bijbel sprookjesboek?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 19:56

iloon, volgens de bijbel is de wereld pak m beet 5000-6000 jaar oud. dat is al lang en breed wetenschappelijk weerlegd. ik denk dat je best mag zeggen van "ik geloof in de bijbel" en dan niet geloven wat er letterlijk in is geschreven, maar meer achter de ideeen staan die de bijbel heeft.

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 19:59

ik geloof niet alles wat in de Bijbel staat, maar gewoon de basisgedachte en moraal die erin tot uitdrukking wordt gebracht spreekt mij wel aan. ik wil eindigen met een citaat wat me wel tot denken aanzet

Of God de mens schiep, staat te bezien. Dat de mens God schiep, staat vast"
- Adriaan Roland Holst

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 20:03

ik las net een leuke uit een nieuwsgroep:

Citaat:
bestonden er dan al computers in de tijd van het oude testament?


Jeremia 18: 1-3 (vertaling NBG 1951):

1 Het woord, dat van de Here tot Jeremia kwam:
2 Maak u op, daal af naar het huis van de pottenbakker, en daar zal Ik u
mijn woorden doen horen.
3 Toen daalde ik af naar het huis van de pottenbakker, en zie, hij was juist
bezig een werkstuk te maken op de schijf.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 20:04

ruiterinrust schreef:
Of God de mens schiep, staat te bezien. Dat de mens God schiep, staat vast"
daarom ook mijn grote vraag: als paarden goden zouden hebben, hoe zouden die eruit zien?

pmarena

Berichten: 48127
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 20:08

Hee dat zeg ik ook altijd Lachen

Als iemand tegen mij zegt : God schiep de mens ,
zeg ik .......of schiep de mens God ?

Je kunt vaak erg leuk discuzeuren met zieltjeswinners Lachen .
Althans , de goeie dan , niet die fanatiekelingen die zich boven alles en iedereen verheven voelen....
Laatst bijgewerkt door pmarena op 10-08-02 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 20:09

SuperPepeijn schreef:
iloon, volgens de bijbel is de wereld pak m beet 5000-6000 jaar oud. dat is al lang en breed wetenschappelijk weerlegd. ik denk dat je best mag zeggen van "ik geloof in de bijbel" en dan niet geloven wat er letterlijk in is geschreven, maar meer achter de ideeen staan die de bijbel heeft.


Daar ben ik het wel mee eens Maan! Zo denk ik er dus ook over!

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 20:13

Desiree schreef:
Forrest gump is inderdaad een heel mooi verhaal. Wat mij betreft heeft de bijbel inderdaad wel iets gemeen met sprookjes: ik geloofde als kind in sprookjes, evenals in god en de bijbel. Dat doe ik nu dus niet meer. Ik denk ook niet dat christenen verondersteld worden letterlijk te geloven wat in de bijbel staat. het is eigenlijk meer bedoeld als richtlijnen en voorbeelden. Ik denk ook dat als je de bijbel goed interpreteert, dat je niet alleen voor jezelf op komt, maar ook voor andere mensen, en dat je dus niet geheel op jezelf gericht bent, maar ook op de mensen om je heen. Ik geloof dat de bijbel heden ten dage helemaal een sprookje geworden is, in dat opzicht. Maar dat wil niet zeggen dat sprookjes niet mooi zijn. Als mensen ernaar streefden van het leven een sprookje te maken, waren ze vast ook wat vriendelijker voor elkaar, minder oorlog en zo.


He, dat vind ik echt mooi opgeschreven!
Daarom ben ik het ook helemaal met je eens! Lachen

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 20:44

pmarena schreef:
Je kunt vaak erg leuk discuzeuren met zieltjeswinners Lachen .
oh zeker! Lachen ik heb een behoorlijke discussie gehad met een jehova getuige, maar toen ze hoorde watvoor soort literatuur ik o.a. op de plank heb, nam ze de benen. Tong uitsteken

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 21:04

De bijbel is en blijft erg moeilijk! Ik lees er (naar mijn mening) veel en veel te weinig in (alleen stukje na avondeten gezamelijk en kerk), maar als ik begin te lezen, wil ik verder lezen, het boiet me gewoon, er staan erg goed dingen in en prachtige verhalen.
( Zo heb ik in een scheur gelegen van het lachen om het tekstgedeelte:" En *blunder* zag Jakob en ze viel van de kameel."
*LOL* *LOL* *LOL*

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 21:07

de voeten van Jezus (ja Lyd.. je had het fout... ) waren ook genageld ana het kruis, Zijn voeten waren over elkaar heen gelegd en een vette spijker erdoor, hierdoor ruste zijn lichaam op zijn voeten, (wat erg veel pijn gedaan moet hebben), en konden ook zijn handen niet uitscheuren....

Er staan ontzettend veel onverklaarbare dingen in de Bijbel... "In die tijd waren er reuzen op de aarde..." erg leuk een aardig natuurlijk maar wat wordt hiermee bedoelt....

zo schijnt er ook al over nummers gesproken te worden, wat je telefoonnumer of pincode zou kunnen zijn, daarnaast word er gesproken of helikopters... (vraag me niet waar... mn broer vertelde het...)

En SP... de sprookjes lopen goed en dit niet.... Party!!

Laat ik het zo zeggen... ik geloof dat best een groot deel waar is, maar er zijn nou eenmaal dingen die ik moeilijk kan bevatten... en ik heb de dingen die ik wel geloof ook onderzocht... en tot de conclusie gekomen dat het echt zo is...

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 21:13

die reuzen kunnen wel bestaan hebben, er is namelijk zo'n ziekte waarbij je botten steeds maar doorgroeien en je dus steeds groter word. Nu kunnen ze dat stoppen met medicijnen, maar toen nog niet. Goliat is een voorbeeld van zo'n reus. Een bij-effect van die ziekte is blindheid en andere "ongemakken", en Goliat kon niet goed zien.

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-02 21:16

Esmee schreef:
de voeten van Jezus (ja Lyd.. je had het fout... ) waren ook genageld ana het kruis, Zijn voeten waren over elkaar heen gelegd en een vette spijker erdoor, hierdoor ruste zijn lichaam op zijn voeten, (wat erg veel pijn gedaan moet hebben), en konden ook zijn handen niet uitscheuren....


dat klopt niet....het menselijk lichaam loopt aan de achterkant niet recht dus kon hij ook niet totaal recht op zijn voeten steunen, en probeer jij maar eens met je voeten op elkaar je benen zo recht te houen..nee dat lukt niet dus moest hij wel iets door de knieën waardoor hij toch echt geen steun op z'n voeten had en dus nog zou uitscheuren.

(weet het moeilijk uitgelecht maar het gaat beter d.m.v. een tekening)

pmarena

Berichten: 48127
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 21:32

Leggen ze ook helemaal uit in de film "Stigmata" geloof ik , klonk wel erg logisch ja Lachen

Verder ken ik ook het verhaal van SP , dat Jezus volgens sommigen ergens lekker heeft zitten rentenieren in Italie d8 ik.....

Wellicht had hij (als het uberhaupt -al op die manier- gebeurd is) ook een plankje onder z'n voeten ?

Iig in die film Stigmata hebben ze het er geloof ik vrij uitgebreid over.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 10-08-02 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 21:40

IcePrincess schreef:
(weet het moeilijk uitgelecht maar het gaat beter d.m.v. een tekening)

de armen van jezus werden gebonden aan het kruis, bij de schouders of de ellebogen of beiden, met touw. daarna werd hij aan het kruis genageld met metalen nagels ong. 12 cm lang en 1cm dik. niet op de palmen (als op schilderijen) maar bij de polsen. staken, touwen en de nagels hielden het lichaam op zijn plek. de romeinen deden dit omdat hij zich anders van het kruis kon bevrijden.

sorry voor al die bewerkingen, maar het duurde even voor ik het goed kon verwoorden.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 10-08-02 22:32, in het totaal 8 keer bewerkt

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-02 21:41

stigmata is een hele goede film Kwijl
ik hou wel van dat soort films (revelation is ook goed)

maar die beelden enzo van jezus aan een kruis zijn ook nog niet zo oud en vroeger werd er ook nietzo veel aandacht aan besteed...ik geloof dat er werd gezegt dat er steeds meer van de beelden en afbeeldingen kwamen na het eerste geval van stigmata

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 22:43

Ik moet zeggen dat ik blij ben dat niet iedereen gelijk zegt '' goh wie gelooft er nou nog in God''.

Ik dus.
Maar zoals er al gezegt is..het is maar net hoe je het wil begrijpen.Je kan de bijbel op heleboel verschillende manieren begrijpen.
Bv het gebod.."Gij zult niet stelen''..daar kan je uit begrijpen..owh jee als ik steel dat straft God me voor eeuwig en gooit me in de hel..of je kan eruit begrijpen..Goh misschien staat dat er niet voor niets en zal stelen wel niet echt bevoordelijk zijn voor jezelf en medemens.
Ik ga altijd voor het laatste.

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-02 22:58

maar waarom staat het er dan niet zoals bedoelt wordt maar met een ongeloofwaardig verhaal?

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 23:37

Ik geloof niet in de bijbel in de zin van dat ik alles letterlijk neem wat erin staat. Wel geloof ik in iets.
Wat dat precies is kan ik niet precies verwoorden.

Dat jezus heeft bestaan en dat hij gekruisigd is (inderdaad zoals superpepeijn beshcreef) is een vaststaand feit.
Of hij inderdaad de zoon van god was en wonderen verrichte dat weet ik niet.
Maar ik sluit niets uit.
Een heel mooi boek hierover vind ik: de ontdekking van de hemel van Harry Mulish. Hierin zegt god het vertrouwen in de mensheid op en wordt er een afgezant gestuurd om de tien geboden terug te halen. De mensheid heeft een pact met de duivel gesloten en god (oftewel de chef) trekt zijn handen van ons af.

Ik denk dat de bijbel een soort van herleiding is van het verhaal zoals het gebeurd is. Wij hebben op het werk eens een cursus gedaan dat ging om luisteren naar je klant en niet raden naar wat hij bedoeld. Op een gegeven moment moesten we ons in verschillende groepen verdelen. De trainer vertelde iemand een verhaal, de persoon die geluisterd had moest dit weer doorgeven aan de volgende enz.

Na een uur werd het verhaal weer opgeschreven door de laatste:
Het verhaal was bijna niet meer te herleiden naar het oorspronkelijke verhaal!!
Iedereen heeft weer andere dingetjes die hem opvallen. Dit blijft hangen en je bouwt de rest van het verhaal om dat ene feitje wat volgens jou het belangrijkste was. De rest is een interpretatie van jezelf.
Als het verhaal zo langs 30 personen is gegaan is het gewoon helemaal veranderd.
Mensen hebben ook de neiging om in verhalen te overdrijven.
Ik denk dat er in veel bijbelverhalen een kern van waarheid zit maar dat er ook een hele hoop bijverzonnen is.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 11:11

IcePrincess schreef:
maar waarom staat het er dan niet zoals bedoelt wordt maar met een ongeloofwaardig verhaal?
je kan het niet vergelijken met bijv. een boek over computers. het gaat over heel abstracte dingen zoals de heilige 3-eenheid, de menselijke ziel en hoe je je moet gedragen. bovendien is het boek wel ruim 1500 jaar geleden geschreven.

maar ik ben het met je eens dat als je de bijbel strikt ziet als "wat er staat, is letterlijk werkelijk gebeurd" dan is de bijbel een erg ongeloofwaardig boek.

ik heb nog even in de van Dale gekeken:
sprook·je (het ~)
1 oorspronkelijk mondeling overgeleverde vertelling waarin bovennatuurlijke wezens en verschijnselen voorkomen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 18:00

Ik lees triestheid in de woorden van Esmee, als ze zegt dat ze niet meer gelooft terwijl ze dat een jaar geleden nog wel deed. Er zal ongetwijfeld iets gebeurd zijn in haar leven, waar de god waarin wij graag zouden willen geloven ver van af stond. Er zijn te veel dingen in de wereld waar god in de verste verten niet te bekennen is. Dingen die mensen elkaar aan doen en die ze dieren aandoen. Zoveel lijden dat ze veroorzaken dat je je niet kunt voorstellen, en ook niet kunt snappen hoe die dingen kunnen gebeuren. Ik heb daardoor mijn geloof ook verloren. Ik zie nog wel eens mooie dingen, de schoonheid in dingen. Schoonheid is echter vaak vergankelijk. Zeker op deze wereld waar de mens overal indringt en zijn stempel op drukt. MAar dan, zelfs in de bijbel gebeuren afschuwelijke en wrede dingen, in zoverre spiegelt het dan weer wel de werkelijkheid. Mensen die met andere levensovertuigingen geloven dat wij hier zijn om te leren. En je leert in elk leven bij. Degenen die nog niet veel van het leven begrijpen, en die anderen ook niet op een waardige manier behandelen hebben volgens hen nog vele levens te gaan. Ook wel een mooie gedachte.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 18:05

wat ik erg vaag vind is dat er bewijzen zijn van dino's, dat dino's niet samen met mensen hebben geleefd. In de bijbel is echter niks over dino's te vinden, terwijl de 7e??? dag de mens al geschapen werd...
Snap ik niet

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 18:19

stef schreef:
wat ik erg vaag vind is dat er bewijzen zijn van dino's, dat dino's niet samen met mensen hebben geleefd. In de bijbel is echter niks over dino's te vinden, terwijl de 7e??? dag de mens al geschapen werd...
Snap ik niet

6e dag, Stef. Haha!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 18:21

als je zo bekijkt stef, zijn er nog wel vreemdere dingen in de bijbel. zoals bijvoorbeeld het hele verboden vrucht verhaal. daarom zeg ik: ik zie het als een beeldspraak en niet als historisch document. deze visie staat ook globaal in de dode zee rollen, daarom vroeg ik of jullie ze kenden in mijn 1e posting.

wat desiree vertelt heb ik wel begrip voor. maar aan de andere kant kan in die situaties religie of juist met name levensfilosofie ook weer een houvast zijn om de boel op de rit te krijgen.

grappig is trouwens dat God in Genesis over "WE maken de mens" spreekt, maar dat kan ook zijn dat hij overleg heeft met zichzelf.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 19:03

precies wat desiree zegt... in sommige situaties is God ver te zoeken, je vraagt je af waarom... en je krijgt er geen duidelijkheid over. Dat maakt je kapot!

Het kán idd veel houvast geven, maar het kán ook van niet!
Als het niet te begrijpen is waarom iets gebeurt... dan wordt je boos, op wie? op de maatschappij, op de wereld dus... maar ook op God!

Ik heb zelf ondervonden dat er tijden zijn van geluk, goedheid.... maar de boosheid en het niet weten waarom overheersen...

pmarena

Berichten: 48127
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 19:19

Als je dan toch in God geloofd ga je er denk ik vanuit dat God de beste bedoelingen heeft met de mensen.

Oorlog e.d. dat veroorzaakt God niet , maar de mensen.

Dus eigenlijk zou je dan juist nog meer je heil bij God moeten zoeken ?