Sint Maarten

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dorée

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: Utrecht

Sint Maarten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-04 11:00

Muziek! Sint Maarten Sint Maarten de koeien hebben staarten... Muziek!

Lekker met je vriendjes langs de huizen gaan en snoep ophalen nadat je een liedje had gezongen! Fantastisch was dat altijd!

Ik woonde vroeger in Bloemendaal en daar deed iedereen aan Sint Maarten. Ook in Haarlem overigens.
Hier in Utrecht kent bijna niemand het!

Waar wordt het nou precies gevierd en wat is nou het precieze verhaal achter Sint Maarten?
Iets met een man op een paard en een zwerver? Zoiets?

"Ik zing het zo helder als ik kan, zowel in Bijbel, Thora als Koran staan die woorden echt.
'K vind het prachtig dat u iets gelooft wat door een man van vroeger is beloofd, maar u leest zo slecht."

Acda en de Munnik


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 12:00


Amor Vincit Omnia

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 13:07

bij ons word het ook nog gevierd. ook dat kinderen langs de deuren komen zingen. en het verhaal wordt bij het vuur nagespeeld.
ikzelf moet 11 november met flicka als sint maarten spelen. Haha! (dus aan de zwerver een stuk mantel geven enzo)

Pibelle

Berichten: 84
Geregistreerd: 30-05-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 14:11

hier in amsterdam wordt het ook nog altijd gevierd. Ik vond het altijd heel leuk, lekker veel snoepies Knipoog nu doe ik zelf open en hoor hoe die kleintjuh zingen Lachen

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 14:16

Hier wordt het ook gevierd, maar 10 km verderop dan weer niet. Volgens mij moet het met bepaalde godsdiensten samen hangen, maar welke... geen idee Haha!

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 16:23

Vroeger in Lelystad werd het heel fanatiek gevierd, hier in Limburg doen ze alleen een lampionnenoptocht, maar ze gaan niet langs de deuren. Ik vond het altijd geweldig om mee te lopen Haha!

[UK][SONG] Witness Kom je even luisteren? :)ddd

Nadir

Berichten: 12692
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 16:36

Volgensmij hebben we in Soest alleen een lampionnentocht. Maar het kan ook zijn dat dat weer een andere tijd van het jaar is...

Verder wordt het hier volgens mij niet gevierd...

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

eknein

Berichten: 4347
Geregistreerd: 01-05-04
Woonplaats: Vries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 17:16

ik vind het echt geweldig..( doe het zelf niet meer ) maar ik vind het leuk om de deur open te doen en dan gaan ze liedjes zingen leuk togh..

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 17:59

Bij ons wordt het niet gevierd, maar mijn opa en oma woonden in Scheemda en daar deed wel iedereen er aan. Toen hebben wij het ook een keer gedaan. We kwamen thuis met zakken snoep!! (En mandarijnen Lachen )
Was erg leuk, we hebben het èèn keer gedaan en ik ben het nooit meer vergeten.

:D

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:02

Jaa hier in Hem zeker wel is altijd hartstikke leuk.
In groningen, dat weet ik niet zo want de mensen komen nooit naar internaat omdat ze denken dat daar echt niemand kan horen Haha!

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:22

pffff hier zal het vast wel gevierd worden, genoeg koters in de buurt...... Alleen 1 nadeel, ik heb de dag erna een zware toets.... zal van te voren een bak met spek klaarzetten en een briefje dank je wel voor het mond dicht houden Haha!

Miss_happy

Berichten: 419
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:35

Hier in Hoorn wordt het ook gevierd, maar in Silvolde (achterhoek) waar ik vandaag kom vieren ze het niet... Toen wij hier kwamen was het van... Sintmaarten?? wat is dat.. Verward

Maar het is leuk.... lekker veel snoep Haha!

Australia

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:49

Ooit (toen ik in wassenaar woonde) vierde we het wel, maar in Leiden heb ik er niemand over gehoord.

Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 19:53

Wij vieren het hier wel Lachen
Dan gaat iedereen naar de kerk en st Martinus zit daar dan ook, vooraan in de kerk. En na de mis gaan ze allemaal met lampionen enzo in een optocht en daarna komen ze allemaal bijmekaar op een grasveld waar een groot kampvuur wordt aangestoken en dan gaat de Scouting optredens doen en liedjes zingen in het dialect etc. en dan krijgt iedereen gratis rijstepap Vork {alhoewel die soms best wel goor kan zijn Nagelbijten / Gniffelen}
Maar het is wel heel gezellig altijd en st Maarten zijn paard is echt een bloedmooie Andalusiër Lachen

If it's not real, you can't hold it in your hand, you can't feel it with your heart
And I won't believe it
But if it's true, you can see it with your eyes
Oh, even in the dark

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 08:33

Ja hier vieren ze het ook, ga van de week maar weer even snoepjes inslaan om uit te delen.

Sabine

Berichten: 5823
Geregistreerd: 15-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 08:35

Jaaa hier ook Haha!
Alleen bij ons komt er nooit iemand Nagelbijten / Gniffelen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Sun, Amazonbot, AngeliqueB, Angie91, brennie85, c_alsemgeest, Chonelly, DeEenhoorn, fique, Floko, GoogleAdsense, GrapeshotBot, Jadero, Knudd, Lijsken, Mar_X, meintje, monsterina, redbutton, Rooss_24, Tomboy0 en 52 bezoekers