werken of toch school afmaken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 10:40

Ik zou het niet doen, want wat gebeurd er als je op je 20ste iets lichamlijk krijgt, vallen de paarden af, en heb je geen diploma, helaas voor jou neemt zelfs de albert heijn je niet aan voor de kassa.

Maar je opleiding af, ga daarna een goede MBo opleiding doen, en kijk dan eens verder.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 10:40

Balen he dat je zo lang leerplichtig bent anders had je de basisschool ook over kunnen slaan.
Dan had je ook langer met paarden kunnen werken en meer ervaring op kunnen bouwen.

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 10:41

Op de havo KRIJG je Frans of Duits en wiskunde. Weet je zeker dat je dat al moet hebben dan? Dat wiskunde is zowiezo een eitje.
En je hoeft geen stallen te mesten?? Wat moet je wel doen dan?

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 12:02

Het werd al eerder genoemd ; wat als je wat gaat mankeren ?

Mijn oude paardrij-instructrice heeft een paar jaar geleden een hernia gekregen.
En weg waren de lessen die ze gaf , nu verkoopt ze paarden in stukjes bij de slager op de hoek.
En ZIJ HAD NOG EEN DIPLOMA !!! Wat als ze dat niet gehad had ?
Ik vrees het ergste ....

Al doe je AOC , dan heb je toch een achterstand op je leeftijdsgenoten. En waar haal je geld voor je eigen stal vandaan zonder diploma ?
Laatst bijgewerkt door Gaby op 10-07-02 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 12:12

pebblientje schreef:
ik voel me benauwt/gedwongen/opgesloten op scholen...


Tja pebblientje, dat gevoel kan ik me prima voorstellen. Toch wil ik je echt aanraden om door te bijten en wel je opleiding af te maken EN een vervolgopleiding te doen. Er zijn echt wel leuke praktijkgerichte opleidingen waa rje naast kunt werken. Geloof me als jij straks van 7 tot 17 pakjes melk staat te vouwen voel je je nog veel meer "benauwt gedwongen en opgesloten."

Ik snap dat alles er nu nog rooskleurig en fijn uitziet en inderdaad misschien heb je heel veel geluk en lukt het je inderdaad zonder opleiding en diploma's. Toch loop je met deze "weg van de minste weerstand " wel erg veel risico op problemen later. Veel succes met je beslissing.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 12:18

pebblientje schreef:
al 16 jaar


Hmm, interessant. Nog maar 49 jaar tot aan je pensioen, althans als je in 2051 al met je 65e met pensioen mag.

Werken in een stal is natuurlijk vreselijk leuk, vooral als je nog bij je moeder woont en zo, want dan lijkt het leven nog niks te kosten. Reken maar eens uit hoeveel het kost om een huis te huren enz, enz. Voor je het weet moet je 24 uur per dag in een stal werken om dat bij elkaar te krijgen en dat wel tot je 65e!

Natuurlijk kan je altijd wel voor de rijke vent gaan, maar dat rijke ventjes voor ongeschoolde miepen gaan is echt wel een fabeltje..

Dus, je bent nog 16. Als je slim bent, kan je nog 8 jaar naar school of misschien wel langer! Maak geen haast om van school af te gaan. Werk(elijkheid) is niet veel leuker. En idd, als je niet het doorzettingsvermogen hebt om de school af te maken, dan heb je ook niet het doorzettingsvermogen om wat van je verdere leven te maken.

Maar goed, ik denk dat hier een hoop zaken zijn die wij niet weten. Als je moeder het een goed idee vindt, dan kan er meer aan de hand zijn. Misschien hoopt ze dat je na een jaar werken er toch achterkomt dat het iets verstandiger is om iets verder te leren.

Last but not least: het is jouw leven, niet dat van ons. Je zal het zelf moeten leren leven. Vraag alleen niet teveel hulp als je een belastingformulier wil invullen of iets dergelijks. Alleen voor dat heb je al een opleiding nodig. Een eigen bedrijf is dan al helemaal uit den boze (middenstandsdiploma Verward)

Ninaka

Berichten: 1417
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: In de buurt van Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 13:03

Ik zou er idd nog eens goed over nadenken en bovenstaand reacties ter harte nemen. Gaan werken en daarna weer doorgaan met school is zo moeilijk. Als je eenmaal gewerkt hebt, is het moeilijk om het leren weer op te pakken, zeker als je daarnaast blijft werken. De reactie van Shaienne lijkt me geen slecht idee, dan heb je het beste van beiden.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 18:16

Ik was een beetje net zo op die leeftijd maar he wel mijn school afgemaakt(LAS) en een vervolg opleiding gedaan via leerlingstelsel(dierverzorging)

Wat jij het beste kunt doen is je school afmaken en daarna een opleiding doen richting paardenhouderij o.i.d. Waarbij je maar 1 dag in de week naar school hoeft.
Je hoeft nog maar 1 jaar! ff blokken meid.

En loop niet te zeuren dat dat bepaalde papiertje niks voorsteld , waarom zou die opleiding er zijn als je daarmee geen werk kunt vinden.
Daarnaast vind ik 16 jaar nog TE jong om te zeggen ik wil geen kinderen, wat als je straks een vent tegen komt , je gaat trouwen etc etc.
Op dit moment kun je dat nog niet zeggen.
Daarnaast hebben we een nieuwe regering en wie weet wat die soepkippen allemaal nog gaan verzinnen in de toekomst.

Wat als die W-J ineens vertrekt bij de stal, de boel verkoopt en bv bij een goede ruiter in dienst gaat, of hij besluit te stoppen omdat het niet genoeg verdient . Dan sta jij op straat met helemaal niks. En tegenwoordig en zeker in de toekomst willen ze Grooms/ruiters hebben met papieren.

Voor het opzetten van een eigen stal zul je ook papieren nodig hebben en een degelijke opleiding in het wel en wee over mileu wetten boekhouden etc etc.
handels stal beginnen?? Hoe zit het met je engelse/duitse taal.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-02 18:33

mmm,twijfels over W-J hoef ik niet te hebben,hij heeft enorm veel geld,zijn ouders steunen hem en hij wordt gesponsord door Den Goubergh.
tjah,ik zit nog steeds te twijfelen...
maar iig iedereen bedankt voor de reacties!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 08:54

Maarja, wieweet is er volgend jaar een nieuweMKZ uitbraakof weetikveel wat voor dierenziekte-ellende. Dan kan je geld hebben en leuke ouders en een sponsor, amar als je je paarden niet mag vervoeren, kan ook jouw WJ zo in de malaise zijn.

En dit is niet bedoeld als doemdenken, maar als voorbeeld dat iets altijd anders kan lopen als je denkt. Nooit al je geld zetten op één persoon of één baan wantyou'll never know.

Dat is eigenlijk ook de kern wat van mensen hier proberen te zeggen, je moet je opties open zien te houden. En de manier waarop je de meeste keuze houdt is toch een diploma halen!

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-02 08:58

ja,en als er een aardbeving is,zijn de meeste kantoren puin.
als de postorder failliet gaat,ben je ook nergens...
er kan met alle werken wat gebeuren...en tuurlijk,paarden zijn de minst zekere factor,maar ja,met elk werk heb je en risico!
maar:mn twijfels zijn nog niet weg.... Lachen

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 09:24

Weet je wat? Ik denk dat jij lekker moet gaan werken, kennelijk wil je toch op je eigen ervaringen afgaan en niet op die van anderen.
Je hebt er vertrouwen in dat alles goedkomt en wil niets horen van de mensen die je de ogen proberen te openen dat het allemaal wel eens anders zou kunnen gaan lopen dan je denkt.
Inderdaad wat Laura zegt: met een diploma heb je meer opties maar jij wilt kennelijk maar 1 ding: bij WJ werken.
Nou, dan moet je dat doen. Klaar.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 09:31

pebblientje schreef:
ja,en als er een aardbeving is,zijn de meeste kantoren puin.
als de postorder failliet gaat,ben je ook nergens...
er kan met alle werken wat gebeuren...en tuurlijk,paarden zijn de minst zekere factor,maar ja,met elk werk heb je en risico!
maar:mn twijfels zijn nog niet weg.... Lachen


Een kantoor wordt meestal niet gerund door één persoon met geld.
Met andere woorden al zou er iets gebeuren het heeft geen effect op jou als werknemer (behalve als je ten tijde van de aardbeving in het gebouw was natuurlijk Haha! )

Als je ook bij andere stallen kon werken dan had je wat meer zekerheid. nu heb je één optie en dat is niet echt veel.
Tuurlijk moet je het zelf weten, je kunt altijd later nog terug naar school (al is dat een stuk moeilijker dan meteen) maar je zou toch je opleiding afmaken naast je werk zei je in het begin van dit topic?

Als je daar echt de wilskracht voor hebt kun je misschien met die man overeenkomen dat je daarnaast specifieke cursussen gaat volgen waarmee je verder kan komen in de branche.

wil je dit allemaal niet en alleen maar werken dan kom je jezelf onvermijdbaar een keer tegen.....
Maar dat is dan je eigen keuze!
Mag ik vragen waarom jouw moeder jou stimuleert om te gaan werken?

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-02 11:28

omdat ik maar 1 keer leef,wij met zn 2en teveel hebben meegemaakt,ik op een grrrrrrr-school zit(echt een klote beleid)en ik moet doen wat ik leuk vindt....tjah,beetje rare moeder,maar ik leer wel zelfstandig te worden enzo...

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 19:19

Ik snap dat de verleiding heel groot is maar ik zou echt mn school afmaken!!! Als je echt een eigen bedrijf wil beginnen moet je toch ook kennis hebben van boekhouden enzo...(leer je niet voor niets op een opleiding paardenhouderij)
En waarom zou je nu al beginnen met werken je mag bij wijze van spreken nog werken tot je 65e Scheve mond
Ga dan iets studeren wat je wel leuk vindt en dat iets met paarden te maken heeft.... desnoods deeltijd!
En je bent in de paardenwereld afhankelijk van je lichaam en als daar iets mee gebeurt ben je zonder diploma's t haasje den ik
Maarja de keuze ligt natuurlijk bij jou,maar ik hoop dat je er wel onwijs goed over nadenkt en de positieve maar ook zeker de negatieve punten mee neemt in je beslissing