Ik weet niet of dit verhaal op bokt hoort... maar ik moet het gewoon van me af schrijven/typen...
Mijn Opa(tegen de 80) was ongeveer een half jaar geleden gevallen... daarvvoor was zijn gezondheid al achteruit gegaan, maar hij kon nog wel thuis wonen... Toen hij viel heeft hij zijn heup gebroken. eerst geen last maar na een paar dagen werd de pijn erger en erger... dus naar de dokter, die meteen doorverwijzen naar het ziekenhuis. diagnose: gebroken heup. Dus mijn opa heeft een hele tijd in het ziekenhuis gelegen voor die heup, en toen is besloten dat het niet meer verantwoord zou zijn om het thuis te laten wonen als hij herstelt zou zijn... Dus toen zijn heup hersteld was is hij naar het verzorgingsdeel van het ziekenhuis gegaan... Daar was gewoon een soort woonkamer etc. dus was er toch de mogelijkheid voor hem om uit bed te komen en gewoon het "gewone" leven soort van op te pakken... Sindsdien is hij achteruit gehold.
Ongeveer 2 maand geleden heb ik hem voor het laatst gezien, en ik vond het gewoon vreselijk om bij hem te zijn, ookal hou ik ontzettend van die man. Twee weken geleden was mijn oma jarig. Mijn ouders zijn er even heen gegaan(ik kon niet.) en toen was hij voor een dagje thuis. Dat mag hij eens in de zoveel tijd. Toen heeft mijn moeder nog een heel gesprek met hem gehad over vroeger(Op zijn manier; mompelen, en vooral over vroeger: over vroeger weet hij alles, maar wat vandaag of gisteren is gebeurd weet hij niet meer) en toen zei hij: Ik wille stoan, moar t lukt mie nièt, t lukt mie nièt... dat vodn ik echt VRESELIJK om te horen later van mijn moeder, dat hij zelf door heeft dat het niet meer lukt... Maargoed, twee weken kropen voorbij en het ging steeds slechter met mijn opa. Een paar dagen geleden lag hij alleen nog op bed zwaar te ademen, en er was geen contact meer met hem te maken. Gisteren kreeg ik toen ik net van college weer kwam een telefoontje van mijn moeder: de familie was gebeld door de arts om zo snel mogelijk naar het ziekenhuis te komen, het ging slecht met mijn opa... Ik moest ontzetten huilen aan de telefoon, maar ik kon het niet aan om afscheid te komen nemen... Hij is de hele dag stabiel gebleven, en er was door al zijn kinderen(mijn vader +broers en zussen)afgesproken om om de beurt bij mijn oma en dus hem te blijven, zodat zij niet alleen zou zijn... Vandaag toen ik ook net weer thuis kwam, kreeg ik weer een telefoontje van mijn moeder: ze zat weer in het ziekenhuis en het zou waarschijnlijk niet lang meer duren... Of ik afschied wilde nemen... Ik heb gevraagd opf het niet erg was dat ik niet meer zou komen, omdat ik mij zoiets onwijs aantrek, en er dus weken/maanden mee kan zitten. Mijn moeder zei dat dat inderdaad van mij wel een verstandige beslissing was omdat zij dus weet dat ik daar mee ga zitten. Dus toen heb ik mijn broer en zus gebeld of die wel afscheid wilden nemen.. Ze zouden nog naar huis komen om te blijven eten, dus ze zijn wat eerder gekomen... Mijn broer wilde graag afscheid nemen, maar mijn zus zag het ook niet zitten. Zij was vorige week nog naar hem toe geweest en vond het toen ook vreselijk om aan te zien... Mijn zus en ik hebben dus vanavond met zijn 2en gegeten, gewoon simpel... En nu zit ik weer alleen thuis mezelf op te vreten... Ik typ dit met een brok in mn keel en rooie oogjes van het huilen, maar huilen lucht gewoon niet op... Daarom hoop ik dat dit opschrijven mij een beetje van die verdomde leegte verlosd... Het is gewoon net alsof met hém een stukje van mij ook dood gaat... Ik was verzot op die man, en nou valt hij straks ineens weg uit mijn leven. Mijn andere opa is al jaren geleden overleden(toen ik 6 was, ben nu 15, bijna 16) dus toen besefte ik dat allemaal gewoon nog niet... Dat maakt het nu eigenlijk alleen maar harder, omdat ik daar nu ook nog eens aan moet denken... Ik weet dat het een erg lang verhaal is, terwijl ik voordat ik begon met typen dacht dat ik er niks over kon typen... Het heeft hopelijk dus wel geholpen... Ik hoop dat jullie dit lezen, dat geeft mij toch een stukje steun...
Jemig meisje.. Wat een nare periode voor zowel jou familie als je opa. Voelt het alsof je de juiste keuze hebt gemaakt om geen afscheid te nemen van je opa? Gecondoleerd. Heel veel sterkte toegewenst met het verwerken van dit verlies.
Ik weet precies hoe je je voelt Mijn 2de opa is in Februari dit jaar overleden. Ik wou eerst ook niet gaan, mijn opa had leverkanker en zag helemaal geel en was ontzettend mager. Lag ook de hele dag in bed en was niet meer helder. Toch ben ik gegaan, ik kon niet met het idee leven dat ik hem geen laatste keer zou zien, en voelde me schuldig dat ik het zo af liet weten. Achteraf is dat natuurlijk helemaal niet zo, maar zo heb ik het beleefd. Dus toch met lood in mijn schoenen gegaan en ook al was het geen leuk tafereel, ik heb er geen spijt van. Je zag hem helemaal een beetje opleven en hij herkende me. Dit was het laatste wat ik voor hem kon doen want een week later is hij helaas overleden
Ik zeg dit niet om je een schuldgevoel aan te praten hoor, helemaal niet, maar denk er aub nog een keertje heel goed over na. Het is misschien een van de laatste keren en weet wel dat achteraf je hem nooit meer in levende lijven zult zien. Dit heeft voor mij toen heel zwaar gewogen.
Het is gebeurd... mijn opa is overleden. Mijn vader is de hele nacht in het ziekenhuis geweest, en kwam thuis om dit vreselijke nieuws te vertellen... Hij zei dat mijn opa vredig is ingeslapen en da thij geen pijn had, maar dat zijn lichaam gewoon op was... Dit maakt het verlies niet minder, maar voor hem is het fijn... Ik denk dat het beter is voor mijn opa, en ook voor mijn oma, dat zij ook weet dat het goed is zo...
Ik denk dat (weet de naam zo niet) misschien toevallig(zou erg toevallig zijn, maar ik maak me er niet druk om ) door had dat mijn opa overleden was, hij is vanochtend vroeg gestorven...
Hij word vandaag of morgen opgebaard, maar ik kan het gewoon bijna niet opbrengen om er heen te gaan... Iets jaagt me enorm veel schrik aan... Ik weet van mezelf dat het een verstandige keuze is geweest dat ik hem niet opgezocht heb toen hij nog leefde... Hij herkend alleen mijn oma en mijn vader nog, omdat die zo vaak langs kwamen... voor de rest herkende hij iemand meer, dus het had ook geen zin...
een familielid opgebaard zien liggen lijkt erg eng, maar je hoeft natuurlijk niet per se te kijken, en het kan erg helpen om je familieleden tot steun te zijn in deze tijd.
Oei, dat is wel heel erg snel gegaan. Veel sterkte!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet naar mijn opa ben gaan kijken toen hij opgebaard lag. Ik heb nu nog hele mooie en fijne laatste herinneringen aan hem en daar ben ik achteraf heel blij mee (met mijn opa is het ook héél snel bergafwaarts gegaan). Gelukkig begreep de rest van mijn familie ons (ik en mijn broer) wel.
Ik ben net thuis... Mijn opa ligt u opgebaard thuis... Hij heeft echt een perfecte kist, heel simpel, net zoals hij was en wilde zijn... Ik schrok alleen heel erg, ik vind het mijn opa niet... Hij was onwijs mager en gelig... Ik heb ontzettend hard staan huilen maar het luchtte nog steeds niet op... Later heb ik met mijn vader naar de familie foto 3 jaar geleden(50 jarig huwelijk) gekeken, en daar werd ik wat vrolijker van. Daar was hij nog fit, levendig en vooral lekker rond, niet zo mager en spits... Ik heb er goed aan gedaan het te zien, maar wil het nu ook liever niet meer..
Met de begrafenis(of is het met een v?) ga ik een gedicht voorlezen, zodat ik het voor mij af kan sluiten en afscheid kan nemen op mijn manier...
Ik heb een gedicht geschreven wat ik graag wil voordragen op mijn opa zijn begrafenis... Ik deel het met jullie, ik hoop dat jullie het ook mooi vinden! _____________________________________________________________________________________
Vaarwel Opa…
De dood is iets, dat bij het leven hoort. Maar waarom weet niemand dan precies, over de hemelpoort?
Echt veel woorden heb ik niet, ik word overdonderd met verdriet. Tranen komen in overvloed, door dit gedicht voel ik mij weer een beetje goed.
Ik kan nog enkel naar een herinnering gissen, want hij is weg, dat weet ik wel… Ik kan hem nu alleen nog missen, dat gevoel zit behoorlijk knel.
Een ziel, voorgoed verdwenen, Ik kan er alleen nog maar om wenen. Maar Opa zal in mijn hart en herinneringen blijven bestaan, ook al is hij er niet meer, is hij heen gegaan.
Het is beter zo, ik weet het wel, maar toch ging het allemaal wel heel snel. In mijn hart blijft hij de man, die leuke grapjes maken kan.
Ik praat nu liever in het heden, om niet te denken aan het nu pijnlijke verleden. Het is nog maar kort voorbij, maar het doet pijn, niet alleen bij mij.
Ik wens heel veel sterkte aan zijn lieve vrouw, mijn oma. Zij moet weten dat ik met de rest van de familie voor haar klaar sta! Samen komen we hier doorheen, en dat is iets wat ik uit de grond van mijn hart meen…
Er is iets wat ik nog kwijt wil, en waar ik geen woorden mee verspil. Ik hield van hem, wie niet, en ik hoop dat hij me nu ziet. Dat hij trots kan zijn op iedereen waar hij van hield, ook nadat het voor hem ophield…
Opa, ik hoop dat het waar is dat ze zeggen: er is leven na de dood. Ik hoop dat het daar net zo is al hier, omdat u van het leven zo genoot.
Vaarwel lieve opa, Ik hou heel veel van u. Maar als vaarwel zeggen echt moet, dan maar nu… Vergeten doe ik u nooit, mijn manier van afscheid nemen is nu voltooid…