Taalgebruik

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 11:35

tjah je moet maar goed in NED zijn he !!!
ik dus niet !! ik kan er echt niks aan doen en word dan ook chagerijnig als ze me daar op aanspreken . Ik heb msn dus typ hier (perongeluk) veel met mijn msn taal gebruik

tjah ik kan het allemaal lezen dus ik zit er niet mee !!!!!!! *LOL*


Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 15:02

je kunt het ook doen met het woord loop, en dan ook nog met `t kofschip
of fokschaap.

msn taal is Misselijk , maar een tikfout moet toch niet zo`n probleem zijn.....

ikself schgrijf altijt foudloos !!! Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 15:04

ik vind spelfouten niet zo storend. MAar stijlfouten, zoals weinig leestekens, geen hoofdletters etc. Dus dan lees je een tekst een in keer en moet je een paar keer overnieuw lezen. Het leest namelijk heel moeilijk en chaotisch. ik ben dan ook meestal geneigd om geen antwoord meer te geven. eerst maar eens fatsoenlijk leren schrijven, anders ga ik geen moeite investeren om het te lezen en te beantwoorden.

De hond is de betere mens

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 16:10

Foutje van m'n computer, sorry Haha!
Laatst bijgewerkt door napoleon op 14-06-02 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 16:13

Desiree schreef:
ik vind spelfouten niet zo storend. MAar stijlfouten, zoals weinig leestekens, geen hoofdletters etc.


Iedereen heeft volgens mij op school weleens de functie van Hoofletters, punten en komma's moeten leren.........ik denk dat die "fouten" gewoon te maken hebben met te snel iets willen neerzetten en dingen afraffelen! Maar door het niet gebruiken van deze leestekens raken andere mensen steeds minder geintresseerd in de dingen die worden geschreven omdat het gewoon niet prettig lezen is.

Kirsti
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-02 16:32

Ik heb ook niet gezegd dat er geen fouten in mogen zitten. Iedereen maakt fouten, dat is menselijk en ook helemaal niet erg. Maar het is wel handig om je tekst even door te lezen om te zien of het wel leesbaar is voor iedereen.
Ik ben echt geen taal freak hoor. Ik haal zelf ook vaak de lange en korte ij/ei door elkaar.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 17:19

het blijkt maar weer dat nederland ook niet de makkelijkste taal is om te schrijven. Zelf maak ik ook veel fouten met komma's en punten. Maar ik werk er wel aan.

Wodan en ik onderweg in de M2

nastyexplosive

Berichten: 281
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 22:06

Elleu mensen, (nee dit is geen spelfout, maar een bewust gekozen woord)

Ik wil me hierbij alvast verontschuldigen voor alle topic's en reacties die ik heb geschreven en ik ga schrijven. Ik heb een vorm van woordblindheid , woorden die ik tien keer op een dag schrijf of zeg weet ik in eens niet meer correct te spellen, woorden zoals wanneer (1 of 2 n's ?) allerlei (ei of ij) schrijf ik helemaal fout in de veronderstelling dat het correct is, ook met nalezen zie ik het simpelweg niet. Ook hele gewone simpele woorden zoals bijvoorbeeld boom (beetje overdreven) weet ik soms niet meer te schrijven.Ik weet dat ik dat allemaal kan opzoeken, maar dat is vrij confronterend om met je neus op de feiten te worden gedrukt dat je een spastische hersenkronkel hebt. Ook moet ik toegeven dat ik bijster slecht ben in d's en t's hoewel ik in 5 gymnasium zit (maar ik heb dan ook op een Montessori basisschool gezeten ) en het schrijven van de letter n aan het eind van een werkwoord, dit heb ik aan geleerd om zo snel mogelijk zo veel mogelijk aantekeningen te maken.

Ik ben heel erg voor het gebruik van interpunctie, ik vind ook best dat je daar iemand op mag afrekenen, geen interpunctie is gewoon heel storend en vermoeilijkt het lezen van een bericht danig. Ik vind echter niet dat je iemand heel erg mag afrekenen op het maken van fouten in d's en t's , sommigen vinden het stom en slordig, maar ik vind niet dat dit de begrijpbaarheid van een bericht erg aantast. Het is allemaal foutloos te schrijven met behulp van woordenboek en voor mij 10x na lezen en bij elk werkwoord de regels toe te passen, maar eerlijk gezegd heb ik dit er niet voor over. Noem het lui, noem het praktisch met mijn schaarse intrenet tijd omgaan. Ik heb namelijk geen kabel ofzo maar wel snel een kwade moeder die na een tijd gewoon de stekker eruit trekt om zo de telefoonrekenig tot een minimum te bepreken. En gezien het feit er op Bokt zoveel interressantsts (hier kom ik dus echt niet uit) te lezen is, besteed ik mijn tijd liever hier aan.

Sorry voor de irritatiefactor van mijn toekomstige berichten, dus als je je aan mijn schrijfstijl ergert lees dan niet de berichten van Nastyexplosive.
_________________

Ervaren Bijrijder/Grondwerker gezocht voor Arabische Diva: https://horsify.com/nl/26048-arabische- ... rondwerker

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 06:41

Margreet"]
[quote="avantilover schreef:
EN ZITTEN ER NOG FOUTEN IN? Haha! *LOL* Tong uitsteken


Ja... Knipoog
[/quote]

Oja zoek dan maar eens, ik ben benieuwd! Haha! *LOL* Pling

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 07:55

Leuk aangepast, maar toch zit er nog een foutje in hoor Haha!

avantilover schreef:
Maar ik moet natuurlijk niet een hele berichte moeten vertalen!


heel bericht

Maar dat zijn nou van die kleine foutjes die absoluut niet storend zijn. Maar als je er naar vraagt... Haha!

Nulla tenaci invia est via

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 08:11

Margreet"]
Leuk aangepast, maar toch zit er nog een foutje in hoor Haha!

[quote="avantilover schreef:
Maar ik moet natuurlijk niet een hele berichte moeten vertalen!


heel bericht

Maar dat zijn nou van die kleine foutjes die absoluut niet storend zijn. Maar als je er naar vraagt... Haha!
[/quote]

hahaha nou bedank ik zou het onthouden! Haha! Dat zou ik heel Knipoog mijn leven onthouden! Ik heb net ff gezocht of jij nog een foutje had maar nee hoor. Huilen Haha!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 10:15

nastyexplosive schreef:
Elleu mensen, (nee dit is geen spelfout, maar een bewust gekozen woord)

Ik wil me hierbij alvast verontschuldigen voor alle topic's en reacties die ik heb geschreven en ik ga schrijven. Ik heb een vorm van woordblindheid , woorden die ik tien keer op een dag schrijf of zeg weet ik in eens niet meer correct te spellen, woorden zoals wanneer (1 of 2 n's ?) allerlei (ei of ij) schrijf ik helemaal fout in de veronderstelling dat het correct is, ook met nalezen zie ik het simpelweg niet.


Je hoeft je niet te verontschuldigen hoor!!! jij hebt dus een duidelijke reden waardoor je af en toe de mist in gaat met je spelling, maar heel eerlijk gezegd valt het in dit stukje dat je hebt geschreven echt niet op! Ik neem aan dat de meeste commentaar (ook dat van mij Haha! ) slaat op de mensen die het zo gezegd "makkelijk" vinden om maar halve zinnen zonder punten en komma's te schrijven, gewoon omdat ze het makkelijk vinden en dat je nou eens een spelfoutje maakt (ik ben ook niet heilig Schijnheilig ) of een leesteken vergeet, tja dat gebeurt iedereen. Bij sommige mensen vallen die dingen gewoon op en dan gecombinneert met msn-taal wordt het echt moeilijk te lezen!

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 11:02

Ik probeer ook altijd gewoon ABN op Bokt te schrijven. Vroeger, toen ik net op Bokt was, typte ik ook in MSN-taal. Daar ben ik later mee gestopt, ik weet niet meer wanneer en wat de reden ervoor was, volgens mij was het zo dat ik op school soms ook wat in MSN-taal schreef Lips are sealed .
Ik ben altijd al best wel goed geweest in Nederlands, vooral in de werkwoorden, vind ik gewoon makkelijk. Ik maak er natuurlijk wel eens fouten mee, maar ik probeer ze zoveel mogelijk te verbeteren.
Als ik in een berichtje van iemand anders een spellingsfout zie staan, vind ik dat niet zo heel erg. Ik kan ook de MSN-taal wel lezen, dus ik heb er niet zoveel problemen mee. Ik vind het alleen wel overdreven als zowat ieder woord in de zin anders is geschreven. Zoiets als: k hep egt nix gedaan (ik heb echt niets gedaan) Frusty .

Ik lees mijn berichtjes eigenlijk ook niet vaak over, maar ik probeer bij het schrijven van het bericht al zoveel mogelijk op fouten te letten. Misschien heb ik wel vaak fouten in mijn tekst, maar dan mag je mij ook gewoon verbeteren, vind ik helemaal niet erg, vind ik juist wel fijn.
Mijn spelling is toch niet zo slecht?

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 13:24

avantilover"]
[quote="Margreet"]Leuk aangepast, maar toch zit er nog een foutje in hoor Haha!

[quote="avantilover schreef:
Maar ik moet natuurlijk niet een hele berichte moeten vertalen!


heel bericht

Maar dat zijn nou van die kleine foutjes die absoluut niet storend zijn. Maar als je er naar vraagt... Haha!
[/quote]

hahaha nou bedank ik zou het onthouden! Haha! Dat zou ik heel Knipoog mijn leven onthouden! Ik heb net ff gezocht of jij nog een foutje had maar nee hoor. Huilen Haha!
[/quote]

Bedankt
Ik zal... Haha! Knipoog

En ik maak ook fouten hoor, echt waar!

Nulla tenaci invia est via

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 16:11

mag ik ns vragen wat jullie met msn-taal bedoelen?

bedoelen jullie dan gewoon chat/sms-taal (afkortingen dus) of nog iets anders?

Marsje
Berichten: 8089
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 16:52

Met MSN-taal bedoelen we dat bepaalde woorden opzettelijk verkeerd geschreven worden. Bijvoorbeeld lachuh i.p.v. lachen of paardjuh i.p.v. paardje.
Afkortingen zoals idd, iig, IMO zijn naar mijn mening geen MSN-taal.

Geen onderschrift.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 21:33

Margreet"]
[quote="avantilover"][quote="Margreet"]
Leuk aangepast, maar toch zit er nog een foutje in hoor Haha!

[quote="avantilover schreef:
Maar ik moet natuurlijk niet een hele berichte moeten vertalen!


heel bericht

Maar dat zijn nou van die kleine foutjes die absoluut niet storend zijn. Maar als je er naar vraagt... Haha!
[/quote]

hahaha nou bedank ik zou het onthouden! Haha! Dat zou ik heel Knipoog mijn leven onthouden! Ik heb net ff gezocht of jij nog een foutje had maar nee hoor. Huilen Haha!
[/quote]

Bedankt
Ik zal... Haha! Knipoog

En ik maak ook fouten hoor, echt waar!
[/quote]

hahaah jij bent echt erg hoor! Haha! En waag het eens om me nu weer te verbeteren }> Knipoog IK zal nog wat beter op letten en ik ga jou eens verbeteren! }> Maak nou eens een foutje Tong uitsteken Haha!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 21:44

Tja, je vroeg er zelf om he?! Knipoog
En als je maar genoeg geduld hebt, laat ik ook heus wel eens een steekje vallen hoor, moet je wel goed opletten! Haha!

Nulla tenaci invia est via

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 21:47

Margreet, wordt jij er niet af en toe helemaal gestoord van om iedereen te gaan zitten te verbeteren? Verward Ik zou er heel gauw heel gek van worden *komt misschien omdat ik het niet gewend ben hoor Haha! *

Doe wat je niet laten kunt... Maar laat wat je niet doen kunt...

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 21:52

Berdientje schreef:
Margreet, wordt jij er niet af en toe helemaal gestoord van om iedereen te gaan zitten te verbeteren? Verward Ik zou er heel gauw heel gek van worden *komt misschien omdat ik het niet gewend ben hoor Haha! *


Nee dat doet ze alleen bij mij! *LOL* Maar verder doet ze het toch niet? En Margreet: Ik hou je im de gaten! Tong uitsteken Haha!
Maar ik geloof nooit dat jij zo snel fouten maakt. Enne tussen haakjes voor mijn examen nederland had ik een 8!!! Haha! Clown

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 21:52

Berdientje schreef:
Margreet, wordt jij er niet af en toe helemaal gestoord van om iedereen te gaan zitten te verbeteren? Verward Ik zou er heel gauw heel gek van worden *komt misschien omdat ik het niet gewend ben hoor Haha! *


Nou, ik verbeter niet iedereen hoor, kom op zeg, daar zou ik een dagtaak aan hebben Haha! Spellingcontrole is leuk, maar ik ben niet van plan om die taak persoonlijk op me te nemen *LOL* Maar Avantilover vroeg of er nog fouten in haar berichtje zaten, nou als ze daar om vraagt, dan wil ik er wel op letten natuurlijk *LOL*
Ik zie het eigenlijk altijd vrijwel gelijk als er spelfouten in een bericht staan (behalve bij mezelf soms Frusty ), ik weet niet, gaat vanzelf, kost geen moeite ofzo. Heeft er misschien mee te maken dat ik nu ook bezig ben met het schrijven van een stageverslag/rapport en dat is allemaal heel wetenschappelijk enzo en dat moet gewoon absoluut foutloos zijn.

Weet je het trouwens nog, van de smurfen? Smurf jij of smurft jij? Knipoog

Nulla tenaci invia est via

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 21:55

avantilover schreef:
En Margreet: Ik hou je im de gaten! Tong uitsteken Haha!


Ik hou jou ook in de gaten Knipoog

Nulla tenaci invia est via

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 21:58

Oh ja... OEPS... Ik vergeet het altijd Frusty word jij dan...zo beter... HEE ik heb mezelf verbeterd *of moet het met een t? ik doe nu zomaar wat, omdat ik ECHT geen idee heb hoe het moet... ik ben echt dom... Lips are sealed * HOPELOOS!

Doe wat je niet laten kunt... Maar laat wat je niet doen kunt...

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 21:59

Margreet"]
[quote="avantilover schreef:
En Margreet: Ik hou je im de gaten! Tong uitsteken Haha!


Ik hou jou ook in de gaten Knipoog
[/quote]

haahhaha, je staat zeker wel verbaast van die 8 voor Nederlands examen of niet? Haha!
Ik kan trouwens echt niet typen wel met 2 handen maar met 1 vingertje! (per keer)

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 00:13

Ik merk ook dat ik berichtjes die in MSN-taal geschreven zijn direct over sla. Dat vind ik dus echt vreselijk.

En als controlewoord gebruik ik fietsen ipv smurfen (alsof ik de laatste maanden ooit nog op een fiets gezeten heb Haha! ).

Wel valt me op dat het taalgebruik onder de jongere Bokkers aanmerkelijk slechter is dan onder de 'ouderen'.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _chou, _HS_, Amazonbot, Besje, Brimi_Disa, c_alsemgeest, Eliine, Ellen_ov, Googlebot, hagelslag, herr_balou, IASCrawler, Janneke93, Macs, Majestic-12, MoSt81, Paardennamen, RenskeFrea, SentiBot, Snippergroen, Wescha, Westhof, YandexBot en 202 bezoekers