Wie heeft er rijles/examen gedaan in automaat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alwiene

Wie heeft er rijles/examen gedaan in automaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 17:00

Ik heb nu inmiddels zo'n 40 autorijlessen gehad, maar het wil nog altijd niet lukken. Bloos Te veel tegelijk, te snel, het gaat niet.
Ik begin er inmiddels behoorlijk de balen van te krijgen, dusdanig dat ik bijna roep "bekijk het maar met die rijlessen".
Dit zou ik natuurlijk wel heeeel erg zonde vinden en kan ik bovendien niet maken aangezien mijn ouders een groot deel van mijn rijlessen betaald hebben, maar wel op voorwaarde dat ik ook door zou gaan. Feit is wel dat ik nu elke week meer op begin te zien tegen die rijlessen. De rest van de week rij ik rond in mijn brommobiel (niet lachen Haha! ) en heb het idee dat ik gewoon lekker rij, en dan komt weer die dag dat ik rijles heb en bak ik er niets van.

Het klinkt misschien heel stom, maar ik heb het idee dat ik best KAN rijden, maar het is gewoon teveel tegelijkertijd. Daarom ben ik nu zeer sterk aan het overwegen om bij een andere rijschool (kan helaas niet bij de mijne) eens in een automaat te gaan rijden om te bekijken of dat scheelt, dat verwacht ik namelijk zelf wel!! En als dat dus echt veel beter gaat dan toch maar een B-automaat rijbewijs te gaan halen.

Ik vind het ergens heel jammer dat ik dan alleen automaat auto's mag rijden, maar op deze manier heb ik er ook geen zin meer in en ik wil gewoon heel graag kunnen rijden. Automaatjes zijn gelukkig prima betaalbaar te koop tegenwoordig, dus dat ik geen probleem.

VRAAG: Wie van jullie heeft er ervaring met rijlessen in een automaat, waarom heb je daarvoor gekozen, etc?

Charaz

Re: Wie heeft er rijles/examen gedaan in automaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 17:02

Zoveel is 40 rijlessen nog niet toch? Ik heb er nu 29 gehad en ben gezakt (jaja te weinig kijken) als het druk word op de weg raak ik soms ook weleens in de war.

Heb je het voor de rest wel naar je zin bij die rijschool?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 17:05

40 rijlessen is idd niet zoveel... geloof dat het gemiddelde 36 lessen van 1 uur is

misschien druppeltjes van Bach gebruiken, hier blijf je rusitg door en kan je situaties beter overzien

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 17:06

je kunt het proberen, eventueel eerst nog een aantal rijlessen in de automaat om je wat meer op je gemak te voelen en daarna toch weer naar een schakelbak overtstappen. Het scheelt echt wel met mobiliteit dat je in een schakelauto kan rijden dus raad je aan dat rijbewijs toch te halen!

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 17:07

Ik vond 40 ook nog niet eens zoveel. Ik kan me wel voorstellen dat je zo'n 'dip' hebt. Ik had het ook, ik reed wel zelf zeg maar, maar ik vond het teveel en het lukte me niet tegelijkertijd. Een kwestie van volhouden en toch steeds naar die les gaan, hoe weinig zin ik ook had. Het moet meer automatischer gaan, je moet dan nog wel blijven kijken en veel doen, maar je denkt er dan niet meer bij na. Volgens mij komt dit vanzelf wel, bij de een duurt het alleen misschien 20 lessen en bij de ander 50.. so what? Als je uiteindelijk maar veilig kan rijden en je rijbewijs haalt Lachen .

Maar als je het niet meer naar je zin hebt, en geen zin meer hebt, zou je idd kunnen kijken of het bij een andere rijschool beter gaat?

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 17:10

Joh zet nog gewoon even door meid! Je bent echt nog niet zolang bezig... ik heb 42 lessen van 1,5 uur, dat is dus 60 van een uur... gehad en ineens had ik het! Kan best dat jij over 10 lessen inees meer de smaak te pakken krijgt!

Ik had er ook verschrikkelijk de balen in en baalde ook van mezel... lukt me echt nooit etc...

Maar overleg anders even met je rijschool...

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 17:11

ik heb trouwens ook zoiets als josa gereden hoor Ja

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 17:15

Je moest eens weten hoe lang ik erover gedaan heb om dat schakelen er goed in te krijgen. Ik ben 1,5 jaar keer elke week 1 of 2 lesuren bezig geweest. ben 3 keer gezakt en zag het op een gegeven moment echt niet meer zitten. Maar ja, ben ook om dezelfde reden door gegaan. Plus dat ik al een auto voor d deur had staan. Ik moest wel van mezelf!!!

Op een gegeven moment heb je het door en dan is het een makkie.

Bespreek het een keer met je instructeur. Die kan misschien nog wat tips geven!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 17:20

Ik heb zelfs 52 lessen gehad, en ik heb ook een flink aantal keer geroepen dat ik er écht mee ging stoppen. Ik zag er ook elke week zo enorm tegenop, en het is idd veel tegelijk..
Ik had zelf wel veel ups en downs, maar uiteindelijk ging het schakelen gewoon vanzelf.
Ik ben ook héél blij dat ik doorgezet heb, want het maakt je zoveel onafhankelijker. Automaat zou ik niet zo snel voor kiezen, maar als het echt niet wil lukken kan je het misschien toch overwegen.
heel veel succes in ek geval!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 17:35

Daantje1981 schreef:
Je moest eens weten hoe lang ik erover gedaan heb om dat schakelen er goed in te krijgen. Ik ben 1,5 jaar keer elke week 1 of 2 lesuren bezig geweest. ben 3 keer gezakt en zag het op een gegeven moment echt niet meer zitten. Maar ja, ben ook om dezelfde reden door gegaan. Plus dat ik al een auto voor d deur had staan. Ik moest wel van mezelf!!!

Op een gegeven moment heb je het door en dan is het een makkie.

Bespreek het een keer met je instructeur. Die kan misschien nog wat tips geven!

Ik heb het er uiteraard al regelmatig uitgebreid met mijn instructeur over gehad, maar ook zij begint wanhopig te worden. Bloos

Wat ik in de eerste post eigenlijk meteen had moeten vermelden is dat ik zeer waarschijnlijk een vorm van autisme heb, dit wil ik echter ivm de eigen verklaring pas laten diagnosticeren nadat ik mijn rijbewijs gehaald heb.
De problemen die ik ondervind bij het autorijden lees ik duidelijk ook terug bij anderen met deze vorm van autisme. Uiteindelijk zal het waarschijnlijk met veeeeeeel lessen wel lukken. Maar mijn hoofd werkt dus anders dan een normaal hoofd, de informatieverwerking gaat trager/anders en het duurt veel langer voor iets automatisme word, als dit al gebeurd. Uuh voorbeeldje:

Rijinstructeur: "tweede afslag linksaf."
In eerste instantie "hoor" ik alleen het linksaf, maar weet dat dit niet de volledige boodschap was, dus herhaal het in mijn hoofd nogmaals en kom er dan achter dat de rest van de boodschap "tweede afslag" was. Pas op dit moment kan ik gaan reageren en handelen naar wat er gezegd werd, dit is dus veel te laat. Om het nog niet te hebben over alle overige handelingen (kijken!!) die ik eigenlijk ondertussen nog had moeten doen terwijl mijn hoofd bezig was te boodschap te "ontcijferen".

Ik begrijp dat bovenstaande voor de meeste mensen erg moeilijk te begrijpen zal zijn, omdat men dit zelf niet kent, maar hoop er toch een beetje mee uit te leggen wat er gebeurd en waarom ik dus goede hoop heb met een automaat. Een automaat neemt een groot aantal handelingen weg, waardoor ik meer tijd heb om andere prikkels te verwerken.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 17:39

Misschien dat je een keer een les kan nemen in een automaat. Dan zie en merk je hoe dat gaat en hoe je dat vindt. Dan kan je daarna altijd nog kijken wat je doet, toch?
Anders gewoon stug doorgaan, aanhouder wint Knipoog !

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 17:40

ik ben bekend met vormen van autisme en dyslexie. Zelf heb ik last van een vertraagd bewustzijn van links en rechts (ik moet er gewoon altijd nog even over nadenken Bloos ) en daar had ik ook ontzettend veel last van met autorijden
voordeel is dat je straks zelf bepaald waar je heen gaat en het bovenstaande hoeft in mijn ogen niet op je medische verklaring hoor.
Joh kopop meid, niet stoppen hoor! ik zou een automaat proberen en daar eerst vertrouwd raken met het verkeer. Daarna kun je altijd nog zien.
In de zin van nee heb je ja kun je krijgen zou ik gewoon die automaat eens uit proberen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 17:40

Misschien moet je het gewoon eens proberen, als een automaat rijden nou voor jou dé oplossing is, waarom niet? Er zijn genoeg automaat-auto's te koop.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 17:59

Ik zou het in jouw geval gewoon eens proberen in een automaat. Ik ken iemand die een redelijk zware vorm van dyslectie heeft, en ook haar lukt het echt niet om al die handelingen op de juiste manier uit te voeren, ze moet er altijd te veel bij nadenken, het wordt geen echt automatisme zoals bij anderen. Maar in een automaat rijden gaat prima, nergens last van, dat neemt idd net dat beetje extra weg!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 18:03

Na je uitleg denk ik dat het niet eens een slecht idee is om gewoon eens in een automaat te proberen. Wellicht gaat dat veel beter, en proberen kan altijd toch? Lachen

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 18:08

Waarom niet op de medische verklaring? Lijkt me eigenlijk wel. Als jij vertraagd reageerd in een gevaarlijke situatie...
Dan is het aan de arts om te bepalen of het verstandig is je te laten rijden (en als ik je zo hoor zal dat wsn wel loslopen). Overigens is 'vermoeden' en nee zeggen ook niet naar waarheid invullen...

Die automaat zal daar niet veel aan oplossen denk ik. Je kunt altijd eens kijken of je ergens en proefles kunt hebben, maar qua lesaantal zou ik toch proberen door te zetten. Dat valt nog wel mee... Mijn 40e uur was mijn examen, dus eigenlijk 39 lessen. Ik had het kunnen halen, ik had 1 kleine fout (te lang gewacht bij een onoverzichtelijke kruising), daar heeft ie me - onterecht - op laten zakken. Daarna was ik zo gestresst dat het me nog 3 examens en 20 lessen heeft gekost.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 18:15

Sylvia, ik heb het vermoeden dat je niet weet hoeveel heisa een "ja" op een eigen verklaring met zich mee brengt.
Ook mijn huidige rij-instructeur heeft me aangeraden het zo te laten en zo heb ik meer mensen gehoord. Wat betreft het niet naar waarheid invullen, ben ik het niet met je eens. Zolang er geen vermoeden van een arts, psych etc is is het antwoord op de vraag gewoon nee. Bovendien ben ik in dit geval van mening dat als ik een gevaar op de weg zou vormen, ik dat papiertje sowieso niet krijg, automaat of niet.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 18:21

Dat weet ik donders goed... Mijn vader heeft een rijschool. Ik heb er genoeg meegemaakt die een ja ingevuld hebben.

En dat gevaar op de weg ben ik niet met je eens. Dat jij vertraagd reageerd zal een examinater niet weten. Hij zal het wellicht zien, maar of hij je daardoor niet laat slagen? Ik geloof meteen dat je goed rijdt hoor, echt. Maar ik vraag me af hoe jij je handhaaft in een gevaarlijke situatie, als je echt nú moet handelen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 18:46

Ik denk dat een automaat inderdaad kan schelen. Overigens hoeft vertraagd reageren op instructie niet te betekenen dat je ook vertraagd reageert op noodsituaties.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 18:47

Alwiene schreef:
Sylvia, ik heb het vermoeden dat je niet weet hoeveel heisa een "ja" op een eigen verklaring met zich mee brengt.

Ik persoonlijk heb een "ja" in gevuld op een eigen verklaring. Dat brengt helemaal niet zoveel heisa met zich mee hoor... Je moet naar je huisarts (of andere arts) en die moet een keuring doen (of in elk geval jouw medisch gebrek nagaan in je dossier) en een handtekening zetten.

Daarna krijg je een oproep van het CBR om een rijtest te komen doen bij een daartoe bevoegde instructeur. Dit kost je niks (behalve de huur van je lesauto = gewoon normaal lestarief).
In dat half uurtje kijkt de instructeur of jij veilig aan het verkeer zal kunnen deelnemen in de auto waarin je rijd of dat je misschien zonodig beter in een aangepaste auto kan gaan rijden.

Overigens les ik in een automaat... Een schakelwagen lukt bij mij echt niet...

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 18:52

Ineke2, ik zou niet weten hoe een huisarts dat na zou moeten gaan aangezien er bij geen enkele arts iets over bekend in. In mijn geval zou dat waarschijnlijk betekenen dat ik het hele traject in moet om eerst een diagnose te krijgen, zodat iemand anders weer kan bepalen of die diagnose invloed heeft etc etc.
Had ik reeds een diagnose, of zat ik al in het traject had ik het een ander verhaal gevonden. Maar nu ga ik dus gewoon geen slapende honden wakker maken.

@ Shadow, ben ik helemaal met je eens, is een totaal andere situatie. Heb het al wel eens gehad dat een bocht echt niet te overzien was en dat er op het laatste moment een auto van rechts aan kwam scheuren, dan ben ik toch echt wel heel snel bij mijn rem hoor. Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 18:57

Ineke2 schreef:
Ik persoonlijk heb een "ja" in gevuld op een eigen verklaring. Dat brengt helemaal niet zoveel heisa met zich mee hoor...

Hmmm, het bracht wel wat logistieke probleempjes mee (veel heen en weer sturen van briefjes) waardoor ik nu al weken aan het klooien ben. Rolleyes

Op tijd mee beginnen dus Lachen

Citaat:
Overigens les ik in een automaat... Een schakelwagen lukt bij mij echt niet...

Ik vind het top dat je je rijbewijs gaat halen. Zal een verademing zijn t.o.v het OV Lachen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 19:02

Haha dat klopt, je moet er wel optijd mee beginnen, aangezien het ook wel 'op zijn ambtenaars gaat' maw. Kost veel tijd.

Ik zal inderdaad zó blij zijn als ik hem heb Haha! Theorie heb ik al binnen Haha!

Alwiene: Hmm als zelfs je huiarts er niet van op de hoogte is, hoe is dan jouw diagnose gesteld dat jij autisme hebt?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 19:03

Dat vraag ik me eigenlijk ook wel af. Klinkt haast als een vorm van zelfdiagnose...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 19:06

Nu ja, ze schrijft dan ook:
Alwiene schreef:
Wat ik in de eerste post eigenlijk meteen had moeten vermelden is dat ik zeer waarschijnlijk een vorm van autisme heb, dit wil ik echter ivm de eigen verklaring pas laten diagnosticeren nadat ik mijn rijbewijs gehaald heb.

Knipoog