Dilemma..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gekkesies

Dilemma..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 10:57

Ik heb jullie advies nodig Bokkers

Het zit zo, mijn ouders willen heel graag naar Noorwegen gaan emigreren, zo snel mogelijk en willen mij dus mee hebben omdat ze anders moeten wachten tot ik op kamers o.i.d. ben..
Nou kan ik met m'n vader heel goed opschieten, met mijn moeder absoluut niet.
Ik weet dat ze zich hier in Nederland niet prettig voelt om verschillende redenen, dus diep in mij schuilt een beetje de hoop dat onze relatie een stuk beter wordt als mam zich ook prettiger voelt.
Nou wil ik van de ene kant helemaal niet mee naar Noorwegen, het deel wat met de stem van vrienden spreekt zeg maar, maar aan de andere kant ben ik helemaal gek van dat land, vind het er prachtig, én ik zou een eigen paard krijgen als ik mee ga, iets wat ik hier in nederland nooit zou krijgen omdat mam dat dan altijd tegenhoudt..
Echter, hier in nederland zijn ook veel dingen me dierbaar, zoals Gladstone, vrienden en nog wel meer dingen..
Gladstone is oud, en hoe hard het ook klinkt, het kan plotseling over zijn met hem, dan heb ik niks.
Een eigen paard hebben is altijd al een droom van me geweest (penny ) en zou dan eindelijk in vervulling gaan, verder zit er een opleiding in noorwegen vlakbij waar mijn ouders willen gaan wonen, die ongeveer hetzelfde is als de opleiding die ik hier wil gaan doen, en engelstalig dus dat zou nog geen probleem opleveren.
Ik weet dus echt niet meer wat ik wil, van de ene kant wil ik dolgraag mee, een eigen paard, prachtig land enz. Maar ik laat ook veel achter..
Denk niet dat jullie me ermee kunnen helpen, aangezien het toch mijn keus is, maar moest even m'n verhaal kwijt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:04

Tja Britt, echt een moeilijke keuze
Jammer genoeg kan ik je er echt niet mee helpen...
Ik hoop eigenlijk dat je blijft maar door mij moet je je keuze niet laten beinvloeden.

Roosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:11

Wat lijkt me dát raar.
Totaal anders.

Ik bedoel; je moet je leven hier op geven om daar te kunnen overleven.

Wat als je hier aan je studie begint, en in de vakanties naar Noorwegen gaat?

Moeilijke beslissing, meid

ja_nee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:23

Persoonlijk zou ik het denk ik wel doen, hoe lastig het nu is om je vrienden achter te moeten laten. Zelf ben ik wel zo'n reismiep, vandaar mijn stimulerende post .

Als ik nu de kans had om in Wenen te gaan wonen? superleuk, laat maar komen Waarom? Nou, vele redenen

Zeker als je ouders meegaan naar Noorwegen zit je er niet alleen. En vergeet niet dat je nog duizende manier hebt om te communiceren met je vrienden. En hoe snel ben je wel niet gevlogen van Nederland naar Noorwegen? Easy going volgens mij

De taal die maak je je echt zo eigen hoor Daar zou ik me persoonlijk geen zorgen om maken. En vrienden maak je daar toch zeker ook op die school!

Maar wat als je ouders wél naar Noorwegen gaan en jij wilt niet. Zou je dan alleen achter blijven in Nederland? Dan heb je wel je vrienden om je heen, maar zou je dán niet weer heimwee gaan krijgen naar je ouders? Dus wat dat beteft laat je altijd 'iets' belangrijks achter of je nu hier blijft wonen of met je ouders meegaat.

Quote schreef:
Ik bedoel; je moet je leven hier op geven om daar te kunnen overleven.

Wat als je hier aan je studie begint, en in de vakanties naar Noorwegen gaat?

Daar bouw je ook wel je leven op hoor
En ik denk dan weer ( ) van je kunt ook dáár gaan studeren en in de vakanties naar hier komen of dat iemand naar jou komt.

Je zal dan wel een engelstalige opleiding gaan volgen en geloof me maar dat engels echt een belangrijke taal is voor 'later' als je je die eigen maakt

succes met je keuze!

gekkesies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 11:25

Chel jij verwoord nu precies wat ik denk
Besef alleen niet goed hoe en wat denk ik..
Engelstalige opleiding vind ik juist leuk, wil ook engels gaan studeren dus ja
Deel van mij heeft de keus gemaakt, alleen een klein stukje stribbelt tegen

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:26

Jeetje, Noorwegen, super land! Ikzelf zou de kans niet afslaan.

Kun je niet een afspraak maken dat je zomers o.i.d. terug kan naar NL voor een langere periode, zodat je hier kunt zijn met je NL'se vrienden? Misschien kun je bij vrienden, of familie overnachten?

Suomi

Re: Dilemma..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:31

Noorwegen, oeh, er zijn wel ergere landen om naar te emigreren
Ik denk dat ik die kans zou grijpen! Noorwegen lijkt me onwijs mooi!

Je geeft zelf al aan dat je Noorwegen een prachtig land vind, dat de kans groot is dat je in Noorwegen een eigen paard krijgt, dat er een (Engelstalige) opleiding in de buurt is die je leuk lijkt... dat zijn toch belangrijke factoren lijkt me zo.

Nieuwe vrienden zul je heus wel maken! En er zijn tegenwoordig veel mogelijkheden om contact te houden met je vrienden hier! Bovendien kun je met het vliegtuig vast wel voor een weekend of een week of zo terugkomen om alles en iedereen wat je in Nederland achter laat op te zoeken! En mocht het je toch niet in Noorwegen bevallen dan kun je altijd nog terugkomen naar Nederland lijkt me.

Ik zou het gewoon proberen: niet geschoten is altijd mis!!!

Kyno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 13:20

Wauw wat een mooie kans!

Ik zou hem met beide handen aangrijpen, al begrijp ik wel dat het moeilijk voor je is. Misschien kun je in Noorwegen gaan wonen, daar je studie doen, en in de vakanties terug naar Nederland gaan? Ik zou in elk geval daar mijn studie doen. Als je dan uitgestudeerd bent kun je altijd nog weer terug naar Nederland gaan!

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 13:40

Ik vraag me af hoe oud je bent en of je nog op school zit?!

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 13:47

Persoonlijk zou ik nooit naar Noorwegen willen emigreren. Maar een heel eind van je ouders vandaan wonen lijkt mij ook niets.
Moeilijke beslissing dus.

Wel gunstig dat je nu in je laatste jaar Havo zit. Heel veel meisjes gaan naar de Havo een jaar naar het buitenland om de highschool te volgen in amerika of een jaar au pair te worden.

Je zou dus als je ouders echt op korte termijn gaan een jaar mee kunnen gaan om te kijken hoe het bevalt.

Probeer in dat jaar te ontdekken of je het ook op langere termijn in Noorwegen zou bevallen maar hou ook je opties in Nederland open door zo veel mogelijk kontakt te houden met je vriendinnnen en je wel op tijd op te geven voor de opleiding in Nederland die je eventueel na dat jaar zou willen volgen.

Ik zou dus mijn definitieve beslissing dus een jaar uitstellen.

gekkesies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 13:58

MoonChloe schreef:
Ik vraag me af hoe oud je bent en of je nog op school zit?!

Ik ben 16 en doe dit jaar eindexamen

miilou_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:10

tja.. ik zou dat ook een hele moeilijke keuzen vinden!

maar wat ga je dan doen als je ouders toch naar noorwegen gaan?
dan blijf je hier achter... en sta je er bij wijze van spreken helemaal alleen voor!
Als ik jou was zou ik meegaan maar dan in de vakanties naar nederland komen. Er ligt daar een hele nieuwe toekomst op je te wachten... en de mensen in nederland die je dierbaar zijn zullen je zeker niet zomaar vergeten!

maar ik kan ook zeker begrijpen dat je hier zou willen blijven, want anders laat je alles wat je hebt opgebouwd in al die jaren achter!

follow your hart! wat wil je zelf het allerliefst?

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:16

16 jaar is wel erg jong om alleen achter te kunnen blijven.
Het is idd heel moeilijk om paarden en vrienden achter te laten maar als je nou regelt dat je misschien minstens 2x per jaar op "vakantie" kan in Nederland, zou ik echt de kans grijpen om naar Noorwegen te gaan.
Ook al is de contact met je moeder stroef, misschien kun je hier over praten met je moeder?

gekkesies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 15:24

@haffiejlover: Ik zelf wil eigenlijk graag naar Noorwegen...
@MoonChloe: Klopt, is erg jong om alleen te blijven, maar ik zou dan bij mijn zus van bijna 23 in huis kunnen..
ik denk zelf dat ik er toch voor kies om mee te gaan (het duurt toch nog wel een flinke tijd voor alles rond is) en dat ik dan gewoon in de vakanties hierheen kom..

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:23

noorwegen is zooooo gaaf!

als je hier je examen gehaald hebt, dan zou ik als ik jou was meegaan naar noorwegen, of pas halverwege de grote vakantie zodat je eerst nog ff gezellig in NL met je vriendien vakantie kan vieren
dan in noorwegen met die opleiding beginnen, en kijken hoe het daar gaat.
mocht je nou écht niet kunnen wennen, kan je altijd nog terug naar NL, op kamers gaan en je studie in NL afmaken

ik zou het iig proberen zodra je je diploma gehaald hebt! wat een superkans!!!

Tempus_Fugit

Re: Dilemma..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:30

ik denk dat je die kans gewoon moet grijpen hoor. ik bedoel het is natuurlijk jammer dat je je vriendinnen achter moet laten, maar als je contact houd (msn is natuurlijk heel handig!) dan kan je lekker in de vakanties daar gaan logeren bijvoorbeeld.
je moet voor jezelf op een rijtje gaan zetten waarom je nou nog in Nederland blijft? en waarom je graag naar noorwegen wil.

zelf heb ik dit vorig jaar ook mee gemaakt. dan wel niet naar het buiteland, maar toch de beslissing genomen om te gaan verhuizen. me moeder had de boerderij van me oma geerft, we moesten toen ook beslissen te blijven wonen waar we nu zijn of naar de boerderij verhuizen.
uiteindelijk hebben we gekeken waar we ons het beste thuis voelde en dat is op de boerderij voor de hele familie.

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:35

Ik ga met Ja_nee mee.
Denk je in, je hebt áltijd gedroomd van een eigen paardje. Die krijg je daar. Je gaat een opleiding doen die je leuk vind. Je verwacht min of meer dat je een betere relatie met je moeder krijgt. Je houdt van het land ..
Ik zou het doen. En volgens mij [aan je verhaal te lezen] heb jij diep van binnen je keuze al gemaakt.

gekkesies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 20:16

@jaduuh: Dat heb je goed opgemerkt

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 20:32

Nou ik heb niet alles gelezen.
Een ding is: Ik ga je dan verschrikkelijk missen, maar wel weer een leuke plaats en een goede reden om een keer naar noorwegen te gaan logeren.

Ik weet niet wat allemaal je precieze toekomst plannen zijn. Maar ja ik ken jou moeder ook. Ze zegt nu van je mag een paard, en dadelijk zit je daar en dan zegt ze ja Britt, meen je nou werkelijk dat jij een paard krijgt. Daarbij wat gaat je broer doen en wat vind je zus ervan. Welke opties zijn er als je niet mee wil gaan. Financieren je ouders dan mee. Zo niet, zou ik wel mee gaan, want een studie is ook duur en als je in een huisje zit ook. Dan nog denk ik niet dat je in grathem mag blijven wonen, en waar woon je dan? en wie weet toch nog ver van Glad af.

En ja relatie met je moeder. Het zou fijn zijn als het beter gaat, maar hoeveel beter en na hoeveel tijd veranderd ze weer in haar oude patroon. Hoe is ze tegen jou op vakanties (jullie gaan altijd naar plekken waar hun zich fijn vinden)

Ik denk een moeilijke beslissing, praat er eens over met je vader alleen.
De uiteindelijke beslissing zal moeilijk worden, je moet ook immers helemaal van voren af aan gaan beginnen, van wat je hier hebt opgebouwd.
Ga alle negatieve en positieve punten op papier zetten, dat helpt.

Verder kan ik zeggen, veel succes met je beslissing.

gekkesies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 20:41

San da's lief van je
Dat ik een paard krijg weet ik wel bijna zeker, mam heeft het hier altijd tegengehouden, nu zei ze zelf dat ik er een kreeg en pap vind het hartstikke leuk om dieren te hebben dus daar maak ik me niet zo druk om..
Als ik niet mee zou gaan zouden zij ook niet gaan, omdat ik nog niet zozeer op eigen benen kan staan, 16 is daar ook erg jong voor, mochten ze toch gaan kan ik altijd bij mn zus terecht..
En glad.. tja.. ik zal hem echt vreselijk missen, maar het duurt echt nog een flinke tijd voor we gaan, dus ik zie tegen die tijd ook hoe het allemaal loopt
mijn broer gaat waarschijnlijk op kamers in nijmegen dus gaat niet mee, en m'n zus heeft hier haar eigen huis en vriend met bedrijf enzo..

Op vakantie kan ik meestal redelijk overweg met mam (niet heel goed, maar een heel stuk beter dan hier thuis) dus wat dat betreft heb ik er een klein beetje hoop in dat onze relatie dan wat beter wordt..
Heb de voors en tegens opgeschreven en kom erachter dat er voor mij persoonlijk meer voors dan tegens zijn..

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 08:46

Ik zou er niet aan moeten denken om zover weg te gaan wonen! Ikzelf zou het dus noooooooooooooit doen!! Maar, ik lees wel dat er veel voordelen aan zitten, dus ik kan wel snappen dat het een moeilijke beslissing voor mensen kan zijn. Ik denk alleen niet dat wij erover kunnen oordelen. Je zult zelf moeten beslissen! Denk er nog eens heel er goed over na!