leugenachtig: erg of niet?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

leugenachtig: erg of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-02 16:06

Zelf vertelde ik als kind vaak fabeltjes om ergens maar vooral onderuit te komen, maar dat haalde het niet bij mijn zusjes vriendinnetje.

Ze heeft tot nu toe (we kennen haar zo'n 8 jaar) al zoveel kleine en grotere leugens verteld dat ik de draad een beetje kwijt ben. Vroeger was het nog grappig of schattig, maar het lijkt nu toch wel erg serieus te worden. Ze is 'pas' 12 dus zo erg is het misschien nog niet, maar ik maak me zo langzamerhand (terecht?) zorgen om haar.
Toen ze 4 was vertelde ze een verhaal over haar ouders die verongelukt waren en dat ze dus in een pleeggezin zat. Iedereen nam dat erg serieus en na het nagevraagd te hebben bleek het niet waar te zijn. Haar ouders schrokken er behoorlijk van.
Daarna volgden wat minder erge leugen(tje)s en zo langzamerhand geloofden we haar niet echt meer.
Totdat ze verkondigde dat ze een paard kreeg. Weer iedereen serieus erop in. Dus haar moeder belt geïrriteerd op, wat wij haar wel niet aankletsten (zijn aardige mensen, goede band ermee, dus het was niet verwijtend oid). Mijn vader verhaal uitgelegd, en toen bleek het wel hilarisch te zijn. Ze is toen door haar ouders er op aan gesproken en ook wij hebben gezegd dat we dat soort geintjes niet op prijs stellen.
Een paar weken geleden vertelde ze mij en mijn zusje dat 1 van die zangeressen van K3 een auto-ongeluk had gehad en dood was. Naja, ken ik toch niet en zo erg vond ik het niet. Maar ik zag er niets over in het nieuws, vond ik vreemd, maar ja, ik kijk ook niet de hele dag tv. En laatst waren ze dus gewoon op tv. Niks dood, niks auto-ongeluk.
Zo zit ze dus vol verhalen waarvan we niet direct kunnen bewijzen dat het niet waar is, maar ik geloof er zo langzamerhand geen snars van. Ze loopt op te scheppen dat ze een zuigzoen heeft gehad en dat soort dingen. Dat geloofde ik niet dus ik zei dat ze met de stofzuiger had lopen spelen. Nee, ze had echt zo'n plek, maar ze kon 3 dagen al niets meer laten zien. Twijfelachtig dus.
Op zich zijn onwaarheden niet zo erg, maar ik begin dit behalve onplezierig (je stinkt er gewoon met open ogen in) ook gewoon zorgelijk te vinden. Het is natuurlijk niet mijn dochter, en mijn zusje is de eerlijkheid zelve (die komt 1 minuut later al aan met: ok het is niet waar, die kán gewoon niet liegen) dus ik vrees ook neit voor 'besmetting'. Het is meer dat ik vroeger ook behoorlijke onwaarheden produceerde (geloof mij, dat was niet half zo erg als dit) en heb me daarmee ook aardig in de nesten gewerkt (het meeste kwam niet uit, maar dan nog).
Uiteindelijk kun je er niet meer van op aan dat ze oprecht is en moet je overal iets achter zoeken, da's heel vermoeiend, maar ik kan me ook voorstellen dat als zo'n leugen uitkomt het haar veel problemen oplevert. Het zeggen heeft denk ik niet zo'n zin, maar ik ben meer benieuwd naar andere meningen (of dezelfde meningen). Ik zit er wel over te denken om over het K3-leugentje flink tegen haar uit te pakken, dat dat gewoon niet grappig is (hoe oninteressant ik K3 ook vind). Omdat ik weet dat ze echt niet bang is en zelfs naïef ben ik misschien ook wel bang dat ze in andermans leugentjes stinkt en daar heb ik zelf ook weer niet zulke goeie ervaring mee, en ik was er nog met mijn volle verstand bij...
Wat vinden jullie?

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 16:12

Heb je wel eens gedacht aan een koekje van eigen deeg? Vertel net zulke sprookjes en als ze dan komt vragen om uitleg, kun je de achtergrond ook mooi toelichten.
Wel onschuldige dingen graag, begin maar met vertellen dat er een slagroomtaart in de koelkast staat ofzo.

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 16:15

Ik had op de Middelbare school een vriendin met dat gedrag. Niet erg leuk om er later achter te komen dat alles wat ze zei gewoon gelogen was. Ik vond bijvoorbeeld een jongen leuk, vertelde zij dat dat al een paar weken haar vriendje was maar dat hij niet wilde dat iedereen het wist. En zo kan ik nog wel 30 voorbeelden geven van verhalen die ze verzonnen heeft...
Het is dus niet fijn om erachter te komen dat die persoon dus vrijwel nooit eerlijk tegen je is geweest... Boos!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-02 16:18

Ik heb anders wel een goeie hoor: jaren geleden hadden we een geweldig idee voor een reclame bedacht, was erg grappig. Als ik zeg dat ik gebeld heb en dat ze heel geïnteresseerd zijn maar dat ze eerst dit of dat van haar moeten hebben... gelooft ze zo. En dan zeggen dat ze het toch niet willen omdat... vul maar in.
Toch heeft dat niet mijn voorkeur, oog om oog ben ik niet zo'n voorstander van. Ze zit nu ook op een andere school dan mijn zusje en ze groomt nog wel eens met wedstrijden, ze komt natuurlijk ook wel langs (dikke vriendinnen Knipoog ). We hebben het er thuis ook al eens over gehad en iedereen voelt zich gewoon genomen, ze is nog te klein voor Boobytrap maar anders zou ik haar daar écht voor opgeven! Echt altijd als zij wat zegt geloof ik het niet, en als het dan ook nog eens neit waar blijkt te zijn voel je je toch nog genomen, heel gek is dat.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 17:30

Ik denk dat dit gewoon puur aandachttrekken is wat zij doet...

Als het echt uit de hand loopt zullen toch haar ouders en niet jij in moeten grijpen. Voorlopig zou ik de sterke verhalen maar voor lief nemen, en er niet te serieus op in gaan.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 17:51

Zulke mensen gaan onherroepelijk hard hun neus stoten, dat is onvermijdelijk. natuurlijk zijn jullie niet de enigen tegen wie ze liegt, en ook niet de enigen die zich daaraan ergeren. En het is nu een gewoonte van haar geworden of een aanwensel. Het is inderdaad een vorm van aandacht trekken, kennelijk vindt ze de realiteit niet interessant genoeg, of is ze bang dat ze zelf niet interessant genoeg is om naar te luisteren of om mee op te trekken. Toch zal ze het er mee moeten doen, ze zal genoegen met zichzelf moeten leren nemen. Als ze dat niet doet, zal ze weinig vrienden overhouden op den duur. En zoals je zegt, ze is nu nog maar zeer jong, dus mensen zijn nog vergevingsgezind. MAar het is een gewoonte die ze best wel eens zou kunnen blijven handhaven als ze volwassen is. En dan accepteren de mensen dat niet meer. Je zou dit tegen haar kunnen zeggen, bij wijze van waarschuwing.

De hond is de betere mens

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 20:02

Ik denk dat Desiree hier helemaal gelijk in heeft.
Zelf denk ik ook dat ze het doet omdat de realiteit vaak niet zo boeiend is.
En om toch interessant gevonden te worden, wordt er dan maar een opgeklopt verhaal van gemaakt.
Bij kleine kinderen is dat heel normaal, die zitten vol fantasie en als je klein bent dan wordt dat ook geaccepteerd.
En terecht imo, je bent tenslotte niet voor niets jong.
Maar nu ze wat ouder begint te worden, is ze eigenlijk de leeftijd ontgroeid van dit soort leugen(tje)s.
Misschien dat je haar er eens rechtstreeks mee kunt confronteren als je haar erop betrapt.
Niet met verwijten, maar als opbouwende kritiek.
En vooral ook benadrukken dat ze van zichzelf al interessant genoeg is, en dat ze dit soort onzin helemaal niet nodig heeft om leuk gevonden te worden !

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 20:44

Moeilijk wij hadden zo iemand in ons examen jaar (curly2day en ik)
Ze vertelde me in volle vertrouwen dat ze een kindje had met haar ex vriend dat meisje woonde bij kennisen.
Ik moest zweren dat ik me mond erover hield zo gezegd zo gedaan totdat een ander klasgenootje ineens kwam met van heb je dit en dat al gehoord....
Binnen de kortste keren wist de hele school het en ook het ex vriendje en toen bleek dus dat het helemaal niet waar was.
Niet veel later had ze een nieuw vriendje.
een goede vriend van een jongen uit onze klas.
Ze raakte zwanger van hem en ze liet het kind weghalen maar omdat ze niet alleen durfde en haar vriend niet meer wou moest mijn klasgenootje maar mee.
Dus zij naar 1 van de 2 ziekenhuizen in Apeldoorn geweest.
Zij is weggeweest en hij heeft ruim een uur beneden in de wachtruimte zitten wachten.
Hij was aardig ondersteboven van het verhaal en verteld het hele gebeuren aan zijn moeder die verpleegkundige is...
je raad het al bleek die hele afdeling niet in dat ziekenhuis te zitten maar in het andere ziekenhuis!

Haar ouders waren omgekomen bij een vliegtuig ongeluk ( uiteindelijk bleek ze 'gewoon' geadopteerd te zijn)
etcetc.
triest voor het meisje.
sommige mensen zijn nou eenmaal zo ik ken er wel meer en als ze hun kop stoten ben jij de schuldige en dan liegen ze zich er wel weer uit er zijn namelijk altijd mensen die dit soort mensen geloven.
Of je er wat aan kan doen?
hopen dat ze optijd wakker wordt misschien...

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 08:38

Jeetje, lijkt me ook heel rot, kan me voorstellen dat je je er behoorlijk door in de zeik genomen voelt. Moeilijk om te zeggen wat je er precies aan kunt doen. Idd wat Kim al zegt: hopen dat ze op tijd wakker worden. Terugpakken lijkt me ook moeilijk, want vaak zijn de verhalen die je verzint, lang niet zo raar als die van haar en schiet het nog niet op. Het komt alleen vaak zo banketstaaf over als er iets over iemand beweert voor dat niet waar is (zoals die zangeres van K3 bijv.). Er kunnen echt mensen met dit soort ongein behoorlijk gekwetst worden.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alenthe05, brennie85, carola, Carolinelady, dalena, diemth, estell__, fro, GoogleAdsense, Hootje, jasmijn16, Jayya, leintje_, LouLi, Nathalie__, oblix, shaddy82, zuperzmoker en 55 bezoekers