geldzaken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 

mo money more problems

Poll eindigt op

Honey i'm loaded, money is no issue :)
5 (6%)
ik verdien goed en betaal altijd met gemak alle rekeningen en houd genoeg geld over per maand
27 (35%)
ik kom rond maar het houdt niet (echt) over
37 (48%)
Ik heb nog net geen BKR registratie, maar mijn paard heeft altijd te eten, ook als ik het niet heb
6 (7%)
Ik heb 1 of meer BKR's en sta overal op de zwarte lijst en bestel al via iemand anders bij postorderbedrijven!! Maar niemand komt aan mijn paard!!
2 (2%)

Totaal aantal stemmen: 77


Josti

Berichten: 1534
Geregistreerd: 28-03-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 11:05

ik woon nog thuis, dus das lekker makkelijk.
ik verdien genoeg om te betalen wat ik nodig heb en hou nog geld over om te sparen Lachen

binnenkort ga ik waarschijnlijk samenwonen, dus hoe het dan zal gaan is maar afwachten Bloos


Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 11:17

Steef schreef:
Ik heb altijd een hoop geld tekort, ook altijd rekeningen liggen die nog betaald moeten worden. Maar ik koop niet snel wat als ik nog een hoop schuld heb.



Dit heb ik precies zo.
Op het moment zit ik weer erg krap, maar ik red het allemaal net. Ik heb trouwens op de 4e optie gestemd, zo ziet het er momenteel voor mij uit. Maar het gaat allemaal goedkomen, ben begonnen met werken om dat ik mijn BOL opleiding (dagopleiding) heb overgezet in een BBL (4 dagen werken, 1 dag naar school).

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-02 13:52

Pardon IMPACT??? En heb je daarvoor helemaal een nieuwe login id genomen? Kan je net zo goed onder je eigen naam vertellen hoor, geen probleem.
Frappant. Als je me kent, dan weet je dat ik recht door zee ben en dat als ik medelijden wilde, er wel rechtstreeks om vroeg. verder; zie reactie van desiree en napoleon.

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 13:59

napoleon schreef:
Ik ben het geheel met desiree eens, al die vooroordelen die mensen hebben als ze horen dat je een eigen paard hebt. Meestal in de eerste paar zinnen wordt er aan je gevraagd: "dan heb je zeker geld zat, als je een paard kan hebben" of "dat is een erg dure hobby", "wat kost dat nou per maand?". Ik heb werkelijk alles voor mijn paard over en dan maakt het me niet uit als ik eens een maandje wat minder luxe kan eten Haha!


Vervang 'paard' eens door 'kind' en dan vindt iedereen het ineens heel normaal. Over kinderen worden dat soort vragen ook eigenlijk nooit gesteld. Tja... een paard wordt altijd nog gezien als een luxe, terwijl een kind toch heel wat meer kost (en niet alleen aan geld, maar ook aan energie en tijd!).

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 14:02

Karin"]
[quote="napoleon schreef:
Ik ben het geheel met desiree eens, al die vooroordelen die mensen hebben als ze horen dat je een eigen paard hebt. Meestal in de eerste paar zinnen wordt er aan je gevraagd: "dan heb je zeker geld zat, als je een paard kan hebben" of "dat is een erg dure hobby", "wat kost dat nou per maand?". Ik heb werkelijk alles voor mijn paard over en dan maakt het me niet uit als ik eens een maandje wat minder luxe kan eten Haha!


Vervang 'paard' eens door 'kind' en dan vindt iedereen het ineens heel normaal. Over kinderen worden dat soort vragen ook eigenlijk nooit gesteld. Tja... een paard wordt altijd nog gezien als een luxe, terwijl een kind toch heel wat meer kost (en niet alleen aan geld, maar ook aan energie en tijd!).
[/quote]
klopt, dan is het normaal.
Maar aan energie en tijd stoppen denk ik sommige paarden liefhebbers meer tijd in hun paarden dan sommige mensen in hun kind.
De kinderdagverblijven hebben daarom geen plek meer, en savonds moet de kleine maar vroeg naar bed want papa en maam zijn moe van het werken Verdrietig

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 14:12

Prima schreef:
Pardon IMPACT??? En heb je daarvoor helemaal een nieuwe login id genomen? Kan je net zo goed onder je eigen naam vertellen hoor, geen probleem.
Frappant. Als je me kent, dan weet je dat ik recht door zee ben en dat als ik medelijden wilde, er wel rechtstreeks om vroeg. verder; zie reactie van desiree en napoleon.


Go Prima, go Prima *LOL* *LOL* je hebt helemaal gelijk, vast iemand die bang is voor z'n eigen mening uit te komen onder z'n eigen naam.....

Ik hoor trouwens ook heel vaak dat mensen zeggen dat het veel tijd en geld kost (vooral m'n moeder zegt dat vaak......) dan zeg ik haar altijd, "mam, hoelang ben jij per dag wel niet bezig met de hond uitlaten en als ze wat heeft hoe hoog zijn die rekeningen dan?" Antwoord:"5 x per dag uitlaten is toch al gauw 1 1/2 uur en dan nog eten klaar maken.... " zolang doe ik er over om bij mijn paard te zijn en de rekeningen van een paard zijn idd net zo hoog als dat je 2 honden zou hebben, dan hebben we het al helemaal niet over een kind zoals Karin en Runningkawa zeggen, da's ook een erg dure hobby Knipoog

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-02 14:22

Mirte jij zit in optie vijf, mag ik vragen hoe dat komt dat je meerdere BKR registraties hebt?

Het belangrijkste is waar je naar moet streven, is dat je maandlasten nooit hoger komen als je inkomsten! En dan nog moet je zeker 300 euro hebben om te eten en drinken en te kleden. De enige optie is om rigureus te schrappen in je kosten.
Ook handig is om heel goed je admin bij te houden en een ovezicht te maken van alle vaste maandlasten.

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 14:35

Prioriteiten stellen of je hetgeen wat je wilt kopen ook echt wel nodig hebt.
Vaak kom je tot de conclusie dat je het helemaal (nog) niet nodig hebt.
Spaar er dan voor ipv dat je het op afbetaling doet, want uiteindelijk betaal je dan het dubbele.
Zet een vast bedrag per maand apart, zodat je een reserve opbouwt en draait je wasmachine stuk dan kun je deze tenminste gewoon betalen.

Persoonlijk vind ik dat er de laatste jaren te licht over lenen gedacht word, vooral bij de jongere.
En zit je eenmaal in de schulden is het moeilijk om daar weer uit te krabbelen, dus denk heel goed na voor je er aan begint.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 14:46

Wat desiree zei vind ik inderdaad wel een punt hebben, mensen en paarden wordt te vaak geassocieerd met rijk zijn. Oké nu zullen er een paar mensen op bokt best geld hebben, maar volgens mij zijn de meeste gewone middenstanders. Wat runningkawa ook zegt, het is maar een kwestie van prioriteiten stellen. Ikzelf leef echt heel krap aan, mijn studie wordt godzijdank betaald, maar de rest wat ik verdien gaat bijna allemaal naar mijn paard en naar huur e.d. En dat is mijn eigen keuze en heb er ook geen spijt van.

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 09:16

Ik zit nog heel relaxed in optie 1 , sorry Knipoog

Verdien goed , woon nog thuis omdat ik dan weer niet rijk genoeg ben voor een mooi eigen huis .

Koop eigenlijk alles wat ik echt graag wil maar interesseer me verder niet zo voor uitgaan en dure kleding.
Ben uitzet bij elkaar aan het scharrelen en fijne garderobe voor Marena.
Best goedkope weide/stalling en ik heb geen auto.
Betaal geen kostgeld , doe wel boodschappen op mijn kosten of lekker eten inslaan , dat soort dingen.

Ofwel hoe enthousiast ik ook koop , sparen gaat zonder problemen Lachen .

Ik heb genoeg geld achter de hand om een leuk nieuw autootje te kopen maar spaar dus om ooit een leuk eigen huisje te kopen en om het dan ook nog een beetje leuk te meubileren Haha! .

Als er hier weer nieuwe huizen gebouwd worden krijgen inwoners van de gemeente die een woning huren bij de gemeente altijd eerste keus voor de goedkope maar leuke gezinswoningen , dus wacht nu op een fijn huurhuisje in de hoop toe te kunnen slaan als er weer gebouwd gaat worden.

Nu gaat het sparen lekker en kan ik in principe kopen wat ik wil.
Als ik straks op mezelf ga moet ik natuurlijk nog meubeltjes , laminaat en de hele ratteplan kopen dus dan gaat het wel hard natuurlijk.
En alle rekeningen en vage belastingen .....

Geld lenen daar hou ik niet van , zou ik dan ook nooit doen voor een dure auto ofzo. Geld wat je niet hebt , kun je ook niet uitgeven , heel simpel.

Kijk voor een hypotheek is dat weer iets anders natuurlijk.

Ik wil wel altijd een 10.000 gulden achter de hand hebben voor noodgevallen.
Als dat betekend dat ik dan maar geen nieuwe bank ofzo kan kopen dan doe ik dat ook niet.
Gooi ik wel een mooie plaid over de ouwe Lachen

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 09:57

Ik hou zakken geld over, heb geen eigen paard, koop gewoon wat ik nodig heb, ga op vakantie en zet nog geld weg ook. Klinkt wel ruig he, nou, geld over is een groot woord, we hebben het goed en doen veel dingen die we willen.... rijk ben je van binnen....

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 10:17

Tja, 't is ook maar wat voor levensstandaard je er op na houdt. Nu ik ook werk (woon samen, eigen tussenwoning) hebben we het een stuk ruimer, maar ik geef het geld nu steeds makkelijker uit... Huishoudgeld is mt 50% gestegen na onze studententijd... Duurdere kleding, duurdere schoenen, duurdere dingen voor de pony... Nu is het nog ruim, maar zodra er kinderen bij komen kijken (duuur!!!) en ik minder moet gaan werken (anders trek ik het echt niet, zit nu aan mijn max. met huishouden en paard en werk 4 dagen) dan zal het wel weer krap(per) worden...
Eerst maar even genieten!

Wij hebben trouwens wel overal budgetten voor, en een echte begroting Knipoog
Dat helpt om alles een beetje binnen de perken te houden. Allebij hebben we een zelfde bedrag aan zakgeld, vrij te besteden. Wel zo duidelijk!

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 12:51

Ik woon nog lekker thuis, dus is nog wel handig. We hebben ook geen paarden dus dat kost ook geen geld. Ik werk wel voor mijn eigen geld, maar ik heb nu nog steeds niet uitbetaald gekregen. Ik leen nu nog steeds van mijn moeder. En dinsdag wil ik naar texel voor 2 dagen, ik moet dus weer lenen van mijn moeder. Conclusie is dat mijn moeder mijn hele loon krijgt. Kan ik weer overnieuw beginnen Koe

IK zit misschien dan wel krap Tong uitsteken Maar voor de rest niet. Ik kan eigenlijk altijd wel lenen van mijn ouders(probleem is dat ik liever met mijn eigen geld betaal maar dat niet heb Koe )

We verwachten niets maar toch..
WoW-addict ^.^

IMPACT
Berichten: 2
Geregistreerd: 11-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 13:22

Ja logisch Napoleon jij bent het vriendinnetje van die Prima

Iemand die zo'n onderwerp op Bokt zet wil zielig doen
Mischien helpt het.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 14:24

IMPACT schreef:
Ja logisch Napoleon jij bent het vriendinnetje van die Prima

Iemand die zo'n onderwerp op Bokt zet wil zielig doen
Mischien helpt het.


Toevallig IMPACT, heb ik gelukkig een eigen mening en als je hier wat vaker op bokt zou zijn zou je weten dat ik het zeker niet altijd eens ben met Prima z'n stellingen of uitlatingen en dat ik ze zelfs vaak veroordeel, ondanks dat ik al 6 jaar de vriendin van Prima ben........

Ik denk eerder dat jij een beetje zielig over komt op dit moment, dat je een gefrustreerd persoon bent die iets te zeiken moet hebben. ik heb nog niemand anders hier een negatief antwoord zien schrijven in dit topic en het is niet de bedoeling iemand persoonlijk aan te vallen. Als je nog iets constructiefs te melden heb schrijf dat dan op en anders moet je gewoon niet reageren op een topic dat je niet aanstaat. Graag verdere reacties per PB! Alvast bedankt!

P.s. graag zou ik nog wel in dit topic van jou een reactie willen zien waarom je denkt dat het zou helpen om medelijden te kweken hier op bokt, zou het iets constructiefs opleveren om hier op bokt zielig te lopen doen zoals jij dat zegt? Denk niet dat dat het geval is, tenzij jij natuurlijk een gift zou willen doen op onze bankrekening , want wij zijn zoooooooo zielig!!!!!!}>

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 16:51

Ondanks dat we pas een ander huis hebben gekocht, hebben we het nu wel lekker, financieel gezien. Elke maand wordt er lekker overgemaakt op de spaarrekening (hoewel die binenkort weer geplundert gaat worden Boos! , we krijgen waarschijnlijk volgende week een nbieuw dak op het huis, en voor de winter hopen we een stal tekunnen plaatsen...
Dus hoe we dan weer zitten is de vraag, maar ik verwacht nog niet zoveel problemen. Het scheelt een stuk dat we dit jaar niet op vakantie zijn geweest en het vakantiegeld mooi in het opknappen van het huis hebben kunnen steken.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 21:57

Prima schreef:
Mirte jij zit in optie vijf,


Kan je zien dan wie wat gekozen heeft Verward

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-02 22:31

nee, alleen ze zij het zelf

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 07:04

Gelukkig Schijnheilig

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 10:12

Branca schreef:
Ik hou zakken geld over, heb geen eigen paard, koop gewoon wat ik nodig heb, ga op vakantie en zet nog geld weg ook. Klinkt wel ruig he, nou, geld over is een groot woord, we hebben het goed en doen veel dingen die we willen.... rijk ben je van binnen....


Als je een eigen paard had gehad en je moest deze stallen op een pensionstal, hield je ook niet zakken met geld over. En als je kinderen had gehad al helemaal niet! grinnik.

Maar ik vind het wel een goed punt dat Karin dat aankaartte; er is echter een verschil: kinderen MOGEN veel geld kosten. MAar als je een dure hobby hebt, schijn je verantwoording af te moeten leggen. Hobbies mogen namelijk niet teveel geld kosten. Zoals je bijvoorbeeld ook best al je tijd mag opofferen voor je werk/carriere, dat is toegestaan. Maar als je veel tijd wilt spenderen aan je hobby, heb je ook veel uit te leggen aan anderen.

De hond is de betere mens

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 10:25

Zou dat misschien komen omdat werk, carrière en kinderen als maatschappelijk verantwoord (en/of nuttig) worden gezien en hobby's als luxe?

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 10:57

Karin schreef:
Zou dat misschien komen omdat werk, carrière en kinderen als maatschappelijk verantwoord (en/of nuttig) worden gezien en hobby's als luxe?



Ik denk van wel

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 11:44

Ik verdien erg leuk, maar kom toch altijd moeilijk rond! Schijnheilig
Mijn moeder zegt altijd: die paarden hebben het veel beter dan jijzelf! Haha!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 12:40

Karin schreef:
Zou dat misschien komen omdat werk, carrière en kinderen als maatschappelijk verantwoord (en/of nuttig) worden gezien en hobby's als luxe?

DAT weet ik wel heel zeker! Andere mensen hoeven zich nooit te verantwoorden over hun werk of kinderen. Ik moet iedere keer uitleg geven waarom ik zoveel tijd en geld spendeer aan mijn paarden!

De hond is de betere mens


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, YandexBot en 161 bezoekers