Demonstratie non vaccinatiebeleid in Dokkum

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Demonstratie non vaccinatiebeleid in Dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-02 22:36

voor alle Bokkers die zich geroepen voelen...
Lieve mensen!

Je hebt vorig jaar gehoord (of misschien wel aan den lijve ondervonden) hoe het non-vaccinatiebeleid MKZ over Nederland gewoed heeft. En wist je ook dat de regelgeving na een jaar nog steeds NIETS veranderd is?
Daar kunnen wij gezamelijk nu iets aan proberen te doen:
Aanstaande zaterdag 25 mei is er een demonstratie tegen het nonvaccinatiebeleid, in Dokkum (Friesland).
De Burgemeester daar heeft opgeroepen tot massale actie, omdat er een delegatie v.d. landbouwcommissie vanuit Brussel zal komen.
De stichting Ent Europa heeft daarom een grootscheepse (vreedzame) actie-demonstratie op poten gezet. We hopen dat er veel mensen zullen komen, maar toch lijkt het net alsof haast niemand er nog van weet...
In de media wordt er in elk geval weinig of geen aandacht aan besteedt.
Het beste is misschien nog om zoveel mogelijk mensen persoonlijk te berichten en ze enthousiast te maken om mee te gaan.
Daarom mail ik ook jou nu om te vragen of je meegaat naar Dokkum? Het zou ook geweldig zijn als er veel mensen zouden meelopen in de demonstratie! Er is nog niets veranderd, dus moeten we tot actie overgaan: demonstreren is heel belangrijk, zodat men in Brussel weet dat we nog steeds strijden voor het enten!
Dus kom alsjeblieft zaterdag naar Dokkum, om kwart voor tien aan de Harddraversdijk, daar begint de demonstratie. Neem iedereen mee, vrienden, familie, buren... iedereen die tegen het onnodig moorden van gezonde dieren is!
Wie weet hoe massaal de demonstratie dan zal worden!

Voor verdere bijzonderheden kunt u de website www.mkz.nl of www.enteuropa.nl
raadplegen. Daarin staat verdere info genoteerd!
Met hartelijke groeten,
Janet Nagelhout, Elburg
boerin, dierenliefhebber en webmaster www.mkz.nl

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 11:36

ehm...... hoewel ik het allemaal oprecht vervelend vond voor de boeren moet er niet worden voorbijgegaan aan het feit dat een groot deel van de landbouworganisaties begin 90er jaren heeft ingestemd met het nonvaccinatiebeleid. kostenbesparend en een duidelijke keuze voor de economisch motieven van vee houden. ik vind dan niet dat je als het even tegenzit moet gaan klagen over iets wat al die tijd bekend stond als een risico! de mkz crisis is in Nederland op een voor het land bevredigende manier opgelost dus waarom demonstreren

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 12:04

Toch vind ik het wel goed om te demonstreren tegen het non-vaccinatie beleid. Alleen zal er niet naar geluisterd worden. Ten tijde van de MKZ crisis gaven mensen ook al in grote getale aan dat ze het er niet mee eens waren. Maar er werd niet geluisterd (gewoonte of zo?).

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 12:11

er waren ook heel veel mensen voor en daar werd wel naar geluisterd, beesten die worden geruimd is een naar gezicht maar tien jaar geleden is er besloten het houden van vee economisch te benaderen. nou alle respect voor die beslissing. die heeft alleen als enige nadeel dat het mis kan gaan zoals vorig jaar maar dat wil niet zeggen dat je dan meteen van het beleid moet afstappen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 12:31

het beleid moet anders toch maar eens ernstig herzien worden.

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 12:36

ow en waarom moet dat herzien worden dan, het draait toch goed economisch

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 12:52

dat economische wrodt te ver doorgevoerd. Dit is niet ethisch verantwoord meer. Het gaat te ver en er zullen toch OOIT grenzen gesteld moeten worden?

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 13:08

ja ik heb dat nooit helemaal begrepen, waarom is dat ethisch niet verantwoord dan. die beesten worden gefokt om te worden gedood. met de mkz was het alleen allemaal tegelijk en iets eerder dan gepland maar het resultaat blijft hetzelfde in mijn ogen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 13:26

Ik zie toch een verschil in slachten om te eten of lukraak vernietigen. Daarbij zaten er vele melkkoeien bij waarvan de afstamming al heel lang in de familie zat die van generatie op generatie overgenomen was. Die werden niet gefokt voor de slacht, al is dat wel de eindbestemming (na 6 jaar gemiddeld). Daarnaast vonden ze het ook nodig om hobby dieren af te maken, en dieren die in het wild rondliepen, die dus niets met economie te maken hebben maar meer met liefhebberij.
Er is een totaal gebrek aan respect voor een dierenleven.
Net een dergelijk beleid zijn veel mensen huiverig geworden om aan geitjes of hertjes te beginnen. Als ze er aan gehecht zijn, kan Brinkhorst doodleuk bepalen dat ze afgemaakt moeten worden vanwege slordigheid aan de grens bijvoorbeeld omdat hij de transport eerder had moeten verbieden.
als we zo doorgaan met lichtzinnig denken over dierenlevens, wanneer zal dan de dag aanbreken dat economie gesteld wordt boven mensenlevens?

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 15:28

Heel erg oude discussie.

Ik ben apetrots op de Nederlandse regering, dat ze de MKZ ramp in zo'n korte tijd hebben kunnen afwenden. Kijk naar onze westerburen over de noordzee. Veel mensen daar zouden willen dat ze zo'n slagvaardige regering hadden gehad. Dat heel erg veel dierenlevens en dierenleed bespaard.

Vaccinering had meer gekost op de lange duur en niet alleen op financieel gebied, maar ook om diervriendelijke redenen.

Overigens moeten we bijna blij zijn dat we niet gekwalificeerd zijn voor het WK in Japan en Korea. In Korea zijn een aantal uitbraken van MKZ en her risiko dat het terugkomt is groot.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 15:30

Ze zeggen in Korea dat ze de situatie goed in de hand hebben en dat het niet afgeblazen hoeft te worden.

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 21:38

ja inderdaad Brinkhorst heeft bij de bestrijding van de mkz laten zien dat hij uit het goede hout gesneden is. ik vond het echt verschrikkelijk voor die boeren en hun bedrijven, maar ze hebben jaren geprofiteerd van het non-vaccinatiebeleid. dan moeten ze ook ff door de zure appel heenbijten als het tegen zit. ze wisten allemaal dat dit zou kunnne gebeuren hoe vervelend het ook was. van die melodramatische vergelijkingen over de prijs van een mensenleven enz slaan de plank volledig mis. jaren geleden is de keuze al gemaakt dat het houden van koeien een economische activiteit is. dan moet je achter die keuze staan ook in tijden van tegenspoed

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 10:22

ruiterinrust schreef:
ja inderdaad Brinkhorst heeft bij de bestrijding van de mkz laten zien dat hij uit het goede hout gesneden is. ik vond het echt verschrikkelijk voor die boeren en hun bedrijven, maar ze hebben jaren geprofiteerd van het non-vaccinatiebeleid. dan moeten ze ook ff door de zure appel heenbijten als het tegen zit. ze wisten allemaal dat dit zou kunnne gebeuren hoe vervelend het ook was. van die melodramatische vergelijkingen over de prijs van een mensenleven enz slaan de plank volledig mis. jaren geleden is de keuze al gemaakt dat het houden van koeien een economische activiteit is. dan moet je achter die keuze staan ook in tijden van tegenspoed

Melodramatische vergelijkingen met het leven van een mens? WAar heb je dat gelezen?
Ik vraag alleen wanneer het een keer ophoudt met het stellen van de economie boven levens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 10:45

Desiree schreef:
Ze zeggen in Korea dat ze de situatie goed in de hand hebben en dat het niet afgeblazen hoeft te worden.


Dat zeggen ze inderdaad. En waarom zeggen ze dat? Omdat Korea er aan onderdoor gaat als dit evenement niet door kan gaan. Er is nogal wat geld mee gemoeid en dus kan het maar beter doorgaan.
Dus ook in Korea delft een dier het onderspit tegen de economische belangen (op welk niveau dan ook).

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 11:05

was gewoon een verwoording van mijn gevoelens die ik heb uitgedrukt in een zin met behulp van mijn eigen woordenschat. maar als jij vindt dat levens niet boven de economie moeten worden gesteld wat ik een nogal overtrokken vergelijking vind(zoals ik al eerder heb aangegeven)
trek je daaruit ook de conclusie voor jezelf dat je geen vlees eet? want die dieren zijn uiteindelijk toch ook gedood omdat het geld oplevert??

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 11:21

idd, als je een dierenleven boven economische of ander menselijk nut gaat stellen, dan behoor je eigenlijk vegaan te zijn... Men vermoedt dat er zelfs een vegaan was die het tegengaan van dierenleed boven een individueel mensenleven stelde...

Daarnaast is h.e.e.a. zowieso altijd moeilijk. Soms moet je een dierenleven opofferen voor een ander dierenleven. Dit doen we dagelijks, anders dan zijn we ook al vegane honden en katten aan het opfokken. Als we dierenleed willen verminderen, moeten we dan maar alle roofdieren gaan veroordelen omdat ze hun prooien niet zo netjes behandelen?

Mijns inziens is de MKZ toestand een heel goed voorbeeld van dit soort keuzes. Kiezen we voor een minimalizering van het dierenleed door niet in te enten, maar snel in te grijpen na een uitbraak, of kiezen we ervoor dat alle dieren maar een prik krijgen (wat dieren ook niet altijd even prettig vinden). Om het maar niet te hebben over het dierenleed wat plaatsvindt en heeft gevonden om zo'n vaccin te ontwikkelen en te testen.

Bovenal is het zo dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken. Als we waren gaan inenten, dan was de veestapel vanzelf een hoop ingekrompen doordat de markt inkrimpt. Misschien is dat wel wat ze met zijn allen willen, maar goed.

Overigens kan inenten wel goed gedaan worden, mits we maar onderscheid kunnen maken tussen besmet vlees en ingeënt vlees. Als we dat onderzoek nou eens willen stimuleren, dan hebben we kans om een echte sprong voorwaarts te maken naar een beter leven voor de evenhoevigen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 16:11

joostvangestel schreef:
Bovenal is het zo dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken. Als we waren gaan inenten, dan was de veestapel vanzelf een hoop ingekrompen doordat de markt inkrimpt. Misschien is dat wel wat ze met zijn allen willen, maar goed.

Overigens kan inenten wel goed gedaan worden, mits we maar onderscheid kunnen maken tussen besmet vlees en ingeënt vlees. Als we dat onderzoek nou eens willen stimuleren, dan hebben we kans om een echte sprong voorwaarts te maken naar een beter leven voor de evenhoevigen.

Ik geloof dat er zelfs al onderzoek naar gedaan was. Overigens, de politiek wil wel degelijk inkrimping van de veestapel. Ik denk dat dit ook een manier is.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 21:59

hallo

Wie gaan er dan naar dokkum toe want ik woon in Dokkum!

Het zal hier wel heel erg druk worden!!!!

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-02 20:04

Misschien ook wel niet Adriana,de opkomsten in het verleden vielen vaak tegen.
Ook de aandacht vanuit de media Verward