betalen jullie thuis kostgeld?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lotje02

Berichten: 4006
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Tilburg

Re: betalen jullie thuis kostgeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 08:56

nee, toen ik ging werken heb ik wel aan mijn ouders gevraagd of ik kostgeld moest betalen. Zij lieten mij kiezen, of ik betaalde € 75 kostgeld wat zij dan voor mij spaarden en wat ik terug krijg als ik het huis uitga, of ik moet dat bedrag zelf sparen. Ik heb toen voor het laatste gekozen en dan gaat prima. Help wel veel mee in het huishouden en betaal af en toe boodschappen.

Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 09:13

Nee, ik hoef niks te betalen. Zou ik ook niet makkelijk ergens vandaan kunnen halen, ik zit nog op school. (al heb ik nu zomervakantie en een baantje.)

_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 09:31

Ik hoef het ook niet.
Ik vind het wel redelijk om te vragen hoor vooral als ik over 1.5 jaar 18 word.
Ik zou er niet moeilijk om doen als ze het zouden vragen.

tinkerabc

Berichten: 426
Geregistreerd: 01-07-05
Woonplaats: Lelystad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 09:51

Ik heb tot mijn 23e thuis gewoond en had vanaf mijn 19e een fulltime baan. Heb nooit kostgeld hoeven te betalen. Mijn ouders hebben het er ook nooit over gehad. Ik moest wel mijn eigen verzekeringen enzo betalen. Maar dat vond ik wel logisch.
Zo heb ik mooi kunnen sparen voor mijn eigen auto en voor mijn uitzet om op mezelf te gaan.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Re: betalen jullie thuis kostgeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 09:52

Nee want ik woon samen, dus niet echt van toepassing. Toen ik nog thuis woonde betaalde ik ook geen kostgeld

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 10:24

Nee, ik hoef ook geen kostgeld te betalen .

Dorée

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 12:03

Ik heb nooit kostgeld hoeven betalen, maar ben dan ook op mijn 18e uit huis gegaan. Als ik thuis was blijven wonen had ik ook geen kostgeld hoeven betalen. Gewoon omdat mijn ouders vinden dat zolang zij het kunnen betalen en het niet een 'inbreuk' is op hun maandgeld zeg maar, ik lekker kan sparen voor later. Dan moet ik nog lang genoeg mijn eigen dingen betalen.
Maargoed, als ik op mijn 35e nog thuis zou wonen (moet er niet aan denken zeg, snap sowieso niet dat mensen thuis blijven wonen, maargoed ieder zijn ding ) denk ik dat ik het wel zou moeten/willen betalen, gewoon omdat ik dan al die tijd heb kunnen sparen voor 'later' en er geen 'later' komt . Maargoed, dat vind ik ook een ongezonde situatie

Ik denk dat ik het later ook zo met mijn kinderen zou doen, tenzij ik het niet of nauwelijks zou kunnen betalen en zij heel veel werken bijvoorbeeld.

knightloekie

Berichten: 2799
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Limboland

Re: betalen jullie thuis kostgeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 12:07

ik heb nooit kostgeld betaald.. Ik heb tot en met mijn 23ste thuis gewoond en vanaf mijn 21ste had ik een full-time baan...

mandy101

Berichten: 1274
Geregistreerd: 26-09-04

Re: betalen jullie thuis kostgeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 12:12

nej maar ik ben ook 15 dus
en zit op school, maar ik denk dat me moeder dat nooit zou doen .

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 16:30

hahah mandy101: dat zou een ongezonde situatie zijn als je ouders nu al kostgeld van je verlangde! hahaha

__Esther__
Berichten: 4398
Geregistreerd: 23-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 16:44

Ik hoef het nu nog niet te betalen maar als ik 3 jaar ouder ben en een baantje heb wat redelijk verdiend, moet ik wel voor een klein deel kostgeld betalen.

romandour
Berichten: 190
Geregistreerd: 15-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:33

Nou het was geen puber reactie ben 24 jaar jong. Maar toen ik thuis woonde heb ik nooit kostgeld hoeven te betalen. was met 17 van school hoefde ook niet te werken. en ik woon nu samen en hoef nog niet te werken. Ben lekker verwend.

wematje
Berichten: 257
Geregistreerd: 12-03-05

Re: betalen jullie thuis kostgeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 18:05

Ik betaalde ook kostgeld hoor toen ik nog thuis woonden ik vind het ook heel normaal. Ze zullen het heus niet vragen om aan te verdienen hoor

Urielle

Berichten: 50075
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 18:17

Ik ben al lang uit huis maar heb altijd wel kostgeld betaald. Een heel klein beetje toen ik een bijbaantje had naast school en meer toen ik fulltime werkte.

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 18:22

romandour schreef:
Nou het was geen puber reactie ben 24 jaar jong. Maar toen ik thuis woonde heb ik nooit kostgeld hoeven te betalen. was met 17 van school hoefde ook niet te werken. en ik woon nu samen en hoef nog niet te werken. Ben lekker verwend.


Nou volwassen ben je nog steeds niet aan je reactie te zien. Wel verwend....

Tjaldur

Berichten: 2017
Geregistreerd: 04-12-05
Woonplaats: Sint-Oedenrode

Re: betalen jullie thuis kostgeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 18:24

Zolang ik studeer hoe ik geen kostgeld te betalen, als ik nog thuis woon en ik heb een baan wil ik zelf kostgeld gaan betalen, maar ik hoef het niet. Mijn broer is 24, heeft 4 jaar een fulltime baan en betaalt ook geen kostgeld.

Blon_D

Berichten: 4088
Geregistreerd: 28-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 18:44

Ik hoef tot mijn 23ste iig niks te betalen mijn broer is 23 en betaalt nog niks mijn ouders willen het zo gelijk mogelijk houden..

Ik doe wel veel in huis maak regelmatig schoon en help met de boodschappen

Misz_J

Berichten: 2090
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Hoogvliet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 18:49

ik ken iemand die op zijn 32 nog bij zijn ouders woonde en die heeft nooit een rooie cent uit hoeven geven aan het huishouden of what so ever.. Vandaar dat hij zich ook nogal overantwoordelijk en kinderachtig gedraagd wat geld betreft.
Ik denk dat het goed is voor je ontwikkeling om kostgeld vanaf een bepaalde leeftijd te betalen, want als je op jezelf gaat wonen komen er vele kosten tevoorschijn!

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 19:01

ik betaal per maand 150 euro kostgeld. Ik baal hier best wel van.

__Esther__
Berichten: 4398
Geregistreerd: 23-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 19:36

Mag ik vragen hoeveel je dan verdiend ?

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 19:42

romandour schreef:
nee natuurlijk niet mijn ouders wilden toch graag kinderen. nou dan moeten ze er ook maar voor zorgen.

Mijn ouders wilden ook graag kinderen, en ze wilden er graag voor betalen, maar ze wilden ook dolgraag dat die kinderen een beetje zelfstandig werden en met geld om konden gaan.... lekker bekrompen reactie weer

Ik heb dus wel kostgeld betaald. Op 't laatst 300 euro per maand, dan moest ik 200 euro sparen. Ik woonde tot m'n 22e thuis en ik had een behoorlijk dik verdienende baan (hield nog bijna 1000 euro vrij te besteden over). Ik had ook een paard thuis staan en vond het niet meer dan normaal dat ik die kosten betaalde, mijn ouders hadden het paard anders echt wel weggedaan (wat ik ook niet mere dan normaal vind , het was MIJN paard, maar ze hebben jarenlang ontzettend veel betaald).
Ik heb er veel van geleerd, heb nu een kamer die ongeveer hetzelfde kost, en geen baan meer. Ben blij dat ik heb gespaard en dat ik nu dus kan teren op m'n spaarcentjes. Ik ben iets te trots om nu nog bij paps en mams te gaan bedelen om centjes omdat ik zo nodig weer moest gaan studeren. Mijn ouders zijn hartstikke lief, ze hebben jaren al mijn fratsen gepikt (heb ook een hele tijd niks betaald en wel gewerkt en ook werkloos thuis gezeten). Ik vind het niet meer dan normaal dat je bijdraagt aan het huishouden waar je ook van profiteert (maakte ook schoon, heel sporadisch, maak nu meer schoon , hielp in de tuin). Als mijn ouders het niet nodig vonden dan had ik het ook best gevonden, maar ik ben er zeker niet slechter van geworden .

Aanvullinkje: ik gaf op een gegeven moment erg veel geld uit aan kleding, paard etc, dingen die dus helemaal niet direcht NODIG waren. Toen zeiden mijn ouders: 't wordt eens tijd om het over kostgeld te gaan hebben (betaalde af ent oe een bedrag voor stalling, maar er waren geen afspraken over). Ik vond het eerst ook wel belachelijk hoor, maar ik gaf ze wel gelijk: als ik uit huis zou gaan zou ik een appartementje hebben, een paard en alle andere vaste lasten, dat had ik eigenlijk niet kunnen betalen, dacht ik toen iig. Dus ik vond het niet meer dan logisch om kostgeld te betalen. Ik spaarde ook wel meer dan 200 euro per maand, en daar heb ik nu absoluut geen spijt van

Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 19:51

Nee ik betaal ook nog geen kostgeld (ben 17), maar het zal er (ooit) wel van komen. Vind het ook meer als logisch eigenlijk

Jaduuh

Berichten: 9407
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Gent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 19:53

Ik betaal geen kostgeld .. maar ik ben [nog maar] 14 . Naja bijna 15.

Urielle

Berichten: 50075
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 21:55

Misz_J schreef:
ik ken iemand die op zijn 32 nog bij zijn ouders woonde en die heeft nooit een rooie cent uit hoeven geven aan het huishouden of what so ever.. Vandaar dat hij zich ook nogal overantwoordelijk en kinderachtig gedraagd wat geld betreft.
Ik denk dat het goed is voor je ontwikkeling om kostgeld vanaf een bepaalde leeftijd te betalen, want als je op jezelf gaat wonen komen er vele kosten tevoorschijn!


omg
Tegen die tijd heb ik mijn kind al vriendelijk doch dwingend uit huis geschopt

Dennis

Berichten: 31484
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:06

Ik hoef geen kostgeld te betalen. Zelfs mijn opleiding word nog betaald.
Ik ben 21, werk 2 dagen in de week, loop 2 dagen per week stage en ga een dag naar school. Wel word er verwacht dat ik voldoende spaar voor 'later'.

Dat 'later' zit er al een beetje aan te komen. Een deel van het huis word op het moment verbouwd en daar word een soort appartement in gemaakt waar mijn vriend en ik in gaan wonen. Dit deel van het huis zat een zwembad in wat klauwen vol geld koste en 3x per jaar gebruikt werd. Na lang denken wat mijn ouders er mee wouden doen hebben ze besloten nu te verbouwen en de kosten dat wij daar straks wonen zijn voor ons. De kosten die gemaakt worden(gas,licht,water enz) zijn dus voor ons, maar huur hoeven we niet te betalen. Dit zodat we wel alvast op ons zelf kunnen wonen, maar ook nog leuk kunnen sparen voor als we zelf een huisje willen kopen.

Dus ondanks dat we dan een 'eigen huisje'(als je het zo kan noemen) 'krijgen' hoef ik dan nog steeds bijna niets te betalen.

Een beetje verwend ben ik dus wel. Ik had er ook zeker geen moeite mee gehad om wel kostgeld(en straks huur) te betalen.