Ouders beginnen gezinshuis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loesss

Ouders beginnen gezinshuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 10:14

Misschien voor sommige al bekend, maar wilde het toch nog even kwijt hier op bokt.

Mijn ouders beginnen dus een gezinshuis. Een huis met plaats voor 4 pleegkinderen vanuit jeugdzorg. Een plaats waar deze kinderen weer in een gezinssituatie op kunnen groeien. Een plaats waar ze zich weer veilig voelen. Een plaats voor iedereen, kinderen vanaf 12 jaar, allochtoon of nederlander maakt niet uit.

Mijn moeder is hierover begonnen omdat ze zelf op een residentiele setting werkte (groepshuizen, waar kinderen die niet thuis kunnen wonen, doordeweeks verblijven). Daar zag ze dat zoveel kinderen geen plaats hebben, wanneer kinderen boven de 12 zijn en ook nog eens allochtoon kunnen ze het helemaal schudden. Daarom hebben ze besloten dit op te zetten.

Sinds 2 weken word er volop gebouwd. Er komen 4 dakkapellen en een aanbouw met 3 slaapkamers.
Mijn twee broers en ik wonen niet meer thuis, alleen in het weekend, doordeweeks op kamers.

Aan de ene kant vind ik het zo knap van mijn ouders en zouden meer mensen het moeten, anderzijds zo vervelend. Andere kinderen die in MIJN keuken zitten, mijn kamer die mijn kamer niet meer is. Kinderen die met MIJN hond spelen en mijn ouders die de aandacht in het weekend niet alleen aan mij geven... pfoe....

Wat is jullie mening?

MissBambi

Re: Ouders beginnen gezinshuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:16

ja ik zou het niet willen.. vind het ontzettend knap van je moeder dat ze het doet maar net als jij zou ik het ook erg verveledn vinden als ze mijn hond gaan knuffelen of 's ochtends ineens in mijn keuken zitten Scheve mond

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:20

Ehhhh.......... MIJN hond ????? MIJN keuken ?????

Als ik het goed begrijp is het toch de hond en de keuken van je ouders?

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:24

ik geloof dat je toch wel de keuken en hond als eigen mag beschouwen als die van je ouders is of zie ik dat verkeerd? ik zie ons huis ook echt wel gewoon als ons huis...

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:29

ik vind het heel goed van je ouders dat ze zoiets willen doen maar begrijp ook heel goed dat jij het aan een kant niet zo leuk vindt. tuurlijk zijn de hond en de keuken van je ouders, maar ik begrijp heel goed dat jij het niet leuk vindt dat ze in het huis rondlopen en met de hond spelen.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:30

Misschien het gevoel van 'Dat is van mij, omdat ik daar lang heb gewoond', Sosha?

Ik vind het geweldig van je ouders, maar ik begrijp je heel goed. Ik zou het eerlijk gezegd ook niet willen dat er hier thuis zoiets komt.

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 10:31

Sosha schreef:
Ehhhh.......... MIJN hond ????? MIJN keuken ?????

Als ik het goed begrijp is het toch de hond en de keuken van je ouders?

Ja naja ik woon nu doordeweeks op kamers sinds een jaar, neemt niet weg dat mijn hondje nog bij mijn ouders woont en dat dat huis toch echt voelt als MIJN huis en mijn studentenkamertje toch wat anders is...

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:33

Ik zou niet weten wat er aan het huis van mijn ouders van mij is. Ik heb er nooit wat voor gedaan, nooit iets aan betaald. Hun huis, hun beslissing zou ik zeggen, zeker als je er al niet eens meer woont.

Ik vind het een vreemde gedachtengang om te zeggen als ik ergens lange tijd gebruik van mag maken, dat je er dan ook iets over te zeggen zou hebben.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:33

Jij bent uit huis, jij bent je eigen, zelfstandige leven begonnen. Moeten je ouders nu achter de geraniums gaan zitten wachten tot je thuiskomt?
Wees blij dat ze een doel in hun leven hebben, en wees trots op ze dat ze iets voor een ander willen betekenen....

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 10:36

Ik vind dit een beetje eerlijk gezegd vervelende opmerking. Ik vind eerlijk gezegd wanneer je studeert je je echt nog wel langzaam los mag maken van mijn ouders. Ben jij nooit meer nadat je op jezelf ging een weekendje naar huis gegaan? En wilde je dan niet lekker bijkeuvelen met je ouders in je eigen vertrouwde plekje waar je 12 jaar hebt gewoond en zoals het was? En mijn ouders werkten gewoon allebei (pap blijft dit ook doen), dus die zaten sowieso al niet achter de geraniums!

En bovendien zeg ik ook dat ik het heel goed vind van mijn ouders, alleen wel moeilijk.

Korleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:38

ik itr ook op kamers maar ben af en toe toch wel blij dat ik naar mijn ouders kan.. je kunt nog steeds o iemand terug vallen en dat kan als je ECHT op je eigen zit niet meer
en ik snap best dat je het nog steeds mijn keuken noemand. als ik thuis zeg.. bedoel ik altijd het huis van mijn ouders en niet mijn kamer in nijmegen

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:39

Natuurlijk ging en ga ik regelmatig naar huis.
Alleen het is mijn thuis niet meer, dat heb ik ergens anders, omdat ik nu zelfstandig ben. Om het ff heel hard te zeggen, je klinkt als een kleutertje, die stampvoetend zegt: maar het zijn mijn pappie en mammie, en mijn hond, en mijn hond en mijn speelgoed, en ik wil het niet delen.....

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:46

snap wel wat je bedoelt, je moet ineens dingen gaan delen, met kinderen die je niet kent, met een achtergrond waarvan je denk, poepoe
Maar aan de andere kant, wees trots op je ouders,dat ze deze kinderen een kans geven. JOU ouders, die jou zoveel liefde hebben gegeven en jou nu de kans geven om te studeren. Jou ouders die nu nog zoveel liefde, tijd en energie hebben om andere kinderen te helpen.Wees trots op jezelf dat je in het weekend naar huis kan en dan kan zeggen tegen die kinderen, wat een gave ouders heb ik he en wat is onze hond lief tegen jullie. Laat jij jou liefde tonen die jou ouders jou hebben gegeven. Jou hebben opgevoed en gemaakt zoals je nu bent. En denk dan, julie worden net zoals mij, " gelukkig"

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:50

Nee joh zo moet je helemaal niet denken. Juist supertof dat je ouders zoiets op willen starten, helemaal omdat hun eigen kinderen al uit huis zijn. Ze hadden ook kunnen besluiten nog even door te fokken, dan had je je kamer en hond ook moeten delen. Knipoog Of kunnen gaan scheiden en opnieuw trouwen met iemand die ook kinderen heeft. Het is hun leven en daar zou ik mij maar mee schikken. Het zal ongetwijfeld niet makkelijk worden, maar daarentegen zal het ook heel veel leuke dingen met zich meebrengen!

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 11:05

Josa schreef:
Aan de ene kant vind ik het zo knap van mijn ouders en zouden meer mensen het moeten, anderzijds zo vervelend. Andere kinderen die in MIJN keuken zitten, mijn kamer die mijn kamer niet meer is. Kinderen die met MIJN hond spelen en mijn ouders die de aandacht in het weekend niet alleen aan mij geven... pfoe....

Wat is jullie mening?

Let op: Ik zeg hier ook dat ik super trots op ze ben en het heel knap vind en het zelfs meer mensen zouden moeten doen! Ik ben absoluut geen kleutertje die stampvoetend boos is op mijn ouders. Het is ook gewoon met me overlegd, ik heb toen ook gezegd hoe ik me eronder voelde....

En ben ik als 19 jarige ineens helemaal kind af? Dus mag ik er niet meer mee zitten dat toch ook mijn leven helemaal anders word?

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 11:06

nikkigioa schreef:
Nee joh zo moet je helemaal niet denken. Juist supertof dat je ouders zoiets op willen starten, helemaal omdat hun eigen kinderen al uit huis zijn. Ze hadden ook kunnen besluiten nog even door te fokken, dan had je je kamer en hond ook moeten delen. Knipoog Of kunnen gaan scheiden en opnieuw trouwen met iemand die ook kinderen heeft. Het is hun leven en daar zou ik mij maar mee schikken. Het zal ongetwijfeld niet makkelijk worden, maar daarentegen zal het ook heel veel leuke dingen met zich meebrengen!

Eerlijk gezegd zie ik nu niet heel veel leuke dingen. Noem ze eens? En tja als het eigen broertjes en zusjes waren geweest was het heel anders geweest. Daar groei je ten eerste mee op en zijn wel opgevoed als jij. Dit zijn kinderen met gedragsproblemen en eventuele trauma's, die ze over hebben gehouden aan hun eigen opvoeding of leven in tehuizen.... Maar ben het ook volledig met je eens dat ik het heel tof moet vinden. Is het ook wel degelijk!

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:10

Ja, ik snap je punt wel. Je zult je ouders gewoon nu moeten delen (en zo ook dus je huis, hond, keuken etc.)
Dat zal misschien even wennen zijn.
Maar ik denk dat als je die kinderen zelf leert kennen, en zien hoe ze ervan genieten om weer een 'vader & moeder' te hebben en een thuis, dat je er alleen maar van zult genieten. En het niet meer zo erg zult vinden dat ze in jou huis leven.

En anders maak je er afspraken over ; dat je een keer wat met je ouders alleen gaat doen, als je een keer thuis bent.

En misschien het belangrijkste ; Je ouders blijven echt wel van je houden. Je blijft hun kind, en ze zullen heus niet meer om die andere gaan geven.

Ik vind het echt heel knap van je ouders trouwens! Lachen

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:11

Je bent nooit kind-af. Maar je ouders kunnen van een kind van 19 jaar wel verwachten dat deze respectvol met hun keuzes omgaat. Op hun beurt kunnen ze wel rekening met jou houden. Je zegt het niet fijn te vinden dat andere kinderen in jouw kamer slapen? Waarom niet? Omdat je dan geen kamer meer hebt voor het geval je terug wilt gaan (als je eigen kamer thuis weg is is op kamers gaan gelijk zo definitief). Ik noem maar iets hoor. Praat er met je ouders over. Je zult je redenen wel hebben en daar kunnen ze best rekening mee houden natuurlijk.

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 11:20

Tuurlijk! Ik vind ook dat ik zeer respectvol ermee omga. Heb ook echt niet geklaagd. Ga ik niet doen ook. Ik help ze zelfs met ideeen en kamers inrichten voor de kinders.

Het is ook niet dat ik eigenlijk dit topic heb opgezet om te klagen, al lijkt dat nu wel zo... Het was meer mijn vraag. Hoe zouden jullie dit vinden.

In eerste instantie riep ik ook: ja prima ga je gang! Goed bezig.... Maar wanneer het echt bij je gebeurd denk ik dat ook jullie hier dieper en verder overna zouden gaan denken en het miss ook toch pijnlijk zouden vinden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:24

Moeilijk loes, snap wel hoe je je voelt. Toch raar als ja keer een weekendje thuiskomt, en het is zo anders dan je altijd gewend was.
Vind het wel knap van je ouders dat ze deze stap durven zetten, petje af!

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:25

Ik begrijp jou kant van het verhaal ook wel, het is natuurlijk geweldig dat jou ouders dit allemaal doen, maar het is wel jou huis wat je moet delen met andere kinderen.

Het iig heel erg tof van je ouders, het is jammer dat niet meer mensen dit doen Lachen.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:32

Tuurlijk is het moeilijk om ´´opeens´´ andere kinderen te zien in je eigen thuis, je evengoed, veilige plekje. Dat is ook moeilijk, ik zou dit zelf ook supermoeilijk vinden. Ik snap je heel goed!! En ik vind dit idd een superactie van je ouders!

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:34

Billy schreef:
Alleen het is mijn thuis niet meer, dat heb ik ergens anders, omdat ik nu zelfstandig ben. Om het ff heel hard te zeggen, je klinkt als een kleutertje, die stampvoetend zegt: maar het zijn mijn pappie en mammie, en mijn hond, en mijn hond en mijn speelgoed, en ik wil het niet delen.....

Billy, je kunt je best wel iets vriendelijker uitdrukken. Ik weet natuurlijk niet of je weet waar je over praat, maar het is best heftig als je je vroegere thuis ineens moet delen met mensen die je niet kent. En ik hoor haar ook nergens zeggen dat ze het absoluut niet wil hebben, maar slechts dat ze het best vervelend vind. En natuurlijk is het je huis niet meer als je zelfstandig bent, maar ergens blijft het toch een beetje je thuis. Mijn moeder runt weliswaar geen gezinshuis, maar we hebben de afgelopen jaren wel een aantal mensen tijdelijk opgevangen. Als we nu voor dezelfde keuze staan doen we het zo weer, maar het heeft meer impact dan je denkt. Het is erg makkelijk om iemand aan te vallen die er voor uitkomt diep van binnen een paar bedenkingen te hebben, maar ik moet nog zien wie van alle mensen hier met een grote mond over goed doen en delen hun huis ter beschikking zouden stellen van anderen. En ik moet ook nog zien wie er staat te juichen als je ouderlijk huis ineens door vier vreemde kinderen wordt bezet. Het is en blijft toch een beetje JOUW hond en JOUW kamer.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:55

Ik snap erg goed hoe je je voelt, jou hele leven word idd ook omgegooid. Al is het alleen maar om het feit dat wanneer jij weer eens thuiskomt er 4 vreemde kinderen aan tafel zullen zitten die jij nooit hebt gezien maar waar je wel mee moet omgaan alsof ze familie zijn. Erg goed initiatief van je ouders ikzelf zou het nooit kunnen, blij dat er mensen bestaan zoals je paps en mams!
Veel succes ermee en misschien valt het allemaal wel mee? Heb vooral geen verwachtingen van te voren, dan valt het altijd tegen, ga er met open verwachtingen in en je merkt gauw genoeg hoe het verder gaat

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 12:02

pairadice schreef:
Billy schreef:

Billy, je kunt je best wel iets vriendelijker uitdrukken. Ik weet natuurlijk niet of je weet waar je over praat, maar het is best heftig als je je vroegere thuis ineens moet delen met mensen die je niet kent. En ik hoor haar ook nergens zeggen dat ze het absoluut niet wil hebben, maar slechts dat ze het best vervelend vind. En natuurlijk is het je huis niet meer als je zelfstandig bent, maar ergens blijft het toch een beetje je thuis. Mijn moeder runt weliswaar geen gezinshuis, maar we hebben de afgelopen jaren wel een aantal mensen tijdelijk opgevangen. Als we nu voor dezelfde keuze staan doen we het zo weer, maar het heeft meer impact dan je denkt. Het is erg makkelijk om iemand aan te vallen die er voor uitkomt diep van binnen een paar bedenkingen te hebben, maar ik moet nog zien wie van alle mensen hier met een grote mond over goed doen en delen hun huis ter beschikking zouden stellen van anderen. En ik moet ook nog zien wie er staat te juichen als je ouderlijk huis ineens door vier vreemde kinderen wordt bezet. Het is en blijft toch een beetje JOUW hond en JOUW kamer.

Dit is inderdaad precies wat ik bedoel! Dankje!