Grijs kenteken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Grijs kenteken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-02 11:24

Ik ben op zoek naar een auto voor mezelf. Ik wil de maandelijkse kosten zo laag mogelijk houden. Ik dacht nu aan een auto met een grijs kenteken, die op diesel rijdt.
Maar wat zijn de voorwaarden hiervoor? Weet iemand dat.
En heeft iemand nog tips m.b.t. auto kopen?

:evaw:


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 11:51

yep, Citroen berlingo.
Wij hebben er 1, van 3 jaar oud. Grijs kenteken en diesel. Trekhaak erachter, dus kan nog een trailer achter ook.
Goedkoper kan je niet rijden

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-02 11:53

Zijn er nog voorwaarden ofzo aan?
Die ruimte achterin lijkt me trouwens ook wel handig.....Haha!

:evaw:

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 11:54

of een Volkwagen Caddy rijd zeer zuinig!
1op 24 ongeveer...
Kan ook een paardentrailerachter

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 12:16

Citroen Berlingo mag slechts 1100 kg trekken, en dat is te weinig voor een trailer met paard. Ponytrailer mag heel misschien, met paard is de Berlingo sowieso te licht dus...
VW Caddy is een goede koop, dat wel, maar die van ons rijdt 1 op 17 bij heel braaf gebruik (nooit met aanhanger). Nog steeds zuinig, maar de 1 op 24 haalt ie niet. Caddy mag slechts 1.000 kg trekken...

Wil je echt grijs kenteken EN trekken, dan moet je toch richting busje gaan denken. Die bestelautos zijn allemaal te licht. Fiat. Peugeot, en Citroen hebben een leuke tussenmaat die 1200 kg mag trekken. Zelf rijdt ik in een Mazda Premacy VAN van 2000, die mag officieel 1200 kg trekken, die kan mijn 1 paards trailer aardig verplaatsen.
De Toyota Picnic (op de markt sinds 2000, dus nog weinig occasions) mag 2000 kg trekken, dat is een hele goede koop, Toyota's hebben een lange, rendabele levensduur. Zelfde categorie is de Seat Alhambra en die VW eh...naam vergeten, minivan.

Ik zou een Ford Transit laten staan zelf, wij hebben er zakelijk veel pech mee gehad (vroeger waren ze beter, die van ons is van 1997 en een rotding) Verbruik zal je ook tegen gaan vallen.
WE hadden ook een Fiat Ducato, dat was een echt rekbeest, wereldbak. GEen luxe, wel gedkoop en onverwoestbaar.

Er zijn ook legio jeep-achtigen met blijvend grijskenteken (zie ook Bit van aug/sept), maar die auto's zijn mode, en dus behoorlijk aan de prijs. In verbruik wordt je ook zeker nagekeken met zo'n ding, en je wilt er eigenlijk ook niet mee naar de garage Knipoog . Als trekauto ideaal, maar met een busje op concours is veel praktischer (je hebt je kleedkamer dan ook meteen mee!)

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 12:32

Mijn vader heeft als bedrijfsauto een Kia Besta, bestelbus. Absoluut geen luxe, het rijdt niet echt heel comfortabel ofzo, maar die dingen zijn nieuw ook niet echt duur vergeleken met andere bestelauto's (goedkoopste uitvoering net iets meer dan 10.000 euro ex. BTW dacht ik). Hij mag 1600 kg trekken, dus daar kun je fatsoenlijk een trailer achter hangen. Heeft nu bijna 2 ton aan kilometers op de teller staan en motorisch nooit grote problemen gehad. De Besta wordt nu geloof ik nieuw niet meer geleverd, nu heet 'ie Pregio ofzo.
Wat trouwens wel zo is met die Besta, misschien dat dat bij de Pregio beter is: het is een auto voor lange mensen! Ik krijg met m'n 1.73 en de stoel helemaal naar voren maar net de koppeling op de bodem. Als ik veel in de stad moet rijden en dus veel schakelen dan doe ik een kussentje in m'n rug dat ik net wat verder naar voren zit, anders is het echt niet fijn.

Peugeot Boxer rijdt ook heel erg fijn, maar dat is wel een grote bak! Volkswagen Transporter is ook fijn.

VW Caddy rijdt fijn, maar ik vind een Peugeot Partner dan nog net even wat fijner.
Laatst bijgewerkt door Margreet op 19-08-02 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Nulla tenaci invia est via

DubbelFun

Berichten: 88617
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 12:34

Kent iemand de Fiat Doblo??

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 12:43

Volgens mij kun je zo naar de dealer gaan en een op grijs kenteken kopen, zitten volgens mij geen voorwaarden aan.

VW Transporter rijdt inderdaad geweldig, vooral het laatste model, zeker de 2.5 TDI rijd als een tierelier. En je kunt zulke busjes evt. met dubbele cabine krijgen op grijs kenteken. Veel caddy's en dat soort busjes zijn te licht.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 12:55

daniel79 schreef:
Volgens mij kun je zo naar de dealer gaan en een op grijs kenteken kopen, zitten volgens mij geen voorwaarden aan.


Dat klopt niet.

De voorwaarden voor een grijs kenteken:
De laadruimte moet minimaal 98 cm hoog zijn. De laadruimte moet voorzien zijn van een vlakke laadvloer met een lengte van minimaal 125 cm. Er moet een schot achter de voorstoelen aanwezig zijn over de gehele breedte en hoogte van de auto. In het schot mag een raampje aanwezig zijn met een hoogte van maximaal 40 cm. Er mogen geen zijruiten in de laadruimte aanwezig zijn (al gaat of is dat dacht ik veranderd ivm veiligheid, dode hoek, was iets mee aan de hand in ieder geval). Er mogen geen zitplaatsen in de laadruimte aanwezig zijn.

Nulla tenaci invia est via

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 13:06

je mag nu rechts een gewoon raam hebben, idd ivm veiligheid. Er is maar een beperkt aantal auto's dat hieraan voldoet, het zijn vooral busjes en zo. Wij staan momenteel te kwijlen bij de Landrover Freelander op grijs kenteken.

DubbelFun

Berichten: 88617
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 13:07

Margreet schreef:
[al gaat of is dat dacht ik veranderd ivm veiligheid, dode hoek, was iets mee aan de hand in ieder geval)..

Klopt, per 01-06-02 mogen nieuwe auto's voorzien zijn van een rechterzijruit ivm met de veiligheid van medeweggebruikers (vnl fietsers).

Fitzroy

Berichten: 25092
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 13:07

Voor een nieuw grijs kenteken moet je aan behoorlijk wat voorwaarden voldoen. Je moet aan kunnen tonen dat je de auto bedrijfsmatig gaat gebruiken (oftewel de auto moet op naam van een bedrijf)
Dat zal dus misschien niet meevallen.

Voor de oudere auto's gelden idd andere voorwaarden.
Zelf rijd ik een Nissan Patrol op grijs kenteken en dit scheelt me f 3000,- wegenbelasting per jaar!!
Er zijn trouwens plannen in de maak om de voordelen van het grijze kenteken af te schaffen en ik vermoed dat er dan heeeeel wat terreinwagens te koop komen te staan.
Op geel kenteken is het bijna niet te betalen met die gewichten.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 13:11

Margreet schreef:
Dat klopt niet.

De voorwaarden voor een grijs kenteken:


ja oke, dat zijn technische eisen, ik nam aan dat als je een auto op grijs kenteken gaat kopen, dat die auto dan ook technisch gezien een grijs-kenteken auto zou zijn.

volgens mij doelde ze meer administratieve voorwaarden.

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 13:17

Fitzroy schreef:
Er zijn trouwens plannen in de maak om de voordelen van het grijze kenteken af te schaffen en ik vermoed dat er dan heeeeel wat terreinwagens te koop komen te staan.


Dat was het plan van onze geweldige (ahum, waar is hier een teiltje...) ex-minister van Verkeer en Waterstaat. Zou me niks verbazen als dit kabinet dat in de ijskast zet.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-02 13:37

Tnx voor alle antwoorden!

Fitzroy schreef:
Voor een nieuw grijs kenteken moet je aan behoorlijk wat voorwaarden voldoen. Je moet aan kunnen tonen dat je de auto bedrijfsmatig gaat gebruiken (oftewel de auto moet op naam van een bedrijf)
Dat zal dus misschien niet meevallen.

Voor de oudere auto's gelden idd andere voorwaarden.


Dat wordt dus een tweedehandsje.... (was ik toch al van plan).
Ik heb zelf nog geen E - geen trailer - en geen eigenpaard dus hoeft niet perse trailer te kunnen trekken, maar zou wel handig zijn (E komt er wel).

:evaw:

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 14:46

Sugarmiss schreef:
Kent iemand de Fiat Doblo??


Die hebben wij net gekocht. Leuk ding, we hangen er alleen geen trailer achter. Daar hebben we een ander voor.

ffff, iets anders moet je geen KVK nummer hebben voor een auto met grijs kenteken?

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 14:48

Lielle schreef:
je mag nu rechts een gewoon raam hebben, idd ivm veiligheid. Er is maar een beperkt aantal auto's dat hieraan voldoet, het zijn vooral busjes en zo. Wij staan momenteel te kwijlen bij de Landrover Freelander op grijs kenteken.


Hebben we voor de trailer. Bevalt echt goed, aanrader!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 14:51

UniferB"]
[quote="Lielle schreef:
je mag nu rechts een gewoon raam hebben, idd ivm veiligheid. Er is maar een beperkt aantal auto's dat hieraan voldoet, het zijn vooral busjes en zo. Wij staan momenteel te kwijlen bij de Landrover Freelander op grijs kenteken.


Hebben we voor de trailer. Bevalt echt goed, aanrader!
[/quote]
heb je ook die € 28000 voor me? De nieuwe uitvoering (met common rail diesel) is er helaas nog niet 2e hands Huilen

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 14:59

UniferB schreef:
ffff, iets anders moet je geen KVK nummer hebben voor een auto met grijs kenteken?


Nee hoor, is niet nodig. Ik heb ook een diesel met grijs kenteken (Renault Express) en ben een gewoon privepersoon Haha!. En ik mag er nog een 1½-paards trailer mee trekken ook (heb wel E bij B)

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

stitch

Berichten: 3774
Geregistreerd: 14-08-02
Woonplaats: oviedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 15:04

ik zal de citroen ook aanraden en met de trek haak misschien Tong uitsteken maar als je het nog een goedkoper wil houden kan je hem 2de hands kopen, dan heb je meer geld over na dat je de auto hebt

ynzo: En, de spannende liefdesverhalen à la As the world turns heb ik ook wel beleefd op m'n terugreis door onder andere Rusland, Polen en Frankrijk

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 15:05

Lielle"]
[quote="UniferB"][quote="Lielle schreef:
je mag nu rechts een gewoon raam hebben, idd ivm veiligheid. Er is maar een beperkt aantal auto's dat hieraan voldoet, het zijn vooral busjes en zo. Wij staan momenteel te kwijlen bij de Landrover Freelander op grijs kenteken.


Hebben we voor de trailer. Bevalt echt goed, aanrader!
[/quote]
heb je ook die € 28000 voor me? De nieuwe uitvoering (met common rail diesel) is er helaas nog niet 2e hands Huilen
[/quote]

He, ik begrijp je niet. Maar die van ons is 4 jaar oud. Dus dat zal wel niet. Ik vind overigens de Discovery veeeel leuker, maar ach... Haha!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 15:31

UniferB schreef:
He, ik begrijp je niet. Maar die van ons is 4 jaar oud. Dus dat zal wel niet. Ik vind overigens de Discovery veeeel leuker, maar ach... Haha!


Er is een nieuw model uit met een sterk verbeterde diesel motor, die dus € 28000 kost. Ik heb nu een auto met een vergelijkbare diesel motor en weet dus wat ik daarmee kan verwachten (Veel!). Vandaar mijn opmerking. Ik vind trouwens de Discovery ook geweldig maar dan beginnen we nog niet eens iets met € 28000 Huilen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 15:45

sorry, maar wij hebben een citroen berlingo, voor de honden.
We hebben geen schot achter de voorstoelen, we hebben rechts gewoon een raam (bij de bijrijdersstoel dus zeg maar) en hij staat op onze eigen naam, niet op die van een bedrijf ofzo....
En weet je, het is nog helemaal legaal ook!

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 16:43

Wij hebben een Fiat Scudo, zilver metallic. Is een hele fijne auto waar je ook behoorlijk wat mee mag trekken. (exacte gegevens kan ik zo voor je navragen). Je hebt hierin ontzettend veel laadruimte (Wij hebben deze ruimte bekleed) en je kunt er met drie personen voorin zitten. Hij is overigens te koop Knipoog

Onze auto:

Afbeelding

Dashbord fiat scudo:

Afbeelding

Laadruimte Fiat Scudo:

Afbeelding

Een standaard uitvoering:

Afbeelding

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 17:24

Ik rijd een Peugeot Expert Turbo Diesel en die lijkt errug op bovenstaande! Inderdaad super veel ruimte én daardoor kan je op meerdaagse wedstrijden bijv. lekker achterin slapen: ik prop er gewoon een 2-persoons luchtbed in! En hij mag dus écht een trailer trekken (1300 kg) en de Berlingo''s en Partners allemaal niet (1100 kg). De Expert trekt de trailer (met 1 knollie dus he?!) perfect! Ben er erg blij mee en hij is ook nog erg zuinig!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 01San, IzAw, Jara, Kabayo, Larissa123, Lokii, Niki_, Sabbientje, TessaM, VivianHesen en 174 bezoekers