depri

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miiej

depri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 21:09

Sorry maar ik moet het gewoon ff kwijt.
Elke winter, waneer het donker begint te worden regen wind enz.
Word ik weer down word ik weer depri en stil. Ik wil dit niet meer ik wil gewoon vrolijk enz zijn.
Het is vooral s'avonds overal over gaan piekeren niet kunnen slapen. Denken dat niemand me mag dat ik toch voor niks leef en dat soort dingen. Ik weet gewoon niet wat ik hier aan moet doen.

Elles

Re: depri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:30

Hulp zoeken? Lijkt mij niet normaal, zulke gevoelens, alleen omdat de zon niet schijnt... Dan duurt de winter nog wel erg lang en maak je het jezelf onnodig moeilijk.

Begin anders eens met je kamer gezellig te maken, leuke nieuwe kleren voor de winter te kopen en je te verheugen op de kerst Lachen Zie het positief. Er is IMO niks zo heerlijk als met een grote beker warme chocolademelk in een dikke trui op de bank hangen, terwijl de regen buiten tegen de ramen slaat Ja Kat op schoot.... *ziet het al helemaal voor zich* Lachen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:33

Onder de zonnebank Lachen Ik heb er ook last van, elke winter weer. Bah, wat haat ik dat. Maar een beetje zonlicht doet echt goed.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 21:39

bedankt Lachen
hoe duur is de zonnebank Sigaar?

Fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:39

Die donkere dagen komen er ook weer aan.
Die koude, grauwe dagen waar je maar een beetje op de bank zit om te hangen.

Een zonnebank verschilt qua prijsklasse.
Je kunt eens op Marktplaats gaan kijken?
Misschien dat daar nog wat tussenstaat. Haha!

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 21:40

oke. en gewoon bij een schoonheidzaak ? voor 1 keer?

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:43

De winterdepressie. Heeft wel degelijk te maken met minder zon-uren Elles. Zonlicht zorgt voor de aanmaak van vitamine D in de huid. Vitamine D is namelijk goed voor sterke botten en tanden, en speelt een belangrijke rol bij de instandhouding van de weerstand.

In de winter is er minder zon en dus minder vitamine D. Je kan evt ook deze vitamine bijslikken.

Of als dat het niet is bij jou, hulp zoeken. Donkere dagen maken heel veel mensen down.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 21:44

kan ik vitamine D gewoon in de winkel kopen?
ik wil er dit jaar zo veel mogelijk aan gaan doen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:45

Ik heb er ook last van..
Lekker veel lampen aandoen in huis werkt ook wel, zodat het om je heen licht is.
En verder, gewoon leuke dingen doen Ja

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:47

Buitenzorg schreef:
De winterdepressie. Heeft wel degelijk te maken met minder zon-uren Elles. Zonlicht zorgt voor de aanmaak van vitamine D in de huid. Vitamine D is namelijk goed voor sterke botten en tanden, en speelt een belangrijke rol bij de instandhouding van de weerstand.

In de winter is er minder zon en dus minder vitamine D. Je kan evt ook deze vitamine bijslikken.

Of als dat het niet is bij jou, hulp zoeken. Donkere dagen maken heel veel mensen down.

Mee eens Lachen
Ik kan na januari ook niet wachten tot ik weer met tuinstoelen kan gaan slepen. Maar de gevoelens die Miiej aangeeft, vind ik erg ver gaan. Vandaar dat ik eerder richting een ander soort hulp denk. Als deze gevoelens werkelijk zo heftig zijn, gaat een zonnebankje hier denk ik niet (afdoende) tegen helpen.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:48

Dat is heel veel voorkomend... winterdepressie. In de maanden januari maar vooral in februari is het het allerergst. (in menig ziekenhuis zijn door het huidige herfstweer alweer veel aanmeldingen vanwege winterdepressi overigens)
Maar in februari zijn de minste zonuren... heel weinig daglicht en daar kan de mens nou eenmaal niet zo goed tegen Knipoog

Ik heb ook vaak last van een winterdepressie, maar bij mij komt het pas echt erg in februari. Begin februari begint het en halverwege maart is het meestal wel weer over. Ik heb ook al eens gedacht aan iets van lichttherapie ofzo.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 21:50

Ilsemarie schreef:
Dat is heel veel voorkomend... winterdepressie. In de maanden januari maar vooral in februari is het het allerergst. (in menig ziekenhuis zijn door het huidige herfstweer alweer veel aanmeldingen vanwege winterdepressi overigens)
Maar in februari zijn de minste zonuren... heel weinig daglicht en daar kan de mens nou eenmaal niet zo goed tegen Knipoog

Ik heb ook vaak last van een winterdepressie, maar bij mij komt het pas echt erg in februari. Begin februari begint het en halverwege maart is het meestal wel weer over. Ik heb ook al eens gedacht aan iets van lichttherapie ofzo.

wat houd lichttherpie in?
het probleem is dat me moeder me volgens mij niet echt serieus neemt

Anneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:59

Ik heb het nu ook, nouja, wel wat 'verdrietiger', en veel over dingen in zitten enzo,
maar goed.. Ik zie winter zo positief mogelijk, en morgen weer eindelijk naar school,
dus gaat het wel weer over neem ik aan.. Lachen
Maarjaa.. succes ermee..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 22:00

Lichttherapie is gewoon onder de zonnebank Tong uitsteken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 22:01

Je kunt dat het beste eens overleggen met de huisarts dan.

Een winterdepressie vanwege het licht kan wel degelijk behoorlijk aankomen en toch simpel te verhelpen zijn. Lichttherapie houdt in dat je een bepaalde periode (meestal 2 weken) elke dag een poos in fel licht bent. Zonnebank is meestal niet genoeg, want dit bevat alleen maar UV-licht, en het gaat om het hele spectrum - lichttherapie gebruikt dan ook een speciale lamp. Je kunt dit bv in het ziekenhuis doen, het stelt echt heel weinig voor maar kan voor sommige mensen een wereld van verschil maken.

Overigens, Ilsemarie: in februari de minste zonuren? Dat vind ik wel opvallend - de dagen zijn tenslotte het kortst in december.

fiekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 22:02

Ik ben gewoon elke dag zoveel mogelijk aan t hopen dat de winter snel voor bij gaat en ga tegen de verwarming aan zitten met een boek ofzo. Word ook vreselijk depri van regen en winter. Maar is niet zoveel tegen te doen ben ik bang.. Verdrietig

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 22:18

misschien een idee om er een topic in hk in te maken ?
hebben mensen daar misschien behoefde aan ?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 22:29

fiekus schreef:
Ik ben gewoon elke dag zoveel mogelijk aan t hopen dat de winter snel voor bij gaat en ga tegen de verwarming aan zitten met een boek ofzo. Word ook vreselijk depri van regen en winter. Maar is niet zoveel tegen te doen ben ik bang.. Verdrietig

D'r is van alles aan te doen hoor. Misschien dat het niet helemaal over gaat, maar er is genoeg om het een beetje minder rot te laten zijn.

Veel beweging, frisse lucht en buiten zijn helpt bv. Dat klinkt tegenstrijdig want als er iets vervelend lijkt op zo'n moment is het om naar buiten te gaan, maar met een overdaad aan warme kleding (thermokleding, mutsen, sjaals, kniekousen, regenpakken) is het buiten eigenlijk best wel lekker, en het helpt gewoon behoorlijk goed. Lekker een stuk fietsen of wandelen (of als je die mogelijkheid hebt: te paard natuurlijk OK dan! ) en lichamelijk goed in conditie blijven.
Ik probeer zelf vooral te voorkomen dat ik koud en nat word, door me enigzins overdreven warm te kleden en niet pas als ik al koud ben.

Verder een boel 'grootmoeders tips': regelmaat in opstaan en naar bed gaan, genoeg vitamientjes en dat soort saaie dingen meer. Ze werken - hoe suf het ook klinkt, het helpt.

Sannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 22:31

Winter?? Het is begin september..de hoop op nog een beetje zonneschijn dit jaar is toch nog niet helemaal opgegeven?
Niet dat ik je niet serieus neem hoor, ik snap je gevoel wel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 22:33

Sannuh: het is ook deels een lichamelijke reactie. De paardjes maken hun wintervacht weer aan, de bladeren worden bruin en mensen die er gevoelig voor zijn raken down. Ook al weet je nog zo goed dat er best mooi weer kan komen, je lichaam maakt zich klaar voor de winter. Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 22:55

Een daglicht lamp kopen, zonnebank heeft maar een deel van het daglicht spectrum en gloeilampen ook. Je hebt het hele spectrum nodig van infra rood tot UV

Ik stond een keer in een lab waar ze planten kweekten met mega veel daglichtlampen zooooooooow dat werkt goed zeg, na vijf minuten in dit 'zonnekanon' was ik helemaal vrolijk en fit alsof het 's zomers was Ja

bij de dierenwinkel verkopen ze ook kleine tl buisjes met daglichtlampen voor vissen Clown

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:06

verootjoo schreef:
Lichttherapie is gewoon onder de zonnebank Tong uitsteken.

MIS! Clown Natuurlijk voelt (bijna) iedereen zich beter als hij onder de zonnebank heeft gelegen, maar een zonnebank werkt niet tegen depressieve gevoelens hoor.

Lichttherapie tegen winterdepressie houdt in dat de patiënt voor een lichtbak gaat zitten zodat degene 10.000 lux licht binnenkrijgt via de ogen. 1 lux is zoveel licht als een kaars op 1 meter afstand licht geeft. 10.000 lux is zoveel als men op een zomerse zonnige dag krijgt. Door de hoeveelheid dag(!)licht te verhogen worden bepaalde hormonen (ze denken dat het met de serotonineproductie samenhangt) aangemaakt waardoor depresieve gevoelens verdwijnen/sterk verminderen. Deze speciale lampen zenden het hele kleurenscala uit en komen overeen met natuurlijk licht. Zonnebanklampen, tl verlichting en andere lampen doen dit niet.

Mensen die seizoensgebonden depressieve gevoelens hebben kunnen zich door de huisarts laten doorverwijzen naar een ziekenhuis waar lichttherapie gegeven wordt. Je krijgt alleen lichttherapie na een diagnose! Het is dus niet voor iedereen 'die zich wat minder voelt in de winter'. Niet iedereen heeft trouwens baat bij lichttherapie, maar heel veel mensen wel.

Als je niet in de catagorie winterdepressie patiënt, maar winterdip patiënt valt kun je kijken wat de brightlight lampen van Phillips voor je doen. Deze lampen zenden ook daglicht uit, maar zijn veel minder sterk dan de therapielampen.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:19

Shadow0 schreef:
Overigens, Ilsemarie: in februari de minste zonuren? Dat vind ik wel opvallend - de dagen zijn tenslotte het kortst in december.

Ja ik ook... maar normaal heeft februari 150 zonuren/lichturen. En in 2006 waren het er, geloof ik, maar 15... of iig heeeeeeeeeeeeeeel erg weinig! Het was dus gewoon heel bewolkt en donker weer. December heb ik toch in herinnering met mooier weer, af en toe wat zon enzo, maar de zon heb ik in heel februari volgens mij niet gezien.

Ik weet het ook niet precies meer, is alweer zolang geleden, maar m'n moeder vertelde dat toen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:33

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:55

Oeh ik heb er ook altijd zon last van :'( hou dit even in de gaten Lachen