Keuze van je beroep

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Keuze van je beroep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-02 15:25

Toen ik mijn Mavo diploma had gehaald (2 jaar geleden) ben ik begonnen met de opleiding Paardenhouderij.
Van deze opleiding had ik hele andere verwachtingen en vond het eigenlijk niets...
In februari heb ik toen een beroepskeuzetest gedaan, een hele uitgebreide van 3 weken. De uitslag was: Sociaal Pedagoisch Werk. Daarmee ben ik ook begonnen vorig schooljaar.
Na een paar maanden kwam ik erachter dat dit ook totaal niet hetgene was wat ik de rest van mijn leven wou doen. De hele dag mensen vermaken.
Halverwege dat jaar kon je nog een keuze maken en ben ik nog overgestap op een andere richting binnen die sector, dat was de Sociale Dienstverlening. Dat was dus meer de administratieve kant en dat is me heel erg goed bevallen.
Helaas heb ik dat jaar niet gehaald, omdat ik zolaat was ingestroomd en het jaar over doen kan ook niet, omdat er geen nieuwe opleiding dit jaar wordt gestart.

Dus....weer wat anders zoeken.
Mijn ouders en familie zijn teleurgesteld en denken dat ik niet serieus met mijn school omga. Ze nemen mij nu ook niet echt meer serieus en willen geen nieuwe opleiding meer voor mij betalen. Ze vinden dat ik nu genoeg kansen heb gehad.
Ik baal hier zelf ook van en ik wordt ook wel moe van mezelf.
Nu ga ik dus in september de opleiding Secretariaat beginnen waarbij ik 4 dagen ga werken en 1 dag in de week naar school. Ik moet het nu zelf betalen.
Maar ik ben zo bang dat ik weer een verkeerde keuze maak en dat ik het weer niet leuk ga vinden enzo.

Zijn er mensen die ook heel lang gezocht hebben naar een beroep wat je echt leuk vind? Zijn er mensen die ook verschillende opleidingen hebben gedaan?
Of mensen die een verkeerde keuze hebben gemaakt?

Ach, weetje, eigenlijk wil ik gewoon huisvrouw worden Haha!
Maarja, ik ben 18 dus dat duurt nog wel een tijd denk ik.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 16:13

Ik ken dat probleem. Toen ik geslaagd was voor mijn Havo wist ik absoluut niet wat ik wilde worden. Ja, absoluut niet op kantoor en het liefst iets in de medische hoek, maar wat?
Ik ben toen voor apothekersassistente gaan leren maar na een paar maanden wist ik al dat die opleiding absoluut niets voor mij was! Toch maar doorgezet. Och, het was maar 2 jaar en dan had ik toch een diploma in de medische richting. Helaas voor mij werd ik net voor het eindexamen ziek en kon ik geen examen doen. Om nog een jaar over te doen, tja daar had ik geen puf meer in. Door toeval ben ik op kantoor terecht gekomen en dat bevalt me prima (ondanks mijn vooroordeel)! Ik heb via avondsstudies alsnog relevante diploma's gehaald en werk nu op de boekhouding. Zo zie je maar weer, geef de moed niet op Shaienne!
Trouwens, of die opleiding je bevalt staat en valt met je werkadres. Als je daar niet goed opgevangen wordt dan is je opleiding automatisch minder leuk! Ligt natuurlijk ook een stuk aan jezelf: Als je zelf er geen 200% voor gaat is het heel moeilijk voor je collega's om zichzelf te motiveren om jouw alles op de juiste manier uit te leggen.
Dus Shaienne, ga ervoor en ook al is het achteraf niet helemaal de juiste keuze: Alles wat je leert is mooi meegenomen bij een evt. ander baan.

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 19:12

ik ga in september m'n tweede jaar grafisch vormgeven doen, het is een hele leuke opleideng alleen zie ik mezelf in de toekomst niet egt op een kantoortje zitten en een beetje dingen ontwerpen
het allerliefst zou ik later m'n geld willen verdienen met paarden fokken ofzo....ik wilde na de mavo ook heel erg graag die paardenhouderij opleiding gaan doen alleen was dat veel te duur enzo dus daarom ging ik maar een opleiding dooen waarmee ik later tog nog wel iets kon doen wat ik ook leuk vindt, alleen ga ik de laatste tijd steeds meer twijfelen of dit nou wel is wat ik egt wil.
maar ik maar m'n opleiding gewoon af, dan heb ik iig ergens een papiertje voor en kan ik later nog kijken of ik tog nog wat met paarden kan gaan doen....dus misschien ook een tip voor jouw om eerst een opleiding af te maken en daarna kijken wat je anders nog wilt gaan doen...je kan er dan iig zelf geld voor een andere opleiding verdienen.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 19:49

Ach ja, al heb je je opleiding afgerond en ben je al een paar jaar werkzaam in de bedrijfstak waar je voor gestudeert hebt, dan nog kan de vraag: is dit wel echt wat ik wil? regelmatig terug komen.

Het is ook heel erg moeilijk om zo jong te moeten beslissen wat je nou echt wilt. Het is een belangrijke keuze, maar zie het niet als een keuze waar je de rest van je leven aan vast zit. Er zijn zoveel mensen die na een aantal jaren gewerkt te hebben, toch een hele andere richting uit gaan. Ik kan je dus geen concreet advies geven, want ik twijfel zelf ook nog regelmatig ook al ben ik al een paar jaar aan het werk, en van heel veel mensen om me heen hoor ik hetzelfde.

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 20:03

Ik stond ook achter geen een opleiding voor 100 % en ben er daarom aan geeneen begonnen.
Kost veel geld , tijd en twijfel en als je er toch niet helemaal achter staat wordt het toch niks.
Ik ben dus gaan werken totdat ik wel wist , maar weet het nu 5 jaar later nog steeds niet...

(zie ook http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=65577 )

Ik weet nu al wel beter wat ik wel en niet prettig vind in m'n werk en zo kom ik langzaamaan wel ergens op uit hoop ik.....

Ik heb nu iig werkervaring en een lekker bedrag gespaard , dat heeft ook z'n waarde.

Maar de toekomst ?

Tjha.....

Grafisch vormgever lijkt me wel leuk Haha!

ik zal Ice Princess eens PB-en voor info Knipoog

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 20:06

9 van de 10 keer kom je toch wel op een kantoortje, helaas. Maar waarom niet dierenverzorging of zo? Is dat dan niets? Daarna neem je een welgesteldere jongen en dan kan je alsnog paarden fokken

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 21:12

ik denk dat het ook niet goed is om je af te vragen of je dit of dat beroep je hele leven wil doen?
Dan zou er ook geen enkel beroep zijn wat ik zou willen doen, van mijn 21e tot mijn 65e hetzelfde werk doen? Alsjeblieft niet!!
Maar je kan je altijd omscholen of bijscholen en je kan met de meeste opleidingen best veel kanten op.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 21:42

Kinta schreef:
ik denk dat het ook niet goed is om je af te vragen of je dit of dat beroep je hele leven wil doen?
Dan zou er ook geen enkel beroep zijn wat ik zou willen doen, van mijn 21e tot mijn 65e hetzelfde werk doen? Alsjeblieft niet!!
Maar je kan je altijd omscholen of bijscholen en je kan met de meeste opleidingen best veel kanten op.


Dat had ik ook...er was niets wat me leuk genoeg leek om 40 jaar te doen *LOL* Alles wordt volgens mij saai en om met paarden je geld te moeten verdienen na je 60ste lijkt me ook niet alles...*LOL*
Ik ga nu geneeskunde studeren en ik moet zeggen dat ik er zin in heb Haha!

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 23:50

pmarena schreef:
Grafisch vormgever lijkt me wel leuk Haha!


Ga je die opleiding toch doen?Doe ik ook! Lachen En is best leuk,en leuke school.Wel weer een uurtje reizen Boos! Maar dan zit je toch weer 3 jaartjes vast(versnelde opleiding)

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 08:57

Ik heb na mijn HAVO netjes mijn PABO afgerond. Na een half jaar voor de klas gestaan te hebben, was ik er wel achter dat dat toch absoluut niets voor mij was.
Ik heb besloten de HEAO te doen, drie dagen werken, één dag zelfstudie. Op het moment zit ik in de eindfase. Ik werk fulltime en ben bezig mijn studie af te ronden. Mijn werk bevalt me prima, maar ik denk niet dat ik hier nog jaren zal werken.
Huisstijlontwikkeling en website-ontwerp vind ik erg leuk om te doen. Omdat ik steeds meer projecten hierin kreeg, heb ik een eigen bedrijf opgericht. Ook leuk voor erbij. Het is alleen jammer dat ik er zo weinig tijd voor heb.

Tja.. en als ik eerlijk ben.. Ik weet straks (2 HBO-diploma's verder) nog steeds niet of dit wel is wat ik wil.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 11:49

Ik heb multi media vormgeving gedaan (4 jarige opleiding aan het grafisch lyceum) en nu verdien ik daardoor best leuk, met maar 4 dagen werken. Maar toch heb ik nog steeds die onrust in me: wil ik dit wel? Eigenlijk weet ik nog steeds niet wat ik wil 'worden'. Mijn hart ligt gewoon bij de paarden, het liefst zou ik mijn geld in de paarden verdienen, afgewisseld met freelance vormgeven en portretten maken. Ook zou ik graag iets van dierenfysiotherapie willen doen, de kunstacademie en psychologie interesseert me ook heel erg. Ik ben er dus nog steeds niet uit.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 13:19

Jura schreef:
Eigenlijk weet ik nog steeds niet wat ik wil 'worden'. Mijn hart ligt gewoon bij de paarden, het liefst zou ik mijn geld in de paarden verdienen, afgewisseld met freelance vormgeven en portretten maken. Ook zou ik graag iets van dierenfysiotherapie willen doen, de kunstacademie en psychologie interesseert me ook heel erg. Ik ben er dus nog steeds niet uit.



Nou je haalt me de woorden uit de mond Lachen

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 14:39

Ach, je bent niet de enige! Ik heb 3 jaar Paardenhouderij gedaan voordat ik wist dat het niet echt was wat ik zocht (nou ja, werken met paarden vind ik heerlijk, maar voor dat hongerloontje...). Uiteindelijk heb ik nu iets gekozen wat ik echt wil doen, International Business and Management Studies en hierna Int. BSc/ MSc in International Administration (als ik geluk heb). Paardjes hou is erbij als hobby. Mijn zus is nog erger, ze is nu 24 en zij is 't eeuwige eerstejaars.
Er is nu zoveel keuze, ik werd er helemaal gek van...Maar ja, jij bent nog jong Knipoog

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 17:34

ik ken het ook. heb na de havo, een 3 jarige dierverzogingsopleiding gedaan. omdat ik werken met dieren erg leuk vind. inmidddels werk ik alweer bijna 2 jaar bij een menstalletje, maar het bevalt me niet echt super. vind het heerlijk om met paarden te werken, maar ik moet ook wel zin overhouden om mijn eigen pony te doen.
ik zit nog een beetje te twijfelen wat ik ga doen.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 19:20

idd
klinkt me ook bekend in de oren...

Ik ben na het middelbaar begonnen aan de opleiding T.E.W. op het unief, het eerste jaar gebuisd en jaar overgedaan, met de nodige twijfels of het wel echt was wat ik wou... jaar vlot doorgeraakt de tweede keer...
In het tweede jaar nog meer twijfels, hoe meer het jaar vorderde, hoe meer ik twijfelde
Heb nu definitief de knoop doorgehakt dat ik stop met T.E.W. en dat ik accountancy ga doen, ligt me meer, boekhouden e.d.

Dus ik denk dat je lang niet de enige bent...

Vanessa

Berichten: 1073
Geregistreerd: 08-03-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 21:04

Joh, had in ieder geval een opleiding afgemaakt, dan kun je in ieder geval laten zien welk nivo je hebt.

Zelf ben ik op de VBO beland. Heb in 1 dag besloten dat ik verzorging ging doen (mijn vriendinnetje ging dat immers ook doen)
Ik kon eigenlijk veel beter, daarom was de opleiding lang leve de lol.

Toen ben ik naar de MEAO gegaan. Waarom? Nou omdat dat de enige opleiding was in Almere (lekker dichtbij). MEAO BA. Vond ik eigenlijk ook niets meer na een jaar, maar ach, heb het maar afgemaakt want dan had ik in ieder geval een diploma. En ik wist toch niet wat ik anders moest gaan doen.

Toen was ik klaar met school en ben ik in de IT terecht gekomen. Was best geinig, maar wilde ik ook niet blijven doen. Toch 2 jaar gezeten.

Daarna ging ik weer eens rondkijken, en ben ik een jaar intercedente op een uitzendbureau geweest. DAAR kan je er wel achter komen wat je leuk vind. Je doet er vanalles: met mensen omgaan, verlonen, administratie en veel commerciele dingen.

En toen na een jaar wist ik het: Ik wilde in de P&O, en daar zit ik nu ook.
Ik werk op een hartstikke leuk kantoor in Lelystad op de personeels en salarisadministratie. En............. na de zomer ga ik weer naar school.......op kosten van het bedrijf Tong uitsteken

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 12:29

Toen ik mijn mavo diploma op zak had ben ik mbo dierenverzorging gaan doen. De school (op de opendag) leek me helemaal super en ik was er van overtuigd dat ik later iets met dieren wou gaan doen. Ik had 2 dingen die ik ongelofelijk graag zou willen: Een een eigen welsh fokkerij en een eigen dierenwinkel. Aangezien ik niet bij 'hippische' ouders opgegroeid ben en dus niet als aanleg heb lijkt het eerst me zo goed als onmogelijk. Ok, met veel geld lenen en veel doorzettingsvermogen zal ik er na verloop van tijd wle mijn brood mee kunnen verdienen, maar die keuze viel dus al af..
Een eigen dierenwinkel leek me ook super leuk. Totdat ik stage ging lopen bij petsplace. Je kunt net zo goed een eigen supermakt dan een eigen DW hebben want je gaat amper met dieren om... Alleen met hondenbrokken Lips are sealed
Dus ook bij mij kun je wel stellen dat ik een verkeerde keuze heb gemaakt qua opleiding. Ik moest van ons pap ook een beroepskeuze test gaan doen maar dat komt bij 9 vd 10 op SPW uit en dat zie ik TOTAAL niet zitten...
Dat ik iets voor mezelf wil is zeker (heb een hekel aan bazen), dus zou ik iets administratiefs moeten gaan doen. Maar dat lijkt me weer zoooo saai.. En met deze school krijg ik mijn middenstands ook...
Dus ik heb besloten deze 4 jaar (heb het eerste nu af, dus nog 3) af te maken (als ik het haal)
dan zien we daarna wel verder.....

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 12:36

Ik ga mezelf nu even quoten, dit heb ik een tijdje geleden al eens in een ander topic over opleidingen en beroepen geantwoord:

Ik was 'al' 26 toen ik eindelijk het 'etiketje' had gevonden waar ik mezelf happy bij voelde: redacteur. Daarvoor bestaat geen speciale opleiding: de meesten hebben journalistiek, geschiedenis, Nederlands of een andere taal gestudeerd, maar een echte redacteursopleiding is er niet. Ik was altijd een beetje aan het 'zwemmen', vond mijn studie Onderwijskunde wel leuk, wist niet echt wat ik ermee wilde, maar wist ook niet wat ik dan wèl wilde. Er zijn namelijk zoveel leuke studierichtingen, maar er was er niet eentje die er echt uitsprong. Dankzij de vakken die ik bij Nederlands had gevolgd, ben ik toch de richting van het redactiewerk uitgegaan en pas sinds vorig jaar weet ik dat ik me hierin thuis voel.

Maar misschien doe ik over 10 jaar wel weer iets heeeeeel anders. Een mens is nooit te oud om te leren en ook is niets zo veranderlijk als een mens. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 12:43

Nou op mijn 17 wist ik het echt niet, heb 3 opleidingen in een jaar gedaan, en bij alledrie gestopt na een paar weken. Toen zei een vriend van mij ik ga naar deurne, en ik had zoiets van..........hmm, lijkt me ook wel leuk. Tijdens mijn voorstageperiode heb ik het heel erg naar mijn zin gehad, en gedacht dat dit het toch wel was.
Na deurne afgemaakt te hebben en ik als instructrice aan de gang was, begon het al te jeuken, is dit alles, moet ik dit de rest van mijn leven doen??? wil ik dat wel?? na een paar jaar, bedacht ik me dat dit het niet was voor mij. Dus ben naar een uzb gestapt en zei, goh wat jullie doen lijkt mij wel leuk, nou daar moest je toch echt minimaal hbo voor hebben, en ik met mijn paardencv kon dat echt niet!! Boos! , na een jaar ben ik bij een bedrijf als intercedente gaan werken, na een half jaar als vestigingsmanager in opleiding, toen vond ik het niet meer leuk bij het bedrijf, en ben ik een project gaan doen om langdurig werkelozen te bemiddelen naar werk. Dit project loopt binnenkort af, en ik heb inmiddels een nieuwe vaste baan, ik word vestigingsmanager bij een ander uzb. Met de jaren kom je erachter wat je NIET wil, en vandaar uit komt er vast wel iets wat je wel wil. Maar ik ben nu 26 en weet dat ik deze baan voor een paar jaar leuk vind, daarna wil ik weer wat anders. Dat is mijn karakter.............

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 06:49

Ik heb altijd bij de FBI willen werken. Helaas was ik te oud toen ik met mijn politie opleiding begon. Politie worden vond ik later in mijn leven ook maar niets. Niet dat er hier veel gebeurt hoor, maar het zijn lange uren weg van de familie. Daarbij komt nog dat het hard zou worden doordat ik een alleenstaande moeder ben. Tijd voor mijn dochter zou ik niet meer hebben.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 09:46

Nou ik ben nu 25 en weet nog steeds niet wat voor werk ik zou willen doen. Op dit moment doe ik adm. werk 3 dagen in de week, dit doe ik tot december van dit jaar, ik val in voor iemand die met zwangerschapsverlof gaat.
Ik heb nu dus een half jaar de tijd om me te bedenken wat ik hierna zou willen, nou ik zou het dus echt niet weten

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 17:57

Ik heb eerst mijn mavo diploma gehaald, doorgegaan met havo, want wat moest ik anders.... Na de havo wist ik het nog niet. Ben doorgegaan naar 5 vwo.
Dat jaar heb ik gehaald, maar ik was de school meer dan zat. Ik heb toen overhaast gekozen voor de HBO opleiding tot docent Maatschappijleer. Dit was niets voor mij, dus ben naar een jaar gestopt.
Meteen daarna begonnen met de HBO opleiding tot Veterinair Natuurgeneeskunde. Geweldig interessante opleiding, maar voor mij particulier niet te betalen. Dus ook na een jaar afgehaakt.
En toen... Ja, eerst een jaar gaan werken, toen nog een jaar gewerkt. En nu zit ik in de thuiszorg. Ik heb vorige week mijn eerste echte diploma behaald voor een interne opleiding en voel me hier wel op mijn plaats.
Ík werk nu 25 - 30 uur per week en hou daarnaast genoeg tijd over voor mijn beestenboel.
Maar ik weet ook niet of ik dit eeuwig blijf doen. Denk het niet, maar voorlopig bevalt het prima.

r0b1n

Berichten: 974
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 18:05

Heel veel mensen leren voor iets en krijgen later een heel ander beroep dan waarvoor ze voor in de eerste instantie voor hebben geleerd. Het is veel belangrijker dat je een papiertje hebt. Aangezien het daar om draait hier in nederland.