Verloedering van de Nederlandse Taal.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Polivy

Verloedering van de Nederlandse Taal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 21:23

Zijn er nog meer mensen die zich daar zo aan kunnen ergeren? Ik voel me af en toe net een oud wijf, maar ik krijg gewoon de kriebels van die zogenaamde msn-taal en ik word al bijna misselijk als ik er aan denk dat de meeste gebruikers van dit soort 'taal' ook hun boekverslagen en andere opdrachten op school op deze manier schrijven. Dan voel ik me toch weer gezegend dat ik geen leraar ben.
En ook al die Engelse schrijfwijzen voor woorden die we in het Nederlands ook gewoon hebben. Wat dacht je bijvoorbeeld van het woord 'seks'? Een heel normaal Nederlands woord met (jawel) 'ks'. Tot mijn grote schrik wordt gewoon de Engelse variant met een 'x' overgenomen, tot in de kranten aan toe!
En nu hoeft niet alles van mij volgens de grammatica van het groene boekje (want ik vind dat ook een stelletje rare types die niet gewoon iets duidelijk kunnen houden, maar blijkbaar te veel tijd hebben en te weinig hobby's), maar het correct spellen van woorden moet toch niet zo moeilijk zijn?
Laatst bijgewerkt door Polivy op 21-08-06 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_

Re: Verloedering van de Nederlandse Taal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:24

Whaha je lijkt me moeder wel Clown
Maar ik kan je ergenis wel begrijpen Lachen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:24

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:29

ik amuseer me in dat topic hoor,
jong, maar ik kan niet tegen dat belachelijk taalgebruik van tegenwoordig Haha!
maarja, ik ben dan ook degene die de leerkrachten wijst op hun fouten Clown

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 21:33

Haha, leuk topic ja. Het is op zich wel grappig, maar natuurlijk ergens om triest van te worden. Wordt dit onze volgende generatie? Dan hoop ik dat er nu snel begonnen wordt met het opnieuw invoeren van de lineaal op school, of iets in die richting. Die fouten moet je er tegenwoordig denk ik uit slaan Haha! Whoosh!
Je begrijpt elkaar toch veel makkelijker en veel beter als je gewoon ABN zowel typt, schrijft en spreekt?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:34

Oow, ik erger me daar inderdaad ook groen en geel aan. Ga ook eens meedoen in de huiskamer Clown

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:35

Ik ben misschien pas 14. Maar ik vind het zonde, de nederlandse taal wordt gewoon verkracht

Zelfs volwassenen beheersen soms D, T en DT erg slecht. en spellingsfouten worden haast in elk bericht gemaakt. Ik zal niet zeggen dat ik nooit spellingsfouten maak. maar ik ''verkracht'' niet de Nederlandse taal!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:38

Tuurlijk maak ik ook wel eens fouten. Maar nooit meer dan 1 per zin, of ik durf zelfs te zeggen 1 per post Bloos Maar consequent 'nix' ofzo in een zin, of halve woorden of verkeerde uitdrukkingen oid typen stoor ik me echt aan. Of 'greetz' onder een formele engelse brief Rolleyes

Yustin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:40

Ik als juf kan er over meepraten...Ik schrik vaak van de fouten die 15/16/17 jarige jongeren maken (ik maak ook wel fouten hoor, maar toch!!)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:42

Yustin schreef:
Ik als juf kan er over meepraten...Ik schrik vaak van de fouten die 15/16/17 jarige jongeren maken (ik maak ook wel fouten hoor, maar toch!!)

Fouten maken is menselijk. maar de oneindige breezer-taal die zo in is, dat is gewoon zonde. Zelfs volwassenen gebruiken breezer-taal afkortingen

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 21:42

Yustin schreef:

Arme jij Ach gut

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 22:18

Yustin schreef:

de leerkrachten van tegenwoordig zijn ook niet alles !
ik vind het niet logisch dat ik, uit de leeftijdscategorie dat je aangeeft,
mijn leerkracht NEDERLANDS moet corrigeren ? Slapen
om van de DAN/ALS fouten maar te zwijgen...
500 keer per dag:
Hé, die heeft meer als mij
ik sla deze kleuren uit: Party!!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 22:57

Ach ik denk dat niemand meer dan één keer een memo naar zijn manager of directeur in breezertaal zal sturen Haha!

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 22:59

Doe je er zelf stiekem niet aan mee door niet in alinea's te typen en "tjuh" te gebruiken?

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 23:14

Vende schreef:
Doe je er zelf stiekem niet aan mee door niet in alinea's te typen en "tjuh" te gebruiken?

Heb je het tegen mij? Haha!
Het tjuh uit mijn gebruikersnaam is al van heel lang geleden. Toen dat helemaal hip was. En op een manier ben ik gewend geraakt aan het 'tjuh'.
Daarnaast zijn alinea's ook met inspring bekend, maar helaas doen fora daar niet aan, behalve misschien als je veel spaties gebruikt.

Ook werk ik juist veel met alinea's door middel van een witregel(tadaaaa, hier is er toevallig eentje?), maar toevallig heb ik in mijn openingspost geen witregel gebruikt. Wil het dus meteen zeggen dat ik met mijn eeuwenoude gebruikersnaam en geen witregel in mijn openingspost meteen de Nederlandse Taal verpruts? Nee.
Niet echt een sterk punt dus.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 06:43

Ik vind het ook zo vreselijk irritant als mensen msn taal of breezer taal gebruiken. Het leest heel vervelend. Wel moet ik toegeven dat ik hier op Bokt soms wel het woordje 'nix' of 'ff' gebruik...het zit helaas in mijn hoofd geperst. Haha! Maar verder dan dat ga ik niet. Ik gebruik normale leestekens, dat leest toch veel fijner?

Wat mij ook soms opvalt is dat mensen 'wou' i.p.v 'wilde' zeggen en zo zijn er nog meer van die dingen...ik kan mij daar persoonlijk heel erg aan ergeren...

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 07:39

Ik vind niet dat de taal stil hoeft te staan. Er zijn meer Engelse termen die ook in het Nederlands standaard zijn geworden. Dus het voorbeeld van seks of sex zie ik geen problemen mee.

Net zoals de afkortingen ff en idd en iig en...

Dat soort kleine dingen sluipt er in informele praatjes mogelijk in. Waarom weet ik niet, maar dat is vast een gevolg van onze maatschappij waarin iedereen te druk is om hele zinnen te typen en formuleren. Als je met 1000x ff typen het gebruik van twee letters 1000x bespaart (á 0,5 seconde per twee letters) heb je toch weer 500 seconde winst Knipoog

Zonder gekheid Knipoog Dat men informeel typen minder waarde hecht aan de correcte spelling dat is niet zo´n probleem wat mij betreft. Ik vind het triester dat het merendeel volgens mij ook geen formele brieven correct en foutloos op kan stellen!

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 07:48

een spelfoutje maakt iedereen wel eens maar die msn/breezer taal is echt erg, ik lees het nog niet eens meer (lukt me ook niet, denk dat ik daar te oud voor ben Haha! )

Je zou soms denken dat ze geen nederlands meer op school krijgen.
Maar zoals urielle de link al gaf, in dat topic kun je je frustraties kwijt en er heerlijk om lachen.

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 08:11

Buiten fora's e.d. kom ik het eigenlijk nooit tegen...tja eh. Ze doen het zelf, ze kiezen er zelf voor om zo dom over te komen dus laat maar lekker gaan, waait hopelijk wel weer over.

lore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 08:12

Als leerkracht (geen nederlandse taal) kan ik bevestigen dat het taalonderwijs enorm achteruit gaat (België). Taalleerkrachten mogen geen punten meer aftrekken voor spelfouten (als het geen specifieke speloefeningen is maar bvb een schrijfoefening). De dt-regel is niet meer zo belangrijk, dus ze mogen er amper punten voor aftrekken, .... . Er is dus ook van het onderwijs uit een verminderde aandacht voor de spelling en grammatica van een taal.
Anderzijds vind ik dat een taal leeft in de maatschappij en daarbij moet de invloed van het engels wel kunnen. De schrijfwijze van het woord "cadeau" vind ik persoonlijk al even ergelijk. Zou evengoed kado kunnen zijn. maar hier zwijgt men over terwijl het een letterlijke overname uit het frans is. net als zoveel woorden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 08:55

Ik erger me er ook kapot aan. Ik ben docent Nederlands en als ik zie hoe slecht het taalgebruik is van veel leerlingen.....Verslagen worden in msn-taal geschreven, ze weten niet meer hoe ze werkwoorden moeten gebruiken, hoe ze zinnen moeten vormen, hoe ze leestekens moeten gebruiken en wat bijvoorbeeld de verschillen zijn tussen "me" en "mijn".

Ik zie overigens dezelfde fouten veel voorbij komen hier op bokt, heel slordig.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 09:12

nooou met die boekverslagen en dergelijken op school valt het wel mee hoor!

Ik heb een keer voor een vet goed betoog die inhoudelijk volgens die vent echt goed in elkaar zat een 6- gehad...

waarom?

had drie keer een dt fout gemaakt...

neeej... de juiste spelling wordt er opschool nog wel ingeramd. Ik let er op msn ook niet zo op, maar in de klas zal je wel moeten!

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 09:30

Ik vind juist dat er op school veel te weinig aandacht is voor spelling! Echt onzin om alleen maar aandacht te hebben voor het ontleden van zinnen. Daar heb je verder nooit meer wat aan. Dus meer aandacht voor spelling en stijl. Na 2 jaar brugklas heb ik nooit meer iets gehoord over grammatica. Alle tijd ging naar boekverslagen, en technisch lezen.

Op bokt valt het trouwens nog wel mee hoor met de msn-taal. Hier worden mensen daar meteen op gewezen. De titel van topics worden veranderd en er is een strak beleid. Dat kan je van bijna alle andere forums niet zeggen.

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 09:54

Loontjuh schreef:
Vende schreef:

Heb je het tegen mij? Haha!
Het tjuh uit mijn gebruikersnaam is al van heel lang geleden. Toen dat helemaal hip was. En op een manier ben ik gewend geraakt aan het 'tjuh'.
Daarnaast zijn alinea's ook met inspring bekend, maar helaas doen fora daar niet aan, behalve misschien als je veel spaties gebruikt.

Ook werk ik juist veel met alinea's door middel van een witregel(tadaaaa, hier is er toevallig eentje?), maar toevallig heb ik in mijn openingspost geen witregel gebruikt. Wil het dus meteen zeggen dat ik met mijn eeuwenoude gebruikersnaam en geen witregel in mijn openingspost meteen de Nederlandse Taal verpruts? Nee.
Niet echt een sterk punt dus.

Wil dat zeggen dat ik dat zeg? Nee. Knipoog
Kan ik ruiken dat je gebruikersnaam 'eeuwenoud' is? Nee Knipoog

En een witregel of een alinea is hetzelfde schat. Het viel me alleen op dat je commentaar
hebt op andere, terwijl je het zelf dus ook niet allemaal 'correct' doet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:00

Citaat:
Op bokt valt het trouwens nog wel mee hoor met de msn-taal. Hier worden mensen daar meteen op gewezen. De titel van topics worden veranderd en er is een strak beleid. Dat kan je van bijna alle andere forums niet zeggen.

Dat is absoluut waar ja.
Wel valt me op dat van veel mensen (misschien jongeren?) gewoon ontzettend veel fouten maken, wat het gewoon heel vervelend maakt om zo'n post te lezen.