Kan dit? (werkgever)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Kan dit? (werkgever)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-02 10:41

Ik heb al ontslag genomen, dus in discussie gaan met mijn baas doe ik niet, maar ik vind onderstaande niet kunnen.

Het zit zo: ik ben hier gaan werken en heb daarbij vermeld dat ik astmatische bronchitis heb (gehad). Op dat moment had ik geen last, af en toe een hoestbui, maar verder niet. Mijn baas rookt(e) in kantoor (nu op de gang en niet meer in de ruimte waar ik zit), waardoor ik meer last heb gekregen van mijn longen en dus weer keihard ben gaan hoesten. Ik weet dat het heel irritant is en dat het nogal storend is, maar daar kan ik vrij weinig aan doen, zeker als er onder mijn neus gerookt wordt, waar ik herhaaldelijk wat van gezegd heb (ik ben er mee opgehouden, het komt m'n kont uit!).
Sinds het dus erger is geworden omdat ik last kreeg van een allergie en sinds een paar maanden weer een flinke ontsteking heb hoest ik erg zwaar. Mijn baas reageert dan geïrriteerd en zegt dat ik als hij aan de telefoon zit maar op de gang moet gaan hoesten. Ik zeg er niets van, voel me alleen gigantisch kl*te! Het is echt onbeschrijfelijk hoe hij me daarmee op m'n ziel trapt. Keer op keer, en kwaad kijken als ik moet hoesten en het niet heb voelen aankomen oid. Schuldig voel ik me er niet over, ik kan er immers vrij weinig aan doen als hij onder m'n neus rookt Lips are sealed , maar k*t is het wel, gewoon totaal geen rekening houden met mij (voor mijn gevoel, maar ik denk dat ik aardig in de juiste richting zit).
Ik heb per 1 okt ontslag genomen, maar ik heb nu eigenlijk wel zin om gewoon per direct op te stappen, hier kan ik zo langzamerhand gewoon niet tegen, dat ik astmatische bronchitis heb is niet mijn schuld, dat ik moet hoesten ook niet. Er iets van zeggen doe ik niet meer, dat heeft totaal geen zin. Het valt me ook op dat hij zo ontzettend egocentrisch is, zelf een uurtje eerder naar huis, uurtje later komen, etc etc etc, en ik mag hele dagen draaien en blijven zitten tot half 6 zonder lunchpauze.

Ik weet zeker dat het niet kan, het liefst was ik hier gister ook al weg. Er iets van zeggen heeft totaal geen zin, hij ziet het zoals hij het ziet en leeft zich geen seconde in in zijn personeel. Hoe langer hoe meer spoken ik ga zien, die er ook nog eens best zouden kunnen zijn. Naar m'n zin heb ik het iig niet meer, dus wat ik hier nog doe? Straks maar weer druk aan het solliciteren slaan!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes


Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 10:45

Lekker banketstaaf!!! Boos! Kun je niks regelen met de arbo???
iig sterkte! Scheve mond

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 10:52

Gewoon lekker doorhoesten. Hij rookt toch ook door terwijl hij weet dat jij daardoor gaat hoesten?
Ik bedoel, je gaat toch al stoppen, dus laat hem maar lekker kwaad kijken. Hij weet dat jou hoesten door zijn roken komt, wijs hem daar maar fijntjes op door elke keer te hoesten als hij een sigaret opsteekt Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 10:54

van: http://www.induplo.nl/deduplomaat/arbeidsrecht.html

Arbeidsomstandigheden

De werkgever zal er op moeten toezien dat de uitvoering van de werkzaamheden op een veilige en gezonde wijze gebeurt. Op grond van art. 7:658 BW is de werkgever ertoe verplicht om de bedrijfsruimte en het werk zodanig in te richten en zodanige aanwijzingen te verstrekken als redelijkerwijs noodzakelijk is om te voorkomen dat de werknemer tijdens zijn werkzaamheden schade lijdt. Er worden strenge eisen gesteld aan de werkgever waar het de veiligheid van het werk betreft. Deze eisen zijn neergelegd in wetten als de Arbeidstijdenwet en de Arbeidsomstandighedenwet. Hoe ver de verplichting van de werkgever om voor een veilige werkomgeving te zorgen kan gaan kan worden geïllustreerd aan de hand van de volgende zaak.

Mevrouw X werkt sinds 1988 bij het postsorteercentrum van de PTT in Breda. Ze heeft er last van dat er door haar collega´s wordt gerookt. Daarom wordt er voor haar een afgescheiden werkplek in de sorteerruimte gecreëerd door middel van een aantal kasten. Boven de kasten die haar werkplek afscheiden van de rest van de sorteerruimte is echter nog enige ruimte tot aan het plafond. De werkplek is dus niet volledig afgesloten van dat deel van de sorteerruimte waar wel wordt gerookt. X vindt die maatregel niet afdoende en verzoekt de PTT om een algeheel rookverbod in het sorteercentrum af te kondigen, met uitzondering van een afgesloten ruimte waar rokers kunnen roken. De PTT weigert zulks. X eist het door haar gewenste algehele rookverbod vervolgens in kort geding. De President van de Rechtbank te Breda overweegt daarop dat het algemeen aanvaard is dat roken de gezondheid bedreigt en dat ook niet-rokers gezondheidsschade ondervinden van roken van anderen. De President is van mening dat uit art. 7:658 BW, alsmede uit de regelgeving op het gebied van de arbeidsomstandigheden voortvloeit dat werknemers zich tijdens het verrichten van hun werkzaamheden moeten kunnen bevinden in een ruimte die geheel vrij is van tabaksrook. Alleen een algeheel rookverbod is een geschikt middel om het gevaar van tabaksrook uit te bannen. De wens van de rokers om te kunnen roken weegt daar niet tegen op. De President legt het gevraagde rookverbod op, op straffe van een dwangsom van NLG 1.000,- per dag.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 10:55

Ik zou lekker zorgen dat hij WIL dat je snel weggaat, dus te laat komen, of niet komen opdagen zonder je af te melden. Wedden dat hij snel van je af wil!

28-09-2007
Nothing compares too you...

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 10:56

Bleeeh! Ik heb ook zo'n baas gehad die zichzelf boven iedereen uit vond steken Misselijk
Maar, jouw situatie is echt bagger. Wat een enorme eikel dat hij onder je neus gaat zitten roken. Het kan aan mij liggen, maar volgens mij heb je recht op een rookvrije werkplek. (Maar dat kan ook wishful thinking zijn van mij). Misschien inderdaad even contact opnemen met de arbo? Altijd handig om sterk te staan bij een eventuele andere situatie waarbij er gerookt wordt op je werkplek. Succes nog de laatste maand.

Dance your cares away - Worries for another day - Let the music play - De Freggles

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 11:08

Zou me direct bij de volgende hoestbui ziekmelden, hij wil je van kantoor hebben op dat moment Frusty .. kan ´ie ´m zo krijgen als ´ie wil hoor --> direct door naar pz!

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 11:10

En deze dan:

Niet-roker kan baas via kliklijn trakteren op boete

Niet-rokende werknemers kunnen in de toekomst bellen naar een speciaal telefoonnummer als blijkt dat hun werkgever geen rookverbod wil instellen. Blijft de werkgever weigeren, dan kunnen zij tot zesduizend gulden boete krijgen.

Meer:
http://www.volkskrant.nl/forumendossier ... 27002.html

Oftewel, jij staat echt in je recht op je werkplek mag niet gerookt worden.

vvtjuh

Berichten: 2347
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Boven de bomengrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 11:13

Meteen in de ziektewet gaan, je gezondheid gaat voor. Je hebt toch het besluit al genomen om te vertrekken, kwel jezelf niet langer.

Ik heb duiven en mn vriendin ziet ze vliegen. Scheve mond

Who reaches for the stars, will never end with a handful of dust.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 11:18

vvtjuh schreef:
Meteen in de ziektewet gaan, je gezondheid gaat voor. Je hebt toch het besluit al genomen om te vertrekken, kwel jezelf niet langer.


Idd gelijk ziek melden. Spulletje inpakken en naar huis gaan.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-02 11:19

En ik maar denken dat mijn vader het overdreef toen hij zei dat ik me ziek moest melden...
Ik weet t niet, ik ga straks (hij gaat om 4 uur weer naar huis, lekker motiverend is dat) gewoon uzb's bellen.
Overigens is hij eigen baas (mijn vader: eigen bazen zijn niet ziek, eigen bazen gaan niet eerder naar huis, dan had hij maar niet aan een eigen kantoor moeten beginnen) en heb ik dus alleen met hem te maken. Ik heb het waarschijnlijk niet duidelijk genoeg gezegd, maar ik ben het helemaal zat!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

vvtjuh

Berichten: 2347
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Boven de bomengrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 11:28

Je vader heeft gelijk dat je je ziek moet melden. Gewoon zakelijk mededelen dat je door zijn gerook steeds meer bent gaan hoesten en dat het nu niet meer gaat.
Ik heb overigens niets tegen rokers, mn twee collega's roken ook, ik heb een verklaring getekend dat ik r geen moeite mee heb dat ze hier in dit kantoor roken, anders moesten ze buiten roken. Maar in jou geval ligt dat anders, jij hebt er last van, je kan er gewoon niet tegen, dan MOET hij daar rekening mee houden.

Ik heb duiven en mn vriendin ziet ze vliegen. Scheve mond

Who reaches for the stars, will never end with a handful of dust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 11:37

Haaaa, ziektewet. Niet bang voor arbo zijn, die zullen het met je eens zijn. Op de meeste kantoren mag niet eens meer gerookt worden.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 11:44

Hmmm dit is duidelijk een verhaal wat niet door de beugel kan en ik kan je idd niet anders adviseren om je ziek te melden.

Ik weet waar je over praat. Ik heb zelf astma en ik ben er heel erg allert op dat er niet gerookt wordt in mijn omgeving. Bij ons op het werk is er een streng rookbeleid en daar wordt ook uitstekend aangehouden. Er zijn speciale rookruimtes en daar dient iedereen heen te gaan (dat ik zo'n 8x per dag voor min 10 minuten mijn collega moet missen is een ander verhaal) Als ik merk dat er op de gang toch stiekum gerookt wordt bel ik de bewaking of Facilities en dan is het meteen afgelopen.

Het is ongehoord dat zijn vrijwillige keuze om te roken jouw onvrijwillige keuze om astma te hebben aan de kant zet. Het is niet jouw keuze om astma te hebben en er zo ziek van te moeten worden. Schop je iemand met een gebroken been ook extra hard tegen zijn benen? Frusty

Net wat er al eerder stond, ziek melden en bel die klachtenlijn maar. Doe je het niet voor jezelf dan doe je het maar voor de ander en om je baas gewoon lik op stuk te geven en te merken dat je zo niet met mensen omgaat!! Maak er een punt van!! }>

Heel veel succes en laat je niet op de kop zitten hoor! Knipoog

Op zoek naar de zon!!!

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 12:01


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 12:18

Meld je maar ziek, dan kost je hem handenvol geld! Wat een asociale klootzak is die vent zeg! Hij is zelf de oorzaak van jouw hoesten!

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 12:20

Ik zou me sowieso ziek melden, want dit is niet goed voor je. Ik vraag me af of jouw werkgever wel voldoende informatie aan jou verstrekt heeft. Was het je bekend dat er gerookt zou worden in je directe omgeving? Dat is een bedrijf namelijk verplicht (informatieplicht arbeidsomstandigheden-> daarin wordt je onder meer gewaarschuwd voor roken, langedurig met computers werken (rsi), werken met machines etc.)
Als je hiervan op de hoogte was, dan is het zogezegd je eigen schuld dat je hier nu extra last van hebt, maar toch kun je je gewoon ziekmelden.

Als je hier niet van op de hoogte was, dan is je werkgever in gebreke gebleven met de informatievoorziening, en kunnen alle mogelijke hieruit voortvloeiende kosten (doktersbezoek, medicijnen etc) op de werkgever verhaald worden.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-02 12:26

Hij heeft destijds gezegd dat hij ong 8 sigaretten op een dag rookte, en of ik er bezwaar tegen had. Toen heb ik hem verteld dat ik ab had, en dat ik het hem zou melden als ik er last van kreeg. Ik kreeg last, maar heb niet direct de relatie gelegd, later heb ik het hem herhaaldelijk gezegd dat ik me steeds zieker voelde omdat hij rookte (hij rookte bovendien 15 sigaretten of meer). Toen ging hij op de gang in de deuropening roken... of dan moest ik de airco maar aanzetten, waarop ik hem meldde dat dat niet helpt.
Vervolgens is er verder niets meer veranderd. Nu ik er een verkoudheidje overheen krijg is het nog erger en gaat hij verder lopen klagen. Het is dus niet zo dat hij me van te voren duidelijk gemeld heeft waar en hoeveel er gerookt zou worden, en hij is (m.i.) de afspraak later niet nagekomen (ik heb er immers nog steeds last van, zeker als ik in het keukentje moet zijn waar hij zijn asbak heeft staan).

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 12:28

Ziekmelden wegens luchtwegproblemen....

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 13:04

dimmelim schreef:
van: http://www.induplo.nl/deduplomaat/arbeidsrecht.html

Arbeidsomstandigheden

De werkgever zal er op moeten toezien dat de uitvoering van de werkzaamheden op een veilige en gezonde wijze gebeurt. Op grond van art. 7:658 BW is de werkgever ertoe verplicht om de bedrijfsruimte en het werk zodanig in te richten en zodanige aanwijzingen te verstrekken als redelijkerwijs noodzakelijk is om te voorkomen dat de werknemer tijdens zijn werkzaamheden schade lijdt. Er worden strenge eisen gesteld aan de werkgever waar het de veiligheid van het werk betreft. Deze eisen zijn neergelegd in wetten als de Arbeidstijdenwet en de Arbeidsomstandighedenwet. Hoe ver de verplichting van de werkgever om voor een veilige werkomgeving te zorgen kan gaan kan worden geïllustreerd aan de hand van de volgende zaak.


En hier heb je je gegronde reden om in de ziektewet te gaan voor de resterende tijd dat je daar werkt. Klaar. Geen bullshit verder. Jij krijgt last van je gezondheid door hem.

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 13:07

het is natuurlijk zijn bedrijf en hij mag roken zoveel hij wil, MAAR hij zal dan toch echt voor jou een kantoor ofzo moeten inrichten waar jij rookvrij kan zitten.
Maar jullie kijken elkaar nu steeds boos aan, kan een gesprek (gewoon zonder verwijten) niet de lucht een beetje klaren (letterlijk en figuurlijk Haha! )? Zeg hem gewoon dat je bang bent in de ziektewet te komen, doordat je last van je luchtwegen hebt en dat je denkt dat dat komt omdat hij in jouw nabijheid rookt. Jou in de ziektewet hebben is wel het laatste wat hij wil neem ik aan.

זכור

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-02 13:13

Normaal gesprek heb ik al een aantal keren geprobeerd, maar dat werkt echt niet, hij ziet zich zelf en zijn wereldje, mij ziet hij niet, hoogstens als decorstuk oid.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 13:26

ZIEKMELDEN Laui! je accepteert dit toch zeker niet?! Die vent kan het niet maken om jouw gezondheid om zeep te helpen! Je kent nu de regels waarop je kunt terugvallen, die staan hierboven beschreven. Je hebt RECHTEN, maak daar dan ook gebruik van!

De hond is de betere mens


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Sun, amaniblauw, Appeltje00, Lous en 166 bezoekers