Je hebt portretrecht. Dat houdt in dat als een fotograaf (al is het Arnd Bronkhorst) jou fotografeert en jij wilt niet dat het gepubliceerd wordt, hij dat niet mag doen.
Maar.... als een foto nieuwswaarde heeft (Anky wordt NL kampioen, of valt er vanaf) dan kan Anky hoog en laag springen (Arnd voor de rechter slepen), maar dan kan Arnd 'm gewoon gaan publiceren. Als hij nog vaker met Anky wil samenwerken zal hij dat niet doen, want dat kan echt op een enorme ruzie uitlopen.
Copyright wil zeggen dat ookal sta jij op een foto, dan mag JIJ die foto nog niet publiceren, alleen de fotograaf mag dat. Dat is om zijn artistieke talent te beschermen. Bij de Arnd's van deze wereld vind ik dat overigens volledig terecht, maar voor de amateurs die nauwelijks een camera vast kunnen houden vind ik het nogal arrogant om copyright te claimen, maar goed, het mág wel.
Overigens is het zo dat als jij toestemt in een foto (bv. ik heb ooit eens meegewerkt aan een artikel over polo, Bit betaalde de pololes, ik ging op een paard zitten en Arnd schoot plaatjes) dan vervalt het portretrecht ook. Ik kan dus nu hoog en laag gaan springen, maar ik geloof niet dat ik ooit kan voorkomen dat die foto's worden gepubliceerd (sterker nog, dat zijn ze al).