N.A.V hakenkruis fontein...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

N.A.V hakenkruis fontein...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 21:23

Hej mensen,
Bij deze misschien een rare vraag, maar ik moet het echt weten... Er is in Utrecht toch die fontein die de vorm had van het hakenkruis? Nou is hier op Bokt een topic daarover, en daarin zegt de ontwerper in de krant dat het het internationale teken is van de zon.
Nou is mijn vraag dus (misschien een rare vraag): zouden de duitsers dit teken hebben gebruikt om dan ook zeg maar macht uit te drukken? Net zoals dat de zon heel erg belangrijk is voor ons?
Als het fout staat, gelieve het dan te verplaatsen, maar ik had geen idee waar ik het zetten moest...
Groetjes, mij

gillian

Re: N.A.V hakenkruis fontein...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 22:33

Dat is niet in Nederland maar in België, Maas-Mechelen om precies te zijn Knipoog
Als je op Google Earth kijkt, zie je het duidelijk Haha!

Overigens vind ik het wel belachelijk van die ontwerper, die moet dat hebben geweten!!
Maar die gemeentelui zijn ook niet erg slim want vanuit het raam ziet het er toch ook wel verdacht uit hoor Knipoog

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 23:45

Dat is idd de Swastika, een eeuwenoud teken dat je bv. in India op tempels en kleding ed heel dikwijls tegenkomt, zonder enig verband met WOII

lees dit maar eens Knipoog http://nl.wikipedia.org/wiki/Swastika

Jennyzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 23:48

Woow da's best interessant Lidewijke.
Dus dan hadden die nazi's toch nog wel een greintje intellegentie. Nagelbijten / Gniffelen

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 00:54

Ik heb zelf het wikipedia-ding niet gelezen, maar mijn pa weet er heel veel over..

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 06:47

Oké, dat scheelt dat we dat al weten. Ik vind het idd ook stom. Maar ik vind het nog stommer dat een groep mensen gewoon de betekenis van een eeuwenoud teken compleet kan veranderen.. Ik bedoel, het is dan wel het teken van de zon, maar als je aan iemand vraagt hier in Nederland, Duitsland, of enig ander land wat aan die oorlog heeft meegevochten, dan zullen ze je dnek ik vrijwel allemaal zeggen waarvoor het staat. En dat zal dan niet de zon zijn... Jammer toch?
Groetjes, mij

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:58

De ontwerper is geen racist, dus vind ik het geen punt. De swastika heeft meer mooie betekenisen, dus laten we dat in deze fontijn zien. Het symboliceert ook bijvoorbeeld heel logisch hoe een draaikolk van water draait! Zo raar is dat dus niet, wanneer het in een fontijn verwerkt zit!

De swastika die de nazi's gebruikte, was een symbool wat hen syboliseerde. Dus tjah, overal waar je die swastika zag hangen, was wel duidelijk dat de macht daar bij de nazi's lag. Ik denk dat de nazi die het bedacht, het gewoon niet erg crea was en het genept heeft van het hindoeisme.
Laatst bijgewerkt door Daphna op 28-07-06 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 13:00

Helaas hebben de Nazi meerdere van deze symbolen misbruikt. Het logo van de SS stamt van origine ook uit een vele oudere samenleving en had toen ook een hele andere betekenis.