Vraag over geiten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Vraag over geiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-02 21:19

Ik heb sinds een paar weken 2 geiten en 2 bokken, als gezelschap voor Yorghos en uit liefhebberij.
De geiten zijn moeder en dochter. Moeder is 4 jaar oud en dochter is afgelopen februari geboren. Toen ik de geiten kocht, zeiden de vorige eigenaren dat dochter al gespeend was. Dit blijkt niet zo te zijn. Op zich geen ramp denk ik, maar ze drinkt maar 1 uier leeg. De andere zit bomvol melk, en moeder heeft er met lopen echt last van.
De afgelopen 2 dagen heb ik haar dus gemolken, maar nu vraag ik me af of ik daar wel goed aan doe. Door het melken blijf ik de productie natuurlijk stimuleren. Maar als ik niet melk ben ik ban dat de uier gaat ontsteken...?
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee en kan iemand mij advies geven?

* To Belg, or not to Belg *


Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 21:23

Je doet het goed, als het geitje 2 lammetjes had, werden dus allebei de kanten leeggedronken!

Wel moet je erop letten dat, als je het lam af gaat spenen je de moedergeit een tijdje geen brokken geeft (weet net wat je ze voert?)
Wel mogen ze dan hooi en gras maar geen brokjes, omdat ze dan melk blijven prodceren en dus kans op uierontsteking hebben!

Ik zal wel even navragen hoeveel weken ze geen brok mogen, maar wat je nu doet is dus goed!

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-02 21:26

Hoi,
Ze staan nu op een aardig weiland en moeder krijgt ong. een handkommetje brok per dag. De kleintjes krijgen minder.
Droogt de uier dan gewoon op als de kleine gespeend wordt? En doet een geit dat zlf na 6 maanden (dacht dat ze ong. zolang bij moeders blijven) of moet ik dat doen?
In ieder geval bedankt voor je antwoord.
Groetjes,
Linda

* To Belg, or not to Belg *

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 21:46

Anders even de DA bellen en om een droogzetter vragen.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 21:55

Wij halen de lammetjes bij de moeder weg wan volgens ij doen ze het niet zelf.
Weet je toevallig wat voor geitjes het zijn?

Het verschild namelijk per geit hoelang het droog gezet moet worden.
Je kan eventueel wel contact opnemen met de beheerster van de kinderboerderij, die kan je verder vertellen over het droogzetten!

Het nummer van de kinderboerderij is 035-6233886 ze zijn van 10:00 uur tot 16:30 uur aanwezig!


Groetjes en Succes!

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 22:36

Je kunt aan de dierenarts een droogzetter vragen (wat greetje zegt) maar als je dat doet, moet je wel het jonge geitje eraf halen, anders heeft het geen zin.

Zo'n droogzetter werkt heel snel en is ook handig. Verder zou je de DA sowieso even kunnen bellen voor extra info wat betreft het voer dat je dan moet gaan geven/minderen.

Succes Lachen

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 23:01

Een droogzetten gebruik je te voorkoming van uierontsteking, het is niet zo dat zo'n ding ervoor zorgt dat het uier sneller opdroogt ofzo. Ook oppassen dat de lammeren niet meer drinken na het geven van een droogzetten want daar kunnen ze behoorlijk diaree van krijgen omdat het een soort antibioticum is.

De melkproduktie blijft nog 5 dagen doorgaan wanneer je de lammeren weghaalt en neemt daarna af.
Wanneer je de lammeren afspeent zou je dus eventueel de geit helemaal leeg kunnen melken aan beide kanten en dan een droogzetter erin, daarna NIET meer aan het uier komen...Wel regelmatig controleren op uierontsteking natuurlijk, maar niet meer melken want dan blijf je de produktie van melk stimuleren.

Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust want ik fok al jaren geiten en heb jammergenoeg wel ervaring met uierontstekingen.

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: alweerkwijt, Amazonbot, Angie91, bonnielau, C_estmoi, Danseresje, eva1969, Facebook, geertje3, Gwenvd, Maliboe, ManonGrr, miezelke, Miss_Mii21, Sandyislief, Tazzey, Xanthippe en 185 bezoekers