Geen veevervoer Achterhoek door varkenspest

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 21:10

Citaat:
Uitgegeven: 9 mei 2006 19:30
Laatst gewijzigd: 9 mei 2006 20:30
www.nu.nl

DEN HAAG - Maatregelen tegen de Duitse varkenspest hebben Nederlands grondgebied bereikt. In een deel van de Achterhoek zal het transport van vee worden verboden, liet het ministerie van Landbouw in Den Haag dinsdag weten.

De maatregelen zijn de Nederlands-Duitse grens overgestoken na een nieuwe uitbraak van de ziekte op een boerderij met negenhonderd varkens in de gemeente Borken, net over de grens bij Winterswijk.

Een stuk van de Achterhoek ligt in het zogenoemde toezichtsgebied, dat in een straal van tien kilometer rond het besmette bedrijf ligt. Nederland zal in dat deel de Europese regels toepassen, hetgeen betekent dat er geen veevervoer mag plaatsvinden.

In dat Nederlandse gebied liggen enkele veehouderijen met varkens. Het ministerie wil nog geen exact aantal noemen. Het brengt momenteel de exacte gevolgen voor Nederland van de maatregelen nog in kaart.

Tja...en dan woon je in de achterhoek...

Revanches

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 21:12

Tot hoever zal het gaan...kunnen wij deze zomer nog gewoon concours rijden of zal toch echt alles plat worden gelegd in de achterhoek wat vervoer van vee en andere dieren betreft...(*denkt aan aantal jaren terug*)

Ellebel

Re: Geen veevervoer Achterhoek door varkenspest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:23

Het is nu toch alleen nog bij Winterswijk net over de grens? Vind t maar een eng idee, het schijnt ook een vorm te zijn waarbij je heel lang niets aan de varkens ziet, het kan zich dus ongemerkt verspreiden. Ja ik ben wel bang dat het hele circus hier ook weer los gaat barsen, zie dit eerder uitbreken dan de vogelpest, maar blijkbaar is het voor de pers een stuk minder interessant.

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:36

Pff, t schiet ook weer niet op he . Eerst gekke koeienziekte, varkenspest, MKZ, vogelpest... En t houd niet op

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:45

Ellebel schreef:
Het is nu toch alleen nog bij Winterswijk net over de grens? Vind t maar een eng idee, het schijnt ook een vorm te zijn waarbij je heel lang niets aan de varkens ziet, het kan zich dus ongemerkt verspreiden. Ja ik ben wel bang dat het hele circus hier ook weer los gaat barsen, zie dit eerder uitbreken dan de vogelpest, maar blijkbaar is het voor de pers een stuk minder interessant.

Klopt.. Ik woon in Winterswijk.. Wordt helemaal gek van al die beestenziektes..

Siets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 22:28

Lekker zeg... Wist ik nog niet eens. Laten we hopen dat het met een sisser af gaat lopen.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 01:08

Ook ik denk trug aan een paar jaar geleden, heb sinds kort een leuk huisje exc gevonden in duitsland, net over de grens hier, goedkoop en een paar stallen en een stuk grond. Zit momenteel ook te wachten of ik wel mag vervoeren...

Fielychi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 08:54

ik vroeg me gisteren af of ik uberhaupt wel naar mijn werk mocht op de dierenartsenpraktijk...
Ik kan me hier best een beetje boos om maken. Op mijn werk is er nog aardige stress uitgebroken. Paar dierenartsen moesten naar Den Haag voor bespreking ( daag dierenartsen die ingeplant stonden), mensen die achter het protocol proberen te komen die uiteindelijk donderdag om half 7 pas klaar lag en iedereen overwerkt.
Assistentes die her en der bellen om alles binnen te krijgen voor het weekend (thermometers, want 5% (waarvan, geen idee) moet getempt worden, bloedbuizen (worden er door de spoed rund EDTA buizen geleverd )...
Boeren die dit weekend moeten leveren, nu verlies lijden. Dierenartsen die niet op vakantie kunnen vanwege de drukte ( ) belachelijk allemaal...
Als het protocol nou gewoon klaar ligt zoals behoort, zou alles een stuk makkelijker zijn!