Geloof opdringen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 02:51

Ja Rommy, duivelaanbidders bedoelde ik dus! Kon het eventjes niet echt goed uitleggen. Ben maar menselijk he!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 07:55

Jehova getuigen zijn wegens hun geloof 'verplicht' om een bepaalde tijd per week bezig te zijn met zieltjes winnen.
Als ik tijd heb laat ik ze dus meestal binnen, dan hebben zij hun uurtjes weer en vallen ze anderen niet lastig. Ik ben gek op discussie's, dus kom maar op Lachen
Moslims zijn trouwens volgens de koran verboden anderen het geloof op te dringen. Ze moeten het goede voorbeeld geven en daarmee mensen overtuigen dat de islam een mooi geloof is. Pas als iemand er zelf om vraagt mogen ze degene proberen te overtuigen.
Helaas werkt het in de werkelijkheid niet zo (net als bij veel andere geloven) maar het is een mooi streven..

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 08:30

Kijk, zo zit de wereld nou eenmaal in elkaar. Mensen hebben behoefte om in groepjes te leven. Daarom is het belangrijk om mensen te overtuigen dat hun geloof goed is, zodat ze niet verder alleen staan. In zekere zin kan ik ook stellen dat je mij probeert op te dringen dat het verkeerd is om geloof op te dringen Haha!

Maar goed, er zijn limieten: schijnbaar zijn een hoop zieltjeswinnaars niet zo best getraind in de psychologie. Jammer, dan wisten ze namelijk ook dat doordouwen niet altijd helpt. Wij hadden in Canada ook regelmatig Mormonen aan de deur. Dus vriendelijk verder wijzen, want mijn baas was ook Mormoon Knipoog

Met Jehova's kan ik regelmatig goeie discussies hebben. Zo heb ik eens als dienst aan mijn buurt in Breda wel eens wat Jehova's naar binnen gehaald voor een discussie. Op het eind leek het erop dat ik een betere zieltjeswinnaar was dan zij. Mijn kennis van de geschiedenis en de rol van de bijbel daarin was schijnbaar iets beter dan die van hun. Zo heb ik ze twee uur beziggehouden, waarna ik denk dat ik ze zo aan het twijfelen bracht dat ik niet zeker ben of ze die dag nog verder gegaan zijn. Op zichzelf een prima zaak. Mensen moeten kritisch kunnen zijn en kunnen verantwoorden waarom ze bepaalde keuzes maken. Hun keuzes waren niet gegrond op steekhoudende argumentatie. Ik heb wel meer vrienden die dat doen. Een daarvan heeft gestudeerd in de genetica en weet ook veel van genetische manipulatie. Ik had graag een bandje gehad van wat daar gezegd is Knipoog

Verder: Jehova's zijn ook mensen. Misschien hebben zij wel hulp nodig, of juist niet. Grijp een kans aan om een medemens te helpen.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 08:46

Mensen moeten kritisch kunnen zijn en kunnen verantwoorden waarom ze bepaalde keuzes maken. Hun keuzes waren niet gegrond op steekhoudende argumentatie.......

Waarom geloven er dan nog zoveel mensen in God? Ergens stopt de steekhoudende beargumentatie en begint het geloof. Kijk als je logisch gaat nadenken.....

Freckles
Berichten: 613
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 09:15

Wat mij het meeste stoort aan "gelovige"mensen dat zij op zondag twee keer naar de kerk gaan en de rest van de week er maar op los leven.
Als je echt gelovig bent doe je zoiets niet.
Zo zijn er veel van die visjes mensen die zo wie zo twee geboden naast zich neer leggen en ik denk dat het juist twee van de belangrijkste zijn van de tien namelijk
Heb Uw naaste lief als Uw zelf en Eert Uw vader en Uw moeder.
Zolang als je dat niet kunt kun je ook niet gelovig zijn.
Wat de jehova's betreft vraag maar eens van wie zij het leven heben gekregen en daarna wie zij dan zijn om leven te nemen want het is daar zo dat wanneer je een bv operatie moet ondergaan mag je geen bloed krijgen van iemand anders dan maar liever dood gaan.