Jeugdsentiment... jeugdboeken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 23:28

Een kennis werkte bij een uitgeverij, ik kreeg vaak probeerboeken als soort testkonijn Haha!.
Mijn exemplaar van Alleen op de wereld heeft geen kaft meer geloof ik Haha!. Iemand ooit gehoord van "Rossy, dat krantenkind"?

Het oneindige verhaal is imo geen kinderboek Lachen.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 23:37

Karin"]
[quote="Margreet schreef:
Ik heb een hele oude 'Alleen op de wereld', echt nog in van dat ouderwetsche Nederlandsch, mooi is dat.


Ja mooi hè? Ik heb een heel oud exemplaar (of twee zelfs) van 'Erik of het Klein Insectenboek' uit 1923 ofzo, dus ook in ouderwetsch Nederlandsch. Prachtig om te lezen.
[/quote]

En ook nog zoo en roode en dat soort dingen, geweldig!

Ik kan helaas geen jaartal vinden in mijn 'Alleen op de wereld' maar de eerste uitgave was in 1878 en dit is de 20ste druk. In ieder geval nog van ruim voor de oorlog. De uitgeverij is P.D. Bolle uit Rotterdam heb eens wat rondgezocht en alles wat ik daarvan tegenkwam was van rond 1920, dus dit zal ook wel zoiets zijn.

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 23:54

Karin, op de Uitmarkt kwam ik ook iets tegen van "Erik of het klein insectenboek", dus misschien dat er wel iets van in de theaters komt dit seizoen..

little

Berichten: 323
Geregistreerd: 21-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 00:12

Citaat:
De Dolle Tweeling van Enid Blyton, zorgde ervoor dat ik graag naar kostschool wilde vroeger.


Ik ook, en wat denk je van Pitty ? Ook van Enid Blyton. Heerlijk, ik heb ze een paar jaar geleden nog eens gelezen. Alleen op de wereld herinner ik me ook goed, heb ik vroeger in 1 zondagmiddag uitgelezen.

Dit topic is goed voor de profielen, ik zit gelijk bij iedereen te kijken naar de leeftijden.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 02:22

Ik vond de boeken van Thea Beckman, Jan Terlouw, Ottfried Preußler (schreef je dat zo Verward , van "meester van de zwarte molen"!) erg leuk, net als Astrid Lindgren en natuurlijk Annie M. G. !! (Floddertje vind ik nog steeds gewéldig Pling ! en Wiplala & Wiplala weer natuurlijk!)
Verder heb ik de boeken van Enid Blyton natuurlijk allemaal gelezen, evenals de "Pinkeltje" boeken!
Bij "Alleen op de wereld" moest ik altijd zo huilen als het voorgelezen werd!
Goh... ik heb zó veel kinderboeken gelezen (en voorgelezen gekregen Lachen !), ik weet het het niet eens meer allemaal!
Laatst bijgewerkt door Sterre op 30-08-02 18:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 09:12

Sterre schreef:
Ik vond de boeken van Thea Beckman, !


"Geef me de ruimte", dat was een heel mooi boek van haar. Ik denk dat ik dat nog eens ga lezen, want je hoeft er volgens mij niet perse heel jong voor te zijn om het mooi te vinden.

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 11:56

Wmijn schreef:
Oke, het is geen boek, maar moet er wel weer aan denken, kent iemand de strips van Pol? Die las ik ook super veel...


Ja, die had ik allemaal! Met dat beertje en die Pelikaan met een heeeeele grote snavel... Leuk om eindelijk eens te horen dat iemand anders die ook kent.

En verder is dit topic zoals gewoonlijk weer een feest van herkenning. Bij ieder nieuw antwoord denk ik "oja, die ook en die en die...!" Lachen

En dan had je nog die boekjes van, kom hoe heet die schrijver ook al weer. Z'n naam was met een duitse "eu" volgens mij en een van die boekjes heette geloof ik "Groene ham, die lust ik niet hoor Sam!". Geweldig leesvoer was dat.

En later Alice in Wonderland en Waterschapsheuvel. Mijn moeder heeft ze allebei helemaal voorgelezen, compleet met verschillende stemmen erbij!

Als ik weer eens bij mijn moeder ben zal ik eens op de zolder duiken. Daar staan al onze jeugdboeken die nog over zijn. (Mijn vader heeft er bij de scheiding een heleboel weggegooid en weggegeven. Boos! )

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 12:30

[quote="Gwen
En dan had je nog die boekjes van, kom hoe heet die schrijver ook al weer. Z'n naam was met een duitse "eu" volgens mij en een van die boekjes heette geloof ik "Groene ham, die lust ik niet hoor Sam!". Geweldig leesvoer was dat.
[/quote]

Jaaaaaaaaaaa! Dr Seuss, wereldberoemd in heel Amerika. Met die geweldige tekeningen. Die cat met zijn hoed en de vissenkom erop, zie ik nog zo voor me. Twee jaar geleden is zijn boek 'How the Grinch stole Christmas' nog verfilmd.
Een van zijn boeken heet 'de kat met de hoge hoed' (the cat in the hat, en the cat in the hat returns geloof ik) of zo en het citaat staat mij bij als 'groene eieren met ham'

voor meer info zie hier:
http://www.seussville.com/seussville/

JoT

Berichten: 4010
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 12:34

Meester van de Zwarte Molen. Werd bij ons op school voorgelezen en later heb ik het op een rommelmarkt gekocht. Ging over een jongen die bij een molen terecht kwam waarvan de molenaar met zwarte magie bezig was. Alle molenaarsjongens konden zich in raven veranderen en eens in de zoveel tijd verdween er een jongen. Ontsnappen was niet mogelijk, je kwam elke keer weer bij die molen uit. Heel spannend allemaal! Scheve mond Verder heb ik een heel groot deel van wat hier al vermeld staat gelezen. Die strips van Pol ken ik inderdaad ook, da's echt heel lang geleden. Met die Pelikaan inderdaad, en was daar ook niet een walrus bij? Favoriet waren ook de boekjes over twee kinderen die een tovenaar als buurman hadden. Die heb ik echt kapotgelezen. En Pluk van de Petteflat, ach dat is zo'n klassieker, die heeft iedereen volgens mij wel gelezen. Ik heb echt nog een heleboel boeken bij mijn moeder en in mijn eigen kasten liggen en ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om ze weg te gooien. Voor mijn eigen kinderen ooit, denk ik dan maar. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 13:00

Van wie was ook alweer het boek "De Zevensprong", daar is nog een serie van gemaakt ooit voor tv?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 13:09

De zevensprong is van Tonke Dragt, zie ook mijn posts in dit topic voor meer achtergrondinfo. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 13:10

Oh ja, dat is waar ook.

Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 01:10

Ik geloof dat ik ook de meeste boeken heb gelezen uit dit topic. Van Jacky was trouwens een hele serie, volgens mij heb ik daar wel een stuk of 10 pockets van.
En dan was er nog een serie van slechts 3 boekjes over pony's, die zich ook in Engeland afspeelde. Hier stond best wel veel nuttige informatie in en ik heb die boekjes verslonden. Ik weet alleen de titels niet meer. Volgens mij iets met 'veulen' erin.

Bijna alle pockets van Enid Blyton had ik samen met mijn zus, die vond die paardentitels minder interessant.

In mijn tienertijd ging Leni Saris erin als zoete koek Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 01:18

Fitzroy schreef:
En dan was er nog een serie van slechts 3 boekjes over pony's, die zich ook in Engeland afspeelde. Hier stond best wel veel nuttige informatie in en ik heb die boekjes verslonden. Ik weet alleen de titels niet meer. Volgens mij iets met 'veulen' erin.


Jah die heb ik, van Judith M. Berrisford, maar hoe heten ze ook alweer ? Enfin, ze staan boven en ik heb nu geen zin om de titels op te zoeken.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 02:26

Die van Judith, dat waren twee series: de Jackie-boekjes en een paar boekjes met de titels 'Een veulen in de familie' en 'Een springpony in de familie' enzo. Zelf vond ik Follyfoot erg leuk om te lezen.