bijbel sprookjesboek?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 21:57

ik denk dat mesen vooral in God geloven, omdat het hen de overtuiging meegeeft dat datgene wat wij hier op aarde doen een doel heeft en dat het leven niet ophoudt met de dood. Een geloof in God brengt je dichter bij een status van een bepaalde onsterfelijkheid en dat is voor veel mensen toch een erg aantrekkelijke gedachte. Verder is het op momenten dat je het allemaal niet meer zo ziet zitten een prettig idee dat alles een bedoeling heeft en dat er iemand die dingen met een doel voor ogen zo heeft laten zijn.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 22:06

Ik ben zelf wel gelovig opgevoed maar geloof niet.Ik ken in de grote lijnen de verhalen van de bijbel maar o okniet helemaal precies. Er zijn imo heel veel dingen in de bijbel die niet kloppen/kunnen, zoals o.a. historische dingen die wel wetenschappelijk bewezen zijn maar niet in de bijbel staan. En toch denk ik niet dat je de bijbel moet zien als een boek waarin veel feiten staan, maar meer als een boek waarin omschreven staat hoe je volgens god moet leven. De gebeurtenissen die daarin staan zijn bedoelt om ervan te leren en niet zo geschreven dat alles klopt volgens de feiten, het is tenslotte door mensen geschreven en die zullen ook niet alles precies geweten hebben. Als je het als geschiedenisboek wilt zien is het een ontzettend slecht geschiedenis boek, veel dingen worden half beschreven of soms worden er jaren overgeslagen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 11:15

ruiterinrust schreef:
ik denk dat mesen vooral in God geloven, omdat het hen de overtuiging meegeeft dat datgene wat wij hier op aarde doen een doel heeft en dat het leven niet ophoudt met de dood. Een geloof in God brengt je dichter bij een status van een bepaalde onsterfelijkheid en dat is voor veel mensen toch een erg aantrekkelijke gedachte. Verder is het op momenten dat je het allemaal niet meer zo ziet zitten een prettig idee dat alles een bedoeling heeft en dat er iemand die dingen met een doel voor ogen zo heeft laten zijn.

Ik denk dat dit de voornaamste reden voor mensen is om te geloven. En je mag het gerust nog verder doorvoeren; mensen KUNNEN en WILLEN niet geloven dat er na dit leven niets meer zal zijn. en dan gaan ze zich vasthouden (of in mijn ogen misschien vastklampen) aan het geloof. Anders lijkt alles in dit leven ook zo zinloos, als hierna niets meer zal zijn.
Oorlog en ellende wordt inderdaad veroorzaakt door mensen. Vooral door een bepaald soort mensen. MAar waarom bestaat deze soort? God heeft alles zogenaamd tot stand doen komen, waarom heeft hij deze soort dan ook tot stand doen komen? Even Apeldoorn bellen dan?

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 18:29

Jurga schreef:
heb nog niet alles hierboven doorgelezen, doe ik later wel een keertje, maar mijn mening hierin is:
Ik geloof ook, maar ik kan ook niet alles verklaren. Zo geloof ik dat God de wereld heeft geschapen, maar hoe zit het dan met de Prehistorie ed. Kan me niet voorstellen dat Adam en Eva holenmensen waren en dat soort dingen. Dat moet ook ergens begonnen zijn, maar waar?
En de mammoet dan? De aarde was toch woest en ledig? Het valt niet te verklaren, en als je zo gaat denken met al die geschiedeniszaken, tja, dan lijkt het mij dat de bijbel niet klopt, waar geloof ik in????
Maar ik geloof wat in de bijbel staat en denk er verder niet bij na hoe alles in mekaar zou kunnen passen. Ben benieuwd naar jullie theorieen hierover....


Het fossielenmuseum dat in het Zeeuwse Oostkapelle was, werd gerund door een man die vroeger predikant was. Zijn verklaring voor de fossielen had er mee te maken dat er een eerste paar dagen dan de schepping geen zon was en dat je dan ook niet wist hoe lang deze dagen waren. De eerste paar dagen konden in zijn ogen dus best miljoenen jaren geduurd hebben.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 18:39

Jammer dat ik die verklaring niet kan zien, want volgens de bijbel deed God dit :

"1:1In the beginning God created the heavens and the earth.
1:2And the earth was waste and void; and darkness was upon the face of the deep: and the Spirit of God moved upon the face of the waters
1:3And God said, Let there be light: and there was light.
1:4And God saw the light, that it was good: and God divided the light from the darkness.
1:5And God called the light Day, and the darkness he called Night. And there was evening and there was morning, one day."

Juist ja, de hemel en de aarde en het eerste daarna was een lampje opsteken Lachen En allemaal in 1 dag, de 1ste
Dat er de eerste dagen geen licht was is dus niet zo. Voor het licht was er alleen de hemel en de aarde. De aarde bestond toen ook alleen uit 1 enorrme plas water. Later kwamen het land en de dieren.