Coeliakie....glutenvrij dieet!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pietje20199

Berichten: 429
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: Grunn!

Coeliakie....glutenvrij dieet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 23:58

Ik ben eigenlijks wel benieuwd!

Zijn er ook bokkers die netzo als mij coeliakie hebben......dus aan een glutenvrij dieet moeten houden??

Groetjes Hannette

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Coeliakie....glutenvrij dieet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 00:09

Ik gelukkig niet maar weet wel hoe ontzettend lastig dit zal zijn. Mijn dochter heeft koemelkallergie gehad. Dat vond ik al een drama. Krijg je via de verzekering ook voeding vergoed?

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Re: Coeliakie....glutenvrij dieet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 00:13

Ik niet, mijn peettante wel. Die heeft als extra aanvulling ook nog lactose-allergie. Idd een drama...

Die voeding wordt als het goed is wel (grotendeels) vergoedt, maar wat je niet vergoedt krijgt kun je via je aangifte inkomstenbelasting als aftrekpost op voeren.

Ik denk trouwens dat er qua glutenvrije maaltijden toch al vrij veel te krijgen is, ik heb de indruk dat ik het steeds vaker tegenkom. En op zich zijn de maaltijden die ik op de bestellijst van tafeltje-dekje of iets in die geest zag best te eten, zaten lekkere gerechten tussen. Ik weet alleen uit eigen ervaring dat glutenvrij deeg erg plakt Clown

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: Coeliakie....glutenvrij dieet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 09:33

Hoi,

Ik heb er geen ervaring mee, gelukkig. Ik zag gister bij de snoep afdeling van de C1000 (is bij ons geheel vernieuwd) dat ze een hele rij snoep hebben voor mensen met "speciale" eetvoorkeuren. Dus o.a. glutenvrij maar ook suikervrij. Dit assortiment was veel meer dan je normaal in winkels aantreft. Dus er komt inderdaad ook steeds meer aandacht voor.

Ik eet nagenoeg suikervrij. Er komt gelukkig steeds meer op de markt zonder toegevoedge suikers. Helaas zoeten ze wel vaak met andere middelen (die ik liever niet binnenkrijg!)

EnelyaT
Berichten: 2775
Geregistreerd: 07-04-05

Re: Coeliakie....glutenvrij dieet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 09:36

Hoi,

Ik heb het zelf niet, maar de doktoren dachten dat mijn tante het had. Ze heeft dus een jaar/anderhalf jaar glutenvrij moeten eten, en dat was best wel een omschakeling..
Maar toen bleek ineens dat ze iets aan dr gal had, en hebben ze die eruit gehaald.
Nu hoeft ze dat dieet niet meer te volgen, maar ze is nog steeds ziek..

Het lijkt me wel heel moeilijk voor je, om altijd op te moeten letten met wat je eet.

Selket

Berichten: 2259
Geregistreerd: 05-10-03

Re: Coeliakie....glutenvrij dieet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 09:47

een goede vriendin van me heeft het, heel vervelend voor dr dat ze overal op moet letten. Vind het ook altijd zo banketstaaf voor dr als wij aan de pizza of verse broodjes oid zitten en zij weer met een droog babycrackertje.. Maargoed, ze is er aan gewend en heeft er verder ook geen problemen mee.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Re: Coeliakie....glutenvrij dieet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 12:12

Een vriendin van mij heeft het wel. Vind ht zelf altijd wel iets moeilijker als ze komt eten. Wat mag ze wel en wat niet.

Anoniem

Re: Coeliakie....glutenvrij dieet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 15:21

LZP --> MW.

monky27
Berichten: 385
Geregistreerd: 30-09-05

Re: Coeliakie....glutenvrij dieet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 19:37

ik ben er pas op getest, ben alleen drager (gelukkig) kan het nog wel krijgen :(
mijn nichtjes hebben het allebij en het zit bij ons ook verder in de familie.
Ik weet hoe lastig het moet zijn. Mijn tante bakt zelf brood, alles moet worden aangepast kwa voeding. Had jij het al van jongs af aan?

Pietje20199

Berichten: 429
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: Grunn!

Re: Coeliakie....glutenvrij dieet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 19:54

urania schreef:
ik ben er pas op getest, ben alleen drager (gelukkig) kan het nog wel krijgen Boos!
mijn nichtjes hebben het allebij en het zit bij ons ook verder in de familie.
Ik weet hoe lastig het moet zijn. Mijn tante bakt zelf brood, alles moet worden aangepast kwa voeding. Had jij het al van jongs af aan?


Ja weetje mijn vader EN moeder zijn beide drager en ik heb coeliakie gekregen! handig Knipoog

Pietje20199

Berichten: 429
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: Grunn!

Re: Coeliakie....glutenvrij dieet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 21:26

Marg schreef:
Hoi,

Ik heb er geen ervaring mee, gelukkig. Ik zag gister bij de snoep afdeling van de C1000 (is bij ons geheel vernieuwd) dat ze een hele rij snoep hebben voor mensen met "speciale" eetvoorkeuren. Dus o.a. glutenvrij maar ook suikervrij. Dit assortiment was veel meer dan je normaal in winkels aantreft. Dus er komt inderdaad ook steeds meer aandacht voor.

Ik eet nagenoeg suikervrij. Er komt gelukkig steeds meer op de markt zonder toegevoedge suikers. Helaas zoeten ze wel vaak met andere middelen (die ik liever niet binnenkrijg!)


Ja klopt, over gemiddeld 2 jaar moet op elk product allergie opstaan; zoals glutenvrij ja of nee.
Maar dat is ook het zelfde met suiker.

Maar broer mag ook geen suiker maar tegelijkertijd ook geen fruit!

Nienke_
Berichten: 1936
Geregistreerd: 10-01-05

Re: Coeliakie....glutenvrij dieet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 21:46

Mijn schoonvader heeft het. Hij komt iedere dag bij ons en eet ook wel eens mee. Ik bak eens in de zoveel tijd cake voor hem. Meestal meerdere zodat ik het in de diepvries kan doe. Bij de koffie krijgt hij verder vaak bitterkoekjes(lekker van bakkerij 't stoepje).

Pietje20199

Berichten: 429
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: Grunn!

Re: Coeliakie....glutenvrij dieet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 20:41

MissEvil schreef:
Hoi,

Ik heb het zelf niet, maar de doktoren dachten dat mijn tante het had. Ze heeft dus een jaar/anderhalf jaar glutenvrij moeten eten, en dat was best wel een omschakeling..
Maar toen bleek ineens dat ze iets aan dr gal had, en hebben ze die eruit gehaald.
Nu hoeft ze dat dieet niet meer te volgen, maar ze is nog steeds ziek..

Het lijkt me wel heel moeilijk voor je, om altijd op te moeten letten met wat je eet.


Ja klopt soms is het lastig...

Maar ik ben eigenlijks heel blij dat ze bij mij erachter zijn gekomen wat ik heb,
dus dat ik een glutenvrij dieet moet hebben.
Ik heb 15 jaar lang met alleen maar buikklachten gelopen.
Ziekenhuis volledig gehad....zelfs ook de test op coeliakie.
Ik ben erg wel tevreden mee dat ik dit dieet heb want ik zie veeel voordelen.
Zoals GEEN buikpijn meer hebben (als ik me goed aan mn dieet hou Knipoog )
Ik heb veel meer energie als hiervoor.

Bij andere mensen is het eten soms ff lastig! dat is waar.
Maar voor de rest, ik ben er thuis volledig op in gesteld. Dus tja het wend ook wel weer!

Zijn er eigenlijks wel bokkers die coeliakie hebben??

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Re: Coeliakie....glutenvrij dieet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:59

mijn nichtje(8 jaar) moet glutenvrij,suikervrij en koemelkvrij leven,nou dan blijft er niet zo veel over,en erg sneu voor zo'n meisje,kinderfeestjes,feestdagen,etc

Pietje20199

Berichten: 429
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: Grunn!

Re: Coeliakie....glutenvrij dieet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 00:14

Mexx2 schreef:
mijn nichtje(8 jaar) moet glutenvrij,suikervrij en koemelkvrij leven,nou dan blijft er niet zo veel over,en erg sneu voor zo'n meisje,kinderfeestjes,feestdagen,etc


Maar zij kan ja bijna niks eten, lijkt mij. Alla glutenvrij....maar al die andere dieeten erbij.
Ik dit bij haar gediagnostiseerd of proberen ze dit uit om te kijken als dit positieve uitwerkt?

laliz
Berichten: 2197
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Randstad

Re: Coeliakie....glutenvrij dieet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 00:30

Nee, maar ik werk wel met mensen die een coeliakie hebben, hiermee moet ik dus in het dagelijks leven rekening mee houden.

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Re: Coeliakie....glutenvrij dieet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 01:07

Hoi!
Ik heb een gluten allergie..
Ik heb er niet echt veel problemen mee, ben echt super blij dat ik nu weet wat het is, ik liep de hele dag over te geven.. en voelde me zo ontzettend moe..
Sommige broodjes enzo zijn best lekker en met een flinke laag beleg gaat het best! Knipoog
Ik vergeet alleen altijd standaard als we op wedstrijd gaan ofzo om wat te eten mee te nemen, 1 keer heb ik nog een hapje van een oliebol genomen, ben toen 3 dagen zo ziek geweest, had er achteraf spijt van dat ik m dan maar niet helemaal op had gegeten, zo ziek voor 1 hapje..

Ik zal eens informeren of ik ook een vergoeding kan krijgen, want het is wel super duur!
Maar als ik me maar goed aan me dieet hou dan voel ik me prima en daar heb ik het wel voor over.
Ik eet verder ook nog vegetarisch en het enige wat ik ook altijd vervelend vind is om bij mensen thuis te gaan eten, ben altijd bang dat ze niet goed lezen wat overal inzit..

Pietje20199

Berichten: 429
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: Grunn!

Re: Coeliakie....glutenvrij dieet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 17:32

SparklingApp schreef:
Hoi!
Ik heb een gluten allergie..
Ik heb er niet echt veel problemen mee, ben echt super blij dat ik nu weet wat het is, ik liep de hele dag over te geven.. en voelde me zo ontzettend moe..
Sommige broodjes enzo zijn best lekker en met een flinke laag beleg gaat het best! Knipoog
Ik vergeet alleen altijd standaard als we op wedstrijd gaan ofzo om wat te eten mee te nemen, 1 keer heb ik nog een hapje van een oliebol genomen, ben toen 3 dagen zo ziek geweest, had er achteraf spijt van dat ik m dan maar niet helemaal op had gegeten, zo ziek voor 1 hapje..

Ik zal eens informeren of ik ook een vergoeding kan krijgen, want het is wel super duur!
Maar als ik me maar goed aan me dieet hou dan voel ik me prima en daar heb ik het wel voor over.
Ik eet verder ook nog vegetarisch en het enige wat ik ook altijd vervelend vind is om bij mensen thuis te gaan eten, ben altijd bang dat ze niet goed lezen wat overal inzit..


WOw wat herken ik veel in jouw verhaal!
Mensen vinden mij heel snel zielig dat ik dit dieet heb!! En dat vind ik dan zo achterlijk!
Ik ben blij dat ze bij mij erachter zijn gekomen. Ik heb nu veel meer energie en geen buikpijn!!