Krijgen hoogopgeleide vrouwen minder kinderen dan lage?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Krijgen hoogopgeleide vrouwen minder kinderen?

Poll eindigt op

Ja, ik denk het wel.
96 (78%)
Nee, ik denk het niet.
17 (13%)
Ik twijfel.
10 (8%)

Totaal aantal stemmen: 123

Onyx88

Krijgen hoogopgeleide vrouwen minder kinderen dan lage?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 12:26

Ik ben bezig met een sociologisch onderzoekje, het stelt niet veel voor, voor school. Zelf dacht ik dat hoogopgeleide vrouwen gemiddeld minder kinderen krijgen. Nu vroeg ik mij af wat mensen op Bokt denken, en waarom denk je dat hoogopgeleide vrouwen minder kinderen krijgen en waarom denk je dat laag opgeleide vrouwen er juist wel voor kiezen om meer kinderen te krijgen?

Dit verwerk ik niet in mijn onderzoekje, hoor, maar ik ben wel erg nieuwsgierig naar de meningen van mensen over dit onderwerp.

Apple

Re: Krijgen hoogopgeleide vrouwen minder kinderen dan lage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 12:27

Hier is wel eens officieel onderzoek naar gedaan. Hoger opgeleide vrouwen krijgen minder kinderen of kiezen er voor helemaal geen kinderen te krijgen.

meissie100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 12:28

het gaat wel lekker gelijk op 50/50

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 12:30

of hogeropgeleide vrouwen kiezen later voor kinderen en krijgen er dan ook nog 4 in 4 jaar..... lodewijk, louzewies, annelore en alexander....

nee gekheid, maar met een goede opleiding zal je toch ook willen werken en cariëre met kinderen is wel zo moeilijk, dat laat je meestal wel uit je hoofd!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 12:32

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 12:35

Ja, ik heb de meeste onderzoeken al, ook die van het CBS en het SCP Knipoog Maar ik ben vooral nieuwsgierig naar de meningen, en dan het liefts die van de mensen die de onderzoeken niet gelezen hebben, haha. Want getallen en grafieken kan ik zelf wel vinden maar meningen niet Lachen

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 12:36

Misschien stellen hoogopgeleide vrouwen het kinderen krijgen te lang uit... eerst heb je de opleiding, dan de carriere en dan ben je 40 en wil je lichaam geen kindertjes meer Knipoog

hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 12:38

Ik denk dat hoger opgeleide vrouwen gemiddeld minder kinderen krijgen dan lager opgeleide vrouwen.
Gaat toch moeilijk samen met werk/carriere.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 12:40

Onyx, je wilt dus eigenlijk niet horen of het zo is (want dat is zo namelijk), maar je wilt weten "waarom dat zo zou kunnen zijn" Haha!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 12:45

ik, als bezig hoog opgeleide vrouw te worden, moet echt (nog?) niet aan kinderen denken. Eerst mn vwo, dan uni, als ik straks klaar ben ben ik 24 ofzo. Dan wil ik gaan genieten, dingen voor mezelf, geld verdienen en dat ook gewoon zelf kunnen uitgeven.
Ik moet er (sorry) niet aan denken beperkt te worden door een kleine. Ik wil blijven rijden, 'carriere' maken, dingen doen. En ja, gewoon genieten van het geld dat er is. (hoeveel maakt niet uit, alles meer dan stufi Knipoog)
Ik persoonlijk zou het zonde vinden om na mn opleiding niet te kunnen gaan doen wat ik wil, omdat er een kleine zou zijn. En natuurlijk, alles valt te regelen en er zijn ook werkende vrouwen, absoluut waar. En de kinderen van die vrouwen hebben het zeker ook niet slecht.
Maar ik wil voor mezelf gewoon ergens echt voor kunnen gaan, of niet. En mocht ik een leuke vent vinden, geld genoeg hebben enz, zodat ik, als er een kind komt, ook gewoon echt kan zijn voor hem/haar en me geen zorgen hoef te maken over kosten en tijd, dan wil ik er misschien wel over nadenken.
Maar voorlopig ga ik echt liever gewoon mn eigen plan trekken en daar horen kinderen niet bij...

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 12:48

Ik ga mee met wat Noekie zegt. Ik merk ook dat het leven van mensen met dezelfde leeftijd als ik, maar een lagere opleiding er vaak anders uitziet. Die hebben een fulltime baan, wonen samen, kopen een huis etc (ik ben 21). Dan ben je denk ik ook eerder aan kinderen toe.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Exit13 op 28-09-06 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 12:50

Ik denk dat hoger opgeleide vrouwen in eerste instantie vaker zullen kiezen voor hun carrière en daardoor pas op latere leeftijd openstaan voor de mogelijkheid om kinderen te krijgen.
Omdat het aantal vruchtbare jaren en het aantal jaren waarin het (gevoelsmatig en wetenschappelijk) wenselijk is om (nog) kinderen te krijgen dan kleiner is, zullen er al minder kinderen geboren worden. Daar komt dan nog bij dat hoe ouder een vrouw wordt, hoe minder makkelijk ze (statistisch gezien) bevrucht zal worden.
En dan heb je nog van die eigenwijze dames als ik die per se fulltime willen werken en gewoon stomweg geen kinderwens hebben. Ik moet er niet aan denken om m'n lieve leventje (leuke carrière, dubbel inkomen, dus eigenlijk doen wat je niet laten kan) op te geven om kinderen te krijgen.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 12:54

toch( ook met een opleiding net boven het maaiveld) zou je soms liever hebben dat je eerst kinderen en dan je carriëre zou hebben geplant..Als je begin 30 bent en je kinderen zijn al behoorlijk zelfstandig dan kan je veel makkelijker een baan hebben dan begin 30 met 2 handebindertjes...
Nu ben ik ver over de 40 en resten me eigenlijk uitzendbaantjes en massawerk.

Onia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 12:55

Ik denk dat hoog opgeleide vrouwen later kinderen krijgen en daardoor ook minder kinderen. Sommige hoog opgeleide vrouwen met een carriere hebben al moeite met het combineren van de carriere en een vaste relatie laat staan met kinderen.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 12:56

heb d'r maar 1 en heb niet een hoge opleiding gedaan
bij hoge opleiding denk ik aan Universiteit, dat heb ik niet gedaan
in mijn omgeving zijn er meer met 1 kind en die hebben ook geen hoge opleiding,
ik denk dus van niet

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 12:59

Misser schreef:
Ik ga mee met wat Noekie zegt. Ik merk ook dat het leven van mensen met de zelfde leeftijd als ik, maar een lagere opleiding er vaak anders uitziet. Die hebben een fulltime baan, wonen samen, kopen een huis etc (ik ben 21). Dan ben je denk ik ook eerder aan kinderen toe.

ja, dat zie ik inderdaad ook.
de studenten van mijn leeftijd (22) zijn veelal nog gewoon 'aan het rondkijken'. Geen vaste relatie oid, zeker geen fulltime baan. Als zij na hun studie gaan settelen willen ze toch graag nog wat met de studie doen en voor je het weet ben je 30+ en is alles alweer heel anders...
Terwijl idd, als je met 22 samenwoont en naar een huis gaat kijken, je leven veel eerder "op orde" is, en er dus ook veel eerder ruimte voor kinderen zal zijn.

er1k

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 13:00

Reden lijkt mij dat kinderen het studeren belemmeren. Mensen zijn erg carriere gericht, willen presteren. Zullen dus ook geen 9 tot 5 mentaliteit hebben. Automatisch heb je dan weinig tijd voor kinderen. Etc etc etc. Lachen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 13:37

REden lijkt mij dat kinderen carriere belemmeren. En ik denk dat mensen niet voor niets een hoge opleiding kiezen: dan willen ze ook carriere maken. En dat moet jong, want als je wat ouder bent, dan willen ze je al niet meer. En dan stel je de kinderwens nog even uit, je hebt weinig keus.

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 13:53

Op het moment dat ik kinderen krijg, wil ik ze een stabiele omgeving bieden. Met een doel van nog zo'n vijf jaar studeren (kunstacademie en rijksacademie), dan de kunsthoofdstad achterna... Dan denk ik aan kinderen op m'n 27e, op zijn vroegst. Het is overigens niet of ik nu een kinderwens aan het uitstellen ben, kinderen komen wel, maar op het juiste moment. En dat is als mama wat huiselijker wordt, en ze een veilige omgeving en veel wijsheid te bieden heeft.

Joleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 13:55

Ik heb ja gezegd. Hoog opgeleide vrouwen willen vaak carriere maken en dat gaat nogal lastig met veel kinderen.

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 14:07

Ik denk dat bijvoorbeeld carriere belangrijk is, maar ik denk ook dat hoog opgeleide vrouwen vergeleken met laag opgeleide vrouwen ook betere voorlichting hebben gehad, over bijvoorbeeld anticonceptie en de menstruatiecyclus.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 14:17

Desiree schreef:
REden lijkt mij dat kinderen carriere belemmeren. En ik denk dat mensen niet voor niets een hoge opleiding kiezen: dan willen ze ook carriere maken. En dat moet jong, want als je wat ouder bent, dan willen ze je al niet meer. En dan stel je de kinderwens nog even uit, je hebt weinig keus.

Ik wil inderdaad wel carrière maken na m'n studie, studeer immers niet voor niks en dat zorgt ook voor uitdaging. Ook wil ik dan weer wat actiever worden in de paardensport. Maar als ik kinderen wil, wil ik daar zelf (of de vader) goed voor kunnen zorgen. Dus niet 3 dagen kinderopvang en 2 dagen naar oma, bij wijze van spreken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:14

ik denk dat kinderen meestal pas in beeld komen als mensen zich gesetteld hebben, vaste relatie, woonruimte en vaste baan. En bij hoger opgeleiden is het nou eenmaal vaak zo dat die pas later 'klaar' zijn voor kinderen, dan wat lager opgeleiden die geen jarenlange studie hebben gedaan.
Of dat dan verder ook nog invloed heeft op het aantal kinderen denk ik eigenlijk niet.

JoanneArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:21

daffene schreef:
Ik denk dat bijvoorbeeld carriere belangrijk is, maar ik denk ook dat hoog opgeleide vrouwen vergeleken met laag opgeleide vrouwen ook betere voorlichting hebben gehad, over bijvoorbeeld anticonceptie en de menstruatiecyclus.

En waar leren hoger opgeleide vrouwen dat?? Misschien als ze een medische opleiding doen, maar over het algemeen is sexuele voorlichting en biologie wel gelijk....
Dit is denk ik ook vooral een voorlichting voor ouders ipv school...

Ik heb de kans op 50-50 staan, mede omdat ik op een KDV heb gewerkt en weet dat kinderen erbij horen, overal, dus ook in het hogere milieu....deze mensen brengen hun kids wel eerder naar een kdv, omdat ze een carriere hebben....

Overigens heb ik mijn MBO-diploma, en ben bezig in de avonduren met mijn 2e MBO-diploma, dus voor mij de eerste 3 jaar ook nog geen kids....

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:27

Als je er vanuit gaat dat hoger opgeleide mensen tot een latere leeftijd studeren dan lager opgeleide mensen (eerst 6 jaar VWO, daarna nog minstens 4 jaar universiteit of HBO) en men over het algemeen wel enkele jaren gewerkt wil hebben voordat er kinderen komen, lopen de meeste vrouwen toch tegen de dertig voordat er uberhaupt aan kinderen gedacht wordt.
Daarnaast is carrière en veel kinderen slecht te combineren.