zal je ook antwoorden op vragen vinden
Of bijv eens een alpha cursus volgen, dat is gewoon geheel vrijblijvend en ook daar kan je je vragen stellen

Ogrop
Berichten: 6089
Geregistreerd: 29-09-06

Re: geloof en discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:04

Waarom er geen vrouwelijke priesters zijn vraag ik me ook af.
Ik heb nog helemaal niets gehoord over homo jagen. (misschien omdat ik in Belgiƫ woon.)

Verder geloof ik eerlijk gezegt niet in het maria beeld, in dat soort zaken geloof ik dus niet. Misschien komt dat wel omdat ik altijd een verklaring voor iets wil.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Re: geloof en discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:05

Maar wat is een kerk? Dat is niet het gebouw maar zijn de mensen die Christus volgen en door middel van doen dit kenbaar willen maken. De medemens helpen, niet egoistisch zijn maar bijdragen. Niet door even een gift te storten maar er zelf ook tijd in steken.

Priesters heb ik geen idee over, daar ik in noord nederland woon Haha!

lique
Berichten: 2390
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: steenwijk /kop van overijssel

Re: geloof en discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:06

nou dat vind ik onzin.....het is maar een geloof wil niet zeggen dat het ook allemaal zo is...in de bijbel staan echt niet alle antwoorden in het leven

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: geloof en discussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 20:06

Soet schreef:
Waarom er geen vrouwelijke priesters zijn vraag ik me ook af.
Ik heb nog helemaal niets gehoord over homo jagen. (misschien omdat ik in Belgiƫ woon.)

Verder geloof ik eerlijk gezegt niet in het maria beeld, in dat soort zaken geloof ik dus niet. Misschien komt dat wel omdat ik altijd een verklaring voor iets wil.


Homo jagen niet letterlijk nemen dat was gewoon de titel van het onderwerp, het was ergens in engeland.
Ben ook benieuwd naar die vrouwelijke priesters Lachen

Aah dan zat ik er naast met men definitie de kerk, mijn excuses Knipoog

Kan me geen vraag bedenken uit een ander geloof *denkt hard na*

_Susan_

Berichten: 2939
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Denekamp

Re: geloof en discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:06

even een abbo Ja

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Re: geloof en discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:08

Soet schreef:
Verder geloof ik eerlijk gezegt niet in het maria beeld, in dat soort zaken geloof ik dus niet. Misschien komt dat wel omdat ik altijd een verklaring voor iets wil.


Meer verschijningen vind je hier: http://www.sharenl.org/verschijningen.htm

Ik geloof zeker dat er meer tussen hemel en aarde is en dat er mensen zijn met bijzondere gaven. Dit hoeft niet altijd van een god te komen maar volgens mij zijn er ook andere krachten.

Ogrop
Berichten: 6089
Geregistreerd: 29-09-06

Re: geloof en discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:09

katiavl schreef:
Homo jagen niet letterlijk nemen dat was gewoon de titel van het onderwerp, het was ergens in engeland.

Wat wil het dan 'figuurlijk' zeggen? Clown (domme opmerking, maar ik heb geen idee over wat je het hebt)

lique
Berichten: 2390
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: steenwijk /kop van overijssel

Re: geloof en discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:12

LuvdaTossa schreef:
Soet schreef:
Verder geloof ik eerlijk gezegt niet in het maria beeld, in dat soort zaken geloof ik dus niet. Misschien komt dat wel omdat ik altijd een verklaring voor iets wil.


Meer verschijningen vind je hier: http://www.sharenl.org/verschijningen.htm

Ik geloof zeker dat er meer tussen hemel en aarde is en dat er mensen zijn met bijzondere gaven. Dit hoeft niet altijd van een god te komen maar volgens mij zijn er ook andere krachten.

helemaal mee eens...

ravellie

Berichten: 3101
Geregistreerd: 01-08-06

Re: geloof en discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:14

In de Bijbel zal je wel veel antwoorden vinden