Vrachtwagen-rijbewijs

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Vrachtwagen-rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-02 11:41

Binnenkort heb ik het examen voor mijn vrachtwagen-rijbewijs.
En nu ben ik benieuwd wie dit al heeft gedaan. Het lijkt me wel leuk om dan wat over jouw ervaringen te horen.
Misschien nog tips/adviezen Haha! ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 14:05

Ik ben er ook mee bezig, maar moet eerst de theorie nog halen. En daarvoor moet ik eerst een uittreksel uit het bevolkingsregister halen op het gemeentehuis, en die zijn alleen maar open als ik op kantoor zit dus het schiet nog niet zo op.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 19:12

Ik moet het nu ook gaan halen, omdat we nu een 4paards vrachtwagen hebben, maar het is zo duur....het liefst wil ik het in 2 of 3 dagen doen...hoe heb jij dat gedaan? Losse lessen zie ik niet zo zitten...

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 22:30

c
Laatst bijgewerkt door janna op 06-05-22 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Freckles
Berichten: 613
Geregistreerd: 04-10-01

vrachtwagenrijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 09:43

Je hebt voor je vrachtwagen rijbewijs lang zoveel lessen niet nodig als voor de luxe auto.
Want normaal gesproken kun je al rijden dus is het alleen de breedte en de lengte leren kennen en mee om te gaan.
Want de regels zijn verder hetzelfde

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 10:30

Je moet voor de vrachtwagen wel veel meer theorie kennen. En ook tijdens je examen delen van de motor kuinnen aanwijzen en uitleggen. En dat is voor sommige vrouwen nog niet zo simpel. Ik heb zelf gewoon losse lessen gedaan en had er 10 nodig, helaas niet afgereden omdat vanwege een ongeluk vlak ervoor. Ik heb nu geen vrachtwagen dus als het nodig is begin ik wel weer.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-02 10:33

Zep, wat leuk dat je met de theorie bezig bent, het is nog best wel lastig hè. Maar ik ben er gelukkig wel in één keer voor geslaagd Knipoog .
Marieketencate, ik doe het juist in losse lessen omdat ik 3 dagen niet zo zag zitten. Het rijden met een vrachtwagen vind ik best vermoeiend. Ik heb nu lessen van 2 uur en dat vind ik net mooi. Wel heb ik het vaak 2 keer in de week gedaan, dus ik ben (als ik de 1e keer slaag Haha! ) in ongeveer 2 maanden klaar.
Janna, dus jij hebt hem al Haha! . Hoe verliep je examen, zaten er nog lastige dingen in?
Freckles, ik weet niet of je het rijbewijs al helpt, maar het is toch heel wat anders dan een auto. Ik dacht eerst ook dat ik het wel in een paar lessen kon, maar je hebt wel degelijk meer lessen nodig.

Death_Squad

Berichten: 2203
Geregistreerd: 19-04-01
Woonplaats: Fysiek: 's-Hertogenbosch Hart: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 22:03

K heb het destijds in 2,5 dagen gedaan, bij Blom in Etten-Leur. De theorie was zo binnen da's allemaal errug gemakkelijk, alleen voor je praktijk examen meot je wel eea van dat ding weten, en je moet inzicht in het verkeer kunnen tonen en ook de fouten van anderen kunnen zien aankomen, interpreteren en oplossen. Verder is de grootte alleen van belang als je echt ermee aan de bak moet, voor t rijden met paarden ist allemaal niet zo vreselij kingewikkeld.

K heb inmiddels mijn C en CE en chauffeursdiploma, maar t is ook meer n hobby Lachen

Bij je examen: al OH je die vent/vrouw de oren van de kop: kijk hem niet of nauwelijks aan, hou j eogen op de weg. En niet vergeten bij iedere snelheidsverandering, verandering van de plaats op de weg, versmalling, verbreding of tegemoetkomende vrachtwagens TE SPIEGELEN .

Verder is het best te doen (maar ik heb t inmiddels al en maar 40.000km in t jaar dus t is meer ervaring ook Haha! ).

Nog een tip: als je die vr8wagen voor een dock (laadperron) moet zetten, of op een oprit, kijk of er een mogelijkheid is dat je het aan je goede kant kan doen, en dus niet aan je dode kant, dus bijv. even draaien op die T splitsing (rechtsaf, spookrijden, achteruitrijden, en weer rechtsaf naar waar je vandaan kwam).

Nog meer tips? PB maar ff.

Succes!!!

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 23:38

Death_Squad schreef:
K heb inmiddels mijn C en CE en chauffeursdiploma, maar t is ook meer n hobby Lachen

Bij je examen: al OH je die vent/vrouw de oren van de kop: kijk hem niet of nauwelijks aan, hou j eogen op de weg. En niet vergeten bij iedere snelheidsverandering, verandering van de plaats op de weg, versmalling, verbreding of tegemoetkomende vrachtwagens TE SPIEGELEN .

Verder is het best te doen (maar ik heb t inmiddels al en maar 40.000km in t jaar dus t is meer ervaring ook Haha! ).

Nog een tip: als je die vr8wagen voor een dock (laadperron) moet zetten, of op een oprit, kijk of er een mogelijkheid is dat je het aan je goede kant kan doen, en dus niet aan je dode kant, dus bijv. even draaien op die T splitsing (rechtsaf, spookrijden, achteruitrijden, en weer rechtsaf naar waar je vandaan kwam).

Nog meer tips? PB maar ff.

Succes!!!


Ha, nog zo'n hobby-ist *LOL*
Mijn ervaring is dat ze je vanaf de goede kant laten inparkeren voor een dock. Althans bij mij was dat zo. Moet dat overigens tegenwoordig ook met de losse wagen? Dat was in mijn tijd ('90) nog niet, maar ik moest het wel met de aanhanger ('98). Verder is het alleen maar handig om het te hebben. Voor paarden, verhuizen, je werk, ik heb er al veel voordeel van gehad.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-02 11:11

Leuk, toch nog meer mensen die het het al gedaan hebben!
Ja, tijdens je examen moet je ook om de vrachtwagen heenlopen en technisch uitleg kunnen geven bij dingen. En ik ben dus niet echt technisch Haha! , vind het ook helemaal niet interessant. Ik heb zoiets van als iets niet goed is aan de vrachtwagen, dan vraag ik het wel aan vrienden of ik ga naar de garage. Bijv. ook een vraag die je kan verwachten: “Als je wilt gaan lassen aan je vrachtwagen en de knop ontbreekt bij de accu’s, wat doe je dan?” Blijkt dus dat je dan de polen eraf moet draaien. Maar wie zegt dat ik ooit ga lassen Verward Haha! ?
Zo, Death Squad, jij hebt je helemaal uitgeleefd Haha! . Leuk hoor, ook CE. Wat je zegt, spiegelen is zo ongeveer het belangrijkste. Erg vermoeiend.
Nou, Ikke, tegenwoordig proberen ze je toch wat meer uit. Dan moet je dus zelf aantonen dat je zo slim bent om het vanaf de goede hoek te doen Haha! .