bijbel sprookjesboek?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
IcePrincess

Berichten: 7738
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

bijbel sprookjesboek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-02 12:33

ik wil dus eigenlijk wel weten of christenen echt alles geloven wat er in de bijbel staat.
want in de bijbel staat dus dat god de aarde heeft geschapen en dat de eerste mensen adam en eva waren...maar er is bewezen dat de aarde is ontstaan door de "big boom" en dat mensen afstammen van de apen.
en hoe zit dat met die ark en dat van alle beesten er 2 meegingen...dat past toch nooit?
ik zoek geen problemen ofzo hoor maar dit is iets wat ik me al een tijdje afvraag.


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re: bijbel sprookjesboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 13:01

ah een interessante posting! Haha!
het is niet bewezen dat de bigbang de oorsprong is van het universum dat wij kennen, maar wel de meest geaccepteerde theorie. zo gaat er een theorie over de bigbang dat dit niet de 1e bigbang is en ook niet het 1e universum. het universum zou zichzelf vernietigen met als resultaat een nieuwe bang.

er zijn christenen die keihard en letterlijk geloven wat er in de bijbel staat. je kan de eerste boeken van het oude testament zien als een beeldspraak van hoe mensen zich moeten gedragen ipv een letterlijke vertelling van gebeurtenissen (zoals een geschiedenisboek). zelf zie ik de hele bijbel zo en meer een manier, een hulpstuk om het prettige (goddelijke) in jezelf te vinden. heb je wel eens gehoord van de dode zee rollen en die gevonden zijn bij het plaatsje Nag-Hammadi?
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 10-08-02 13:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Amor Vincit Omnia

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 13:17

Ik vindt mezelf meer volgend de bijbel leven dan sommige mensen die volgens de bijbel leven.
De meeste oorlogen zijn nog altijd religieus, toch wel ironisch

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 13:21

in sommige religies is van verdraagzaamheid geen sprake of er wordt zelfs in de "heilige" boeken geschreven dat niet-gelovers gestraft/gedood worden. dat geeft aanleiding voor sommige gelovigen dat op te volgen. "alles wat niet in mij geloof is fout".

Amor Vincit Omnia

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 13:42

welke religies doel je dan op???? ik denk dat de bijbel zelf evenals het geloof zelf geen bron voor een oorlog is. het wordt mijns inziens veroorzaakt door de mensen die de verschillende geloven tegen elkaar opzetten en niet de Bijbel zelf.

"Idealisten houden het oog op de toekomst gericht: als zij één blik in het verleden sloegen waren zij geen idealisten meer."
- Eric van der Steen

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 13:49

Juist ja, en dat bedoel ik nou precies met dat ik denk dat ik meer volgens de bijbel leef dan sommige religieuze groeperingen.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 13:50

islam en jodendom. de teksten op zichzelf zijn ook niet de bron maar de interpretatie.

Amor Vincit Omnia

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 13:52

Ik zie de bijbel ook als een soort "Forrest Gump" Lachen

Ja klinkt misschien maar raar , maar Forrest Gump is een mooi , spannend verhaal , dat kunstig verweven is met waargebeurde en bekende gebeurtenissen in de geschiedenis.
Daardoor lijkt het echt.

Als over , zeg , 3 eeuwen die video gevonden wordt , dan kan ik me voorstellen dat die vinders daarvan dan denken dat het waarheid is...

Beetje vage vergelijking misschien maar begijpen jullie wat ik bedoel ?

Ik ben het helemaal eens met Rom overigens.

De Bijbel is op zich goed als het mensen steun geeft en helpt een goed eervol leven te leiden zonder andere mensen kwaad te doen (liefst nog juist GOED te doen) en helpt door moeilijke momenten heen te komen , steun geeft.

Maar als je ziet dat mensen dat boek zo uit gaan leggen dat iedereen die het er niet mee eens is een vijand is....dat is zwaar K. natuurlijk....

Verschillende geloofs-aanhangers die elkaar uitmoorden enz. terwijl er volgens mij in elk heilig boek staat dat je elkaar niet MAG doden..

Hoezo schijnheilig ??

Als iedereen nou echt volgens de Bijbel of welk ander heilig boek ook leefde , dan zijn we misschien met z'n allen naief maar ziet de wereld er wel beter uit....

Ik zelf heb geen Bijbel , vind het een interessant knap geschreven verhaal
maar heb mijn eigen verstand , hart en geweten , daar heb ik geen regeltjes voor nodig.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 13:57

Bovendien denk ik dat het hele kerkgang gebeuren steunt op het groepseffect. Een gemeenschap waar je je veilig voelt. De maatschappij wordt individualistischer (zo mooi galgje woord) en zie daar minder kerkgang.
Maar of dat nu ook minder geloof betekend betwijfel ik, de mensen geloven nu meer op hun eigen manier denk ik.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 14:58

Forrest gump is inderdaad een heel mooi verhaal. Wat mij betreft heeft de bijbel inderdaad wel iets gemeen met sprookjes: ik geloofde als kind in sprookjes, evenals in god en de bijbel. Dat doe ik nu dus niet meer. Ik denk ook niet dat christenen verondersteld worden letterlijk te geloven wat in de bijbel staat. het is eigenlijk meer bedoeld als richtlijnen en voorbeelden. Ik denk ook dat als je de bijbel goed interpreteert, dat je niet alleen voor jezelf op komt, maar ook voor andere mensen, en dat je dus niet geheel op jezelf gericht bent, maar ook op de mensen om je heen. Ik geloof dat de bijbel heden ten dage helemaal een sprookje geworden is, in dat opzicht. Maar dat wil niet zeggen dat sprookjes niet mooi zijn. Als mensen ernaar streefden van het leven een sprookje te maken, waren ze vast ook wat vriendelijker voor elkaar, minder oorlog en zo.

De hond is de betere mens

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 14:59

volgens mij is het niet bewezen dat de aardbol na een *BOEM* er was en enz. De onderzoekers lopen vast in in hun onderzoek, dat is het laatstse wat ik erover gehoord/gelezen heb... Lachen

Ik ben zelf christelijk opgevoed, ik zal eerlijk zeggen ik kan niet alles geloven wat er in de Bijbel staat sommige dingen zijn zo onwaarschijnlijk... Maar aan de andere kant zit er wel een kern van waarheid in waardoor het wel geloofwaardig is... Ik vind de Bijbel een heel lastig Boek....
Ik ken een heleboel mensen die echt steun enz in de Bijbel vinden, ik kan dat niet meer, een jaar geleden kon ik dat nog wel... nu niet meer...

Oorlogen... tja... ieder vat de Bijbel op zijn/haar manier op, kijk maar naar alle bewegingen/sektes... ze hebben ieder hun eigen kijk op de Bijbel...
Ik vind persoonlijk dat je je eigen weg in het geloof moet vinden, hoe je dat doet zo doe je het... maar laat wel ieder zijn waarde... en ga niet uitroeien....!!!

De manier waarmee ik opgevoed ben, vind ik niet erg, maar de regels in mijn kerk daar benik het niet altijd mee eens... maar das een ander verhaal!

Lachen

en trouwens die ark... is 135 meter lang, 22.5 meter breed en 13.5 meter hoog. Nou heb ik absoluut geen idee of dit nou werkelijk groot is of niet (ben niet zo goed met dat wiskundige inzicht Haha!). Maar er waren verschillende etages....

....

Plau

Berichten: 310
Geregistreerd: 02-11-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 16:19

ik vind al die dingen in die in de bijbel staan nogal ver gegrepen :S Ik denk dat het eerder een soort van sprookjes idd. Sprookjes met een bepaalde les erin. Ik ben sowieso niet zo kapot van godsdiensten (ben zelf heidene zoals kim dat altijd vind Tong uitsteken, heb geen geloof, ben ook nie gedoopt enz). Zo heb je christenen die never nooit niet naar de kerk gaan, maar met Pasen of met Kerst MOET iedereen ineens schijnheilig naar de kerk :S Beetje hypocriet als je het mij vraagt, maar goed.

Die ark van Noah is ook meer een les dan een feit, want ik bedoel maar, van ALLE dieren van de wereld 1 mannelijk en 1 vrouwelijke.... echt niet hè! Dan moet je sowieso al heel de wereld over, omdat nie alle dieren op 1 plekje voorkomen (althans, neem aan dat er toen nog geen dierentuin was Tong uitsteken hehe).

Ik ben meer van de wetenschap (hoewel ik wel in onverklaarbare dingen geloof hoor, zoals magie enzo), wat betreft de ontwikkeling van de aarde.

Ik geloof in evoluties en dergelijke, zo zie je dat mensen in warme landen beter tegen hitte kunnen, donkerder zijn, enz.

Maar goed, bijbel vin ik niet iets om naar te leven. Misschien wel om lessen door te leren, maar ik vind dat je lessen zelf moet leren, uit eigen ervaring, niet door wat te lezen, anders zou iedereen wel naar Oprah Winfrey enzo kijken en de bijbel lezen Knipoog

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 16:26

Als we van de apen ofstammen hoezo zijn er dan nog apen??? Is nog een vraagje die ark zal wel groot zijn denk ik, maar zouden daar ook elk ras van een soort daar zijn pas toch nooit

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 16:28

een sprookje dat vind ik het absoluut niet, in sprookjes worden geen meiden verkracht, geen mensen uitgeroeid, geen volledige mensenovens gebruikt....

Er is een deel in de Bjibel wat bestaat uit gelijkenissen, deze verhalen zijn niet echt gebeurt, maar ze hebben als doel om de mensen na te laten denken! De Bijbel is niet een en al rozegeur en maneschijn, mannen gaan vreemd, verkrachten vrouwen, doden pasgeboren meisjes, gooien mense (joden... waren het geloof ik) op de brandstapel.... nee het kan geen sprookje zijn daar is het te ruig en ruw voor!

....

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 17:17

Wel een mooie in de bijbel als xze Jezus weer eens testen.
Een vrouw heeft overspel gepleegd en volgens de bijbel moet ze dan gestenigd worden. (Ja, dit is waar). Dus die bijbelgeleerden naar Jezus. "Zeg Jezus, deze vrouw heeft overspel gepleegd en dient daarvoor gesteningd te worden".
"Tjaja zegt Jesuz, dat is zo ja, weet je wat? Laat hem die zonder zonde is de eerste steengooien"
1 voor 1 druipen de bijbelgeleerden af.
Is eigenlijk wel off-topic, maar vond het wel een goeie Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 17:47

Romkabouter schreef:
Wel een mooie in de bijbel als xze Jezus weer eens testen.
Een vrouw heeft overspel gepleegd en volgens de bijbel moet ze dan gestenigd worden. (Ja, dit is waar). Dus die bijbelgeleerden naar Jezus. "Zeg Jezus, deze vrouw heeft overspel gepleegd en dient daarvoor gesteningd te worden".
"Tjaja zegt Jesuz, dat is zo ja, weet je wat? Laat hem die zonder zonde is de eerste steengooien"
1 voor 1 druipen de bijbelgeleerden af.
Is eigenlijk wel off-topic, maar vond het wel een goeie Lachen


die is idd mooi! Ik kende hem ook al! Maar hji blijft goed!

....

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 17:50

de bijbel staat vol met dat soort uitspraken. de rode draad in het nieuwe testament is ook min of meer: "wat je niet wilt dat jou geschied, doet dat ook een ander niet." in het oude testament is dat meer blijk van Gods macht (vooral in genesis en exodus) en de weg naar monotheisme (de andere boeken).

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 17:53

esmee ik ben met je eens dat de bijbel niet met een sprookje vergeleken kan worden maar in sprookjes wordt ook wel wat af gemoord hoor. Tong uitsteken

Amor Vincit Omnia

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 17:57

Hans & Grietje , Roodkapje , Sneeuwwitje , 7 geitjes ........

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 17:59

Lord of the Rings Haha!

Amor Vincit Omnia

IcePrincess

Berichten: 7738
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-02 18:07

er wordt al een paar keer gezegt dat het niet is bewezen van die oerknal maar ik heb pas op tv een dokumantaire gezien over het ontstaan van
het heelal (zal het even zo kort mogelijk vertellen)
eerst was er helemaal nix en dan ook echt helemaal nix en ineens was er een beetje energie dat zich omzette in atomen (het omgekeerde van een atoombom dus, daarbij worden een paar atomen omgezet in heel veel energie) die atomen waren materie en antiematerie die met elkaar "vochten" de materie heeft toen gewonnen en heeft sterren, planeten enz. gevormt en die antiematerie is dus het luchtledige (de rest van de ruimte)
verder is er ook bewezen dat er meerdere sterrenstelsels zijn (heel erg veel zelfs, dus een grote kans op meer leven in de ruimte) en ook dat het helelal zich steeds sneller uitbreid...best ingewikkeld allemaal maar er is dus een hele erge grote kans dat die knal er is geweest

ook heb ik een dokumantaire gezien over stigmata en dat deze "ziekte" bijna alleen maar voorkomt bij gelovige mensen.
ook werd er vertelt dat jezus niet aan het kruis is opgehangen zoals op al die beelden enzo...want als je door je handen een spijker krijgt en ze hangen je zo aan een kruis dan scheuren je handen omdat die het gewicht niet kunnen dragen dus als het al uberhoubt (?) is gebeurd dan zou hij door zijn polzen zijn genageld en dus hadden al die mensen hun wonden op de verkeerde plek zitten

ik zou best kunnen geloven dat er iets bestaat zoals een god maar die bijbel werkt daar eigenlijk wat op tegen want zoals ik het nu zie is het geloof gebaseerd op leugens

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 18:25

God hinh niet alleen aan zijn handen ook aan zijn voeten nouja daar zat een een spijker doorheen, en er werden d8 ik meer mensen zo opgehang4en maar opzich maakt dat niet veel uit hoe.
Maar ik vind die oerknal een te vaag verhaal de natuur zit zo ingewikkeld in elkaar..... Maar hoe kanm het dan dat er nog apen bestaan? Ik vind me zelf ook nou niet echt op een aap lijken ben veel knapper Schijnheilig Haha!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 18:42

stel jezus heeft geleefd: je kan een onderscheid maken tussen de werkelijke persoon jezus en de mytische figuur jezus (zoals beschreven in de bijbel). zo is er een theorie dat jezus niet aan het kruis gestorven zou zijn, maar samen met maria magdalena in zuidfrankrijk hun leven hebben uitgezeten.

wat betreft dat nagelen, de hele bijbel staat natuurlijk vol van tegenstrijdigheden en dingen die volgens de natuurwetten niet kunnen. ik denk dat het met name door die dingen belangrijk is om de bijbel niet te zien als geschiedenisboek (katholiek=zoals het beschreven staat), maar meer als richtlijn en hulpmiddel (gnosis, wat weer raakvlakken heeft met boeddhisme).

Amor Vincit Omnia

IcePrincess

Berichten: 7738
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-02 18:45

ik dacht dat jezus werd opgehangen maar nu zeg jij god Verward
ik weet wel dat hij ook door zijn voeten is genageld maar dat zou wel op die plek gekent hebben, alleen die handen kloppen niet, ook vond ik het wel grappig dat al die mensen die wond van die speer niet allemaal op de zelfdde plek hadden

de apen van nu zijn ook wel anders dan de apen waar wij van afstammen
de apen van nu hebben dezelfde voorouders als wij

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 18:48

heb nog niet alles hierboven doorgelezen, doe ik later wel een keertje, maar mijn mening hierin is:
Ik geloof ook, maar ik kan ook niet alles verklaren. Zo geloof ik dat God de wereld heeft geschapen, maar hoe zit het dan met de Prehistorie ed. Kan me niet voorstellen dat Adam en Eva holenmensen waren en dat soort dingen. Dat moet ook ergens begonnen zijn, maar waar?
En de mammoet dan? De aarde was toch woest en ledig? Het valt niet te verklaren, en als je zo gaat denken met al die geschiedeniszaken, tja, dan lijkt het mij dat de bijbel niet klopt, waar geloof ik in????
Maar ik geloof wat in de bijbel staat en denk er verder niet bij na hoe alles in mekaar zou kunnen passen. Ben benieuwd naar jullie theorieen hierover....

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 0_saskia_0, Amazonbot, Anoukjuuuhh, ComscoreBot, Danielleeee_, Dennenboom, Drico, Elegance_, F_Orumster, fierefluiter, fro, Gittta, GoogleAdsense, haffjechip, IASCrawler, nicole_floor, Relaxed, VivianHesen, wemkelover, Zebrastreep, Zick_Zack en 65 bezoekers