bindingsangst of gewoon niet genoeg om diegene geven om je..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alja

bindingsangst of gewoon niet genoeg om diegene geven om je..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 12:09

vrije leventje op te geven???
wou ik er dus nog achter zetten....

dit was een discussie die we vanmorgen hadden op stal..
sommigen vinden bindingsangst dus gewoon een flauwe smoes om dan maar niet tezeggen dat je niet genoeg om je partner geeft...

kom maar op met jullie standpunten Tong uitsteken

groeten alja

_Ilona

Re: bindingsangst of gewoon niet genoeg om diegene geven om

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 12:14

Ik denk dat bindingsangst los staat van niet om je partner geven.
Dus een smoes nee daar ben ik het niet mee eens!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 12:15

ohjee, alja...
was mijn Pb niet overtuigend genoeg? Knipoog

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 12:17

hahaha denk dat je er nog heel wat pbs tegen aan mag gooien Tong uitsteken

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 13:13

mijn visie?!
Bindingsangst is een prachtig woord en wordt tegenwoordig te pas en te onpas gebruikt. volgens mij kent bijna iedereen wel iemand met "bindingsangst"
Bindingsangst, het is een mooi en modern woord. Je hoort het de laatste tijd te pas en te onpas. ooit heb ik eens ergens in een boek gelezen en genoteerd:

Citaat:
Bindingsangst, dat is een concept verzonnen door mannen die bang zijn dat ze hun leuter de rest van hun leven nog maar in 1 k** mogen steken.

Uiteraard zijn er ook mensen die hier daadwerkelijk veel last van ondervinden maar in nog veel meer gevallen denk ik dat het een prachtig excuus is om mensen aan het lijntje te houden. En dat je dus eigenlijk gewoon niet genoeg van diegene houd.
En zelf gaat twijfelen. Ik ben sterk van mening dat als je van iemand houd je dit zeker weet en als je echt genoeg van iemand houd ben je ook bereid om aan je bindingsangst te werken. Natuurlijk is dat niet zo gemakkelijk als ik het nu neer typ maar mensen met bindingsangst willen vaak niks liever dan een goede gezonde relatie met hun partner. Alleen linken ze vaak binden = pijn.

Citaat:
Strikt genomen is bindingsangst een psychische stoornis, meestal vanuit een pijnlijk verleden. Je ouders gaven je bijvoorbeeld geen liefde of kans je te hechten, of je hebt liefde op een manier leren kennen als iets dat vooral wantrouwen of pijn betekent. Bewust of onbewust probeer je vervolgens nieuwe pijn te vermijden. Met als extreem gevolg dat je geen enkele diepe band in je leven toelaat. Zoals gezegd: zo bekeken valt het onder de psychische stoornissen, met als gemeenschappelijk kenmerk 'komt niet veel voor'.

(maar wordt wel veel gebruikt)

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 13:16

Ik ben het toevallig helemaal met Jolanda eens.
Het is net als ADHD en nog wat dingen tegenwoordig, het wordt te veel en te snel gebruikt zonder enige onderzoek maar gewoon omdat het logisch lijkt.

Zelf heb ik ook een hele tijd geen behoefte aan een relatie gehad, nou de bindingsangst werd me gewoon bijna aangepraat, terwijl ik dus gewoon jong en vrij wou zijn, wat juist erg gezond is lijkt mij Haha!

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 16:02

Ik ben het ook met Jolanda eens.
Ik gebruik bindingsangst ook weleens als smoes, maar eigenlijk moet ik er gewoon niet aan denken om aan iemand "vast" te zitten...

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:28

Haha ook van mij wordt vaak gezegd dat ik bindingsangst heb. Maar ik zie het zo: Ben harstikke tevreden met mn leventje, wel superdruk, maar bevalt super. Ik moet er niet aan denken dat ik een vriendje zou hebben, en dan niet omdat ik mij niet durf te binden oid, maar omdat ik dan iets anders moet opgeven. ( lees: optredens, paarden, werken, vriendinnen enz enz ) En dat wil ik dus niet. Heb ik dan bindingsangst of ben ik gewoon tevreden met mijn vrijgezellenbestaan? Ik ga voor het laatste Haha!

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:16

ik ken een kerel waarvan ik overtuigd ben dat hij bindingsangst heeft, dat hij iets heeft meegemaakt in zijn jeugd waardoor er iets echt niet helemaal goed zit. We vonden elkaar leuk, meer dan dat, en hij haakte toch af, en komt natuurlijk vrij vaak voor, maar er zijn meer dingen gebeurd... Ik denk dat je het heel goed kunt doorgronden, als iemand meteen bindingsangst bij zichzelf constateerd lijkt me dit een beetje vreemd, je merkt het, als iemand het is. Je merkt het ontzettend

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 21:45

ik denk dat bindingsangst los staat met om iemand te geven.
ik durf van mezelf zeggen dat ik wel last heb van een soort bindingsangst.
gewone vriendschap is op het randje, als het meer dreigt te worden klap ik toe en stoot ik iedereen van me af.
ik ken een persoon waar ik erg veel om geef, en voel wel enigszins vlinders voor hem, maar als ik er aan denk dat het mss wel meer zou kunnen worden, wordt ik bang.
is dit omdat ik niet om hem geef? denk het niet
is het bindingsangst? ik vermoed het, maar ben het niet zeker...

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 21:56

Bindings angst en houden van zijn twee totaal verschillende dingen.

Ik heb heel veel van een jongen gehouden, Dat weet ik zeker. Ik kon alles bij hem kwijt, we deelde alles. Hij betekende alles voor me. en dat zal die ook altijd blijven betekenen, toch heb ik het uitgemaakt. het werd me te benauwd, ik kon er niet tegen. Het idee dat ik aan iemand vast zit. dat hij er zoveel van verwachtte, het maakte me knetter gek.

Binding angst is als je bang bent om te binden, Jij houdt toch ook van je moeder, vader of een vriendin. Zonder dat het iets met bindingangst te maken heeft. Ik vind het zo'n rot smoes, zeg dan gewoon dat je niet meer van die gene houdt. dan ben je eerlijk. Tegenwoordig denken heel veel dat ze binding angst hebben. Maar vaak is de helft er maar van waar.

Mijn moeder zegt altijd over mij ''Jij houdt altijd iedereen op 10 meter afstand'' En Ja, ik zou dolgraag een relatie willen. Maar het lukt me gewoon niet. Na een paar maanden heb ik zoiets van, waar ben ik in godsnaam mee bezig. gelukkig ben ik nog jong Lachen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 22:06

Karoliefje_ : jij kunt zelfs nog een relatie aangaan.
mijn enige en langste relatie heeft 2 weken geduurt, na een week kon ik er al niet meer tegen, toch nog geprobeert en toch weer uitgemaakt.
ondertussen nog wel kans gehad, maar zodra het die richting uitging klapte ik spontaan dicht, en stootte ik ze af.
mij lukt het zelfs niet om een relatie aan te gaan...
nu, ik ben zelf ook vrij onzeker door men uiterlijk, dat zal er wellicht wel mee te maken hebben, maar toch...

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 13:56

Ik denk niet dat het een slappe smoes is, ik ben zelf helemaal knettergek op mijn vriend en ontzettend verliefd en ik ben heel graag bij hem, maar soms heb ik gewoon even twee avonden alleen nodig en zien we mekaar een paar dagen niet. Hij begon laatst al dat als hij zou verhuizen dat ik dan maar bij hem moest komen wonen maar daar heb ik eerlijk gezegd nog helemaal geen behoefte aan, ik ben bang dat hij het na een maand helemaal zat is om iedere avond naast mekaar te liggen en ik denk van mezelf ook niet dat ik dat leuk blijf vinden op dit moment. En het gekke is dat toen we net wat met elkaar hadden dat hij juist degene was die vond dat we mekaar niet teveel moesten zien zo snel. Ik denk dat je er op een gegeven moment gewoon klaar voor bent of niet, en dat is puur van de persoon afhankelijk en het kan allerlei redenen hebben.