Kamer onderverhuren, wat komt er allemaal bij kijken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JustNanno

Kamer onderverhuren, wat komt er allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 13:11

Ik heb sinds kort een (veel te grote) flat voor mezelf. Samenwoonplannen zijn op de (hele) lange termijn geschoven, dus ik zit te bedenken om hier een kamer te gaan onderverhuren, aan bijvoorbeeld een studente (wel een meisje).

Wie heeft hier ervaring mee? Het gaat om een kamer van 10m2, met natuurlijk gebruik van woonkamer, tv, badkamer, keuken ed. Ook internetaansluiting. De kamer is gestoffeerd, en kan evt gemeubileerd worden, en in de kamer zit een aparte wasbak met spiegel.
Wat zou hier een redelijke prijs voor zijn? Ik dacht zelf rond de E250 alles incl.

Over evt 'overlast' zoals bijv vrienden uitnodigen heb ik nagedacht, maar daar heb ik geen problemen mee.

NoaC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:21

Hou rekening met de energie kosten....vaak zijn mensen met een incl huur niet zo zuinig.
Verder een contract maken (al heb je daar met problemen nog weinig aan).
Volgens mij moet je het met je Belastingaangifte ook opgeven.

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:23

Pff moet je eens op markplaats kijken wat een beetje kamer wel niet kost!? Hier in Nijmegen vragen ze rustig 400 euro voor een kamer! Verder kan ik je niet echt helpen, weet wel dat onderverhuur niet altijd mag.

Exit13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:47

Ligt de kamer in Hengelo? Weet niet hoeveel vraag daar is naar een kamer?

Edit: huur jij het appartement of is het van jou?

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:49

ik heb even gekeken op kamernet.nl. Volgens de prijzen die daarop genoemd staan is jouw kamer dan redelijk aan de dure kant.

(Daar staan trouwens ook heel veel kamers in nijmegen op die ruim onder de 400 euro zijn.)

Zou wel even toestemming vragen aan je woningbouwvereniging. Je schiet er niets mee op als je straks bij problemen zelf ook op straat komt te staan.

Volgens mij mag je belastingvrij tot aan een bepaald bedrag een kamer verhuren. Daarboven ga je wel belasting betalen. Even navragen aan de belastingdienst.

Gebruik van woonkamer zou ik niet doen. Stel dat ze een heel sociaal type is die bijna alle avonden van de week bezoek heeft. Dan zou je nooit meer rustig in je eigen kamer kunnen zitten.
Bovendien zou zij dan ook aanwezig zijn als je gezellig samen met je vriend een avondje wil bankhangen of als je ouders op bezoek komen. Jij zou je dan misschien uit fatsoen terugtrekken maar zo is niet iedereen. Bij delen van woonkamer geef je je hele privacy op.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:57

pff ik weet van mezelf dat ik het niet zou doen, ik heb veel in studentenhuizen gewoond en geloof me, je privacy ben je kwijt. Om nog maar niet te spreken over alle dingen die je gaan irriteren!

NoaC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 14:12

Zomaar omdat mijn huis te groot is had ik het ook zeker niet gedaan. Als ik het geld nodig zou hebben zou ik er wel over denken.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:06

Over dat woonkamergebruik zou ik ook even nadenken. Of je stelt de regel op dat ze de woonkamer mag gebruiken, mits jij geen bezoek hebt.
Verder weet ik er ook niet veel van, maar vraag wel even na of het wel toegestaan is.

Imker

Re: Kamer onderverhuren, wat komt er allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:13

In veel steden hebben studenten alléén een kamer van 10 m2 en verder niks... geen huiskamer etc. alleen gebruik van toilet/douche/keuken.

Hou er rekening mee dat de spullen van de huurder onherroepelijk ook in jóuw gedeelte komen, o.a. badkamer en keuken. Persoonlijk zou ik daar niet tegen kunnen, maar wie weet jij wel?

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 09:44

Misser schreef:
Ligt de kamer in Hengelo? Weet niet hoeveel vraag daar is naar een kamer?

Edit: huur jij het appartement of is het van jou?

Ik huur het zelf. Dus ik ga hiervoor zeker toestemming vragen aan de woningbouw. Mar volgens mij, als ik iemand op mijn adres inschrijf, moet dat gewoon mogen, en dan is het niet meer dan logisch dat iemand een deel van de huur meebetaald toch? Het zou alleen niet kunnen als ik huurtoeslag zou aanvragen die ik toch niet krijg, of als ik het al zou krijgen zou het nihil zijn.

@NoaC: ik had 'gerekend' op dat ik samen zou gaan wonen. Alleen zijn er wat dingen aan het licht gekomen waardoor ik dat echt nog niet wil.
Daarnaast, als ik de juiste persoon eruit kies waarmee het klikt, dan zou het best gezellig kunnen worden. En ik ben niet heel erg veel thuis, dat scheelt:)

NoaC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:22

Oke, succes dan!

Ik hoop dat het je niet tegen gaat vallen.

dimmelim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 14:26

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 14:43

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 15:24

Volgens mij moet je daar ook een vergunning voor hebben.

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 15:45

ShannaY schreef:
Volgens mij moet je daar ook een vergunning voor hebben.

Ik zou niet weten wat voor vergunning.

Bovendien, als je gaat samenwonen gelden toch ook geen speciale regels? Dit is hetzelfde principe...

Exit13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 15:49

250 is wel redelijk denk ik, mits ze dus idd ook de woonkamer enzo mag gebruiken. Voor alleen een kamer zou ik het te weinig vinden, in een studentenstad zou het nog te doen zijn, maar in hengelo denk ik niet...

Ik zou sowieso even aan de woningbouw vragen hoe het zit met onderhuur enzo. In principe lijkt mij dat je toestemming moet vragen, maar aan de andere kant, je hoeft het ook niet te vragen als bijv je partner bij je komt wonen.

flowerxxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:14

Hey, kijk even op kamernet.nl onder verhuurders. Daar kan je contracten downloaden voor onderhuurders! Je kunt het contract zelf invullen en aanpassen. Ik woon zelf in een studentenhuis (soms met onderhuurders) en heb wel wat tips over oa het huurrecht (verdiep je daar ook even in om vervelende situaties te voorkomen).

www.vrom.nl en http://www.kamernet.nl/dsp_v_info.php?p ... informatie (veel informatie over rechten en plichten van verhuurders)

- een huurder heeft recht op huurbescherming. Jij mag iemand niet zomaar op straat zetten. Mocht het huis je eigendom zijn dan gaat een onderhuurder zelfs mee met de verkoop! Als jij de huur opzegt moet de huurder daarmee instemmen. Doet hij/zij dat niet dan kan je naar de rechter...... Er zijn 5 redenen om de huur op te zeggen. Jij moet die aan kunnen tonen. Verder is de regel dat hoe langer iemand er zit hoe langer de opzegtermijn is.

Om dit soort dingen te voorkomen kan je beter een contract voor bepaalde tijd opstellen (bijvoorbeeld een jaar). Wel moet je ook dit contract opzeggen maar dat is een formaliteit. Na een jaar moet de huurder er dan uit of hij wil of niet.

- De verhuurder is verplicht om:
Gas, water en elektriciteit te (blijven) leveren als dit in het contract staat;
de huurder rustig woongenot te verschaffen (de verhuurder mag niet zonder toestemming de kamer binnen gaan); Jij als verhuurder moet ook een slot op de deur van de kamer zetten. Natuurlijk heb je zelf wel een sleutel voor noodgevallen of onderhoud.
de woonruimte in goede staat aan te bieden en te houden;
groot onderhoud te verrichten.

- Je moet je aan regels van brandveiligheid houden (informeer bij de gemeente).

- Vraag informatie bij belastingdienst en woningbouw. Voor sommige instanties kan je nu gezien worden als "samenwonend" dit kan betekenen dat je minder of geen recht meer hebt op toeslagen.
Tot € 3.595,- bruto huurinkomsten (dit is inclusief gas, water elektra etc.), dan hoef je daarover geen belasting te betalen.

- Op de site van kamernet kan je goede contracten downloaden voor (onder)huur. Vul die zelf aan. Maak een goede lijst met huisregels en laat die onderdeel van het contract opmaken.

- Laat de huurder een borsom betalen. 200 euro lijkt mij een redelijk bedrag. Bij goed gedrag en alles netjes achterlaten krijgt de persoon dit natuurlijk terug.

- Ik zou een aantal dingen opnemen. De woonkamer zou ik graag zelf houden. En verder misschien regels over roken, huisdieren, bezoek dat blijft slapen en een schoonmaaklijst. En dat de huurder zelf verantwoordelijk is voor schade en kleine reparaties.