MKZ-verdenking lijkt loos alarm

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

MKZ-verdenking lijkt loos alarm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-02 12:03

Heb net even op 106 gekeken, dit staat er, dus ga gerust op vakantie:

Het ministerie van Landbouw gaat ervan uit dat in Nieuw-Schoonebeek in Drenthe geen MKZ is uitgebroken. Bij een routinetest op een bedrijf is een van de runderen positief bevonden. "Vermoedelijk vals positief", luidt het bij Landbouw. Het gaat waarschijnlijk om een vervuild monster of een anderszins mislukte test.

Bedrijven die te maken krijgen met een MKZ-verdenking, hoeven zich in principe geen zorgen te maken, laat het ministerie weten. Jaarlijks testen zo'n vijftig dieren vals positief, gemiddeld één dier per week. Bovendien vertoont het dier op de boerderij in Nieuw-Schoonebeek geen verschijnselen van de uiterst besmettelijke veeziekte.

Op last van de Rijksdienst voor de Keuring van Vee en Vlees is het bedrijf in Drenthe wel van de buitenwereld geïsoleerd. Maar ook dat is vrij normaal: zowat elke week gaat ergens in Nederland een boerderij tijdelijk dicht, totdat definitief is gebleken dat met de gezondheid van het dier in kwestie niets aan de hand is.

Vanmorgen gaf Albert Lanting van de Noordelijke Land- en Tuinbouworganisatie LNTO al aan dat het niet gaat om een "zware verdenking". In maart en april vorig jaar heerste de ziekte op en rond de Veluwe en in Friesland. Er werden toen 26 gevallen van MKZ vastgesteld. Zo'n 280.000 dieren werden geruimd.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 12:08

Je was me voor, ik las het net op de endurance-mailinglist en wilde het hier al naartoe kopiëren.

Net m'n moeder gesproken en die zegt hetzelfde: gewoon gaan, die wedstrijd van morgen gaat toch gewoon door dus die ga ik niet meer afzeggen, en alles wat daarna komt is maar afwachten. Mocht het de verkeerde kant op gaan, dan maar hopen dat we z.s.m. met paard terug kunnen. Maar vooralsnog hou ik ook maar in m'n achterhoofd dat het allemaal met een sisser afloopt.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 19:09

Wat ik totaal niet snap, is dat de media niet voorzichtiger is met dit soort berichtgevingen. Wat maakt het niet allemaal los bij de mensen die dit van dichtbij hebben meegemaakt en nog steeds niet verwerkt hebben. Vanzelfsprekend is het geweldig dat het loos alarm is.